Vanaf het oment van aanschaf heb ik me geërgerd aan het ontbreken van een waarschuwingszoemer voor het ongewild laten branden van de verlichting. In de tijd waarin de 964 op de markt kwam was een dergelijke accessoire voor en beetje auto gewoon standaard.
Het installeren van een zoemer is een relatief simpel klusje, en voor de materiaalkosten hoef je het helemaal niet te laten, voor ongeveer € 8,- ben je klaar.
Op de site
http://www.porsche964.co.uk kun je een beschrijving vinden van Jem Hayward hoe e.e.a. aan te sluiten.
Voor de geïnteresseerden heb ik nog de volgende tips.
Als spanningsbron voor de zoemer kun je het beste de grijs/zwarte draad vanaf de lichtschakelaar aftappen.
Voor het verwijderen van de kunststof schroef op de lichtschakelaar heb je en speciaal stuk gereedschap nodig, Je kunt dit ook eenvoudig zelf maken van een stuk ijzerdraad met een diameter van 2 mm.
Het weer terug monteren van de schaklaar in het dashboard is een lastige klus. Onthoud hoe de bekabeling precies loopt.
Om een beetje meer zicht te krijgen op de bekabeling achter de lichtschakelaar kun je de regelknop voor de hoogteverstelling van de koplampen uit het dashboard wippen.
Wanneer je alles (inclusief de diodes) hebt aangesloten zoals beschreven door J. Hayward, werkt de zoemer alleen op de bestuurdersdeur. Als je het helemaal perfect wilt hebben moet je in de plus leiding van de zoemer nog en verbreekrelais plaatsen, en deze laten schakelen door een plus draad van het contactslot. Hierdoor werkt de zoemer niet wanneer het contact aan staat.
Al met al een dankbaar klusje, waarbij het gefriemel onder het dashboard me wel wat tegen viel.