Auteur |
Bericht |
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
zoals ik johnnyboy's verhaal interpreteer komt dat in principe op hetzelfde neer als wat ik eerder schreef...tuurlijk laadt je dynamo je accu op zoadat je weer kunt starten, waar zit dat ding er anders voor in. Maar natuurlijk gebeurt dat niet als je dan inderdaad maar een paar 100 meter rijdt...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
21 dec 2005 23:12 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
toch nog maar even gegoogled, denk dat accuboer verwijst naar het volgende:
Lood accu’s kunnen echt slecht tegen (te) ver ontladen. Waarom is al ter sprake gekomen. Wat nu te doen al je accu om welke reden dan ook wel eens helemaal ontladen is? Het is dan zaak de accu zo snel mogelijk aan de lader te hangen om erger te voorkomen. Je moet echter wel zorgen dat niet direct de volle laadstroom gaat lopen. Als een accu echt helemaal ontladen is bestaat er in theorie geen verschil meer tussen de + en de – polen. Beide platen zijn gewone loden platen. Door eerst voorzichtig een kleine laadstroom bij een lage spanning (2V per cel) te laten lopen zorgen we ervoor dat alleen op de + plaat een dun laagje loodoxide begint te komen. Alle eventueel op de - plaat aanwezige loodoxide moet worden afgebroken en alle platen in een cel moeten terug naar hun begintoestand om te zorgen dat ze allemaal gelijk opgeladen kunnen worden. Alleen dan kan je de maximale capaciteit en stroom uit een loodaccu krijgen. Dit proces noemt men vereffenen.
De meeste van ons hebben maar één lood accu lader en daarmee is het niet mogelijk om een hele lage stroom in te stellen om de accu te vereffenen. We kunnen daarvoor de gewone lader gebruiken met een weerstand in serie. Deze weerstand moet de laadstroom (en dus ook de spanning) beperken tot ongeveer 0,1C voor deze vereffeningsstroom. Na een uur of 2 a 3 kan de weerstand er tussenuit en kan de accu normaal verder geladen worden. Het is niet de ideale manier maar wel goed bruikbaar.
De beste manier is een lader waarvan de spanning ingesteld is op 2V per cel en de stroom begrensd is op 0,1C. Sluit deze lader aan op de accu die vereffend moet worden en houdt de spanning in de gaten. Bij het aansluiten zal de spanning flink inzakken omdat de accu bijna een kortsluiting vormt. Naarmate de platen zich beginnen te vereffenen zal de spanning ongeveer 2V worden. Op dat moment zal de stroom minder gaan worden en het proces stoppen. Wacht dan nog een uur of zo voordat je de vereffeningslader eraf haalt en de gewone lader aansluit.
Veel te ver ontladen accu, wat dan?
En dan het geval dat je het niet in de gaten hebt dat de accu helemaal leeg is en de accu blijft een aantal dagen zo staan. Als dat gebeurd heb je een probleem. Meestal betekent dit het einde van de accu. Als je de lader aansluit zal er niet eens stroom gaan lopen, de accu lijkt wel een hele hoge weerstand. Dit komt door de loodsulfide die op de platen is ontstaan.
Je zou kunnen proberen om met een losse voeding spanning op de accu te zetten om dan toch stroom erdoor te “persen”. Het is niet onmogelijk dat je er 30V op moet zetten om maar 0,1A te laten lopen. Stel de stroom begrenzing van de voeding in op de maximale laadstroom en laat de accu zo een tijd staan. Als je mazzel hebt zal na verloop van tijd toch stroom gaan lopen omdat de loodsulfide laag nog hier en daar stroom doorlaat. Die stroom kan de laag loswerken van de platen waardoor de accu toch weer gaat werken. De garantie dat het werkt kan ik niet geven maar het is mij wel eens gelukt. De accu werkt wel weer maar hij is niet meer de oude en zal dat ook nooit meer worden. De capaciteit is veel tot heel veel minder geworden en de inwendige weerstand is veel hoger geworden. Als de accu voor zware belastingen gebruikt wordt is hij daar totaal ongeschikt voor geworden. Dit komt omdat je de laag loodsulfide lang niet helemaal weg kan krijgen. Overal waar nog loodsulfide zit kan de plaat niet meer mee doen aan het chemische proces. Een kleiner werkzaam oppervlak van de platen betekent een lagere capaciteit en een lagere stroom.
