Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 02 aug 2025 1:15

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
ff voorstellen, vinden ze leuk. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
Bericht ff voorstellen, vinden ze leuk.
Hallo, Erwin hier. 55 jaar en van kinds af aan geïnteresseerd in auto's en motoren. :drive:

Vermeldenswaardige auto's die ik ooit gehad heb of nog steeds heb:
Fiat 124 Spider 1976 (17 jaar in bezit gehad)
BMW Z4 coupe 3.0 Si (E86)
Lotus Elise S2 (is te koop)
Momenteel rijdt mijn vrouw in een MX 5 NC 2.0 S-VT

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Ik was al een tijdje op zoek naar een 981 Boxster. Eerst uitgezocht waar mijn voorkeur naar uit zou gaan door een paar proefritjes te maken. De base vond ik te langzaam onderin. Sowieso is het ontzettend jammer dat P de 2e versnelling zo belachelijk lang maakt. 130 in zijn 2 slaat echt nergens op. Doen ze dat om de boxster/cayman op afstand te houden van de 911? De 3.4 is duidelijk sneller dan de 2.7, ook onderin. PDK is fijn maar toch lichte voorkeur voor een handbak. Nog een ritje gemaakt met een 718 base: fijne besturing maar de motor (turbolag) en het geluid deden het niet voor mij.
Dan moet je je nog gaan verdiepen in de opties. Eigenlijk hoe meer opties, hoe beter maar bovenaan het lijstje stonden wel PSE, PASM, PTV, sportstoelen, stoelventilatie. Na een jaar advertenties in de gaten houden (ook in Duitsland) blijkt het nog niet zo makkelijk te zijn om iets te vinden wat er aan voldoet. Een S met handbak is best zeldzaam.
Tot een paar weken geleden iets voorbij kwam waarbij alle alarmbellen af gingen:
S, handbak, 34K gelopen, alleen PC onderhouden. De auto ziet er uit alsof hij zo uit de fabriek komt, heeft werkelijk nog nooit regen gezien.
En dan de optielijst :cheers: : Leder dashboard, Sportdesign stuur, PASM, Sportchrono met PADM, PTV, Sportstoelen, Stoelverwarming+ventilatie, Dualzone CC, PCCB, PASM, Bose, PDLS. Enige wat ik mis is PSE.
Met wat doorzetten heb ik de deal rond kunnen maken en staat hij nu in mijn garage. :ba:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb verder nog niet veel foto's gemaakt maar dat komt nog wel als we in september een roadtrip door de Ardennen, Vogezen, Zwarte woud en Alpen gaan doen. :D

19 jul 2025 21:08
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: ff voorstellen, vinden ze leuk.
Welkom hier, wéér een mooie 981 erbij op het forum ;-)

19 jul 2025 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera Coupé Irisblauw
Rotterdam
Mooi hoor, wat mij betreft superkleur en hele fraaie velgen ook. Goeie keuze :)

19 jul 2025 21:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Welkom, lekkere samenstelling. Moest even zoeken wat PADM is. Kende de naam niet maar zit ook op mijn 981 :thumleft:

19 jul 2025 21:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 Handbak
Mooie aanwinst, handbak en S is top combinatie, heeft ook stevige meerprijs meestal, top dat je geslaagd bent … Ben benieuwd naar je ervaringen.. Er zijn maar weinig 981's met handbak op het forum zover ik weet..
2.7 moet je wat meer uitwringen, klopt wel, maar heeft juist z’n charme als je dat leuk vindt om te doen

Laatst bijgewerkt door Autoke op 19 jul 2025 22:19, in totaal 2 keer bewerkt.

19 jul 2025 22:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Prachtige auto!

19 jul 2025 22:06
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Mooie collectie, een Elise (yes), een Z4, MX-5 (ook Yes haha) en nu een 981.
Veel beter wordt het niet :cheers:

19 jul 2025 22:56
Profiel
993 4S
Hé Erwin, toch nog door de ballotage gekomen? ;)
Geniet van je werkelijk prachtige Boxster!

20 jul 2025 8:53
Profiel
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
Hoi Paul,
Tsja, het valt niet mee om hier te registreren als je mijn (gebrek aan) intelligentie hebt. :scratch:
Hoop binnenkort weer een keer met z'n zessen een mooie tour te doen en de autootjes te gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn. :drive:

20 jul 2025 10:11
Profiel
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
Autoke schreef:
Mooie aanwinst, handbak en S is top combinatie, heeft ook stevige meerprijs meestal, top dat je geslaagd bent … Ben benieuwd naar je ervaringen.. Er zijn maar weinig 981's met handbak op het forum zover ik weet..
2.7 moet je wat meer uitwringen, klopt wel, maar heeft juist z’n charme als je dat leuk vindt om te doen

Heb met een 2.7 PDK proefgereden. Denk dat ik prima bediend zou zijn met 265pk maar die lange 2e versnelling verpest het m.i.
Als je 50kmh rijdt maakt het blok heel weinig toeren en als je dan iemand wil inhalen (of op mooi bochtige weggetjes waar de snelheid niet zo hoog ligt, bijv. Eifel) gebeurt er niet veel. Om een beetje trekkracht te hebben moet het blok best wat toeren maken maar daar kom je pas als je boven 80kmh rijdt. Maar soms wil je bij lagere snelheden ook trekkracht, bijvoorbeeld in haarspelbochten, bergop. Als ik dat vergelijk met de Z4 is dat een wereld van verschil, die had altijd trekkracht, ook onderin en "normale" versnellingsbakverhoudingen. Zelfs een MX5 doet het wat dat betreft beter. De S heeft het ook nog wel een beetje maar minder storend. Natuurlijk is het maar een mening en vind ik het prijsverschil tussen de base en S erg groot.

