Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 21:04



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
oldtimer porsche 924 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht oldtimer porsche 924
ik heb een porsche 924 kunnen kopen op ebay maar het volgende moet nog gebeuren ,
porsche staat nog met duitse nummerplaten en de persoon die de wagen verkoopt heeft deze uit duisland ingevoerd maar nog niet ingeschreven ,

wat moet ik doen om deze in belgie te kunnen doen keuren ?en welke documenten moet ik van de verkoper krijgen ?

gegevens van de wagen :

porsche 924

bouwjaar 1979 graag wil ik hem doen keuren als oldtimer .

M.V.G marnic


03 jan 2006 11:44
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Ik zou je graag willen adviseren, maar ik heb de balle verstand van Importeren naar Belgie...........maar Vlamingen genoeg hier (typisch gevalletje Koen).


03 jan 2006 11:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Zover ik versta is de wagen dus wel al ingevoerd in België.
Dan moet je contact nemen met een homologatiekeuring.
Ik weet niet vanwaar jij bent , maar voor ons hier is Alken of Geel de optie.
Daar naar de afspraak gaan voor de homologatiekeuring.Duurt ongeveer 3 uur en kost ongeveer 100€.
Dan wordt hij sowieso "afgekeurd" vanwege de papieren die niet in orde zijn.
Wanneer de nieuwe nummers en papieren aangekomen zijn op dat keuringsstation contacteren ze en moet je terug voor de herkeuring (kost 9€)
Als de aanwezige gebreken ook verholpen zijn kleven zij de stickers en krijg je de nieuwe papieren.
En dan ben je in orde.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


03 jan 2006 12:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Klinkt allemaal een stuk sneller/makkelijker/goedkoper dan in NL! :shock:

Gefeliciteerd Marnic en welkom hier! En nu snel een foto aub.! :wink:
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


03 jan 2006 13:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
homologatiekeuring is toch niet nodig als je hem inschrijft als old-timer ?
gewone oldtimerkeuring volstaat, duurt geen 3 uur en kost veel minder dan 100 €
Bel gewoon met een hoofdkeuringstation in je buurt en zij vertellen u direct wat je moet doen en moet hebben.


03 jan 2006 14:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
carrera 3.0 1977
Asperen
Bericht 
Tsjee!

Nog veel leuker! Goed land dat Belgie!

Huizen zijn er goedkoper, auto's zijn goedkoper, bier is er goedkoper, belasting is vriendelijker, restaurants beter... wat doen we nog allemaal in NL? :wink:
_________________________________________
The difference between men and boys...
The size of their toys!


03 jan 2006 14:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
kristof356-911 schreef:
homologatiekeuring is toch niet nodig als je hem inschrijft als old-timer ?
gewone oldtimerkeuring volstaat, duurt geen 3 uur en kost veel minder dan 100 €
Bel gewoon met een hoofdkeuringstation in je buurt en zij vertellen u direct wat je moet doen en moet hebben.


Dan moet dat onlangs verandert zijn.
Toen ik anderhalf jaar geleden mijn Rekord P2 van Duitsland naar België bracht moets ik hem wel nog laten homologeren.
De wagen was van januari 1960 .
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


03 jan 2006 15:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
de wagen is al in belgie maar niet ingeschreven of de douane gepaseerd dit moet nog allemaal gedaan worden , de verkoper had de porsche gekocht voor zijn zoon maar deze heeft ondertussen al een andere wagen gekocht ,
ik moet alles nog doen vanaf zogezegd de invoer tot inschrijving van porsche tot oldtimer


Laatst bijgewerkt door marnic op 03 jan 2006 15:48, in totaal 1 keer bewerkt.



03 jan 2006 15:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
Denk niet dat dit pas recent zo is, let wel, het is enkel als je hem wil inschrijven als oldtimer, dus rijden met een O-plaat en geen jaarlijkse keuring (met alle beperkingen vandien !!)
Ik heb dit zo gedaan voor mijn 2.4 die uit de USA komt en met zijn K-jetronic in '73 nooit in BElgie (of de rest van europa) is gehomologeerd geweest. Homologatiekeuring van zo'n auto is dus een hele rompslomp en duurt snel 4 tot 5 maanden + 2 keer naar de keuring + 1 keer naar Brussel en in die tussentijd kan je dus niet rijden met je P.
Ik wou mijn homologatie dan ook opstarten nadien, ondertussen bollen met O-plaat en daarna inschrijven als "gewoon" voertuig. We zijn nu meer dan een jaar verder en ik ben nog steeds niet gestart met die homologatie. Zal er mss toch stilaan maar eens aan beginnen want bij een ongeval of overtreding met een O-plaat is de kans groot dat ik niet in orde ben...... :?


