
Re: FILMPJES - het vervolg -
Kan het volledig artikel niet posten, paywall, copyrights etc maar toch een snapshot
Traagste Porsches ter wereld leveren grof geld op: de stille miljoenenmarkt van oldtimertractorenEen Porsche die olie lekt en een halve minuut nodig heeft om 20 kilometer per uur te halen? Die kan goud waard zijn. De veiling van de antieke tractorcollectie van de overleden ‘bingokoning’ Willy Michiels legt een discrete en lucratieve nichemarkt bloot. 'De prijzen zijn de afgelopen tien jaar exponentieel gestegen.'
Piet Verschelde schudt aan de eerste versnellingspook, dan volgt de tweede. Hij wrikt aan het stuur, met de blik op de voorwielen. 'Zo voel je de slijtage. Deze heeft relatief weinig uren op de teller, misschien 5.000.' Vervolgens inspecteert hij de rode neus. 'Die is bijna altijd geblutst. Bij Porsche ging ontwerp voor op gebruiksgemak: het is de enige tractor waarbij niet een wiel maar de motorkap eerst een obstakel raakt.' Zijn hand glijdt over de elegante bolling. 'Maar deze is perfect gerestaureerd.'
Bij Porsche ging ontwerp voor op gebruiksgemak: het is de enige tractor waarbij niet een wiel maar de motorkap eerst een obstakel raakt.
Michiels, die in 2020 op zijn 82ste overleed, verzamelde in de herfst van zijn carrière onder meer paardenkoetsen en oldtimerauto's, maar in alle stilte dus ook oude tractoren. Na een lang aanslepende ruzie tussen Michiels' twee dochters over de erfenis, die zo'n 250 miljoen euro waard zou zijn, bereikten beiden dit voorjaar een akkoord. En zo gaan de meer dan honderd tractoren - allemaal van Porsche - vanaf 22 augustus onder de hamer bij het onlineveilinghuis Auctim.
Zeldzame en goedbewaarde of gerestaureerde tractoren zijn tienduizenden tot soms honderdduizenden euro's waard. Het record staat op naam van een stoomtractor uit 1913, die in 2022 in de Verenigde Staten voor 1,47 miljoen dollar werd geveild.
Tussen 1950 en 1963 werden er, via licentiedeals met andere fabrikanten, zo'n 125.000 Porsche-tractoren gebouwd. De kwaliteit kwam niet in de buurt van Lanz, later overgenomen door het Amerikaanse John Deere, de Rolls-Royce onder de tractoren. 'Ze lekken bijna allemaal olie', zegt Verschelde, terwijl hij zich een weg baant tussen de voertuigen. Door het mooie, rode design en de sterke Duitse reputatie veroverde Porsche ook onder de Belgische boeren toch een zeker marktaandeel. 'Hier in de buurt, in Smeerebbe-Vloerzegem, zat een importeur.'
Zoals Lamborghini
Op de oldtimersmarkt van vandaag zijn de traagste Porsches ter wereld - van 0 naar 20 kilometer per uur in een halve minuut - goud waard. 'De prijzen zijn de afgelopen tien jaar exponentieel gestegen', zegt Steven Vanderbeke, die de collectie van Geldof beheert. 'Allemaal dankzij de merknaam. Porsche-verzamelaars willen hun collectie allemaal aanvullen met een tractor.' Vooral in de VS, waar destijds in totaal slechts een duizendtal Porsche-tractoren werd verkocht, tasten liefhebbers diep in de buidel. Eenzelfde fenomeen ondervindt Lamborghini, het Italiaanse sportautomerk dat begon als tractorbouwer.
De prijzen zijn de afgelopen tien jaar exponentieel gestegen, allemaal dankzij de merknaam. Porsche-verzamelaars willen hun collectie allemaal aanvullen met een tractor.
'Sommige handelaren hebben er grof geld mee verdiend', zegt Verschelde. 'Op een veiling in Zwitserland leverde een Porsche Master 409, een zeldzaam type, onlangs 208.000 euro op.' Ook speciale, kleinere varianten, gemaakt voor koffieplantages of wijngaarden, zijn gegeerd. Van de grootste en duurste Porsche-tractor, de Master (4 cilinders, 50 pk), heeft Geldof recent alle zes varianten verzameld.
Buiten, waar het zicht op de groene velden vanaf het domein van Michiels eindeloos ver lijkt te reiken, staan nog eens tientallen exemplaren, net als de collectie in de kelders verderop, maar in een veel minder goede staat. Die worden geveild startend bij 100 euro. 'Ik ben er zeker van: dit gaat allemaal verkocht geraken, al is het in sommige gevallen maar voor enkele honderden euro's.'