Een lood accu die te lang ongeladen heeft gestaan kan je eigenlijk direct wel weggooien, bij het chemisch afval! Sommige garages zijn ook bereid de accu aan te nemen. Die gaat dan mee met de accu’s van henzelf naar een speciaal bedrijf die de accu’s demonteert om er het lood uit terug te winnen.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
21 dec 2005 23:27 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dank voor de duidelijke uitleg.
|
22 dec 2005 17:40 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Update: had ergens een vermoeden dat onze startkabels niet goed waren. Want je merkte HELEMAAL niet dat er ook maar enige verandering was als 'ie op de startkabels stond aangesloten. En ja hoor, bleek dat er dusdanig veel plastic omheen zat (van die 'tandjes') dat 'ie dus idd geen contact met de accu's kon maken!
Dus met een scherp mes de tandjes eruit gesloopt, en ineens startte 'ie weer met hulp van de leasebak. Rondje ring gereden (Amsterdam), en geparkeerd. Vanmorgen wilde ik 'm na een week weer starten, en weer helemaal niks. Helemaal dood. De sloten gingen er ook niet meer vanaf met de afstandsbediening... En nu staat 'ie daar weer......
Vraagje: hoe lang / ver moet je ongeveer rijden om een accu weer op te laden?
Wordt ongetwijfeld vervolgd....
|
17 jan 2006 0:28 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
denk dat de accu dood is.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
17 jan 2006 9:00 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Lijkt mij ook. Maar ben niet deskundig, dus..... misschien ff naar A-point?
|
17 jan 2006 9:12 |
|
|
Lydia
|
Of gewoon elke dag effe lekker in je P rijden...
|
17 jan 2006 12:38 |
|
|
erik_911sc
ex 911 SC '77 & ex 911 3.2 '86
|
Een lege accu van een gewone auto heeft al een paar uur (1,5 tot 2 uur)snelweg nodig om volledig op te laden (geen lichten, radio, airco etc. aandoen). Dit is mij al een paar keer door de Wegenwacht verteld, toen ik weer met een lege accu stond.
Volgens mij zijn de accu's van een 911 wel wat groter dus zal je wat meer moeten rijden dan een rondje ring A'dam. Blijf je het probleem houden heb je toch echt een andere dynamo of accu nodig..denk ik.
|
17 jan 2006 12:49 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Advies : nieuwe accu. Kost circa € 85 bij de kwikfit inclusief jaar garantie, erin zetten en oude accu achter laten.
En weer elke ochtend lekker starten, zelfs als de auto buiten staat bij -5.
Suc6
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
17 jan 2006 13:20 |
|
|
Harm
964 C4's-Gravenhage
|
Kwikfit heeft (mi) de juiste accu niet, de accu van Kwikfit is 1 ,5 cm hoger dan de originele hetgeen een behoorlijk geklungel oplevert als je de accu eruit wilt halen. Bij een accu specialist hebben ze de accu wel ong. E 100,--, en rijden maar
|
17 jan 2006 13:39 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Mijn advies: lekker een Bosch Silver erin........
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
17 jan 2006 16:47 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Dat zou kunnen. Voor mijn 968 wel, voor de 911 geen ervaring!
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
17 jan 2006 18:57 |
|
|
Rescue911
|
Zoals al eerder gezegd door mij in dit topic, ik heb een super adres waar ik altijd mijn accu's haal en ook voor vrienden accu's regel daar.
Ik heb jaren in de heftrucks gewerkt en die werken met tractiebatterijen en die haalde ik ook altijd daar.
Voor mijn 964 betaalde ik rond de 55,- euro netto inclusief voor een grote accu, die geadviseerd wordt voor de 911.
Deze kan ik ook voor jou voor dat geld regelen dan krijg je ook garantie enz.
Kijk maar, stuur PB als ik je kan helpen met je probleem.
Remco
|
17 jan 2006 20:03 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Idem, en die is na twee weken nog niet dood!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
17 jan 2006 21:25 |
|
|
Rob 944
944Grave
|
Hallo Mischa.
Beetje laat,maar dan nu mijn bijdrage.
