Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 14 aug 2025 22:59

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Contactslot 911 SC 1980 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Contactslot 911 SC 1980
Over de volgende vraag krijg ik uit documentatie en internetfora geen duidelijk antwoord.
Bij het starten draai ik de contactsleutel naar rechts tot de stuit tegen de veerdruk in. De lampjes gaan aan, maar de startmotor niet. Sleutel weer helemaal naar links tot de stuit (sleutel kan worden uitgenomen). Nieuwe poging, draaien naar rechts tot de stuit. Weer geen startmotor. Dit proces gaat enkele malen door, totdat de startmotor in de uiterst rechtse stand van de contactsleutel wel aanslaat.
Het contactslot bestaat uit twee delen, het aluminium huis waar de sleutel ingaat, en een rond doosje met elektriek waar de draden op worden aangesloten.
Mijn vraag: waar zit het ding, dat zorgt voor het contact naar de startmotor, is dat het deel van het slot met de sleutel, of het doosje met de elektriek?
Om het moeilijk te maken: dat schijnt per bouwjaar of modelfamilie te kunnen verschillen.

01 aug 2025 14:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Contactslot 911 SC 1980
Even de open deur: je weet zeker dat je startmotor in goede staat is? Herken dit namelijk van mijn 964, waar na revisie startmotor dit was opgelost.

01 aug 2025 15:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, wat maakt dat jij denkt dat het aan het contactslot ligt en niet aan de startmotor?

01 aug 2025 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
De startmotor is gereviseerd/vervangen en het verschijnsel doet zich voor zolang ik de auto heb, dat is 4 jaar.

02 aug 2025 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Ter verduidelijking: ongeveer drie jaar geleden startmotor gereviseerd en massakabel aan de bak vervangen, ongeveer 2 jaar geleden dynamo en spanningsregelaar vervangen, ongeveer een jaar geleden de massakabel van de accu vervangen. Alle bekabeling bij de restauratie drie jaar geleden in detail geinspecteerd. Alles werkt verder prima.

02 aug 2025 11:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Dan begint het erop te lijken dat er iets mis is met het contactslot. :mrgreen:
In theorie zou het ook nog een haperende solenoid kunnen zijn op de startmotor.

Ik zou beginnen met het doormeten van het contactslot; krijgt je spanning op de juiste contacten als je de sleutel draait.

02 aug 2025 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Een kwaaie solenoid lijkt met onwaarschijnlijk, gezien de revisie van de startmotor. Ik kan me herinneren dat de oude kapot was.

Volgens het boek moet ik kijken of er spanning komt op de gele draad, die van het contactslot positie 50 naar de zekeringenkast loopt, richting brandstofpomprelais. Daar ergens moet een stekker met aftakking zitten. Ik hoef dus niet onder het dashboard te klimmen om een voltmeter aan te sluiten.

Een vorige eigenaar heeft een gecertificeerd alarm in de auto laten zetten. Het alarm was kapot en de installatie was nogal knullig, gevoelig voor storing. Ik heb het hele systeem uit de auto geplukt. Er was ook geknoeid aan de bovengenoemde gele draad. Ik ga die nog maar eens extra controleren.

Eerst een ander probleem oplossen: een sleutelruimte. Ik heb wel een stalling, maar daar mag ik niet sleutelen. In het Gooi is het vrijwel onmogelijk om een plekje te vinden voor niet te veel geld. Eerste controles moet ik dus uitvoeren thuis op de oprit met mooi weer. Even geduld dus.

Feed back op bovenstaande wordt zeer gewaardeerd.

02 aug 2025 15:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster '04 2.7 Audi s4 Porsche 914 vw golf 1 cabrio
Rijssen
Als je startmotor gereviseerd is, dan zou ik kijken naar het contactblokje achterop je contactslot.
Onderdeelnummer: 96461301200

02 aug 2025 18:20
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Yep, verwacht ik ook. Is recent nog een ander topic geweest hiervoor. Moet je het contactslot voor demonteren.

