Auteur |
Bericht |
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
 Witte rook 964
Beste forummers, De titel heeft geen betrekking op het feit dat ik een nieuwe 964 heb, maar wel de garage vol witte rook heb gezet na langdurige stilstand (ong 7 maanden). Vandaag was eindelijk de dag om de 964 van stal te halen. Hoofdstroom schakelaar aangezet en direct starten en lopen zonder haperingen. Echter net zoals de vorige keet erg veel witte rook uit de uitlaat. Zo erg zelfs dat na een rondje in het zonnetje gereden te hebben ik heb begrepen dat de brandweer langs was geweest,oh oh. Die dacht dat iemand burnouts had gemaakt maar het was deze onverlaat. Nu is mijn vraag aan jullie wat hieraan te doen is? Logische antwoord is natuurlijk meer rijden maar vanwege vakanties schors ik de 964 altijd van 1/10-1/4 ( en deze keer was het zelfs 1/9-1/5). Heeft het zin de motor in de geschorste periode enige tijd regelmatig (1x per maand?) te laten lopen? Alvast dank voor meedenken en evt oplossingen. Ik ga de komende tijd iig weer lekker op pad  . Gr pp964c2
|
01 mei 2025 18:11 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: Witte rook 964
Lijkt op olielek in de motor (klepgeleiders/zuigerveren) waardoor bij langere stilstand meer olie in de cilinders terecht komt. Die moet uiteindelijk verbranden, wat de witte rook kan geven. In mijn geval is het olie op de inlaatklep van cilinder twee.
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
01 mei 2025 18:24 |
|
 |
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
 Re: Witte rook 964
Maar verbruik is nihil dus bij een lek zou ik dat toch moeten merken? En bij “regelmatig” gebruik is er geen spoor van witte rook te bekennen.
|
01 mei 2025 18:30 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Witte rook 964
Regelmatig laten lopen heeft geen nut en is alleen maar nadelig. Gewoon rijden 30 á 50 km. Stilstand is achteruitgang 
|
01 mei 2025 18:44 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: Witte rook 964
Ik begrijp jouw reactie, maar hoe nauwkeurig kun je het verbruik vaststellen in het geval van 9-10 liter olie in het hele systeem. Daarvoor zullen je toch langere tijd vaak moeten peilen.
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
01 mei 2025 19:23 |
|
 |
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
 Re: Witte rook 964
nieuwe paus sorry ik kon het niet laten 
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
01 mei 2025 20:13 |
|
 |
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
 Re: Witte rook 964
Dat zou blauwe rook moeten geven. Zou overigens verboden moeten worden, 7 maanden niet rijden. 
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
01 mei 2025 20:34 |
|
 |
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
 Re: Witte rook 964
Ik had niet anders van jou verwacht:-)
|
01 mei 2025 20:37 |
|
 |
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
 Re: Witte rook 964
Ik weet het maar vakanties zijn ook errug leuk
|
01 mei 2025 20:38 |
|
 |
mhjjvh
Collectie eenvoudig en effectief:
Porsche 911 SC Targa 1980
Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982
Citroën 2CV6 Spécial 1986
Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)Omgeving Eindhoven
|
 Re: Witte rook 964
Klopt in principe ook. Blauw is met name verbrande olie, witte walmachtige rook is onverbrande olie. Betekent dat er meer olie in de cilinder komt dan bij één ontstekingsslag kan worden verbrand.
_________________________________________ Hgr, Maarten
|
01 mei 2025 21:08 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Witte rook 964
Bij de volgende keer even zelf met de brandweer bellen - voordat je gaat starten en weg gaat rijden 
|
01 mei 2025 22:01 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: Witte rook 964
Het enige goede antwoord heb je zelf al gegeven. Deze 'blauwe' rook komt onder deze omstandigheden vaak voor bij een goede 911 en geeft geen technische problemen. De motor elke maand laten lopen is niet verstandig. Ja, er is een technische oplossing voor maar kost ongeveer 500,- Ik zou er niks aan doen voor die ene keer per jaar.
_________________________________________ Rebel engineering
|
02 mei 2025 2:16 |
|
 |
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
 Re: Witte rook 964
Wat nog leuker is; met de P op vakantie! 
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
02 mei 2025 5:50 |
|
 |
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
 Re: Witte rook 964
Dat ga ik deze zomer proberen maar in najaar/einde van het jaar en begin van het jaar altijd met vliegtuig
|
02 mei 2025 8:51 |
|
 |
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
 Re: Witte rook 964
 |  |  |  | Erwin schreef: Het enige goede antwoord heb je zelf al gegeven. Deze 'blauwe' rook komt onder deze omstandigheden vaak voor bij een goede 911 en geeft geen technische problemen. De motor elke maand laten lopen is niet verstandig. Ja, er is een technische oplossing voor maar kost ongeveer 500,- Ik zou er niks aan doen voor die ene keer per jaar. |  |  |  |  |
Dank erwin. 2 vragen: Waarom is dit aan een goede 911 te relateren? Wat is dan de oplossing? €500 is geld maar als ik de auto 5-6 maanden schors heb ik dat er qua wegenbelasting snel uit. Dank
|
02 mei 2025 8:53 |
|
|