Na het hele verhaal te hebben doorgelezen,net als het hele Topic,begin ik te vermoeden dat de dynamo van jouw 911 aan zijn eind lijkt.........En dan niet zo zeer het draaiende gedeelte zelf,maar de gelijkrichter.Dat is dat zwarte blokje wat achter op de dynamo zit.Deze moet van wisselspanning gelijkspanning maken,zodat de accu goed geladen kan worden en alle agregaten in de auto van spanning kunnen worden voorzien.
Deze acculaadspanning mag echt niet hoger zijn dan 13,8 Volt gelijkspanning.Is deze spanning hoger of wordt de accu met wisselspanning geladen,dan is je accu zo kapot.
Ik denk dat je het in de dynamo moet zoeken.
Groetjes Rob 944.
_________________________________________ Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!
|
18 jan 2006 1:09 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Update: accu definitief overleden, P wordt vandaag of morgen door de Waalgarage opgehaald. Er wordt nog 's bekeken wat nou het probleem is (dynamo, lekstroom?), en er wordt een massaschakelaar op de nieuwe accu gezet. Als 'ie wat langer dan een week zal stilstaan, zet ik de schakelaar om. Goed idee zo'n schakelaar op de accu?
|
20 feb 2006 13:16 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Ik bewonder je geduld (probleem is er al 3 maanden!), want ik had inmiddels deze auto niet meer gehad!
De problemen die je beschrijft heb ik nooit gehad met de 964, maar die reed ik dan ook wel bijna dagelijks...........
Ik hoop voor je dat ze nu echt snel de oplossing gaan vinden, want dit lijkt mij toch niet echt normaal!!
Of een schakelaar een goed idee is weet ik niet, maar het eerste wat ik mij wel afvraag is wat dat betekend voor de alarminstallatie!
Suc6 iig!
|
20 feb 2006 13:55 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Heb idd de laatste maanden niet veel gereden, mede door dit gedoe. Alarm werkt natuurlijk niet als de accu is 'uitgezet', maar hij staat in de garage, dus dat komt wel goed. Ik word er inderdaad wel redelijk moe van ja!
|
20 feb 2006 13:59 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Als je dweilen met de kraan open ook een goed idee vindt: JA.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
20 feb 2006 14:25 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
platte akku
Maar dit is niet ongewoon als je "lekstroom hebt", bijvoorbeeld door een alarm systeem.
Stel: alarm gebruikt 0,1 Ampere stroom (komt overeen met 1,2 Watt) bij een 12 V/45 Ah akku. Dan, 45 : 0,1 = 450 uur = 18,75 dagen stroom... en leeg. UItgaande van een volle, nieuwe akku bij normale temperatuur. Bij een oudere akku met bijvoorbeeld gehalveerde capaciteit EN bij koud weer kan de tijdsduur rap omlaag gaan. Ook als het alarm meer stroom gebruikt gaat het allemaal sneller.
Dat startkabels niet hielpen suggereerde al dat je akku was overleden...
Als je de P voor langere tijd wegzet misschien toch maar nadruppellen. Is voor meer ouderen van toepassing...
Succes!
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
20 feb 2006 14:33 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: platte akku
Ik snap dat dit een voorbeeld is, maar gisteren heb ik voor het eerst in vier weken weer gereden. Het alarm stond al die tijd ingeschakeld. Toch startte de P. meteen.
|
20 feb 2006 14:56 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Mijn 968 heeft 6 weken stil gestaan en batterij deed ook niets meer.
Volgens de garage niet de beste kwaliteitsbatterij. Zal ik eens moeten vervangen.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
20 feb 2006 14:59 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
|
20 feb 2006 15:03 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Rijden is idd de boodschap. Alleen vind ik er niet veel aan om met zo een slecht weer de Porsche uit te halen. Hoe ouder ik word, hoe minder ik van de winter hou. Leve de lente !
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
20 feb 2006 15:05 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Re: platte akku
Zo hoort het ook te zijn. Een goed alarm verbruikt namelijk weinig stroom. Overigens loopt een akku ook spontaan leeg, maar dat duurt weer veel langer (hoe lang weet ik niet precies).
En het zou mij niets verbazen als het probleem van bewuste 964 met alleen een nieuwe akku wordt opgelost.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
20 feb 2006 15:06 |
|
|