ET waarde van de achtervelg lijkt mij laag, maar zijn ook smallere velgen als dat Cargraphic levert voor de Cayman GTS
https://www.cargraphic.de/en/your-vehic ... 90551151h/CARGRAPHIC Performance17 21” velgenset (voor 2,5 l GTS-modellen)
• Voorkant: 9,0 × 21 inch met ET 52 (in combinatie met 3 mm spacers)
• Achterkant: 11,0 × 21 inch met ET 45 (in combinatie met 11 mm spacers)
——————————————
Breedteverschil: 9,5J is 0,5 inch smaller → 12,7 mm smaller, dus 6,35 mm per kant naar binnen.
• Offsetverschil: ET32 in plaats van ET47 → 15 mm minder offset, wat het wiel 15 mm verder naar buiten zet.
• Netto-effect buitenkant: 15 mm naar buiten − 6,35 mm smaller buiten → ongeveer 8,65 mm verder naar buiten.
• Netto-effect binnenkant: smaller wiel + naar buiten → ca. 21,35 mm meer binnenruimte.
⸻
Gevolg op de 718
• Buitenkant: +8–9 mm t.o.v. origineel is fors. Op een 718 GTS met standaard ophanging zit je snel aan de rand van de wielkast — kans op uitsteken of schuren bij inveren.
• Binnenkant: geen probleem, er is juist meer ruimte.
• TüV/keuring: als de velg buiten de carrosserie komt, is dat in veel landen afkeur.
⸻
Praktische ervaring
Bij 718-rijders die breedtes rond 10,5J gebruiken, is ET45–51 gebruikelijk voor een nette flush look zonder schuren.
ET32 zit ~13–19 mm verder naar buiten dan dat — dat oogt “stance”-achtig, maar zonder rolwerk aan de wielkasten of camberverstelling kan het te veel zijn.