Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:24



Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Spoorverbreders monteren. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Olaf schreef:
lindemans schreef:
achter kan dat nog wel maar op je voorwielen kan dat heel snel je stuurgedrag beinvloeden ...


Ik dacht eerder andersom ... voor altijd een grotere spoorbreedte dan achter, toch :?:


Als je je voorwielen verder naar binnen of naar buiten zet, dan verander je de afstand (in horizontale richting gemeten) tussen het draaipunt van je wielophanging (punt waaromheen je wiel naar links / naar rechts stuurt) en de plaats waar je banden op de grond staan. Dat heeft direct invloed op het stuurgedrag.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


05 jan 2006 22:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Na alles gelezen te hebben is er toch nog een vraag 8)

Wat heeft het voor een voor/nadelen dat ik spacers van 17mm achter heb gemonteerd (buiten het "uitzicht") :?:


05 jan 2006 22:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Als je je achterwielen verder naar buiten zet, dan ligt de auto stabieler op de weg; prima dus.
Alleen de wiellagers worden zwaarder belast, omdat je (horizontaal gemeten) de afstand van het wiellager tot het raakvlak van band met het wegdek vergroot.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


05 jan 2006 22:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Dank je wel :thumleft:


05 jan 2006 22:51
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
lindemans schreef:
Als je je voorwielen verder naar binnen of naar buiten zet, dan verander je de afstand (in horizontale richting gemeten) tussen het draaipunt van je wielophanging (punt waaromheen je wiel naar links / naar rechts stuurt) en de plaats waar je banden op de grond staan. Dat heeft direct invloed op het stuurgedrag.


Hoe moet ik dit zien tav van jouw quote van mijn tekst :?:

Afbeelding


05 jan 2006 23:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Het gaat niet alleen om spoorbreedte.
De stuurinrichting (plaats van de fuseekogel, stand van de draagarmen, plaats van het wiellager en de ET waarde van het wiel) zijn allemaal op elkaar afgestemd voor een bepaald stuurgedrag.

Als je een stuurinrichting ontwerpt waarbij de wielen verder uit elkaar staan, dan heb je ongetwijfeld een betere wegligging dan bij een ontwerp met een kleinere spoorbreedte.

Waar het hier om gaat echter, is dat je in een doordacht ontwerp dat gebaseerd is op een bepaalde spoorbreedte, de wielen verder uit elkaar gaat plaatsen.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


06 jan 2006 16:19
Profiel
PorscheForum Rakker
987
Belgie
Bericht 
Het plaatsen van spoorverbreders heeft invloed op de gehele wielgeometrie,beter uitkijken daarmee.Ik raad aan de wagen te laten uitlijnen na het plaatsen.Is wel degelijk belangrijk. Groetjes.


07 jan 2006 18:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
lindemans schreef:
Gek dat je iets terug wilt monteren waarvan je weet dat de RDW het geen goed idee vindt.


De RDW, vind dit misschien geen goed idee, maar Porsche blijkbaar wel, ze worden gewoon als optie aangeboden.

Ik begrijp enkel niet waarom men dat doet bij Porsche :?
Volgens Porsche, moet er toch een reden zijn, om allebei de mogelijkheden aan te bieden. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ze het weggedrag van een wagen gaan verminderen, enkel om een iets mooiere look? Langs de andere kant, als het met de spacers beter zou zijn, waarom zetten ze de spacers er dan niet standaard op?
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


07 jan 2006 18:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht 
Worden inderdaad bij porsche aangeboden, maar alleen deze van 5mm. Wie merkt dat verschil(en dat voor zo'n € 300)?


07 jan 2006 19:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ik heb van de week enkele 997's zien staan in de showroom, zowel met als zonder de spacers, en je ziet het verschil zeer goed. Of je het voelt, dat weet ik niet.
Op de totale som van de wagen, vind ik het persoonlijk die €300 wel waard.
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


08 jan 2006 3:38
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Mee eens , het maakt de wagen duidelijk "dikker"...dus voor míj mooier... :wink:


08 jan 2006 3:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ik zou in elk geval niet twijfelen, indien ik een wagen moest hebben zonder.
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


08 jan 2006 3:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '94
Zuid-Holland
Bericht 
lindemans schreef:
Olaf schreef:
lindemans schreef:
achter kan dat nog wel maar op je voorwielen kan dat heel snel je stuurgedrag beinvloeden ...


Ik dacht eerder andersom ... voor altijd een grotere spoorbreedte dan achter, toch :?:


Als je je voorwielen verder naar binnen of naar buiten zet, dan verander je de afstand (in horizontale richting gemeten) tussen het draaipunt van je wielophanging (punt waaromheen je wiel naar links / naar rechts stuurt) en de plaats waar je banden op de grond staan. Dat heeft direct invloed op het stuurgedrag.