03 aug 2025 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Dit zie ik voor me:
- Stoel eruit, zodat je op de vloer kunt liggen, kniestuk onder dashboard eruit indien gewenst
- Kappen van de stuurkolom los, bout met contramoer van het stuurslot demonteren
- Bouten van het contactslot uitboren, contactslot naar achteren uitnemen
- Zorgvuldig registreren welke draden waar zitten, tywrap om de draden zodat ze bij elkaar blijven, draden eraf
- Switch van het contactslot afschroeven
- Montage in omgekeerde volgorde

03 aug 2025 11:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Drenthe
Het is een multistekker die je zo van de achterkant aftrekt. Je kan het contactblok achterop alleen niet vervangen met het slot gemonteerd. Knielijst hoeft er ook niet per sé af. Even kijken of je de stekker alvast los kan halen van achter, uitboren, schroeven los en dan contactslot eruit wurmen.

03 aug 2025 12:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Rijssen
Inderdaad, stekker er af wippen.
Roset rond je slot in het dashboard los draaien.
Als de orginele breekbouten er nog in zitten, deze uitboren en verwijderen.
Popnagels die het plaatje vasthouden uitboren.
Dan aan de achterkant, imbusboutje(geborgd door een moer) losdraaien
En het contactslot verwijderen.
Contactblokje vervangen en alles weer inbouwen.
Merk even je ronde multiestekkers onder je dashboard zodat je ze weer
Op de juiste volgorde terug plaatst.

03 aug 2025 13:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Op het ronde doosje achterop het contactslot zit een rond zwart gedeelte waar de contactpinnen uitsteken. Is dat de multistekker? Het doosje zelf zit met twee boutjes aan het contactslot.

03 aug 2025 13:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Rijssen
Dat is inderdaad het contact blokje. Zit met 2 boutjes achterop
Je contactslot geschroefd.
Van achteren gezien, kom je eerst de stekker tegen.
Daarna het contact blokje.

04 aug 2025 8:28
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
… die breekbouten uitboren is wel een klusje :|

Succes als het zo ver komt ;)

Ik zou dan het nieuwe slot met gewone bouten vast zetten :idea:

04 aug 2025 8:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
In het verleden hadden de Opels daar ook wel last van.
Nieuw stuurslot was zeer kostbaar en er werd een startknop op het dashboard gezet, net als nu mn bmw :mrgreen:

04 aug 2025 13:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Zoals eerder aangekondigd heb ik de bedrading geinspecteerd en doorgemeten. De draad van het contactslot indirect naar de solenoid van de startmotor loopt via een tweepolige stekker bij de hals van de benzinetank. Een mooi punt om een test uit te voeren met een multimeter. Als ik start, en de startmotor reageert niet, dan slaat de multimeter niet uit. Als ik start, en de startmotor draait wel, dan zie ik spanning op de multimeter. De startmotor is dus goed, het contactslot is dus de schuldige.
Ook heb ik even onder het dashboard gekeken. Achter de kabelbomen zie ik het contactslot met de aansluitingen. Wat ty-wraps losknippen en er is voldoende ruimte om het contactslot los te koppelen.
Verder heb ik het dekseltje rond het contactslot op het dashboard losgedraaid. Het doorboren van de breekbouten wordt nog wat, grotendeels omdat je er met een boor niet bij kunt. Het stuur en het pookje van de richtingaanwijzer zitten in de weg. Zou een freesje op de dremel een oplossing zijn? Daar denke we nog over na.

08 aug 2025 20:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Drenthe
Ik zou het stuur er dan af pakken. Dop 32 of 36 volgens mij. 2 minuten werk.
Ik vond het uitboren ook niet heel spannend, gewoon goede ijzerboor en rustig werken. Het zijn niet de hardste bouten en had ze er in een half uurtje zonder schade uit denk ik.

09 aug 2025 7:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Het hele traject is duidelijk. Alleen nog een geschikte werkplaats/hobbyruimte vinden om de operatie uit te voeren. Op de oprit ga ik het niet doen. Dank voor alle adviezen zover.

09 aug 2025 21:03
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]