even gezocht op het internet:
Een auto uit Duitsland importeren is de dag van vandaag - Europese uniforme regelgeving zij dank - geen probleem meer, zelfs als je 't nog nooit gedaan hebt.
In 't kort komt het hier op neer :
- Informeer je heel goed bij de koper inzake type, ouderdom, kilometers, eventuele accidenten en/of herstellingen. Als je over de prijs hebt onderhandeld en tot een overeenkomst bent gekomen, vraag je hem een contract te faxen (niet per mail). Je ondertekent en je faxt terug.
- Je zorgt dat je een nummerplaat hebt die tijdelijk is overgezet op de gegevens van de auto die je importeert. *
- Meld aan je verzekeringsmaatschappij de gegevens van de auto die je importeert, zodat ze je dekking geven. **
- Je gaat de auto afhalen. Tip : meld bij de prijsbesprekingen dat je uit België komt en cash zult betalen : dan doen ze er vaak nog wat van de prijs af. Voldoe de BTW in Duitsland (daar ligt die maar op 16% tegenover 21% in België). ***
- Je hangt de Belgische nummerplaten eraan, en je komt ermee naar België.
- In België hoef je geen gelijkvormigheidsattest meer aan te vragen, aangezien alle constructeurs nu al gedurende enkele jaren Europese gelijkvormigheidsattesten uitleveren, en die worden dus in België aanvaard. Vraag dus bij de verkoper na of dat attest erbij is !
- Douane- of invoerrechten zijn er niet meer. Het enige wat je bij de douane moet halen (neem je aankoopfactuur en je roze inschrijvingsformulier mee) is een groene sticker (vignet 705) die op het roze formulier wordt gekleefd. Dat is de variant van de witte sticker die constructeurs op het roze formulier van een Belgische auto kleven, maar dan in een ander kleurtje. Zo'n vignet 705 kost welgeteld niks.
- Daarna laat je de auto keuren, en daar wordt het roze formulier afgestempeld.
- Daarna ga je naar je verzekeringsagent, laat je het voertuig verzekeren of je bestaande verzekering omzetten op het nieuwe voertuig.
- Met dat alles (roze formulier, groen formulier, keuringsattest en Europees gelijkvormigheidsattest) ga je dan naar de DIV, waar je de auto inschrijft.
* Je kan ook gewoon de nummerplaten van een bestaand voertuig afschroeven en die gebruiken, en erop gokken dat je niet wordt tegengehouden. Ik doe het altijd zo, maar wettelijk is het niet.
Een andere mogelijkheid is dat je aan de Duitse handelaar vraagt dat 'ie Duitse "Überführungs"-nummerplaten aanvraagt. Die zijn beperkt geldig (je hebt een aantal keuzes qua duur), en houden voor die tijd ook een BA-verzekering in, als ik me niet vergis. Ik heb van deze methode al één keer gebruik gemaakt, en 't werkt perfect. Het kostte (toendertijd) een goeie achtduizend frank (geldigheid 1 maand).
** Belangrijk. Als je dit niet doet, kan het zijn dat de maatschappij na schadegeval op jou zal verhalen wat ze heeft uitbetaald. Dergelijke rekeningen lopen heel snel hoog op.
*** Bij het kopen van een goed in Europa is het de dag van vandaag geiljk waar je de BTW voldoet. Als je de BTW in Duitsland voldoet, hoef je dus geen BTW meer in België te betalen.
Er is echter één uitzondering op die regel : op auto's die nog geen 6 maand oud zijn (dus nog geen zes maand zijn ingeschreven sinds de "EZ" ofte Erstzulassung) moet BTW worden betaald in het land waar het voertuig wordt ingeschreven. Als je dus een auto wil kopen die jonger is dan 6 maand, dan kan je twee dingen doen : 1. je wacht met kopen tot 'ie 6 maand oud is, of 2. je koopt toch. In ieder geval moet je er op letten dat, áls je de auto in België wil inschrijven vóórdat 'ie z'n zes maand gepasseerd is, je géén BTW betaalt in Duitsland, want als je hem hier inschrijft moet je nog 'es BTW betalen, en de Belgische Staat houdt geen rekening met de in Duitsland betaalde BTW. Je moet dan ook zoeken naar tweedehandsauto's waarbij staat aangegeven "MwSt. ausweisbar". Ofwel koop je een -6mnd auto ginder toch, betaal je BTW ginder (aan te raden ingevolge de 5% verschil), en laat je hem hier in je garage staan en wacht je met inschrijven tot 'ie 6 maand oud is. Ik heb dat één keer gedaan : m'n Alfa Spider 2.0 TS was maar 4-en-een-half toen ik 'm in Duitsland heb gekocht... en toen heb ik KEIHARD op m'n tanden moeten bijten om er niet mee op baan te gaan gedurende die anderhalve maand... Je zou het risico kunnen nemen, maar 1. je bent niet verzekerd, 2. je auto is niet ingeschreven = véél te groot risico.
That's it. Met andere woorden : op het naar België brengen en het ritje naar het douanekantoor na is alles 't zelfde als bij een Belgische 2e-handsauto.
Maar het belangrijkste is en blijft dat je goed weet wat je koopt. Informeer je duizend keer, stel vragen op forums, ... Het is immers vaak zo dat de auto ergens bij 'n dealer staat die te ver weg is om 'es snel langs te rijden en de auto te gaan bekijken.
Bij m'n 325Ci heb ik de printouts van de garage inzake onderhoud/herstellnigen laten doorfaxen, extra digitale foto's laten nemen en doormailen, en dan uiteindelijk 't erop gewaagd en "blind" gekocht (dus ik had 'm nog niet gezien). Zo wist ik b.v. niet van de vrij lelijke kras op de achterkant van de rugleuning van de bestuurderszetel (hond ? scherp metalen voorwerp ?) maar gelukkig is dat iets wat ikzelf nooit zie en erg is 't ook al niet.
Tip : als je 'n degelijke auto wil, koop bij een merkgarage. In Duitsland is 't immers zo dat de omnium-verzekeringssystemen tot soms 6 maand na eerste inschrijving 100% van de nieuwaarde uitbetalen, waardoor jonge auto's met bijna géén kilometers soms teruggegeven worden aan de garage voor 'n prul van niks (bumper of deur geschramd en moeten herspuiten), en er een nieuwe wordt gekocht. Die wagens zijn superzuiver en heel goedkoop vergeleken met een nieuwe.
Bovendien willen merkgarages zich nooit verbranden aan een dubieuze 2e-handsauto. Daarom dat zij 'slechte' overnames niet in publiek verkopen, maar afstoten naar 2e-rangs autodealers. De goed occasies waar ze zeker van zijn houden ze zelf. Je betaalt misschien een klein beetje meer, maar 't is het de gemoedsrust meer dan waard.
bron:
http://www.vtm.be/auto/forum/archive/in ... -2914.html
Veel succes