03 jan 2006 15:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
Citaat:
de wagen is al in belgie maar niet ingeschreven of de douane gepaseerd dit moet nog allemaal gedaan worden , de verkoper had de porsche gekocht voor zijn zoon maar deze heeft ondertussen al een andere wagen gekocht ,
ik moet alles nog doen vanaf zogezegd de invooer tot inschrijving voor oldtimer


zoals gezegd : bellen met een keuringsstation !! dan weet je meteen alles !!

succes
K.


03 jan 2006 15:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
Citaat:
Huizen zijn er goedkoper, auto's zijn goedkoper, bier is er goedkoper, belasting is vriendelijker, restaurants beter... wat doen we nog allemaal in NL?


de helft van NL zit al hier in De Kempen heb ik soms de indruk...
en meestal in de duurste huizen, en met de duurste autos :D


03 jan 2006 15:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
even gezocht op het internet:

Een auto uit Duitsland importeren is de dag van vandaag - Europese uniforme regelgeving zij dank - geen probleem meer, zelfs als je 't nog nooit gedaan hebt.

In 't kort komt het hier op neer :

- Informeer je heel goed bij de koper inzake type, ouderdom, kilometers, eventuele accidenten en/of herstellingen. Als je over de prijs hebt onderhandeld en tot een overeenkomst bent gekomen, vraag je hem een contract te faxen (niet per mail). Je ondertekent en je faxt terug.

- Je zorgt dat je een nummerplaat hebt die tijdelijk is overgezet op de gegevens van de auto die je importeert. *

- Meld aan je verzekeringsmaatschappij de gegevens van de auto die je importeert, zodat ze je dekking geven. **

- Je gaat de auto afhalen. Tip : meld bij de prijsbesprekingen dat je uit België komt en cash zult betalen : dan doen ze er vaak nog wat van de prijs af. Voldoe de BTW in Duitsland (daar ligt die maar op 16% tegenover 21% in België). ***

- Je hangt de Belgische nummerplaten eraan, en je komt ermee naar België.

- In België hoef je geen gelijkvormigheidsattest meer aan te vragen, aangezien alle constructeurs nu al gedurende enkele jaren Europese gelijkvormigheidsattesten uitleveren, en die worden dus in België aanvaard. Vraag dus bij de verkoper na of dat attest erbij is !

- Douane- of invoerrechten zijn er niet meer. Het enige wat je bij de douane moet halen (neem je aankoopfactuur en je roze inschrijvingsformulier mee) is een groene sticker (vignet 705) die op het roze formulier wordt gekleefd. Dat is de variant van de witte sticker die constructeurs op het roze formulier van een Belgische auto kleven, maar dan in een ander kleurtje. Zo'n vignet 705 kost welgeteld niks.

- Daarna laat je de auto keuren, en daar wordt het roze formulier afgestempeld.

- Daarna ga je naar je verzekeringsagent, laat je het voertuig verzekeren of je bestaande verzekering omzetten op het nieuwe voertuig.

- Met dat alles (roze formulier, groen formulier, keuringsattest en Europees gelijkvormigheidsattest) ga je dan naar de DIV, waar je de auto inschrijft.



* Je kan ook gewoon de nummerplaten van een bestaand voertuig afschroeven en die gebruiken, en erop gokken dat je niet wordt tegengehouden. Ik doe het altijd zo, maar wettelijk is het niet.
Een andere mogelijkheid is dat je aan de Duitse handelaar vraagt dat 'ie Duitse "Überführungs"-nummerplaten aanvraagt. Die zijn beperkt geldig (je hebt een aantal keuzes qua duur), en houden voor die tijd ook een BA-verzekering in, als ik me niet vergis. Ik heb van deze methode al één keer gebruik gemaakt, en 't werkt perfect. Het kostte (toendertijd) een goeie achtduizend frank (geldigheid 1 maand).

** Belangrijk. Als je dit niet doet, kan het zijn dat de maatschappij na schadegeval op jou zal verhalen wat ze heeft uitbetaald. Dergelijke rekeningen lopen heel snel hoog op.

