
Op zoek naar "mijn" Cayman
MJW: zie ook
mjwDit jaar moest het er dan maar eens van komen!
Out with the old (F31 340iX) en in with the new (987.2 of 981). Na heel veel avonden en nachtjes op YT, dit forum, Rennlist, etc. te hebben doorgebracht, en daarmee gewapend met kennis over bore-score, IMS-lager, allerlei typische kwaaltjes kon de zoektocht beginnen! Het gewenste optiepakket is natuurlijk lastig als je nog eigenlijk geen ervaring hebt Caymans.
Zo'n beetje de volgende zaken: PDK, Sport Chrono, PSE, Sportstoelen+ (bij voorkeur de 18-weg ivm het verlengde onderbeen stuk), geen zwart (of anders overspuiten, bedankt voor de info Deathtrap!). Kleur (any) zilver. As het uitkan een GTS (maar dan met Alcantara Delete). Inmiddels via Kleinanzeigen en MP van vrijwel elk jaar een set brochures + prijslijst gevonden en dan maar studeren op alle codes. Van een flink aantal Caymans via Vinanalytics (ca 13 EUR per x) de volledige optielijst af-fabriek opgevraagd, erg nuttig.
987.2 Speed Yellow 50 kkm Een prachtig exemplaar, hier op het forum ook geadverteerd. Perfect auto, kms en onderhoud en met vlag en wimpel door een AKK. Maar toch... Een enorme dreun in de Borla op lage toeren (rij daar dan ook niet in! Maar ja wil je dan alrijd volle polle rijden, nee dus). De originele uitlaat zit erbij maar dan moet je toch direct weer sleutelen. Velgen zolwe de RUFs als de originele niet mijn smaak. En ondanks de topstaat voelt een 987 toch wat gedateerd. Op forums wordt ook gesuggereerd dat de de 2e Gen PDK een stuk beter zou zijn? Toch verder kijken. En zo wordt het ook weer wat duidelijker wat het dan wel moet worden. Een 981 S dus. En als het enigszins kan ook direct met PSE af fabriek (en werkend, blijkbaar willen de klepjes en/of het mechaniek nog wel eens vast komen te zitten).
981 S Zilver in Oostenrijk 85kkmVlucht geboekt op vrijdagavond erheen, huurbakkie en zaterdagochtend bij de garage van schoonvader en de vrouw van de eigenaar afgesproken. Deze had vrijwel alle gewenste opties (behalve PSE), 18-weg stoelen, de juiste kleur en velgen. Accu was slecht want de auto moest van te voren en na afloop stationair blijven draaien (mmmm sowieso een slecht teken). Beetje onduidelijk verhaal over een schade, wel een vol service boekje maar geen facturen. Tevens stond het grote 12-jaars onderhoud met oa PDK-olien voor de deur. De eigenaar was voor de 2e x eigenaar. De onderhandelingen en het organiseren van een AKK verliepen erg moeilijk. Mijn conclusie, de eigenaar is nog niet echt klaar om te verkopen. En net te veel vraagtekens en dan ook te veel barrieres om een fatsoenlijke AKK te organiseren (dan wil je dus niet echt verkopen). Conclusie; walk away and move on!
981 S Zwart met 140 kkm uit omg. EindhovenMaar zwart... Nou ja via Deathtrap eea uitgevogeld over overspuiten en dat kan dus gewoon (dat zou dan GT Zilver worden). Een bijzonder prettig contact met de eigenaar met iig van hem alle volledige facturen bij een specialist uit Brabant. Een uur proefrit en dus ook een AKK afgesproken. Daar kwam deze goed door op een klein dingetje na. Uit een historie onderzoek kwam naar voren dat de auto total loss was verklaard in 2015. mmmmm. Volgens de specialist was dat hoogst onwaarschijnlijk gezien de staat van de auto en de lasnaden. Maar toch. Hoge km stand, verkeerde kleur, wel de juiste stoelen, niet de juiste velgen, en dan die melding.
