Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 0:40

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Brandblusser 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
TT 3.2 V6 quattro DSG 2004
Deventer
Bericht Brandblusser 993
Hallo Forum,

Ik heb nog een autoblusser liggen.

Nu ben ik aan het kijken hoe die in mijn 993 gemonteerd zou kunnen worden, maar dat is nog niet zo makkelijk :(

Achterin past niet (blusser te groot), voor de voorstoelen vind ik niet echt fraai, en in de kofferbak: kan wel, maar ja, die is al niet zo heel erg groot :?

Hoe hebben jullie dat opgelost?

Groet,

Strada

16 dec 2005 10:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
In kofferbak ? Zelf heb ik geen blusser gemonteerd....

Geachte forumleden; hebben jullie blussers gemonteerd ?

16 dec 2005 10:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
voor mijn voorstoel (zat er al)

16 dec 2005 10:28
Profiel WWW Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Geen blusser :!: ... eerder zo'n ding om je gordel los te snijden (heb ik overigens ook niet) ...

.... lekker laten fikken als je goed verzekerd bent :idea:

Vraag jezelf eens af hoe & wat JIJ als persoontje kan blussen met zo'n autobrandblusser :wink:

16 dec 2005 11:23
Profiel WWW Facebook 
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Géén blusser aan boord van de Porsche(s).

Met Olaf eens: lekker laten fikken. Het zal je waarschijnlijk alleen lukken om (even) het vuur te remmen, wanneer hij ECHT fikt.
Life Hammer vind ik óók voornamer, maar ligt er (nog) niet in. Zul je ook altijd zien dat je ingesnoerd of beklemd zit in je stoel, en die Life Hammer NET niet aankunt............ :wink:

16 dec 2005 11:28
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Olaf schreef:
Vraag jezelf eens af hoe & wat JIJ als persoontje kan blussen met zo'n autobrandblusser :wink:

Dat kan wel zijn, maar vraag je eens af hoe jij je voelt als je je dierbare Porsche af ziet fikken en je kan helemaal niks uitrichten.
Voor mijn gevoel maakt het veel uit als ik zou weten dat ik echt niks meer had kunnen doen om d'r te redden.

Aan de andere kant; ik heb een brandblusser in de auto, maar dat zijn 2 liter en die zijn binnen 30 seconden weg; ik heb ook al een hele tijd niet meer geoefend met zo'n ding, dus of ik idd wat zou kunnen uitrichten is maar de vraag.

16 dec 2005 11:34
Profiel WWW
Bericht 
Toch wel fijn hoor zo'n blusser in de auto, stel je zit klem na een ongeval en de boel staat in de fik kun je de vlammen nog even van je af houden (gelijk de reden om de blusser binnen handbereik te plaatsen en dus niet in de kofferbak) ipv lekker af laten fikken. Stel je bent getuige van een ongeval en iemand anders zit klem in zijn/haar auto en de boel staat in de fik toch wel fijn dat je nog iets kan doen toch? Verbaas me er nog steeds over dat niet iedereen een blusser in zijn auto heeft en al helemaal dat het niet verplicht is bij deelname aan een evenement op het circuit van de NPC.

Gr. Gerko
1978sc met brandblusser

PS iedereen veilig en je besluit om je auto af te laten fikken voor de verzekering moet je zelf weten.

16 dec 2005 11:55
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Stel :?:

Ik denk dat ik hier maar eens een polletje ga openen met de vraag hoeveel PF'ers hier ervaring hebben met het blussen van branden ... en of daarvoor opgeleid zijn ......

:@: hoek0201 :arrow: wat voor type (klasse) brandblusser heb jij in je auto :?:

16 dec 2005 12:08
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Hoi Olaf,

...helaas niets bijzonders standaard autoblusser. Maar beter iets dan niets natuurlijk. Zou ook liever een halon blusser in de auto hebben liggen maar is hier helaas niet toegestaan voor particulier gebruik (integenstelling tot de USA terwijl men daar toch een stuk strenger is met de volksgezondheid). Al hoewel ik toch af en toe een cursus krijg van de brandweer denk ik niet dat het nodig is om eerst een cursus te krijgen en dan pas een blusser in je auto te monteren. Stel..

