Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 01 mei 2026 13:54

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
964 houden of toch een 991.2 Targa? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 964 houden of toch een 991.2 Targa?
Iedereen kent het verhaal van "De drang" van Tilt hier op het forum. Ik heb hier soms ook last van. :?

Ik ben gek op mijn 964 C4 maar meer en meer komt de goesting in iets anders, en meer en meer dringt zich dan de 991.2 (3.0) op en dan specifiek in de Targa versie. Ik weet ook wel dat beide wagens niet te vergelijken zijn maar toch. Ik hoef niet de snelste te zijn, enkel genieten van mijn 911 op dagtrippen of roadtrips door Europa.

Vragen wat jullie zouden doen is vragen om zeer uiteenlopende meningen maar doe toch maar.

Stel, dat ik voor zo'n Targa ga, is dit dak betrouwbaar want als ik zie hoe complex dit functioneert breekt het angstzweet mij al uit in mijn portemonnee als hier stukken aan komen, of is dit betrouwbaar?

01 mei 2026 8:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 964 houden of toch een 991.2 Targa?
Maak een proefrit en ontdek wat de wind bij een targa doet bij wat hogere snelheden.
Indien dat geen probleem voor je is..............
De looks zijn prachtig, en een 991.2 is een beren goede auto, aankoopkeuring en gaan.............

01 mei 2026 9:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Zoals je zelf al zegt: ze zijn niet met elkaar te vergelijken.
Persoonlijk vind ik de 911 Targa een van de mooiste moderne Porsches gemaakt, en dan helemaal als '4' met dikke heupen. Als je reviews leest/kijkt leer je dat op hogere snelheid met het Targadak open rijden onprettig is. En een nadeel is dat je de kap alleen stilstaand kunt openen en sluiten, niet rijdend. Verder kan ik (ok, het gwicht is wat hoger) geen enkel nadeel bedenken van de Targa. Gewoon een prachtige 911. Maar het is geen 964 natuurlijk, totaal ander karakter.

Proefrijden is de enige manier om erachter te komen welke van de twee jou de grootste glimlach geeft, en of je kunt leven met het Targadak op hogere snelheid. Als ik in de gelegenheid was, dan zou ik niet twijfelen en voor de 991 gaan, maar alleen omdat ik van het comfort van een moderne auto houdt. Een 964 is natuurlijk ook een droomauto, maar als ik er maar één in de garage kon zetten, dan werd het een (relatief) moderne P. My 2 cts.

01 mei 2026 9:44
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 C4S
Bollenstreek
Zoals hierboven al aangegeven: proefrijden, proefrijden, proefrijden. De 99x Targa vind ik echt prachtig. Is de 964 niet comfortabel genoeg (meer) voor waar je de auto voor wil gebruiken? En een 964 Targa?

01 mei 2026 10:41
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 997 Carrera S cab
Nuland, jonguh!
Nou, dan heb je toch opvallend eensgezinde meningen tot dusverre. :lol:

Proefrijden is de enige manier om erachter te komen. En dan met name hoie het targa dak je open bevalt op snelheid (de rijwind gaat voor een deel onder de achterruit de cabine weer in) en hoe zo'n veel grotere auto aanvoelt.

Een 964 trek je wat mij betreft echt aan als een paar Santoni's (met schoenlepel, weinig comfort tussen jou en de straat en na een voille dag dragen trek je misschien liever wat anders aan), een 991 eerder als een paar Air Max (zonder lepel, zit direct goed, met best wat comfort tussen jou en de straat en kun je iedere dag wel aantrekken). Elk heeft zijn charme, maar het is totaal verschillend ...

Maar die carrosserielijn van een 991 targa. Oi, oi, oi, wat mooi!

01 mei 2026 10:46
Profiel
Aaaaach... De Drang... :oops: :mrgreen:

't Beste, maar dat zal je zelf ook weten, is allebei.

De keuze voor een 991.2 (excellent choice btw) is waarschijnlijk deels ingegeven door de verkeersbelasting in ons Belgenlandje (een 1100 Euro jaarlijks af te tikken voor een .2, tov pakweg een 2700 Euro voor een .1). Zoals ik al zei: voortreffelijke keuze en good thinking! De 991.2 is dan ook nog eens bloedmooi.

Qua rijden zijn ze bijna niet vergelijkbaar. In de praktijk moet ik mezelf de laatste tijd haast verplichten om NIET de 991.2 te nemen. Het is toch zo makkelijk, en zeker, en...
Otoh, de 964 en de backdate geeft me meer het puur autorijden gevoel.

Als ik aan 't scrollen ben op FB oid en er passeert een 991 of 992 of (een watergekoelde soit), dan scroll ik daar bijna achteloos aan voorbij. De algoritmes van FB zorgen ervoor dat je te zien krijgt wat je te zien WIL krijgen dus mijn FB bestaat bijna uitsluitend alleen uit 911's en Mechelaars. Passeert er dan echter ineens een 964, tja, dan wordt er effe gestopt en gekeken. Moest IK dan geen 964 hebben dan zouden zo'n foto's pijn doen. Dat heb ik dan niet met foto's van een 991 :scratch:

't Is dus (in mijn geval) een Catch-22.
De 964 spreekt ENORM veel meer aan, terwijl de 991 gewoon de betere auto is.

In jouw geval, als ik je historiek bekijk (voor zover ik die ken) heb je lang 'n Targa gehad en mis je 't Targa-rijden dan toch op één of andere manier want de 964 is toch ook nog niet ZO lang in je bezit? Dan ga je misschien beter voor de 991.2 Targa gaan. Het zal gewoon de betere reisauto zijn. Als foto's van een 964 zien passeren pijn doen, dan moet je nog effe wachten :thumleft:

01 mei 2026 11:10
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Als beide geen optie is... hihi
Zelf rijd ik een aantal jaren de Targa dus ben vast bevooroordeeld 8)
Het vaak genoemde windgeruis zal persoonlijk zijn en vooral van mensen zonder ervaring vermoed ik, als het je niet om de topsnelheid gaat dan zal dat ook geen bezwaar zijn. Ik vind het vergelijkbaar met rijden met een open schuifdak en tot 150km/u blijft het prima communiceren met bijrijder.
De constructie heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd en het klopt dat bediening enkel bij stilstand kan, dat komt door de verkeersveiligheid aangezien de klep voor de achterlichten beweegt en dan mag er niet meer aan het verkeer deelgenomen worden.
Kortom; prima keuze en inderdaad weinig vergelijk met de luftie 964. Succes met je overwegingen.

01 mei 2026 11:29
Profiel WWW
993 4S
Als pure hobby-auto zou ik de 964 houden. Veel meer beleving.
Als je veel kilometers gaat maken en bijv. ook ww-verkeer dan is een 991 de veel betere auto.
Zelf vorig jaar in een 992 cab proefgereden en ik vond het tegenvallen. Retesnel, maar idd weinig beleving.

01 mei 2026 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Als je gaat proefrijden, vergeet dan niet dat ding boven de voorruit handmatig uit te klappen, wat schijnbaar enorm helpt tegen het windgeruis, maar vaak vergeten wordt.

01 mei 2026 11:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]