mr D.J.B. Jongbloed die op 12 juli 2005 schreef:
Belastingvrij (zonder BPM en BTW) een auto rijden in Nederland met buitenlands kenteken.Er loopt hierover een procedure bij het Europese Hof en er zijn al bedrijven die dit nu regelen.
De telegraafstelt dat dit als een lopend vuurtje door Nederland gaat. Hoe u op een buitenlands kenteken kunt rijden
leest u hier, het is wel nodig om het goed te regelen (met
huurovereenkomsten
pandakte). We zeggen nee tegen één Europese grondwet maar "ja" tegen de mogelijkheden die Europa ons kan bieden.
Mag men een auto huren in Luxemburg ?Stel u huurt een auto (Mercedes S 400) bij een Belgisch of Duits verhuur bedrijf. De reden? Het is goedkoper. Vervolgens rijdt u met deze auto in Nederland en wordt aangehouden door de Douane omdat u met een buitenlands kenteken in Nederland rijdt. U krijgt een aanslag BPM van € 27.000 met € 7.000 boete, graag binnen 6 weken betalen. Een sprookje ? Nee
ToelichtingDe Wet BPM maakt geen onderscheid tussen in Belgie, Duitsland of Nederland gehuurde personenautos. Als een auto niet in Nederland is geregistreerd en de huurder maakt gebruik van de Nederlandse weg dan moet er in Nederland BPM worden betaald. Het gerechtshof vraag zich nu af of dit zomaar kan.
ProcedureHet Gerechtshof in Den Bosch verbaast zich over deze situatie en vraagt zich af of dit binnen de EU wel is toegestaan. Een redelijke vraag lijkt me. Het Gerechtshof heeft prejudiciële vragen gesteld aan het EG-Hof van Justitie. Het Hof wil weten of de heffing van BPM in dit geval in strijd is met de art. 49 tot en met 55 EG-verdrag.
Afschaffing BPMEr wordt al lang gesproken over de houdbaarheid van de BPM in Nederland. Binnen de Europese Unie heeft dit nu ook een plek gekregen. De Europees commissaris Kovacs (belastingen) heeft in juni 2005 laten weten dat de inschrijvingsbelasting op nieuwe auto's in de periode 2006 - 2016 geleidelijk moet worden afgeschaft. Dit mag deels gecompenseerd worden door een verhoging van de wegenbelasting. De BPM in Nederland bedraagt 43% en in Denemarken zelfs 180% van de nieuwwaarde (maximaal € 16.000). Dit voorstel zal niet zomaar geaccepteerd worden, 16 van de 25 EU landen kent een soort BPM en afschaffing brengt de eigen begroting in gevaar.
Advies EUVooruitlopende op de vragen die zijn gesteld heeft de Europese Commissie (EC) Nederland (en Griekenland) officieel verzocht hun regels inzake de autoregistratiebelasting te wijzigen. Gelukkig is de EC van mening dat hetgeen Nederland doet niet mag. Buitenlandse verhuurbedrijven mogen geen auto's aan Nederlanders verhuren en dit mag niet. Op dit moment mag dit gedurende 2 dagen en dit is tekort.
ConclusieWe kennen al lang geen (juridische) grenzen meer binnen Europa. De fiscale wetgeving loopt hier nog steeds achteraan en in dit schrijnende geval wordt dit nog een duidelijk. In de tweede kamer is reeds besproken dat bij kort gebruik in Nederland van een auto met buitenlands kenteken een oogje moet worden dichtgeknepen. Kennelijk zag de douanier het hier wel scherp, wet is wet en regels zijn regels. Een vervolg vraag kan zijn of een Nederlandse ondernemer in het buitenland een auto mag leasen omdat dit nu eenmaal goedkoper is (geen BPM). Volgens vaste rechtspraak van het Hof van Justitie kunnen belemmeringen van dienstverlening die komen door nationale wetten slechts worden geaccepteerd indien deze gerechtvaardigd zijn vanwege een algemeen belang en waarbij de wet niet te overdreven is. Het Hof van Justitie moet dus nagaan of een Belgisch of Duits verhuurbedrijf in haar diensten wordt belemmerd door de BPM wetgeving in Nederland. Zo ja, is dit vanuit Nederland gezien redelijk.
Volgens mij moet de belastingdienst niet bij de heer X zijn maar bij de verhuurder, de dienst heeft immers daar plaatsgevonden. De BPM sluit echter eenvoudig aan bij de bestuurder. Het zou fijn zijn dat ambtenaren in hun vrije tijd gaan vissen en niet achter auto's met een buitenlands kenteken gaan jagen. De regering moet haar regels aanpassen en iets meer europees gaan denken.
De constructie via Luxemburg die door Global Car Rent wordt aangeboden speelt handig in op het vrije verkeer van diensten. Er rijden al 120 auto's met een Luxemburgs kenteken in Nederland. Europa kent beperkingen maar ook mogelijkheden, zo blijkt nu. Er zullen zeker kamervragen en beperkingen komen in Nederland, gelukkig heeft de EU rechter het laatste woord en niet Den Haag.
TipAls de Europese commissie (of rechter) de Nederlandse regeling afkeurt is het wellicht mogelijk om auto's in het buitenland te huren (of leasen). Gezien de lagere kostprijs in Duitsland en Belgie is dit voordelig voor ondernemers maar ook voor particulieren. We moeten nog even wachten maar Global Car Rent is er al klaar voor