Juiste omschrijving van vakterm "kingpin inclination" :D


09 jan 2006 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
in de apk regelgeving staat:

De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

De spoorbreedte op het kentekenbewijs mag niet meer dan 2% afwijken van dat wat er in het kentekenregister staat vermeld.


10 jan 2006 0:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
944 type2 schreef:
in de apk regelgeving staat:

De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

De spoorbreedte op het kentekenbewijs mag niet meer dan 2% afwijken van dat wat er in het kentekenregister staat vermeld.


Vraag het eens aan Erwin mijn auto had toen ik hem kocht van Erwin zowel voor als achter spoorverbreders.
En de auto werd gewoon goed gekeurd.
Na dat ik Cup velgen onder mijn auto had gezet heb ik ze er afgehaald.
Ze liggen nu al maanden op de achterbank.
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


10 jan 2006 20:32
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
ik zeg ook niet dat dit niet mag,alleen als je te brede spoorverbreders hebt klopt dit niet meer met het kentekenbewijs,en dan kunnen ze dit afkeuren.



(ik ben trouwens een gediplomeerde keurmeester) :wink:


10 jan 2006 21:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
944 type2 schreef:
ik zeg ook niet dat dit niet mag,alleen als je te brede spoorverbreders hebt klopt dit niet meer met het kentekenbewijs,en dan kunnen ze dit afkeuren.



(ik ben trouwens een gediplomeerde keurmeester) :wink:


Ja ik gloof je wel. TE breed is niet goed.
Maar volgens mij is het pas te breed als je buiten je kassen uit komt toch.

En kontroleren jullie dat dan als er spacer tussen zitten?
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


10 jan 2006 21:42
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
als het er al niet standaar uit ziet ga je al twijfelen of het wel de goede maten zijn dus ga je dit uiteraard controleren.


10 jan 2006 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster
Limburg
Bericht Boxster rondom 5mm verbreden of alleen 15mm achter
Wil graag spacers monteren op mijn Boxster. Wie weet wat er mooier uitziet:
5mm rondom of 15 mm achter?

Dank voor je reactie!


09 maart 2007 20:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
US 993 C2 '96 Handbak
Den Haag
Bericht 
Beste Kenners,

Kan op een 993 C2 uit '96 zonder de achterwiellagers te overbelasten spoorverbreders van 15 mm gemonteerd worden?

Bedankt.

Groet,

Thimmo


28 dec 2007 18:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ik heb 5 mm rondom en dat gaat net, de band loopt dus net niet aan.


28 dec 2007 23:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
US 993 C2 '96 Handbak
Den Haag
Bericht 
Oke, de band moet het achterscherm niet raken. Maar wat is de invloed van spoorverbreders op de wiellagers?

Doordat het (in mijn geval achter)wiel naar buiten komt wordt het wiellager meer of in ieder geval anders belast. Is het (achter)wiellager van een 993 C2 '96 berekend op deze andere belasting?

Bij een S zitten er achter 30mm spoorverbreders tussen (heb ik mij laten vertellen). Heeft een S andere wiellagers? Waardoor zij bestand zijn tegen deze extra belasting. Of is de ET-waarde van de achterwielen van een S zo dat de belasing van de wiellagers niet toeneemt?

I'm in the dark.

Wie weet hier meer van?

Groet, Thimmo


29 dec 2007 2:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Theoretisch heeft het zeker invloed op de levensduur van het lager. Ik zou mijn oude lagerberekeningen van het vak Machine onderdelen van de HTS erbij moeten halen, dan kan je dat inderdaad heel mooi en precies uitrekenen. Echter zoals met zovele dingen, in realiteit en met gewoon dagelijks gebruik zal het geen bal uitmaken op de levensduur.

Als je er elke dag mee het circuit op gaat, en flink in de bochten gaat hangen dan is het misschien een ander verhaal.
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


29 dec 2007 9:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C4 ex 964C2 ex US 951
Hengelo
Bericht 
[quote="
als je er spoorverbreders tussen zet worden je draadeinden korter
en dat is wel gevaarlijk!

anton964[/quote]

Vraag me af...zijn er verhalen bekend van iemand die z`n wiel op hoge snelheid ineens voorbij zag rollen?? :P
_________________________________________
Ride Hard, you can rest when you die


03 jan 2008 11:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht 
jep, niet zelf maar twee racemaatjes van me, 1e keer waren de moeren los gelopen, 2e keer een afgebroken draadeind van de fusee, gebeurde in bos uit vlak voor het rechte eind op race snelheid.......


Als je reageert op een direct bovenstaande post hoef je het bericht niet helemaal te quoten... J


03 jan 2008 13:18
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.