Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 jun 2025 13:49

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Vervangen Macan naar een Cayman 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Vervangen Macan naar een Cayman
Daar het opnieuw begint te kriebelen na 2 jaar in een Macan rijden, of zoals iemand hier het "de drang" noemt, heb ik mijn zinnen gezet op een Cayman.

Probleem; ik ken niets van een Cayman. Ik heb gisteren een 2.7 - 2016 - 275 PK met PDK gezien en gereden. Mooie wagen, niets op aan te merken maar was niet echt omvergeblazen. Of moet ik eerder naar een nieuwere 2.0 met 300 Pk uitkijken?

Mijn Macan is ook een 2.0 en ik moet toegeven dat deze fantastisch rijd, ook al heeft deze "maar" 245 PK.

Vermits men hier in België ons uitknijpt als een citroen als het om auto's gaat, wil ik geen zwaardere dan reeds opgenoemde.

Maar wat? Graag advies van bezitters. :wink:

Oh ja, als iemand zin heeft in een mooie Macan 2.0 van 2019 hoor ik het graag. :salut:

19 jun 2025 7:07
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Vervangen Macan naar een Cayman
Tja, het is geen slak, maar omver blazen doet de 2.7 je natuurlijk niet, en dat zal de 3.2 in de Cayman S ook niet echt doen. Het zijn atmosferische blokken met plezierig vermogen, maar beperkt koppel. Zeker als je turboblokken (zoals de 2.0) gewend bent. Je rijdt een Cayman niet om het stoplichtsprintje te winnen of om lui laag in de toeren te rijden, maar voor het heerlijke geluid van de zescilinder boxer achter je bij 7.000 toeren, en het échte Porsche rijgevoel door de uitmuntende wegligging. En ze liggen ook prettiger op het oog dan zo'n dozige SUV, vind ik.

Maar, als vermogen en koppel écht belangrijk voor je zijn, kun je wellicht beter doorsparen voor bijv. een 911 Carrera S. Een jonge 997.1 met lage km-stand vind je voor iets meer dan de prijs dan de 981 Cayman. Een 997.2 wordt al fink duurder. Een 991 is bijna 2 keer zo duur. Wat mij betreft het geld niet waard, maar dat is hier wel een beetje vloeken in de kerk natuurlijk (no offense 911-vrienden, als ik er niet flink voor hoefde te sparen en ik geld als water zou hebben, zou ik er ook wel een willen, voor erbij :wink:)

Als bezitter van de 2.7 Cayman ben ik gewoon bevooroordeeld, dat weet ik en geef ik ook toe. Voor ik de mijne kocht, heb ik ook proefgereden in de Cayman S, en een maatje heeft een 997.1 Carrera 4S. Beide natuurlijk geweldige auto's, maar voor mij persoonlijk was het verschil in prijs niet terug te zien in rijbeleving. Iets meer vermogen, iets meer koppel, flink duurder. Ik hou dat geld liever in mijn zak voor benzine en onderhoud dan voor de eer bij het stoplicht.

Veel succes met je zoektocht!

19 jun 2025 8:16
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Ik heb sinds een week of twee een 718 Cayman – de 2.0 Turbo – en ben daar erg tevreden mee. Hij heeft veel koppel dat al laag in de toeren beschikbaar is, met een mooi vlakke koppelcurve.

Een basisuitvoering is natuurlijk nooit echt snel – dat geldt ook voor een 911 Carrera. Als je echt weggeblazen wilt worden, moet je toch richting de 500 pk gaan.

Maar zou het kunnen dat je vooral op de snelweg en standaard provinciale wegen hebt proefgereden, en geen bochtige wegen hebt meegenomen? Een Cayman of Boxster laat pas in de bochten zien waarom ze zo goed zijn – het draait voor 90% om het chassis.

