Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 10 okt 2025 19:46

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Automatische achterspoiler Panamera 970 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Automatische achterspoiler Panamera 970
Beste medeformummers,

Wellicht dat iemand mij op het juiste spoor kan zetten.
De automatische achterspoiler geeft een rood omcirkelde fout aan op het dashboard.
Deze ligt op bij hogere snelheden.
De knop om de spiler van binnen uit te bedienen, werkt niet geen lampje licht op als ik op de knop druk, wanneer ik een reset uitvoer door de knop 30 sec ingedrukt te houden gaat hij wel dicht, contactsleutel eruit op slot en weer van het slot maakt geen verschil helaas.

In eerste instantie dacht ik aan de motor die hem aanstuurt, dit is het klaarblijkelijk niet, toen de betreffende zekeringen, ook dit was het niet, anders zou de reset ook niks in beweging brengen.

Hij heeft aan de diagnose tool gehangen en de volgende code's kwamen naar voren:

C11007 Actief/Statich Kalibrering
81010E Actief/Statisch Toerentalsensor spoilermotor defect
C13106 Actief/Statisch Communicatie VTS (Achter 2).

Tegelijk heb ik ook nog de melding dat mijn automatische ruitenwisser (regensensor) niet zou werken, deze werkt gewoon, maar kan de fout er niet uitkrijgen.
Beide fouten lijken dus harde fouten te zijn, en vermoedelijk iets te maken met de betreffende module?

Is er iemand die kan aangeven of er een module is voor de spoiler en de wisser die niet goed communiceren met het diagnose systeem?

Weet het even niet meer.

Dealer kan natuurlijk altijd nog, maar wil graag de techniek erachter begrijpen.

Tips meer dan welkom.

08 okt 2025 21:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Automatische achterspoiler Panamera 970
Ruitenwisser kan een CAN-bus fout zijn, hoeft geen module te zijn.
Welke code zit er op de ruitenwisser?

08 okt 2025 23:51
Profiel
PorscheForum Rookie
de code die naar voren komt is : C13101
Communicatie met wisser.

09 okt 2025 15:56
Profiel
PorscheForum Rookie
Hoi
Hier een Cayenne coupé uit 2022 ,gaf ook problemen met achter spoiler ging ook zijn eigen weg.
Is helemaal uit elkaar geweest, wat bleek alle draaipunten waren ernstig geoxideerd.
Alles is schoon gemaakt en opnieuw met speciale vet in elkaar gezet en gerest.
Misschien is dat het probleem.

09 okt 2025 15:58
Profiel
PorscheForum Rookie
Hi Jan,

Dank voor je input, indien dat het probleem zou zijn, dan zou hij toch zeer waarschijnlijk ook niet werken als ik hem reset dus de knop 30sec ingedrukt houden?

Heb hem via de diagnose in en uit elkaar geschoven en dat werkt.
Omdat hij dus werkt, en ook nog een signiaal geeft dat de spoiler defect is zodra ik de snelweg op ga doet mij vermoeden dat de sensoren dus ook nog moeten werken anders zou de spoiler al vanaf het moment dat je de contactsleutel erin stopt een melding geven.....

Omdat ik ook last heb met één portier LA die niet van buiten opengaat en de ruitenwisser die een fout geeft maar wel werkt vermoed ik dat het wellicht aan de rearbody control module zou kunnen liggen, die kan bij niet juiste werking hele vreemde zaken aangeven.
het is na lang zoeken en overdenken, het enige wat het denk ik nog zou kunnen zijn.

- Zekeringen in orde
-bedrading in orde
-spoiler acutator (motor) in orde
-Reset modus reageert na 30 sec ingedrukt houden
-fout is niet te wissen.

Mijn conclusie het moet dan dit onderdeel zijn onderdeel nr 7PP907279M.

Input altijd welkom.

09 okt 2025 21:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
991.1 gts
tholen
Kijk even of de afvoeren goed open zijn van de bak waar de spoiler in zit. Heb laats ook zoiets gehad en was na schoon maken en alles smeren van de spoiler opgelost.

09 okt 2025 22:29
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]