En dan PASM. Ik ben er geen fan van. Alle proefgereden Caymans (allen met PASM) vond ik PASM-uit te slap, te deinerig en met PASM-n te straf. Vanuit mijn F31 340iX met Ohlins R&T (die had af-fabriek dus een vergelijkbare adaptieve vering) weet ik inmiddels wel hoe ik vindt dat een onderstel voor mij moet aanvoelen. Liever dus eentje zonder PASM (en dan modden met verse Ohlins R&T of mss met X73 Sportfahrwerk).
991.1 Verschillende 991.1 s bekenen in NL maar toch net niet mijn ding. het moet echt een Cayman worden!
Meerdere 981 S en GTS in DuitslandNa wat familie perikelen werd 2 weken Gran Canaria fietsvakantie, een weekje Duitsland. mmmm. Eens kijken of we een gebied kunnen vinden mat daarin/daaromheen wat 981s, een goed weerbericht, etc. In Erbach im Odenwald (tussen Frankfurt en Heilbronn) waren we al eens geweest en daaromheen ca drie interessante 981s van mijn shortlist.
981 S Herrenberg 51 kkmAl op dag 1 van de vakantie, na 1st de fietsen en tassen in het hotel te hebben gedropt, direct door naar Herrenberg, net onder Stuttgart voor een 981 S die eerst wel, toen weer niet en toen weer wel op Kleinanzeigen stond (en daarmee ook op mobile.de). Het contact met de eigenaar verliep wat stroef in de week voorafgaand aan ie zaterdag (toch niet weer zo'n eigenaar die niet echt wil verkopen…!), maar uiteindelijk wilde hij de auto wel reserveren voor mij tmt de zaterdag, zondag kwamen er evt nog andere Interessenten.
Er waren wel wat vraagtekens, particulier (dus geen enkele garantie), flinke prijs, etc. maar ook heel veel plussen: lage kmstand, Unfallfrei (een beschermde titel in DE), Checkheft geplegt, volledige facturen bij een officiele P-dealert van de 2e eigenaar (8 jaar in bezit, altijd binnen gestaan onder een doek, dus idd de uitlaatbouten zijn nog niet geroest om maar wat van de typische 981 kwaaltjes te noemen), heel goed in de opties oa Sport Design pakket (het lijkt erop dat dit een soort GTS demo was ofzo?), X73 Sportfahwerk (top, dat voelt voor mij precies goed), PSE (in goede werkende staat), Sport+ (helaas geen 18-weg) zelfs met ventilatie, en dan het kleurenpallet: Safierblau met een bicolor interieur (niet mijn keuze maar iig geen weerspiegeling in je ruiten van het te lichte interieur, de bovenkant is over zwart met een mooi contrast stikseltje).
Kwa historie: De auto heeft 1 jaar als demo auto gediend bij Wegat (Porsche Dresden) en daarna een paar jaar in bezit van een man op leeftijd. Na zijn overlijden kwam de auto in bezit van Sebastian W. En die reed er 8 jaar in. Ik heb alle Zulassungbescheinigungen en daarmee een volledige historie. Een echte liefhebber incl Wunschkenzeigen “BB-SW-981”. Net als het 1e contact verliep de kennismaking wat stroef. De auto kon ik bekijken in een slecht verlichte kelder (mmmm les 1 van auto aankopen: altijd in het daglicht). Ook werden we niet even binnen gevraagd om bv aan tafel met een kopje koffie (zoals in omg. Eindhoven) alle facturen en andere papieren eens rustig te bekijken. Er volgende een korte proefrit (ik mocht ook even sturen) en voordat we de kelder weer inreden vroeg ik om de auto nog eens goed te mogen bekijken in de zon. Wat een mooie kleur!!! Het lijnenspel van de Cayman komt daarin volledig tot zijn recht. GT Zilver blijft mijn nr 1 kleur maar dit is toch ook wel heel erg fraai. Alle andere belangrijke boxes werden ook getikt. Ik was er klaar voor en deed een bod. Weet je het zeker vroeg de eigenaar. Wil je er niet een nachtje over slapen. Nee, ik wil de eindonderhandeling doen en zo geschiedde. Als enige aftrekpunten kon ik de remmen noemen (voor en achter met een lipje op de schijven en de blokken lijken me ook al aardig op).