19 jun 2025 8:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Ik heb nu een 981 Cayman S (met 3.4 motor Poly :mrgreen: ), en heb zowel in een 981 2.7 als een 718 Cayman 2.0 gereden. Als je de auto als daily gaat gebruiken dan is denk ik de 2.0 het beste vanwege de grote hoeveelheid koppel over een breed toerengebied. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik daily mijn Cayman ook als het een beetje redelijk weer is, en heb niet het gevoel dat ik iets te kort kom. Daarbij klinkt de 3.4 vele malen mooier dan de 2.0, alhoewel ik wel moet zeggen dat de 4 cilinder ook geen straf is om naar te luisteren. De 718 is ook met name qua infotainment iets moderner, en rijdt nog beter dan de 981. De 981 2.7 vond ik ook heel erg leuk om te rijden, en klinkt eigenlijk nog iets beter dan de 3.4, maar ik persoonlijk vond het verschil in koppel en vermogen wel een reden om voor de 3.4 te gaan. Het scheelt toch 50 pk en 90 Nm! Als je kijkt naar de koppel en vermogenskromme dan zie je dat de S met name in het middengebied veel meer koppel heeft (Zie https://www.stuttcars.com/wp-content/up ... 0-EN-2.pdf, bladzijde 30) Dat maakt dat de 3.4 toch wat moeitelozer rijdt in het dagelijks verkeer.

Er zit niets anders op dan proefritjes te gaan maken! Succes!

19 jun 2025 9:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Alles zwaarder dan 2L is hier in Vlaanderen pure fiscale zelfkastijding. Tenzij oldtimers.
En 275PK zal ook wel volstaan, buiten de snelweg mag je hier quasi nergens nog harder dan 50 km/h rijden.

Succes met de zoektocht!

19 jun 2025 9:12
Profiel
Moderator
911 Carrera S
2.2VTEC schreef:
..buiten de snelweg mag je hier quasi nergens nog harder dan 50 km/h rijden.

Het valt mij altijd op dat je bij jullie in de bebouwde kom op veel plaatsen gewoonweg 70 km/uur mag rijden …

19 jun 2025 9:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Breda
disciple schreef:
Ik heb nu een 981 Cayman S (met 3.4 motor Poly :mrgreen: )!

Mea Culpa. De 987.1 Cayman/Boxster S van 2005/2006 hebben natuurlijk de 3.2 M96, daarna werd het 3.4 M97, daarna de 3.4 MA1 (DFI) in de 987.2 en 981

19 jun 2025 10:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik hoef niet omvergeblazen te worden door PK's, zeker niet, maar had bij de 275 PK van de 2.7 niet het gevoel dat deze sneller is dan mijn oude 964 C4. Die gaat pas los met zijn 250 PK.

Een 997 is natuurlijk leuker speelgoed maar ik ben niet van plan om jaarlijks + 3.000 euro wegentaks te betalen en nog eens 3.000 euro inschrijvingstaks.

Vergelijken: een 2.7 jaarlijks 900 euro en een 2.0 is 500 euro.

@Olaf, pas maar op, er geld wel degelijk 50km/u in de bebouwde kom, overal in België. Niet altijd aangeduid met een bord van 50 km/u maar met een bord bebouwde kom.
84195

19 jun 2025 10:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
Die snelheidslimiet geldt in NL ook binnen de bebouwde kom... tenzij anders aan gegeven met borden. Dan is alles tussen stapvoets (woonerf), 30 en 70 of zelfs 80 de limiet. Gewoon op de borden letten.

19 jun 2025 10:29
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Kijk, een 964 is ook een koppelrijke auto die je niet in de toeren hoeft te jagen. Dat is bij de 2.7-motor in de Cayman wel anders. Daar moet je echt de pk’s uit halen, wat erg leuk is als dat je ding is. Maar als je meer van koppel houdt, zou ik voor een 981S of de 718 2.0 gaan.

