Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 14 aug 2025 18:34

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
981S Meer geluid uit een non-PSE uitlaat 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
Bericht 981S Meer geluid uit een non-PSE uitlaat
Ik vind het uitlaatgeluid van mijn 981S niet-PSE uitlaat iets te tam. Ik zit al een tijdje op het net te zoeken wat voor mogelijkheden er zijn. Er zijn hele mooie uitlaatsystemen (oa. capristo klinkt erg mooi) op de markt maar de tendens is dat alle niet-OEM systemen meer of minder drone geven in het interieur. Heb niet zoveel zin om een paar duizend euro uit te geven en dan tot de ontdekking te komen dat je er weer vanaf wil.
Klep systemen zijn ook niet zaligmakend, zelfs bij PSE schijnen ze regelmatig vast te gaan zitten. Om een aftermarketsysteem met een knop op middenconsole te kunnen bedienen (en dat wil ik) moet er behoorlijk veel gedemonteerd worden wat ik geen fijn idee vind.
Nu kwam ik op het 718 forum een draadje tegen waarbij ze de bovenste verbindingspijp tussen de 2 dempers opzij hebben geschoven waardoor een spleet van 2-3 mm ontstaat. Is 5 minuten werk en geeft direct resultaat, heb het zojuist gedaan :) . Heb alleen nog maar een koude start gedaan en er verder nog niet mee gereden maar ik heb er wel vertrouwen in. Het klinkt een stuk beter. Mooi is ook dat je het makkelijk weer kunt aanpassen zowel luider als stiller.
Er staan nog meer tips om het geluid te beïnvloeden ter plaatse van die verbindingspijp.
Misschien is het een heel bekende truc maar wilde het jullie niet onthouden.

07 aug 2025 20:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Bericht Re: 981S Meer geluid uit een non-PSE uitlaat
Maar dan zijn de dempers toch niet meer verbonden? Komt dat ten goede van de constructie?

Je zou kunnen overwegen om een keertje naar Carnewal te rijden en daar de dempers laat modificeren? Evt in combinatie met 200 cells kat?

07 aug 2025 21:00
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Rij langs bij Gert van Carnewal. Krijg je geen spijt van. Je hebt nl helemaal geen knop nodig, je rechtervoet bepaalt namelijk hoeveel muziek (of herrie) er uit je uitlaat komt. Ik heb de 2.7 met Carnewal GT en ik ben zéér tevreden. Online vind je ook bijna alleen maar positieve reacties. En het grootste voordeel: aan de buitenkant ziet alles er 100% orgineel uit! Als je gewoon normaal rijdt, is het nauwelijks luider. Geef je gas, dan is het is luider, maar niet te luid, en vol, zonder drone bij constante snelheid. En als de naald richting de 7500 toeren klimt; 6-cilinderboxerMUZIEK!

07 aug 2025 21:09
Profiel
PorscheForum Rookie
981 Boxster S
MarcoB schreef:
Maar dan zijn de dempers toch niet meer verbonden? Komt dat ten goede van de constructie?

Je zou kunnen overwegen om een keertje naar Carnewal te rijden en daar de dempers laat modificeren? Evt in combinatie met 200 cells kat?

De dempers zijn op 2 plaatsen verbonden met elkaar dmv een verbindingspijp. De bovenste verbinding is dan idd niet meer functioneel maar de ophanging is met 1 verbindingspijp dermate stijf en degelijk dat ik geen problemen verwacht.

Het geluid wat ik op Youtube van Carnewall vind, vind ik niet zo mooi. Misschien dat het in het echt veel beter klinkt, dat kan natuurlijk. Maar het aanpassen van de originele dempers staat me ook niet echt aan omdat je dan niet meer terug kunt. Je kan natuurlijk een extra set uitlaat dempers op de kop proberen te tikken en die aanpassen maar dan gaat het toch weer serieus in de papieren lopen.
Ik vind het ook wel lekker als hij stationair wat meer geluid maakt.
Misschien is het te mooi om waar te zijn en bestaat er geen cheap fix maar ik ga het iig een kans geven.

07 aug 2025 21:57
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Heb op mijn 981S een Carnewal GT exhaust modificatie icm 200 cell sportkatalysatoren. Meer geluid op afroep en ook stationair wat meer geluid door die katalysatoren. Vooral de koude start is nu vrij indrukwekkend ( mijn buurjongetje van 1,5 gaat er standaard door schaterlachen, rent naar het raam en wil naar buiten). Geen gedreun, een soundtrack die nooit verveelt en op afroep beschikbaar door je gaspedaal. Sluit me aan bij Polydeukes. Je mag komen luisteren ;-)

07 aug 2025 22:37
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Ik ben heel erg geïnteresseerd in de Carnewal GT mét kats voor mijn 987S. Maar ben dan zelf weer bang dat de 200cell kats plaatsen teveel van het goede wordt. Als in, we rijden serieus met de 987 en willen ook wel wat rust, soms. Met makkelijk 3000+ toeren op de snelweg, hoe is het dan? Wordt je er dan na 1, 2, 5uur niet gek van?

(wij doen makkelijk 20.000km/jaar en gaan ook grote afstanden op vakantie met de auto)

08 aug 2025 8:16
Profiel WWW
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Als je kunt kiezen voor een systeem dat je aan en uit kunt zetten dan zou ik dat zeker doen.

Mijn 991 heeft de PSE, bij "sportief" rijden zet ik het altijd aan, maar op de snelweg (en vaak in een dorp/stad) staat het, uit respect voor de mensen in de omgeving, uit. Ik vind dat wel zo fijn dat ik kan kiezen.

Ik erger me vaak aan bijvoorbeeld HD rijders/Quadrijders met een open pijp die keihard door een straat blèren.

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

08 aug 2025 12:06
Profiel
Ik had op mijn vorige 987S een gemodificeerde uitlaat (non-Carnewal) en 200 cells kats.

Rustig wanneer je er niet om vraagd, lekker geluid wanneer je in de toeren rijdt. Snelweg met 3.000 a 4.000 toeren was een een normale Boxster met een niet noemenswaardig verschil qua geluid.

08 aug 2025 12:41
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
outletvalve schreef:
Als je kunt kiezen voor een systeem dat je aan en uit kunt zetten dan zou ik dat zeker doen.

Mijn 991 heeft de PSE, bij "sportief" rijden zet ik het altijd aan, maar op de snelweg (en vaak in een dorp/stad) staat het, uit respect voor de mensen in de omgeving, uit. Ik vind dat wel zo fijn dat ik kan kiezen.

Ik erger me vaak aan bijvoorbeeld HD rijders/Quadrijders met een open pijp die keihard door een straat blèren.

Zolang je het toerental laag houdt, is er niks aan de hand. Asociale HD/Quad-rijders maken herrie omdat ze hun voertuig naar de limiet opentrekken. Op de snelweg tot 130 in de hoogste versnelling is er dus ook niks aan de hand en kun je gewoon in relatieve rust cruisen.

08 aug 2025 13:06
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Mijn vorige 987S had Carnewal GT exhaust met 200 cell kats. Bij weinig gas weinig verschil, lerp je ‘m open dan is het feest, maar nooit op z’n “Sjaaks”. Aanrader!!!

08 aug 2025 16:15
Profiel
Ben heel erg tevreden met geluid van de GTS. Maar wil toch nog wel een keer naar Gert Carnewal voor de 200 cells kat.

84246

08 aug 2025 16:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]