Auteur |
Bericht |
panpanculcul
|
3 SC
Halo,
Vraagje betreffende motor van de 3 liter SC
Kan iemand mij vetellen wat die horizontale riem juist aandrijft daar aan de linkerkant van de foto ?
Heb niet Zo veel verstand van die zaken, en ik heb al gezien dat sommigen dat verwijderen !!! Kan dat kwaad ? en wat is dat juist ?
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groetjes
|
08 jan 2006 20:13 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
zo te zien lijkt het die van de dynamo ? en die mag je eigenlijk niet verwijderen volgens mijn weten...
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
08 jan 2006 20:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Dynamo zit in/aan de fan
Waar je tegenaan kijkt is waarschijnlijk de pomp van de airco ... kan IMO geen kwaad om die riem weg te halen
|
08 jan 2006 20:23 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
luchtpomp,kan volgens de meeste mensen wel weg,krijg je er meteen 5 pk bij
Aircopomp zit altijd rechts
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
08 jan 2006 20:23 |
|
|
panpanculcul
|
Ah zo,
En wat voor doel heeft die luchtpomp dan juist ;
Betere koeling motor?
Alvast bedant hé
|
08 jan 2006 20:31 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Volgens mij ook het goede antwoord, was destijds, vooral in VS, nodig voor uitlaatgaseisen, nog weer later kwam de tweewegkatalysator.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
08 jan 2006 20:31 |
|
|
R.F.M.
987Belgie
|
De pomp links op de foto is inderdaad een luchtpomp die extra lucht in het uitlaatsysteem blaast. De aandrijfriem kan worden weggelaten.De motor(K-jetronik)moet trouwens steeds zonder aandrijfriem worden afgesteld om de juiste C.O. waarden te verkrijgen.Groetjes
|
08 jan 2006 20:37 |
|
|
panpanculcul
|
Waar heeft die dan juist invloed op ?
|
08 jan 2006 20:39 |
|
|
panpanculcul
|
Daar was ik even te snel met mijn vraag, R.F.M. was me net ietjes voor met zijn bericht...
THANX GUYS
|
08 jan 2006 20:40 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dit hier is niet het 3.0SC nblok , maar het 3.2 blok.
De riem naar rechts zit daar aan de airco vast.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 jan 2006 22:46 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Met al enig doel lagere %verhouding van de uitlaatgassen?
Dat meen je toch niet
|
08 jan 2006 22:53 |
|
|
Porsje
Abarth 124 Spider 2017
Ex.Boxster 2.7 2008
Ex 924 1979
Ex.911 SC targa 1982Beverwijk
|
Ja, raar maar waar.... Je injecteert gewoon 'lucht' in het uitlaatsysteem, dan zijn de uitlaatgassen schoner......
Een veel gebruikte truc in autoland in de jaren '70. Vele merken pasten het toe om de auto's in de US te mogen verkopen. Vreemd eigenlijk dat porsche er tot in 1982 aan vast hield voor alle SC'tjes, voor de emissies was het alleen nodig in Zwitserland en de US wat ik begrepen heb.
Overigens zal die pomp niet zoveel vermogen gebruiken, deze is gewoon met de hand rond te draaien. de snaar eraf is voldoende om hem stil te leggen. Als je het netjes wil doen verwijder je alles en dop je de leiding naar de luchtinjectoren onder de beplating af.
Bijkomend voordeel is dat je de linker cylinderbank veel beter kan bereiken.
|
08 jan 2006 23:27 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Ik zag afgelopen week end nog een 3.0 blok waarvan deze pomp weg was.
Steun zat er nog en een lege poulie op de dynamo wezen erop dat er iets had gezeten. ik dacht dat de airco verwijderd was. weer wat geleerd
|
08 jan 2006 23:32 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Goed dat je waarschijnlijk zei
Het hele spul mag verwijderd worden zonder dat je er iets van merkt.
5 pk extra zul je overigens niet halen.
De luchtpomp zorgt voor extra lucht , dus zuurstof in de uitlaat die samen met de hete onverbrande benzine resten een naverbranding aangaan.
