Auteur |
Bericht |
Wouter 964C4
964C4Bollenstreek
|
Verwamings perikelen 964
Mijn P-wagen heeft de laatste tijd wat kuren met de verwarming. Dit begon allemal vorig jaar na de wintersport.
Toen was een van de servo's er mee opgehouden met als gevolg altijd een hete lucht stroom uit de roosters in het dashboard aan de linkerkant, met geen mogelijkheid om hier nog enigzins koele lucht uit te krijgen (ook al was het buiten -10)
de servo is vervolgens vervangen, probleem opgelost.....Nu het weer wat kouder is stuitte ik een paar maanden geleden op het volgende probleem. Alleen KOUDE lucht uit het linker rooster in het dashboad (en ontwaseming bovenop aan linker kant)..Wat bleek....servo moter werkte niet meer...dus naar de specialist, nieuwe servo erin en hup warme lucht.
Echter het probleem is nu dat ik nu alleen of HETE lucht of KOUDE lucht er uit krijg , een middenweg is niet mogelijk, het lijkt erop dat de servo maar twee standen kent, dicht als temperatuur knop helemaal op nul staat en open als je h'm een tikje hoger zet. Dit is weer alleen een probleem aan de linker kant . Rechts werkt prima.
Iemand bekend met een soort gelijk geval?
Ik hoop dat het ligt aan de afstelling van de bediening van de kleppen die aan gestuurd worder door de servo en niet door de aansturing vanuit de regelunit, kan ik eventuel de linkerservo op dezelfde uitgang als de rechter servo plaatsen?
Kan het aan de temp sensor liggen die in de regelunit zit?
Iemand een idee en/of oplossing??
Alvast bedankt,
Wouter
|
22 dec 2005 10:40 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Het heeft er alle schijn van dat er wat anders aan de hand is.
Toevoer van warme lucht wordt geregeld met vlinderkleppen onder de auto; deze zitten dichtbij de warmtewisselaars.
Warme lucht uit de warmtewiselaars loopt via deze kleppen en dikke slangen uiteindelijk naar het interieur. De kleppen worden bediend door de servomotoren via kabels.
Het is zeer gebruikelijk dat deze ooit een keer vast gaat zitten, ze zijn van metaal en staan aan de onderkant van de auto bloot aan vuil, vocht en roest.
Zeker omdat je schrijft dat het na een wintersport vakantie is gaan rommelen, kan het heel goed zijn dat de kleppen niet meer soepel open en dicht draaien door inwerking van pekel: het laatste zetje waardoor ze blijven hangen of zwaar lopen.
Kleppen worden door een trekkabel geopend (warme lucht aan), sluiten gebeurt door een veer op de klep zelf.
Het is een vrij complex regelsysteem alles bij elkaar, als er ergens maar iets niet lekker gaat dan klopt er gelijk niks meer van.
Heb het zelf ook een keer gehad dat ze niet meer goed dichtgingen, waardoor ik permament hete lucht naar binnen had.
Flink wat kruipolie op de draaipunten en paar keer ghoerd heen en weer draaien maakte alles weer gangbaar, inmiddels al weer 2 jaar zonder problemen.
Ik zou hier grondig naar (laten) kijken voordat je allerlei andere dure dingen gaat lopen vervangen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 dec 2005 11:44 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Leuk spul hè, de kachel van een 911
_________________________________________ NPC 0577
|
22 dec 2005 12:05 |
|
|
Wouter 964C4
964C4Bollenstreek
|
Goede tip! enig idee hoe ik het makkelijkste bij die kabels kan komen?
Ik ga vanavond nog eens checken in hoeverre de servo beweegt als de knop van de regelunit van standje 0 naar 1 wordt gezet.
Als de motor-arm dan een hele draai maakt kan ik er dan van uit gaan dat het aan de regelunit ligt? lijkt mij wel toch?
|
22 dec 2005 13:41 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Lindemans geeft vaak goede adviezen maar om nu het verwarmingsysteem van een 3.2 gelijk te zien aan het verwarmingssysteem van een 964 gaat iets te ver.
Alles wat in de reactie van Lindemans staat kun je direct vergeten....niet van toepassing op een 964
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 dec 2005 0:01 |
|
|
Wouter 964C4
964C4Bollenstreek
|
Maar als Uber Techniker kun je vast wel een indicatie geven van wat jij denkt dat het probleem kan zijn.
gr.
W.
|
23 dec 2005 0:28 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ubertechniker??? Natuurlijk kan en ga ik met je meedenken, alleen wilde ik gisteren voor het naar bed gaan héél even op het forum kijken en zag dat deze uitspraak niet op een 964 sloeg. Controleer eerst eens de weerstand van de temperatuurvoeler in de verwarmingsunit. Links en rechts zit zo'n weerstand. Je zult dan wel de bedrading door moeten knippen omdat er geen stekkerverbinding tussen zit. Meet je rechts een andere weerstand dan moet je links eerst maar eens vervangen. En natuurlijk kijken of de klep goed opend en sluit bij het bedienen van de servo.
_________________________________________ Rebel engineering
Laatst bijgewerkt door Erwin op 15 okt 2014 9:01, in totaal 2 keer bewerkt.
|
23 dec 2005 9:34 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Sorry guys........ Een 964 is dus toch wat anders dan een uitgeboorde 3.2 met een extra setje bougies en wat andere kunststof paneeltjes rondom.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
23 dec 2005 11:16 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Inderdaad
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
23 dec 2005 13:51 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Zelfde probleem gehad op zowel een 964 (C4 1990) als een 993 (1994), lag in beide gevallen aan de unit zelf (blok met voelers waar de thermo-knop opzit). Schijnt relatief vaak voor te komen.
Sterkte ermee
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
24 dec 2005 21:15 |
|
|