Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:02



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Verchillende motoren in een 924 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
924
Arnhem
Bericht Verchillende motoren in een 924
Hallo Iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden een porsche 924 '78 gekocht en ga komende week beginnen met het opknappen. Als eerste wil ik mijn auto sneller maken. Nu heb ik gehoord dat er ook een 2.5 uit een 944 inpast. Maar wat moet er nog meer veranderd worden behalve het blok. Uitlaat, electronica??? Past dit blok zonder problemen of moet er nog iets passend gemaakt worden?

Alvast bedankt,

Groet, Thomas


18 jan 2006 17:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bericht 
Dit 2.5 blok uit de 944 hing standaard in de 924S, maar die had ook de ophanging van de 944 mee( 5 gaats velgen dus).

Waarschijnlijk weet 911-lover er meer van, die had zo'n 924S.


18 jan 2006 17:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1973 911s Targa
Rotterdam
Bericht 
924 S gebruikte ook een 944 type II bevestiging , met 3 motor steunen ipv 2.

andere transaxle , en dergelijke


het is mogelijk , maar het is geen remove/replace upgrade die in 123 gedaan is...
_________________________________________
Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944


18 jan 2006 19:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Ook is de kabelboom volgens mijn anders, met name de computer. De 2.0 liter van de 924 is een k-jet inspuiting (constante inspuiting) maar de 944 2.5 liter is L-tronic die is electronisch, dmv een boordcomputer aangestuurd.


18 jan 2006 21:35
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


18 jan 2006 21:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
924 schreef:
gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...


GEK niet verkopen? DIegene die het hardst onderhand heeft geroepen tegen mijn dat ik mijn sloep niet moet verkopen gaat um zelf verkopen?


18 jan 2006 22:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Als je je 924 wil sneller maken zou ik ook niet beginnen met het inbouwen van een 2,5 liter. Niet alleen de electronica en dergelijke, ook de koppeling en versnellingsbak dienen aangepast te worden... Dan is het goedkoper om een echte 924S aan te schaffen, maar ik meen te begrijpen dat het oldtimeraspect ook een rol speelt (924 bj 1978) ??

Wat je aan je motor kunt doen, is eerst de toestand van de basis op punt zetten. Modificaties voor een 924: grotere gasklepbehuizing (www.porscheshop.co.uk) plaatsen, snellere nokkenas, drukregelaar plaatsen van een Audi 5 cilinder (wel bouwjaar jaren 70 of 80), vliegwiel lichter maken en balanceren (beperkte winst, want onregelmatig stationair toerental, vervelend in dagelijks verkeer).

Geloof niet de huis tuin en keukenmiddelen die je wel is in advertenties tegenkomt.

Groeten.


19 jan 2006 0:42
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
924
Arnhem
Bericht 
Alvast bedankt voor de tips. Wat ik zo hoor gaat me idd teveel tijd en geld kosten om om te bouwen naar een 2.5i.

De reden van een 924 om te bouwen naar 2.5 ipv een 924s is inderdaad omdat het een oldtimer moet zijn. Ik studeer nog dus hoe goedkoper, hoe beter.

Ik zit er nu aan te denken aan een turbo i.c.m. LPG. De standaard K-jetronic kan je niet aanpassen aan een turbo maar met LPG kan dit heel makkelijk. LPG heeft ook een hoger octaan gehalte waardoor je met een hogere compressie kan rijden. Alleen vaak kleppenstellen en hopen dat de koppakking het houd.

Er gaat nu vast iemand posten dat gas is om te koken :)


19 jan 2006 10:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Gas is voor op de camping.

Ik zou de 924 niet gaan lopen pimpen wat het vermogen betreft. Hij is niet pijlsnel, maar altijd nog snel genoeg voor relaxed rijden. Neem daarbij de heel fijne wegligging en je hebt toch een pracht exemplaar.

Het oldtimer-aspect speelt voor de verzekering al vanaf 20 jaar, belasting 25 jaar. Dus wellicht een gulden middenweg?
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


19 jan 2006 11:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
denk eraan: hogere compressie en turbodruk=groot risico op detonatie!!
=zelfontbranden of ongeregelde verbranding...
Daarom dat een echte 931 (924 turbo) een lagere compressie heeft dan een niet-turboversie.

Ik zou me niet bezighouden met de combinatie gas inbouwen en nog een turbo erop zetten.
Dan zou je beter op zoek gaan naar een echte 924 turbo.

Groeten...


19 jan 2006 11:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
Meneer aard schreef:
924 schreef:
gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...


GEK niet verkopen? DIegene die het hardst onderhand heeft geroepen tegen mijn dat ik mijn sloep niet moet verkopen gaat um zelf verkopen?



ja een kwestie van vraag en aanbod :wink:


robert
_________________________________________
remmen is angst


19 jan 2006 11:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
924carreragt schreef:
denk eraan: hogere compressie en turbodruk=groot risico op detonatie!!
=zelfontbranden of ongeregelde verbranding...
Daarom dat een echte 931 (924 turbo) een lagere compressie heeft dan een niet-turboversie.

