Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 13:34



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
3 SC 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 3 SC
Halo,

Vraagje betreffende motor van de 3 liter SC

Kan iemand mij vetellen wat die horizontale riem juist aandrijft daar aan de linkerkant van de foto ?
Heb niet Zo veel verstand van die zaken, en ik heb al gezien dat sommigen dat verwijderen !!! Kan dat kwaad ? en wat is dat juist ?

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groetjes


08 jan 2006 20:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
zo te zien lijkt het die van de dynamo ? en die mag je eigenlijk niet verwijderen volgens mijn weten...
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


08 jan 2006 20:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Dynamo zit in/aan de fan :idea:

Waar je tegenaan kijkt is waarschijnlijk de pomp van de airco ... kan IMO geen kwaad om die riem weg te halen :wink:


08 jan 2006 20:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
luchtpomp,kan volgens de meeste mensen wel weg,krijg je er meteen 5 pk bij

Aircopomp zit altijd rechts :wink:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


08 jan 2006 20:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Ah zo,
En wat voor doel heeft die luchtpomp dan juist ;
Betere koeling motor?
Alvast bedant hé


08 jan 2006 20:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
André 3.0 schreef:
luchtpomp,kan volgens de meeste mensen wel weg,krijg je er meteen 5 pk bij

Aircopomp zit altijd rechts :wink:

Volgens mij ook het goede antwoord, was destijds, vooral in VS, nodig voor uitlaatgaseisen, nog weer later kwam de tweewegkatalysator.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


08 jan 2006 20:31
Profiel
PorscheForum Rakker
987
Belgie
Bericht 
De pomp links op de foto is inderdaad een luchtpomp die extra lucht in het uitlaatsysteem blaast. De aandrijfriem kan worden weggelaten.De motor(K-jetronik)moet trouwens steeds zonder aandrijfriem worden afgesteld om de juiste C.O. waarden te verkrijgen.Groetjes


08 jan 2006 20:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Waar heeft die dan juist invloed op ?


08 jan 2006 20:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Daar was ik even te snel met mijn vraag, R.F.M. was me net ietjes voor met zijn bericht...
THANX GUYS


08 jan 2006 20:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dit hier is niet het 3.0SC nblok , maar het 3.2 blok.
De riem naar rechts zit daar aan de airco vast.

Afbeelding
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


08 jan 2006 22:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
R.F.M. schreef:
extra lucht in het uitlaatsysteem blaast.


Met al enig doel lagere %verhouding van de uitlaatgassen?
Dat meen je toch niet :roll:


08 jan 2006 22:53
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht 
Ja, raar maar waar.... Je injecteert gewoon 'lucht' in het uitlaatsysteem, dan zijn de uitlaatgassen schoner...... :? :?

Een veel gebruikte truc in autoland in de jaren '70. Vele merken pasten het toe om de auto's in de US te mogen verkopen. Vreemd eigenlijk dat porsche er tot in 1982 aan vast hield voor alle SC'tjes, voor de emissies was het alleen nodig in Zwitserland en de US wat ik begrepen heb.

Overigens zal die pomp niet zoveel vermogen gebruiken, deze is gewoon met de hand rond te draaien. de snaar eraf is voldoende om hem stil te leggen. Als je het netjes wil doen verwijder je alles en dop je de leiding naar de luchtinjectoren onder de beplating af.

Bijkomend voordeel is dat je de linker cylinderbank veel beter kan bereiken.


08 jan 2006 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Ik zag afgelopen week end nog een 3.0 blok waarvan deze pomp weg was.
Steun zat er nog en een lege poulie op de dynamo wezen erop dat er iets had gezeten. ik dacht dat de airco verwijderd was. weer wat geleerd


08 jan 2006 23:32
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Olaf schreef:
Dynamo zit in/aan de fan :idea:

Waar je tegenaan kijkt is waarschijnlijk de pomp van de airco ... kan IMO geen kwaad om die riem weg te halen :wink:


Goed dat je waarschijnlijk zei :lol:

Het hele spul mag verwijderd worden zonder dat je er iets van merkt.
5 pk extra zul je overigens niet halen. :lol:

De luchtpomp zorgt voor extra lucht , dus zuurstof in de uitlaat die samen met de hete onverbrande benzine resten een naverbranding aangaan.