*** Bij het kopen van een goed in Europa is het de dag van vandaag geiljk waar je de BTW voldoet. Als je de BTW in Duitsland voldoet, hoef je dus geen BTW meer in België te betalen.
Er is echter één uitzondering op die regel : op auto's die nog geen 6 maand oud zijn (dus nog geen zes maand zijn ingeschreven sinds de "EZ" ofte Erstzulassung) moet BTW worden betaald in het land waar het voertuig wordt ingeschreven. Als je dus een auto wil kopen die jonger is dan 6 maand, dan kan je twee dingen doen : 1. je wacht met kopen tot 'ie 6 maand oud is, of 2. je koopt toch. In ieder geval moet je er op letten dat, áls je de auto in België wil inschrijven vóórdat 'ie z'n zes maand gepasseerd is, je géén BTW betaalt in Duitsland, want als je hem hier inschrijft moet je nog 'es BTW betalen, en de Belgische Staat houdt geen rekening met de in Duitsland betaalde BTW. Je moet dan ook zoeken naar tweedehandsauto's waarbij staat aangegeven "MwSt. ausweisbar". Ofwel koop je een -6mnd auto ginder toch, betaal je BTW ginder (aan te raden ingevolge de 5% verschil), en laat je hem hier in je garage staan en wacht je met inschrijven tot 'ie 6 maand oud is. Ik heb dat één keer gedaan : m'n Alfa Spider 2.0 TS was maar 4-en-een-half toen ik 'm in Duitsland heb gekocht... en toen heb ik KEIHARD op m'n tanden moeten bijten om er niet mee op baan te gaan gedurende die anderhalve maand... Je zou het risico kunnen nemen, maar 1. je bent niet verzekerd, 2. je auto is niet ingeschreven = véél te groot risico.




That's it. Met andere woorden : op het naar België brengen en het ritje naar het douanekantoor na is alles 't zelfde als bij een Belgische 2e-handsauto.

Maar het belangrijkste is en blijft dat je goed weet wat je koopt. Informeer je duizend keer, stel vragen op forums, ... Het is immers vaak zo dat de auto ergens bij 'n dealer staat die te ver weg is om 'es snel langs te rijden en de auto te gaan bekijken.
Bij m'n 325Ci heb ik de printouts van de garage inzake onderhoud/herstellnigen laten doorfaxen, extra digitale foto's laten nemen en doormailen, en dan uiteindelijk 't erop gewaagd en "blind" gekocht (dus ik had 'm nog niet gezien). Zo wist ik b.v. niet van de vrij lelijke kras op de achterkant van de rugleuning van de bestuurderszetel (hond ? scherp metalen voorwerp ?) maar gelukkig is dat iets wat ikzelf nooit zie en erg is 't ook al niet.

Tip : als je 'n degelijke auto wil, koop bij een merkgarage. In Duitsland is 't immers zo dat de omnium-verzekeringssystemen tot soms 6 maand na eerste inschrijving 100% van de nieuwaarde uitbetalen, waardoor jonge auto's met bijna géén kilometers soms teruggegeven worden aan de garage voor 'n prul van niks (bumper of deur geschramd en moeten herspuiten), en er een nieuwe wordt gekocht. Die wagens zijn superzuiver en heel goedkoop vergeleken met een nieuwe.
Bovendien willen merkgarages zich nooit verbranden aan een dubieuze 2e-handsauto. Daarom dat zij 'slechte' overnames niet in publiek verkopen, maar afstoten naar 2e-rangs autodealers. De goed occasies waar ze zeker van zijn houden ze zelf. Je betaalt misschien een klein beetje meer, maar 't is het de gemoedsrust meer dan waard.


bron: http://www.vtm.be/auto/forum/archive/in ... -2914.html

Veel succes :)
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


03 jan 2006 15:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
geen btw, gewoon import document bij douane halen en naar keuring gaan, en vermelden dat je een O-plaat wil
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


03 jan 2006 16:52
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
boxster... some day...
GENT
Bericht 
Huizen zijn er goedkoper, auto's zijn goedkoper, bier is er goedkoper, belasting is vriendelijker, restaurants beter... wat doen we nog allemaal in NL?


en niet geheel onbelangrijk : de vrouwen zijn ook mooier bij ons !!! :D


03 jan 2006 23:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
cooperke schreef:
Huizen zijn er goedkoper, auto's zijn goedkoper, bier is er goedkoper, belasting is vriendelijker, restaurants beter... wat doen we nog allemaal in NL?


en niet geheel onbelangrijk : de vrouwen zijn ook mooier bij ons !!! :D

...als je van Rubens-types houdt! :wink:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


03 jan 2006 23:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RS60 Spyder, Steady Eddy, Strauss


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.