Gr. Gerko
1978sc met brandblusser (en ja ook in mijn huis en garage heb ik blussers en rookmelders)

16 dec 2005 12:17
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Een brandblusser in verkeerde handen kan IMO zelfs meer schade (leed)aanrichten :idea:

... het idee om een (grijpbare) brandblusser in je auto te hebben vindt ik op zich geen slecht idee - als is het maar om in geval van nood een raam mee in te slaan :wink:

... echter ben ik van mening dat de minuut(en) die onervaren mensen met zo'n brandblusser verspillen beter besteed kunnen worden in een nood situatie :idea:

En ja, ook ik heb rook- en koolmonoxide- melders in de woning - maar geen brandblussers (water genoeg) 8)

16 dec 2005 12:25
Profiel WWW Facebook 
‘64 Kever
Bericht 
Blusser in de auto is alleen nuttig als je hem inderdaad gebruikt voor het blussen van een klein brandje bij een ANDER zijn auto... Als jij zelf brand in de auto hebt, heb je niet het besef of de "cool" om het te blussen... Als je dat wel hebt, prima, maar dan is je blusser te klein ;)

Niet jippie bedoelt dit overigens hoor, gewoon realiteit....

16 dec 2005 12:32
Profiel Facebook 
Bericht 
Beste Olaf,

Zijn we het in ieder geval eens dat het handig is om een blusser in je auto te hebben, maar voor mijn info wat kan er fout gaan als je klem zit na een aanrijding ( en op een 911 zit de benzinetank voor je) en je benen staan bijna in de brand en je probeert de vlammen van je af te houden. Trouwens water genoeg thuis inderdaad maar kijk uit met electrische branden.

Mvg,

Gerko

PorscheForum Rakker
Cayenne S
ZO-Brabant
Bericht 
Ik heb zowel in de 911 als in de 205 een brandblusser. In de 205 zit zelfs een blusser uit een GT3-RS :)

Ik heb ze niet zozeer voor mezelf bij me, maar meer voor het geval ik uitkom bij een incident waarbij iemand anders klem zit en de auto begint te roken. Ik denk dat je op dat moment toch heel blij bent met een fatsoenlijke blusser en dat je niet hulpeloos toe hoeft te kijken. Ik heb op de Ring vaak genoeg gezien dat erger leed voorkomen is met een blusser...

Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bericht 
In mijn porsche zit hij aan de voeten van de passagier.

In België is een brandblusser een verplicht onderdeel van de veiligheidsuitrusting.
Hij moet aanwezig zijn, anders wordt je op de technische inspectie afgekeurd. Ook de houdbaarheidsdatum kan een reden zijn voor afkeuren.

16 dec 2005 12:34
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Hmmmmm :?

Tja...

Effectieve blustijd met een 1 kg-blusser : 3 á 5 seconden
Effectieve blustijd met een 2 kg-blusser : 8 á 12 seconden
Effectieve blustijd met een 5 kg-blusser : 20 á 25 seconden

Met een 1 en 2 kg-blusser blus je dus écht geen autobrand; zelfs geen autobrandje! Met een 5 kg-blusser kom je wel wat verder, maar ook daar zul je een (auto)brand waarschijnlijk niet mee kunnen blussen!

Houd er verder rekening mee dat in auto's vaak poederblussers worden gemonteerd! Wanneer je een brand blust met een dergelijke blusser zit echt álles onder het poeder als je ermee klaar bent. Die poeder is bovendien behoorlijk corrosiebevorderend en heeft een funeste uitwerking op elektronica en elektrische circuits.

