Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 4:35

Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
rij je op zomerbanden / winterbanden ? 

Heb je in de winter zomer of winterbanden onder je Porsche ?
winterbanden 27%  27%  [ 21 ]
zomerbanden 32%  32%  [ 25 ]
zomerbanden, maar ik rijd in de winter toch (praktisch) niet met de Porsche 41%  41%  [ 32 ]
Totaal aantal stemmen : 78

rij je op zomerbanden / winterbanden ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Voel eens aan je banden als je een kilometer gereden hebt. Omgevingstemperatuur is dan niet meer van belang. Ijs op de weg okee, maar een beetje kou is werkelijk overdreven. De banden worden opgewarmd door wrijving en komen zo al snel boven de 7 graden uit. De afvoerende eigenschappen blijven behouden, evenals de grip. Sterker nog: winterbanden slijten onevenredig snel en maken meer kabaal. Ze zijn gemaakt voor het rijden op sneeuw en ijzel, niet voor een spatje regen (want dan moet ik in de zomer ook met winterbanden rijden). Tel dus nogmaals de dagen met sneeuw en/of ijzel en reken dan nog eens uit of het zin heeft.

Ik vermoed een hoge mate van placebo-effect bij winterbanden. De fabrikanten willen ons doen geloven dat het beter is, en de kudde loopt er achteraan. Tests in autoblaadjes lijken mij ook niet echt objectief omdat de blaadjes zelf er geld aan (zouden)(kunnen) verdienen.

Dus ik ben niet overtuigd, wat niet wil zeggen dat de voorstanders geen gelijk hebben. Toch zou ik graag de feiten eens horen in plaats van tests uit blaadjes enzo...
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

21 jan 2006 1:43
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
964.c4
assendelft
Bericht 
daily driver

dus winterbanden

robert

21 jan 2006 1:54
Profiel WWW Facebook 
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
thijzer schreef:
Voel eens aan je banden als je een kilometer gereden hebt. Omgevingstemperatuur is dan niet meer van belang. Ijs op de weg okee, maar een beetje kou is werkelijk overdreven. De banden worden opgewarmd door wrijving en komen zo al snel boven de 7 graden uit. De afvoerende eigenschappen blijven behouden, evenals de grip. Sterker nog: winterbanden slijten onevenredig snel en maken meer kabaal. Ze zijn gemaakt voor het rijden op sneeuw en ijzel, niet voor een spatje regen (want dan moet ik in de zomer ook met winterbanden rijden). Tel dus nogmaals de dagen met sneeuw en/of ijzel en reken dan nog eens uit of het zin heeft.

Ik vermoed een hoge mate van placebo-effect bij winterbanden. De fabrikanten willen ons doen geloven dat het beter is, en de kudde loopt er achteraan. Tests in autoblaadjes lijken mij ook niet echt objectief omdat de blaadjes zelf er geld aan (zouden)(kunnen) verdienen.

Dus ik ben niet overtuigd, wat niet wil zeggen dat de voorstanders geen gelijk hebben. Toch zou ik graag de feiten eens horen in plaats van tests uit blaadjes enzo...
Ga maar eens rijden en remmen met sneeuw .....Dan zou je dat hierboven niet schrijven

21 jan 2006 10:24
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
thijzer schreef:

Zomerbanden presteren niet als ze zelf 7 gr C zijn. Ga maar eens het circuit op bij 20 gr C en zonder de banden op te warmen volgas rijden. Dan merk je wel dat niet opgewarmde banden gewoon nog niet hun volle grip hebben... Waarom denk je dat in de racerij de bandenwarmers zijn uitgevonden (andere compound, maar toch)?

Het punt is dat (zeker de sportieve banden die Porsche rijders plegen te monteren) vanaf ongeveer 7 gr C zomerbanden niet meer voldoende opgewarmd raken tijdens het rijden en daarom ook bij nat en droog weer (dus geen sneeuw/ijs) minder presteren dan winterbanden. De omgevingstemperatuur is dus WEL van belang.

Winterbanden zijn gemaakt om te presteren bij lage temperaturen (daarvoor dient de andere compound) en om meer grip te hebben in de sneeuw (daarvoor dienen de lamellen).

De nieuwste winterbanden slijten niet meer zo extreem als vroeger. Beetje gelijk aan zomerbanden. Tenzij je er in de zomer mee blijft doorrijden natuurlijk...

Hoe dan ook, winterbanden hebben hun nut van ong. november tot ong. maart en dus niet slechts 4 daagjes.