Bij het CO afstellen moet de slang tussen de pomp en de leiding dichtgeknepen of losgekoppeld worden om een goede meting te krijgen.
Zo schhrijft Porsche het voor :shock:
_________________________________________
Rebel engineering


08 jan 2006 23:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Inderdaad, luchtpomp, al een paar keer gezegd....

Before (overigens is hier de riem al weg!):
Afbeelding

After:
Afbeelding

En nadien is ie echt wel sneller! (maar heeft waarschijnlijk meer met de revisie te maken als met de luchtpomp)....


08 jan 2006 23:57
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
mooi mooi,
met nog een extra oliekoelertje op !!!
ziet er netjes uit... wie heeft uw revisie gedaan paSCal ?


09 jan 2006 1:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
of is dat voor airco ?


09 jan 2006 1:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht paar fototjes terug rode 3.2. weet j enog??
INDERDAAD het is de airco, extra oliekoelers zul je nooit bovenop de warme motor aantreffen, eerder onder of naast of aan de voorkant, net
achter de voorschermen...dus alle 't is de airco...
_________________________________________
Groeten uit Twente


09 jan 2006 21:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: paar fototjes terug rode 3.2. weet j enog??
Martin K. schreef:
INDERDAAD het is de airco, extra oliekoelers zul je nooit bovenop de warme motor aantreffen, eerder onder of naast of aan de voorkant, net
achter de voorschermen...dus alle 't is de airco...


Fout. :shock:

Er kan ook een oliekoeler in de achterklep zitten, het is zelfs een goede plaats voor een oliekoeler. Als de motor draait is er zoveel luchtverplaatsing dat de motorruimte tijdens het rijden niet warm is.
De 911 RS had bijvoorbeeld vroeger de versnellingsbakkoeler in de achterklep. Net als de 3.0 Turbo en nog wat exoten. Ook de intercooler wordt gekoeld toch boven de warme motor? En de warme condensor? :lol:
_________________________________________
Rebel engineering


09 jan 2006 21:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht 
He PaSCal,

Inderdaad behoorlijk 'bling', bij jou onder de kap! Wat heb je gedaan met de tapeinden van de steun vd luchtpomp? Gewoon (laten) vervangen door kortere of bouten of...? Heb je ook de pijpjes naar de uilaat verwijderd?

Ik heb die steun ook verwijderd, ziet er veel netter uit IMO. Ik zou ook die bouten nog een keer willen aanpakken als ik toch in die hoek bezig moet, vandaar.

Gr. Gijs.

p.s. weet iemand nu eigenlijk het waarom van die luchtpomp voor al die jaren? Lijkt me een onnodig dure oplossing als het maar voor enkele (2?) landen nodig is..


09 jan 2006 22:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Revisie is gebeurd bij Renntech Porsche in Steenwijk. Revisie is in overleg met mij eerst "op budget" geprobeerd, omdat ik eigenlijk alleen een gebroken tapeinde had. Het blok is toen uit elkaar gegaan, nieuwe tapeindes erin, en weer terug in elkaar. Achteraf vonden de zuigerveren dat blijkbaar niet zo heel leuk, want nadien wilde er niemand meer achter mij rijden (3 liter olie op 1000km!). Dus is het blok weer uit elkaar gegaan en helemaal netjes gedaan, met als resultaat dit *blink* blok ;)....

Hij kan je waarschijnlijk ook wel vertellen wat er met de steunen is gebeurd en dergelijke, want vlak voordat die pomp eruit ging, ging er eerst even iets anders uit....

Afbeelding

De pomp rechts is inderdaad de airco, een aftermarket, die volgens Erwin (Renntech dus) niet helemaal lekker past. "Elke keer" als ie eruit moet, kost het hem meer tijd als bij de orginele.... Gelukkig is dat niet TE vaak zullen we maar denken toch...


Laatst bijgewerkt door Pascal op 10 jan 2006 11:21, in totaal 1 keer bewerkt.



09 jan 2006 22:31
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Porsje schreef:
He PaSCal,

Inderdaad behoorlijk 'bling', bij jou onder de kap! Wat heb je gedaan ... Lijkt me een onnodig dure oplossing als het maar voor enkele (2?) landen nodig is.

vraag het even aan de man die boven je post, Erwin heet hij, best aardig en je hoeft niet bang voor hem te zijn :wink:
_________________________________________
Got coffee?


09 jan 2006 22:32
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.