1. Porsche 964 Carrera 2
    - Motor: 3.6L 6-cilinder atmosferisch
    - Koppel: 310 Nm
    - Max. koppel bij: ca. 4.800 tpm
  2. Porsche 981 Cayman 2.7
    - Motor: 2.7L 6-cilinder atmosferisch
    - Koppel: 290 Nm
    - Max. koppel bij: ca. 4.500–6.500 tpm
  3. Porsche 718 Cayman 2.0
    - Motor: 2.0L 4-cilinder turbo
    - Koppel: 380 Nm
    - Max. koppel bij: ca. 1.950–4.500 tpm

De 718 is trouwens ook een flinke stap vooruit ten opzichte van de 981 qua onderstel, met veel nieuwe en verbeterde onderdelen.

19 jun 2025 10:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Breda
310 Nm koppelrijk noemen ten opzichte van 290 Nm gaat wel ver, maar verder eens met je betoog.

19 jun 2025 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Ik ging bijdehands antwoorden, dat ligt aan het gewicht :lol:
Maar de 3 wegen dus “ongeveer” hetzelfde afh van type, 2 of 4WD, handbak of niet etc. Give or take 1.350 kg.
Eigenlijk was de 964 dus gewoon zwaarlijvig!

19 jun 2025 12:04
Profiel
PorscheForum Rakker
944 Turbo
Achterhoek
Wat zijn jullie toch beperkt in je blik!
Probeer eens een 951.
Kietel hem eens met een andere chip en je laat menig 911 met het schaamrood op de kaken achter bij het stoplicht.
Betere wegligging vind je niet. Daarnaast ruimte en comfort.
Ook houd je nog wat centen achter de hand voor andere leuke dingen in het leven.
Imago?
Aus Prinzip, nicht aus Prestige!

19 jun 2025 13:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
Persoonlijke mening (want smaak) de 951 vind ik niet mooi. Voor mij reden genoeg om 'm niet te kiezen.

19 jun 2025 15:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 Handbak
Niet kopen zo'n 2.7.. Ik heb er nu reuze spijt van, ik wil na 1 s van het gas ipv na 2 s. het is veel leuker met halfgas te wachten op de volgend bocht, dan hem te laten zingen, ook niet zo leuk hem op gas net wel te laten schuiven over de achterkant, het moet meteen fors dwars zodat oom agent me meteen stil zet na zo'n actie, omdat je zo mooi op het randje veilg de bocht door kunt, zonder te remmen, dat is niks, met een echte sportwagen hoor je te moeten remmen voor de bocht, doe je dat niet, moet het exit zijn, met een 2.7 haal je die bocht toch nog, ook al dacht je van niet, het is niks, geen koppel, bah, wat een ontwerp.. :mrgreen: :mrgreen:

zo'n 991 T is wel leuk.., beetje 911 cayman/boxster dan, zonder achterbank uiteraard, kinderen zijn groot :-)

19 jun 2025 17:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Jij weet het wel te verkopen :thumleft:

19 jun 2025 21:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 Handbak
:mrgreen:
Toch mis ik wat koppel onderin - dat is waar , maar op de wegen en momenten waar(op) ik rij, stop ik niet zo vaak, ik kies tijdstippen en routes, dat ik boven de 4000 rpm blijf !

:thumleft:

tunnels met een 2.7 is toch gewoon einmalig - dat het bestaat ... bijna formule 1 sound voor 50 k .. maar er staan er steed minder te kopen, misschien een teken, als rijdersauto fantastisch, en ja, prima zonder leeeeeeeeeer ..

19 jun 2025 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlaanderen schreef:
Wat zijn jullie toch beperkt in je blik!
Probeer eens een 951.
Kietel hem eens met een andere chip en je laat menig 911 met het schaamrood op de kaken achter bij het stoplicht.
Betere wegligging vind je niet. Daarnaast ruimte en comfort.
Ook houd je nog wat centen achter de hand voor andere leuke dingen in het leven.
Imago?
Aus Prinzip, nicht aus Prestige!

Jouw mening heb ik echt niet nodig en ik rij nog liever met een Fiat Multipla dan met een 951. Mijn excuses aan de andere 951 bezitters hier op het forum.

20 jun 2025 7:07
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]