De volgende dag had ik geen spijt (ik mocht er nog een nachtje over slapen) en gaande de week met het nodige huiswerk groeide het wederzijds vertrouwen. Hij wilde zeker zijn dat ie naar eeen serieuze liefhebber ging en ik durfde mijn spaargeld naar een prive persoon over te maken. Op de donderdag troffen we elkaar bij het Strassenverkehrsamt (erg moeilijk om een afspraak te maken overigens) en vond de overschrijving plaats incl 2 weken Ausfuhrkennzeichen. Met een big smile en de PSE open in Sport/SportPlus reed ik terug naar het hotel met mijn ega in de F31 als een stipje in de spiegel.
Op zaterdag een heerlijke rit terug naar NL in dezelfde setting en pas afgelopen donderdag 17 April kon ik terecht bij de RDW in Zwijndrecht. Dat paste precies met het uitvoerkenteken en de tijdelijke vrijstelling van BPM en MRB. Maar kwa timing toch niet handig. Het kenteken volgt ws pas volgende week denk ik. BPM berekening gewoon online via de Belastingdienst. Ik ga nog wel bezwaar maken aangezien de auto pas op 1 december 2015 op kenteken is gezet (peildatum RDW en BPM) maar van productie datum 2 december 2014 is en dus ws 1 jaar wel wat demo kilometers op garage platen heeft gereden.
ModdenMOD plannen te over, en de ervaring met de F31 leert dat ik dat zsm moet doen. Dan heb je er het langst plezier van en eenmaal een paar jaar in bezit wordt de interesse minder in modden.
In willekeurige volgorde:
PIWIS
Andere stuursoftware
Laatste stand onthouden (en daarmee autostop uit)
Porsche trackdays/cursus
Betere ademhaling om het volle (991) vermogen van de 3.4 liter te halen (dus inlaat en uitlaat aanpassen, evt tuning, maar op een non-turbo brengt dat niet veel).
18-weg stoelen evt incl memory en stuurkolom (ik dacht ze al gezien te hebben op Teile.com maar daar is geen voorraad helaas).
Andere wielen, zie (nog te plaatsen) advertentie. Ik vindt de 20" Turbo wielen maar nix en zoek 20” Carrera S (of heten ze Carrera III) of evt Boxster Spyder (19”/20”)10-spaaks wielen in zilver of titanium.
Remmen upgrade (alleen grotere 350 mm schijven, gegroefd (zonder gaatjes dus) of zelfs met 991 grotere klauwen, geen idee of dat de moeite waard is en wat voor blokken dan… daar ben ik nog niet uit ondanks heftige forum en YT onderzoek).
Schermen in de grillopeningen
Rubberen matten
Winterwielen ( al een setje 5-spaaks Cayman S zilver uit BE gehaald; versrubber wordt ofwel winterbanden of mss 4-seasons, goede ervaring mee op de F31).
Mechanische sper door Hardeman (zonder PTV aan te zetten etm PIWIS).
Detailing en PPF op de neus en evt flanken icm “GTS” wrappen in glanzend zwart van enkele details (voor/achter bumbergedeeltes, onderkant spiegels, luchtinlaat). Of laat ik het juist allemaal in kleur…
Ik heb nu iig voor tijdelijk een plaats in een garage onder een wooncomplex in een andere wijk, maar zoek nog een prive-garage in de buurt of een carpoort als onderdeel van tuinupgrade.
….
To be continued.
Fotos volgen zeer binnenkort!