Mijn naam is Alain, mijn bouwjaar is 1968, en sinds 1999 woonachtig in Rijswijk (ZH)
met een eigen 'parkeerkelder'
Na eerst de nodige andere merken auto's gehad te hebben (ik heb mijn eerste auto
-een Escort RS2000 uit 1978- nog steeds) kocht ik op 5-12-1997 mijn eerste -van de
eerste eigenaar- Volkswagen, nl een 1977 T2b, die ik nog steeds in gebruik heb.
In Mei 2003 kreeg ik echter een 1967 SO42 westfalia aangeboden,die op dat moment
al ruim 13 jaar -de laatste APK was van 1991- stilstond.
De eigenaar -de zwager van een klant van mij op de zaak- ging verhuizen naar Frankrijk,
en hij had geen zin om deze bus, die in 1972 met de eerste eigenaar mee was gekomen
uit Amerika, mee te verhuizen naar Frankrijk.
Nadat ik de bus gezien had, en een bod had uitgebracht was hij van ons !!
Maar 13 jaar stilstand had natuurlijk wel z'n tol geeist .... ze waren er ook wel aan bezig
geweest, maar sinds een jaar of 5 was er echter niks meer aan gebeurd.
De motor liep -op 3 cilinders-, de remmen waren defekt, en ook het interieur was een bende,
maar gelukkig wel kompleet en niet verzaagd !!
Hier staat de bus op de trailer,na 13 jaar binnen gestaan te hebben.
Het motorprobleem was gauw verholpen, want ik had nog een zeer goede 1776 liggen,
met lage compressie en veel koppel.
En door de hulp van wat vrienden konden wij met z'n drietjes -wij zijn op 23 Mei 2003
vader en moeder geworden van een klein V(W)entje (de verkoper belde me op op de dag
dat die kleine geboren werdt)- er een weekje mee de Ardennen in.
Mij werdt echter al snel duidelijk dat de potente motor (+/- 100pk) wel een iets andere
huisvesting kon gebruiken !!
Begin 2004 ben ik dus ook begonnen om de bus "om te bouwen" ... de remmen
moesten anders, ik wilde van de reductiekasten -achter- af, ik wilde een lange 4-bak en er ik had nog
een setje 6 & 7x16 Porsche Fuchsen liggen, die ik er ook graag onder wilde hebben.
De lijst was (is) nog langer,maar gezien de tijdsdruk (start met ombouwen eind April 2004 en
begin vakantie Augustus 2004) heb ik me tot deze wijzigingen beperkt, en dit is zoals de bus
er nu bijstaat !!
Verlaagd, mbv een smallere -88mm- vooras om de Porsche 993 & 996 remmerij kwijt te kunnen,
een lange kever 1303 AT versnellingsbak, draagarmen en aandrijfassen, een rembekrachtiger en
natuurlijk de 6 & 7J fuchsen met resp. 185/50 & 195/50x16 banden.
O ja, bijna vergeten
.... in September 2002 kocht ik een dubbel cabine spijlbus uit 1966, maar
das een project ... Daar ga ik me echter wel helemaal technisch op uitleven, so watch this space !!
@Do993tupperware, nog bedankt voor de
velgen .. ze gaan goed terecht komen