Áls je er je auto mee blust (stél dat het je lukt) heb je geheid een paar maanden later tal van wazige en onduidelijke elektronische problemen. En díe schade wordt dan trouwens niet vergoed door een verzekeraar, omdat niet vaststaat, danwel vast te stellen is of die elektronica-problemen te wijten zijn aan de bluswerkzaamheden!

Ik denk dan ook inderdaad dat je je tijd beter kunt besteden dan te gaan blussen, hoe vervelend dat wellicht ook voelt! Zorg eerst maar dat niemand gevaar loopt als gevolg van de brand en zorg dat iedereen op gepaste afstand van het brandende voertuig blijft. Als de vlammen onder de motorkap uitkomen, open dan ook de motorkap niet. Daar wordt de brand alleen maar heviger door...

Geen brandblusser dan maar?

Eeehhh...

Misschien niet voor jezelf, maar voor een ander...

Wat ik daarmee bedoel?

Als je bij een auto komt die in de fik staat en er zitten nog mensen in de auto kun je met een brandblusser (zeker als er ook nog andere mensen met een blusser zijn) die mensen wellicht net even die extra tijd geven dat ze veilig uit de auto kunnen komen...

16 dec 2005 12:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Deventer
Bericht 
We dwalen een beetje af van mijn vraag :)

Over het nut kun je best discussieren (zit zelf in het brandbeveiligingsadvies: heb dus ook melders èn een blusser in huis!), maar ik was juist benieuwd naar de plaats van jullie blussers.

Maar ik begrijp dat er niet veel blussers aanwezig zijn :lol:

16 dec 2005 13:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 3.2 Cabriolet '87
Bericht 
Ik denk dat onder de voorstoel de beste plek is.
In de kofferklep lijkt me iig geen goede plek, tegen de tijd dat je dan bij je blusser bent is je Porsche afgebrand.

Afbeelding

16 dec 2005 13:42
Profiel
Bericht 
Sorry Strada, binnen handbereik dus en ik denk voor de passagiersvoorstoel toch (denk ook aan een eventuele aanrijding en los slingerende voorwerpen). Deze beugel is denk ik de mooiste oplossing.

http://www.bkauto.com/porsche/r2035.php

Gr. Gerko

Ps beugel r2035 is een voorbeeld de beugels er boven passen ook op de oudere 911, bestellen kan bij PelicanParts

16 dec 2005 13:42
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
hoek0201 schreef:
Deze beugel is denk ik de mooiste oplossing.

Afbeelding

Inderdaad 'mooiste' :wink:

:arrow: beter is om 'm tussen de rugleuningen van de voorstoelen aan een frame te hebben .. zo is de blusser altijd en voor iedereen toegankelijk :idea:

hoek0201 schreef:
Trouwens water genoeg thuis inderdaad maar kijk uit met electrische branden.

Zelfs als je niet zelf aan het blussen slaat ... als eerste alle groepen in de meterkast uitschakelen :idea: mocht de aardlek dit al niet voor z'n rekening hebben genomen

16 dec 2005 13:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Deventer
Bericht 
hoek0201 schreef:
Sorry Strada, binnen handbereik dus en ik denk voor de passagiersvoorstoel toch (denk ook aan een eventuele aanrijding en los slingerende voorwerpen). Deze beugel is denk ik de mooiste oplossing.

http://www.bkauto.com/porsche/r2035.php

Gr. Gerko

Ps beugel r2035 is een voorbeeld de beugels er boven passen ook op de oudere 911, bestellen kan bij PelicanParts

Ziet er aardig uit (echt fraai wordt het nooit...).
Maar hoe zit het dan met de stoelverstelling, kun je daar nog wel bij?

16 dec 2005 14:43
Profiel WWW
Bericht 
Zou het niet weten maar kijk hier even voor de installatie instructies.

http://www.bkauto.com/porsche/instructions.php

Gr. Gerko

16 dec 2005 15:05
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]