20 jul 2025 21:55
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Ooit gehoord van “glad ijs” :lol:
OK, 0,0 prestige qua merk badge maar met Bilstein / Eibach, Brembo remmen en Michelin Pilot sports rijdt zo een ding echt wel goed hoor. Weegt niks en de gasrespons is geweldig. Maar ja, een Porsche blijft een droom uiteraard. Een mens moet iets hebben om van te dromen 8)

20 jul 2025 22:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 Handbak
@Exc

De 2.7 handbak heeft een wat kortere eindoverbrenging, daardoor speelt het wat minder dan bij de PDK versie wellicht lijkt het.. Ik heb PDK S en 2.7 handbak gereden (puur toeval overigens), en de 2.7 gekozen ivm handbak voorkeur (en prijs) - maar al lastig te vinden, later ervaren dat deze korter is qua overbrenging wat een en ander verklaart - wat de reden is dat de 2.7 veel goed maakt, maar niet alles. Op Alpenpassen heb ik altijd meer problemen met overig verkeer, en ben dan blij dat ik van de omgeving kan genieten , is het niet zo erg als ik niet kan inhalen..
Ik zie eerder boven 150 kmh het grote verschil dan.., maar niet zo relevant verder.. Een strepen trekker is het ook zeker niet..
Als je uit een lotus komt, zal de balans wel tegen vallen, of valt dat ook mee :mrgreen:

20 jul 2025 23:36
Profiel
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
Internet leert me dat een 2e versnelling van een 2.7 handbak een overbrenging heeft van 2.05. Een 3.4 handbak 1.95, dus een verschil van 5%. Dus bij 3000 toeren in een 2.7 maakt de 3.4 er 2860. Denk niet dat dat het verschil in koppel helemaal opheft maar dat gaf je zelf ook al aan. Op een alpenweggetje vind ik het juist wel fijn als ik makkelijk kan passeren. Niets zo frustrerend als er de volgende kilometers een mooie pas komt maar je niet in kan halen en achter een trut op wielen moet blijven hangen. :oops:

De Elise is weer van een ander kaliber, veel puurder wordt autorijden niet of je moet naar een Lotus seven afgeleide gaan zoals een Donkervoort. Maar een Elise is voor hetgeen ik met een auto doe al iets te hardcore. Een roadtrip met zoonlief gaat nog maar de vrouw past ervoor. Vandaar dat ie weer weg mag, ben wel dankbaar dat ik er een jaartje in heb mogen rijden. De grip en stuurgevoel zijn fenomenaal (hij staat op semi slicks). Door de iets bredere dan standaard voorbanden is de balans behoorlijk neutraal. De boxster kan ik nog niet echt goed beoordelen, heb hem nog niet echt goed op de limiet gereden, mede door de wat oude banden. Maar dat komt nog wel. Beide hebben wel het unieke middenmotor gevoel dat de auto om je heen roteert en dus heel makkelijk van richting veranderd.

21 jul 2025 19:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Welkom, mooie aankoop (en ik herken t lange zoeken....1,5 jaren bij mij voor een 987.2S handbak met PSE (PASM en leerpakket kreeg ik erbij) en uit Duitsland gehaald.

Leuke collectie!

21 jul 2025 20:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 Handbak
@Exc - ik heb het een keer eens uitgezocht - tav de PDK is er ook nog verschil in eindoverbrenging voor de handbakken, dus de man S moet beter koppel gevoel hebben dan de PDK S versie.. In feite het product van beide waardes is bepalend zover ik het kan beoordelen.. (naast motor koppel dan bij betreffend toerental).. Het scheelt in werkelijkheid verassend weinig vs S PDK - maar S man is zeker meer solide, zoals gezegd, nooit kunnen testen (helaas)

2.7 man 2.7PDK S man S PDK
1 3.67 3.91 3.31 3.91
2 2.05 2.29 1.95 2.29
3 1.46 1.65 1.41 1.65
4 1.13 1.3 1.13 1.3
5 0.97 1.08 0.95 1.08
6 0.84 0.88 0.81 0.88
7 0.62 0.62
Diff 3.89 3.25 3.89 3.25

21 jul 2025 21:48
Profiel
993 4S
Je hebt je swasticar nog niet gedeeld Erwin :lol:

22 jul 2025 9:42
Profiel
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
Klopt, ik heb het alleen over vermeldenswaardige auto's gehad.

Ben super tevreden over de M3 alleen zo jammer dat de CEO van het padje is.

Overigens is misschien wel vermeldenswaardig dat mijn eerste ervaring met P een VOPO 914 was die mijn broer rond 1988 had gekocht en ik mocht proberen de storingen van het Bosch inspuitsysteem op te lossen. Is me niet gelukt. :|

22 jul 2025 22:21
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 2S, BJ40, Z4 E85, X5 50e
Zwolle
Oei, mooie E86 ook! Als er nu eens 2 honden achterin konden...dan ging ik daar nog eens naar op zoek ;-)
Mijn E85 kan het zeker niet....ach, wat een gel*l....alsof ik die ooit weg zou doen ;-)

Mooie collectie!

23 jul 2025 18:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]