Auteur |
Bericht |
Peter993
|
 Dynamo 993
Dag,
Na een zeer lange winterstop gisteren weer een eerste rit gemaakt meet de 993. Auto kwam van de druppellader, starten lopen. Mooi ritje naar de zaak en einde dag weer naar huis. Wilde gisteravond nog een klein rondje doen,, niet meer starten. Accu bijna leeg. Lader er op gezet en hij starte weer. Was eerst bang dat de accu stuk was maar ik heb de multimeter op de polen gezet en zag dat bij draaiende motor de spanning 12,6 volt was. Ik dacht dat dat altijd rond de 13,8 zou zijn. Meer gas geven geeft ook niet meer spanning, Ik zag zelfs de spanning wat terug lopen. Volgende test gedaan, blower en koplampen aan en toen zag ik de spanning nog verder teruglopen.
Mijn gevoel is dat de dynamo stuk is. Ik zie echter geen lampje op dashboard branden dat hij niet bijlaadt. Zie ik iets over het hoofd (wellicht een zekering) of toch maar de dynamo er uit gaan sleutelen?
|
18 jun 2025 14:37 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Dynamo 993
Hoe oud is de accu? De mijne hield er eerder dit jaar ook mee op, vergelijkbare symptomen. Spanning leek ok, maar nadat ik 2x op een dag de startbooster moest gebruiken, toch maar vervangen. Zie hier
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
18 jun 2025 15:05 |
|
 |
Peter993
|
 Re: Dynamo 993
De accu is nu 2,5 jaar oud. Zou kunnen maar is wel erg snel. Vreemde is dat ik die met een acculader wel opgeladen krijg maar in de auto laad hij niet op.
|
18 jun 2025 22:38 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: Dynamo 993
Misschien stuk, maar in ieder geval niet bijlaadt. Uitbouwen en los testen erg logisch. Misschien spanningsregelaar, misschien koolborstels. Defecte accu verwacht ik niet. Erg fijn bij zo'n vraag is de kilometerstand vermelden. Er zit nog al wat verschil in de diagnose bij 100.000 of 225.000 km bijvoorbeeld.
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 jun 2025 7:51 |
|
 |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
 Re: Dynamo 993
Ik zou ook zeggen spanningregelaar. Geen idee waar die zit in een 993 trouwens.
Edit: ah, afgaand op plaatjes van internet zit het hetzelfde als bij mij. Ik kon hem "gewoon" verwisselen knielend achter de auto.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 jun 2025 19:32 |
|
 |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
 Re: Dynamo 993
Net als bij een 3.2 (en 964) moet je de dynamo uitbouwen om bij de spanningsregelaar te komen. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 jun 2025 19:57 |
|
 |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
 Re: Dynamo 993
Ik herinner het me zo dat ik wel een en ander los heb gemaakt maar uiteindelijk kon ik de regelaar verwisselen zonder de halve auto uit elkaar te nemen.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 jun 2025 23:32 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
 Re: Dynamo 993
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
20 jun 2025 20:15 |
|
 |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
 Re: Dynamo 993
Volgens mij zit de hele zwik hier gewoon in de auto en zo heb ik het ook in herinnering. 
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
21 jun 2025 11:05 |
|
 |
Peter993
|
 Re: Dynamo 993
Dank voor alle tips maar ik ben er helaas nog niet
De afgelopen weken niet veel tijd gehad maar het volgende gedaan:
Dynamo uitgebouwd. Leek heel wat maar was te doen. Het is vooral het losmaken van de V-snaren wat een beetje lastig is maar je kan er ook voor kiezen om eerst de spanner band los te maken waardoor de koelvin kantelt en je bij de bedrading kan. De kabels loshalen is een beetje gepiel maar te doen.
Ik heb de dynamo uit het huis gehaald en laten reviseren. Bedrijf in Amersfoort gevonden en die hebben nieuwe lagers en nieuwe spanningsregelaar erin gezet.
Alles weer in elkaar gezet maar nog steeds niet of onvoldonde laden (en geen storing op dashboard
Ik zie ook geen spanningsverschil op de accu als de motor loopt
Een van jullie verdenkingen was ook de accu, die uit voorzorg ook vervangen maar nog steeds geen verbetering helaas.
Wat nu... opnieuw uitbouwen en kabels controleren? toen ik hem uit elkaar had kon ik slecht zien waar de kabels heengaan.
Daar hij wel goed start met volle accu ga ik er vanuit dat het circuit van accu naar start motor voor + en massa gewoon goed zitten.
Iemand een briljante tip hoe uit te sluiten of op te lossen?
|
21 aug 2025 22:09 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: Dynamo 993
Een briljante tip heb ik niet.
Kan je wel vertellen hoe ik dit in dit stadium zou aanpakken.
Dynamo uitbouwen en op de uitgaande bekabeling een voeding aansluiten van 14,4 Volt die tenminste 20 Ampere stroom kan leveren. Dan gaan meten wat er bij de accu aankomt (of wat er onderweg verdwijnt).
Zo'n voeding en meetapparatuur heb ik en wil je graag helpen.
Is de dynamo getest, zo ja heb je de testresultaten?
Groet Hans
|
21 aug 2025 23:07 |
|
 |
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.Lichtstad
|
 Re: Dynamo 993
Ik had vergelijkbare klachten in mijn 993, nieuwe accu en revisie dynamo maakte destijds weinig verschil. Een nieuwe massakabel van de accu naar het chassis én een exrta massa kabel van koelvinhuis naar montagepunt van de aircopomp maakte toen wel het verschil. Je zou dit eens kunnen testen door een tijdelijke verbinding te maken van koelvinhuis naar de aircopomp (startkabel?).
|
22 aug 2025 9:38 |
|
 |
Peter993
|
 Re: Dynamo 993
Hoi Hans, Ik ga de massa tip nog even checken,, die is easy. Mocht dat ook niks brengen dan ga ik jouw tip en aanbod graag verder brengen.
|
22 aug 2025 16:01 |
|
 |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
 Re: Dynamo 993
Je kunt wel starten dus dat betekent dat de verbinding tussen accu en startmotor en massa in orde is. Daarentegen lijkt de stroom van de dynamo niet bij de accu aan te komen dus daar moet ergens de fout zitten.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
24 aug 2025 17:53 |
|
 |
Peter993
|
 Re: Dynamo 993
Dit is de oplossing. Inderdaad even getest met een startkabel en direct hoger voltage op de accu. Ik wil het eigenlijk wel zo orgineel mogelijk houden, waar kan dit issue zitten? Dat koelhuis zit toch strak op motorblok geklemd.
|
24 aug 2025 18:01 |
|
 |
djw2753
|
 Re: Dynamo 993
Heeft dit mogelijk wat te maken met de terugroepactie vwb bekabeling 993? Viel deze auto onder de gegadigden en is het dan ook uitgevoerd?
|
26 aug 2025 14:06 |
|
|