Bij het CO afstellen moet de slang tussen de pomp en de leiding dichtgeknepen of losgekoppeld worden om een goede meting te krijgen.
Zo schhrijft Porsche het voor
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 jan 2006 23:46 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Inderdaad, luchtpomp, al een paar keer gezegd....
Before (overigens is hier de riem al weg!):
After:
En nadien is ie echt wel sneller! (maar heeft waarschijnlijk meer met de revisie te maken als met de luchtpomp)....
|
08 jan 2006 23:57 |
|
|
panpanculcul
|
mooi mooi,
met nog een extra oliekoelertje op !!!
ziet er netjes uit... wie heeft uw revisie gedaan paSCal ?
|
09 jan 2006 1:55 |
|
|
panpanculcul
|
of is dat voor airco ?
|
09 jan 2006 1:58 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
paar fototjes terug rode 3.2. weet j enog??
INDERDAAD het is de airco, extra oliekoelers zul je nooit bovenop de warme motor aantreffen, eerder onder of naast of aan de voorkant, net
achter de voorschermen...dus alle 't is de airco...
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
09 jan 2006 21:02 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: paar fototjes terug rode 3.2. weet j enog??
Fout.
Er kan ook een oliekoeler in de achterklep zitten, het is zelfs een goede plaats voor een oliekoeler. Als de motor draait is er zoveel luchtverplaatsing dat de motorruimte tijdens het rijden niet warm is.
De 911 RS had bijvoorbeeld vroeger de versnellingsbakkoeler in de achterklep. Net als de 3.0 Turbo en nog wat exoten. Ook de intercooler wordt gekoeld toch boven de warme motor? En de warme condensor?
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 jan 2006 21:41 |
|
|
Porsje
Abarth 124 Spider 2017
Ex.Boxster 2.7 2008
Ex 924 1979
Ex.911 SC targa 1982Beverwijk
|
He PaSCal,
Inderdaad behoorlijk 'bling', bij jou onder de kap! Wat heb je gedaan met de tapeinden van de steun vd luchtpomp? Gewoon (laten) vervangen door kortere of bouten of...? Heb je ook de pijpjes naar de uilaat verwijderd?
Ik heb die steun ook verwijderd, ziet er veel netter uit IMO. Ik zou ook die bouten nog een keer willen aanpakken als ik toch in die hoek bezig moet, vandaar.
Gr. Gijs.
p.s. weet iemand nu eigenlijk het waarom van die luchtpomp voor al die jaren? Lijkt me een onnodig dure oplossing als het maar voor enkele (2?) landen nodig is..
|
09 jan 2006 22:15 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Revisie is gebeurd bij Renntech Porsche in Steenwijk. Revisie is in overleg met mij eerst "op budget" geprobeerd, omdat ik eigenlijk alleen een gebroken tapeinde had. Het blok is toen uit elkaar gegaan, nieuwe tapeindes erin, en weer terug in elkaar. Achteraf vonden de zuigerveren dat blijkbaar niet zo heel leuk, want nadien wilde er niemand meer achter mij rijden (3 liter olie op 1000km!). Dus is het blok weer uit elkaar gegaan en helemaal netjes gedaan, met als resultaat dit *blink* blok ....
Hij kan je waarschijnlijk ook wel vertellen wat er met de steunen is gebeurd en dergelijke, want vlak voordat die pomp eruit ging, ging er eerst even iets anders uit....
De pomp rechts is inderdaad de airco, een aftermarket, die volgens Erwin (Renntech dus) niet helemaal lekker past. "Elke keer" als ie eruit moet, kost het hem meer tijd als bij de orginele.... Gelukkig is dat niet TE vaak zullen we maar denken toch...
Laatst bijgewerkt door Pascal op 10 jan 2006 11:21, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 jan 2006 22:31 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
vraag het even aan de man die boven je post, Erwin heet hij, best aardig en je hoeft niet bang voor hem te zijn
_________________________________________ Got coffee?
|
09 jan 2006 22:32 |
|
|