21 jan 2006 10:38
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Had u nog even het aantal sneeuwdagen geteld ? Tel daarbij op het aantal dagen onder 7 graden.

Als je als een malloot sportief wilt gaan rijden, dan heb je een punt. Feit is dat de rest van het land rijdt in een Fiat Croma, Skoda Fabula (whatever) of Hyundai Lantra Weekend en dan is sportief rijden er echt niet bij. Dat zijn wel de jokers die altijd met zwarte wielen rijden om te showen dat ze geld hebben vergooid aan andere banden. Dat zijn de malloten die met sneeuw toch in de vangrail staan of juist niet durven te gaan rijden.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

21 jan 2006 11:00
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
PF # 417
Overveen / London
Bericht 
Voor de ritten Duitsland - Nederland heb ik zeker onder de BMW winterbanden.....alle Duitsers hebben ze hier en ze zijn zelfs bezig met een wet dat als je ze niet hebt wanneer de buitentemperatuur onder de +7 graden is dat je een boete kunt krijgen.

:D

21 jan 2006 11:06
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
thijzer schreef:
Had u nog even het aantal sneeuwdagen geteld ? Tel daarbij op het aantal dagen onder 7 graden.

.

het aantal sneeuw dagen in 2006 is nog niet veel maar is ook nog niet voorbij.
kan je je begin 2005 nog herinneren?
Afbeelding

toen was er voldoende sneeuw en eind 2005 toen er een groot deel van nederland stil stond.

en de dagen onder de 7 graden die kan i al bijna niet meer tellen want ik rij ook veel s'nachts en de laatste tijd vriest het dan en overdag weer niet.

thijzer schreefen alleen winterbanden voor sportief rijden :roll:

thijzer schreef
en jokers met zwarte wielen die showen dat ze geld vergooid hebben :roll:
en ik dan ik heb 17" cup voor de winterbanden (ik ben een super joker :ba: )

ieder zijn eigen mening natuurlijk maar dit is wel wat kort door de bocht hoor.

robert

21 jan 2006 12:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Inderdaad HEEEEEL kort door de bocht want winterbanden hebben nou eenmaal een andere compound zodat je bij lagere temperaturen in de winter nog dezelfde grip hebt als je die in de zomer gewend bent.

Want Thijzer je kan niet ontkennen dat bij lagere temperaturen banden nou eenmaal minder grip hebben toch ? En als omgevings temperatuur lager is, is je banden temperatuur ook lager, heel simpel. Opwarming door rijden of niet, want dat is in beide gevallen van toepassing.

21 jan 2006 17:18
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Onder de Porsche geen winterwielen (meer), ondanks het feit dat ik daar het hele jaar mee (door) rij .... en na die laatste sneeuwbui die ik in Noord Brabant tegen kwam :arrow: toch wel een beetje spijt dat ik die wielen aan HennieC2Targa heb weggedaan :oops:

Inmiddels wel winter- en zomer- wielen voor de hoevoorkomikdatikteveelkilomtersperjaarindeporscherij-auto :idea:

21 jan 2006 17:24
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
Heb winters met de bmw met winterbanden en winters zonder winterbanden gereden. Ik weet zeker dat er verschil is. Zeker als je veel snelwegkilometers rijdt met een auto die bredere zomerbanden heeft dan winterbanden.

Terwijl het sneeuwde ooit (1994) eens op een zondagavond van Amsterdam naar Frankfurt getuft. Toen de heuvels begonnen stopte de ene na de andere PKW op de vluchtstrook. Ik reed echter met mijn 325i met winterbanden vrolijk tussen alle vrachtwagens op de derde baan omhoog. Sindsdien zweer ik bij winterbanden. Ook als het vriest en niet sneeuwt.

21 jan 2006 18:09
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Geloof ook niet zo in winterbanden in NL. Rij niet bij sneeuw/ijzel.
Recente test in Dld was ook niet stimulerend. Remmen slechter dan zomerbanden op droog asfalt bij koud weer. Tja.

Link staat hier ergens op forum.

22 jan 2006 1:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Ik rij al weer een paar jaar elke winter met winterbanden. En ik weet nu hoeveel ik gemist heb in al die jaren dat ik zonder reed.