Ik zou me niet bezighouden met de combinatie gas inbouwen en nog een turbo erop zetten.
Dan zou je beter op zoek gaan naar een echte 924 turbo.

Groeten...


De 2.0 liter blokken hebben geloof ik een compressie verhouding van 1:10 meende ik, de turbo blokken hebben een compressie van 1:8.

Verder heeft een grotere throttle body niet echt zin, wat ik er tenminste over gelezen heb dat mensen van een audi 5 cylinder de throttle body hebben afgejat en het niet eens merkbaar is.

http://www.bmcautos.com/porsche/ Kijk hier maar eens, hier staan ook verschillende modificaties.


19 jan 2006 13:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

En zoals op de bmc site= clinderkop aanpakken.

Groeten


19 jan 2006 14:28
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
924carreragt schreef:
De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

= meer verbruiken :)
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


19 jan 2006 17:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Meneer aard schreef:
924 schreef:
gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...


GEK niet verkopen? DIegene die het hardst onderhand heeft geroepen tegen mijn dat ik mijn sloep niet moet verkopen gaat um zelf verkopen?

Heb zitten denken en dit project moet af, resultaat zal er ook mogen wezen hoop ik, maar met de ideeën die ik heb zal het wel goed moeten lukken :)
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


19 jan 2006 17:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
924 schreef:
924carreragt schreef:
De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

= meer verbruiken :)


Ik sta nu al van het verbruik te kijken :P 1: 5,5 kan niet goed wezen ;) Maar dat is te verwijten aan verkrachte injectoren die morgen vervangen worden.


19 jan 2006 17:57
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Meneer aard schreef:
924 schreef:
924carreragt schreef:
De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

= meer verbruiken :)


Ik sta nu al van het verbruik te kijken :P 1: 5,5 kan niet goed wezen ;) Maar dat is te verwijten aan verkrachte injectoren die morgen vervangen worden.

Ok, wat een opluchting, wat dat is wel erg veel.. :D
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


19 jan 2006 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Groter throttlebody en dus meer sap zorgt wel degelijk voor meer vermogen. Immers, koppel vergroten bij gelijk toerental (of koppel ook al bij laag toerental en doorlopend tot hoog toerental) betekent vermogen vergroten

P = M x n (n=toerental)

Is ook wel logisch want je spuit ook meer benzine in, waarvan we even aannemen dat de verbranding volledig exotherm is en ideaal. De verbrandingswaarde van de brandstof blijft gelijk, de hoeveelheid wordt vergroot, dus ook de hoeveelheid afgegeven energie. Bij mij werd laatst teveel peut ingespoten zodat er veel roet en vettigheid naar buiten kwam. Aldus een groot verbruik zoals Aard (waarbij bij Aard onvolledige verbranding door slechte verstuiving de oorzaak is en er dus benzine in de cylinder zit die nooit kan verbranden, tenzij heel traag).

De site die gegeven werd, heb ik eens bekeken. Het geeft wel de punten aan waarop je top-tune kunt toepassen: de laatste druppel uit je sinaasappel persen, de laatste klonter pudding uit het pak, de laatste beurt uit de tube tandpasta, de laatste... you get it. De laatste fragmenten van PK's.
Shaven van alle onderdelen zoals inlaattraject (lange slang trouwens, wie heeft er al eens de weger vlak voor de gasklep proberen te zetten? krijg je wel zenuwachtig gas van), carter, noem maar op. Overbodig gewicht van draaiende onderdelen halen (pully's, vliegwiel etc) en die vario-cam vind ik wel heel cool. Schijn je wel een elektronische ontsteking nodig te hebben (ja, duuh) anders functioneert het nog niet, knalt ie nog op het verkeerde moment.

Ik ga eens een paar van die dingen van de site proberen. Het kan nooit kwaad.
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


19 jan 2006 19:51
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
@ Aard, heel mooie site, ook ik, zal hier héél wat dingen van uitvoeren :) lijkt me wel interessant!
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


19 jan 2006 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Laten we eerlijk zijn: als je meer vermogen wilt, zal dat altijd gepaard gaan met een hoger verbruik, zeker met oudere motoren. Daar kan je niet om heen.
Tenzij je een TDI motor plaatst in de Porsche :lol:


Groeten


19 jan 2006 23:16
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
924
Arnhem
Bericht 
Ik ben net op vakantie geweest dus vandaar mijn later reactie.

IK ben niet van plan om de compressie te verhogen en een turbo te monteren. Ik bedoel dat je door de turbo een hogere inlaatdruk krijgt, wat de compressie verhoogt. Hierdoor wordt idd de kans groter op zelfontbranding. Maar omdat LPG een hoger octaan gehalte (klopvastheid) heeft zal dit minder snel gebeuren dan bij benzine.
Ik zie het ook meer als een project, ik heb mijn 924 voor weinig geld gekost en het blok is aan revisie toe. Dus als het kapot gaat is het nog te overzien.

Een 924 turbo is mij helaas veel te duur.

En vanwege de LPG maakt het meerverbuik ook niet uit.


24 jan 2006 10:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.