Mijn 997 gaf een paar weken geleden de melding dat de remblokken achter aan vervanging toe zijn. Ik heb meteen de remschijven opgemeten en die leken ook in de buurt van de slijtagegrens te zijn. Een korte zoektocht leverde dat Design 911 complete en aantrekkelijk geprijsde kits met schijven, remmen en de andere benodigdheden verkoopt. Nou ja, bijna compleet. De bouten voor de remklauwen zitten er niet bij (die mogen niet hergebruikt worden) en bij de Brembo kit die ik heb gekocht zitten maar twee, geen vier schroefjes voor de remschijven, maar ook die had ik erbij besteld. Gewoon de volgende dag bezorgd vanuit het Nederlandse distributiecentrum.
Je hebt niet veel meer gereedschap nodig dan voor een bandenwissel. Ik heb nog een pomp voor het opzuigen van remvloeistof en een goedkope spreider voor de remzuigers besteld. De bouten voor de remklauwen bestaan zowel in 10mm Inbus als in 55mm Torx uitvoering, ik heb gelukkig allebei gekocht want de oude bouten waren Inbus en de nieuwe Torx.
Blokken wisselen is echt héél simpel omdat daarvoor alleen de borgpen eruit getikt hoeft te worden. Daarna met de spreider de blokken een beetje uit elkaar duwen en je kunt ze zo eruit halen.

Daarna de twee bouten losdraaien en de klauw is los.

De schroefjes die de remschijven vasthouden waren gelukkig niet vastgeroest en ook de schijven zelf kwamen heel makkelijk los.

Nieuwe schijf erop na het schoonmaken van de naaf met een draadborstel en een klein beetje Cera Tec vet op de schroefjes zodat ook deze hopelijk niet gaan roesten.

Daarna nieuwe trillingsdempers plaatsen, klauw met nieuwe bouten vastzetten (85 Nm), blokken erin schuiven en weer met de metalen veer en borgpen vastzetten. Tenslotte de nieuwe slijtagesensoren erin duwen en klaar.

Tenslotte een paar keer remmen zodat de blokken tegen de schijven aan zitten en het remvloeistof reservoir weer volgieten.
Ik ben voor beide kanten in totaal ruim twee uur bezig geweest. Het is een klus die echt goed zelf te doen is. Voor kan nog even wachten, maar dat is naar mijn idee nog makkelijker omdat je daar geen handrem hebt zitten, al leverde die bij mij geen problemen op.