Ook heb je met winterbanden geen aquaplanning meer. Dat vindt ik ook een heel groot voordeel. Natuurlijk heb je op een toevallig mooie dag met een droge weg iets minder grip als het op bochten snelheid aankomt. Maar ze rijden ontzettend voorspelbaar en comfortabel. En als het dan eens een keer sneeuwt snap je niet waarom ze ineens 50 op de snelweg gaan rijden als de weg wit is geworden door een flinke sneeuwbui. De enigste reden om dan iets rustiger aan te doen is om het snelheidsverschil tov. mensen zonder winterbanden niet té groot te laten worden. Ik rij met winterbanden van half november tot minimaal half maart. :shock:

22 jan 2006 1:26
Profiel WWW Facebook 
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Onder m'n dailydriver winterbanden van Good-year,de Porsche staat in een verwarmde stalling van November tot Maart. :oops: :wink:

22 jan 2006 10:19
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
wolf schreef:
Recente test in Dld was ook niet stimulerend. Remmen slechter dan zomerbanden op droog asfalt bij koud weer. Tja.

Je doelt waarschijnlijk op de test van AutoBild. Probleem: getest bij een temperatuur die boven de 7 gr C ligt (want gelijktijdig de nat en droogweertesten gedaan met de zomerbanden).

In de V-cat. had men bij omstreeks 7 gr C getest en was de zomerband bij droog en nat weer al naar de middenmoot teruggevallen.

Punt is: het verschil in Nederland tijdens de winter tussen zomer en winterbanden is inderdaad de meeste dagen verwaarloosbaar. Maar zeker minimaal 15 dagen is het verschil wel groot en enkele dagen extreem groot. Op die dagen zijn winterbanden veel veiliger en kunnen ze het verschil maken tussen doorrijden of doodrijden.

Als iemand hier slechte imitatie remblokken monteert denken we ook dat het een domme besparing is. Terwijl velen hier bij lange na nooit de grenzen van de auto opzoeken. Waarom geldt dat dan in het hoofd van sommigen niet voor de banden, of eigenlijk: niet voor winterbanden, want o wee als de zomerband die erop ligt geen topkwaliteit is (terecht dat laatste, maar ook de beste zomerband is in winterse omstandigheden bagger).

22 jan 2006 12:34
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 Coupe 91'
Twenteland
Bericht winterb...
Daarbij komt nog dat je je zomerbanden niet verslijt terwijl je winterbanden gemonteerd hebt....
Conclusie is dus: Vééél veiliger en als je het een beetje goed planned het ook nog eens kosten besparend kan zijn.
Het ligt er maar net aan van welke kant je het wilt zien Thijzer. :wink:

23 jan 2006 10:19
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Afbeelding

23 jan 2006 11:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
het verschil is inderdaad groot tussen winter- en zomerbanden, maar leg juist winterbanden onder de achterwielaangedreven wagens, de porschkes dus omdat ik vind dat de voorwielaangedreven wagens beter te controleren zijn bij lagere temperaturen :wink:

23 jan 2006 14:03
Profiel Facebook 
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
928GTS schreef:
WdePundert schreef:
Ik rijd gewoon op zomerbanden. Als het slecht (glad of regenachtig) weer is rijd ik toch niet. :lol:

Me too :!:

Ik ook : bij sneeuw, ijzel of andere gladheid ga ik zeker niet met de
Porsche weg, "misschien" met de leasebak en anders helemaal niet.

En als het -7 is regent het vast niet :wink:

23 jan 2006 14:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
zomerbanden. ben een weekendrijder en als het glad is dus niet.

23 jan 2006 17:22
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Nog niet aan winterbanden toegekomen : ik bouw in elk geval wat extra marge in en rij niet zo heftig als in de zomer !

M.a.w. : ik pas mijn rijstijl aan aan de zomerbanden als dat nodig is.

23 jan 2006 18:28
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3
Empel
Bericht 
Op welke winterbanden rijden jullie :?:

grt
w

24 jan 2006 17:45
Profiel
Bericht 
Walter964 schreef:
Op welke winterbanden rijden jullie :?:

grt
w

Continental TS790V N0 (jawel!) 205/55/16 voor en 225/50/16 achter.

24 jan 2006 19:10
Profiel
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Michelin Alpin 205/55-16 rondom

24 jan 2006 19:41
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Dunlop's 225/40/18 x 265/35/18

24 jan 2006 20:23
Profiel
PorscheForum Rakker
911 964 c2
munnekeburen
Bericht 
Uhhmm onder de P heb ik nog geen winterbanden maar ben dat zeker van plan :!: :!:
Onder de P ssat heb ik ze van november t/m maart ( mooie zwarte velgen met de meest prachtige plastic wieldoppen 8) )..
Ik zweer er bij en ben er erg blij mee :wink:

Willem.

24 jan 2006 21:09
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende