Auteur |
Bericht |
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
P911 2.7 build 1973 G-series start problem
Hallo,
Hoor graag of onderstaand probleem bekend is, en of er ideeen zijn voor een oplossing.
Ik ben in het gelukkige bezit van een P911 Targa bouwj 6-73 model 1974 G-series.
Het probleem is dat 9 van de 10 keer de auto prima start, maar een 11de keer het gewoon niet doet. Het lijkt dat alsof de startmotor blokkeert, of helemaal niet reageerd.
De startmotor volgens hayes is een 0.8HP Bosch. De startmotor die erin zit is een 1.0HP Bosch.
Inmiddels is de startmotor gereviseerd, de dynamo helemaal uit elkaar geweest en nagegeken, de bekabeling achterin helemaal gecontroleerd en de ground cable vervangen. De accu is ok en nog steeds hetzelfde probleem.
Na vervanging van de startmotor door een 1.2HP versie, werden de startproblemen alleen maar erger. Dus de 1.0HP zit er weer in.
Mocht iemand nog suggesties, ideeen, of oplossingen weten, dan heel graag. Het motortje loopt prima, maar wil toch wel graag weten of ik na het tanken weer normaal kan starten en wegkom.
Tks in advance,
Jelle Dijkstra
|
14 jan 2006 9:25 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Welkom hier.
Wellicht kan Arie je wel helpen,heeft volgens mij de zelfde auto als jij.
ARIE, wakker worden
Of een andere specialist hier.......
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
14 jan 2006 10:00 |
|
|
Porsje
Abarth 124 Spider 2017
Ex.Boxster 2.7 2008
Ex 924 1979
Ex.911 SC targa 1982Beverwijk
|
Hoi Jelle,
Ik heb deze ervaring gehad met m'n FIAT 500. Deze had ik omgebouwd naar een startmotor met een relais (standaard met een trekkoordje;; )
Op willekeurige momenten wilde de (nieuwe!) startmotor gewoon NIET draaien, vaak bij een wame motor. Na lang zoeken bleek hij op een bypass rechtstreeks naar het startrelais prima te werken. de trekschakelaar die ik gebruikte gaf dus op bepaalde momenten niet genoeg spanning door om het relais te activeren.
Het zou dus kunnen zijn dat het contactslot onvoldoende spanning doorlaat. Dit is makkelijk te controleren door tijdelijk een extra schakelaar onder bv. de motorkap te monteren die zijn spanning van de dikke kabel naar de accu haalt. Als de startmotor dan weigert bij het draaien van de sleutel, en wel gaat draaien met je extra schakelaar weet je genoeg.
Waarschijnlijk is het geheel met doormeten ook te constateren, weet ik even te weinig vanaf.
Gr. en succes,
Gijs.
|
15 jan 2006 0:02 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
Alvast bedankt voor de reakties,
ik heb de info doorgegeven aan mijn monteur, die gaat er mee aan de slag. Verder hadden we er eigenlijk overheen gekeken, maar er zit ook nog een startonderbreking op. De volgende stappen zullen dus zijn om
te kijken wat er gebeurd zonder de startonderbreker, en wat de bypass van het contactslot voor resultaat oplevert.
Tks
jelle
|
15 jan 2006 22:31 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Controleer ook de massa.Heb ik ook problemen mee gehad,groot licht gaf storing.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
16 jan 2006 8:07 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
Hallo allen,
even een updateje.
Maandag taxateur langsgeweest. Met koude en warme moter circa 6 keer probleemloos gestart en gereden.
Dinsdagmorgen vroeg gestart, geen probleem.
Maar omdat ik 3 straten verder de handgas al (wat te vroeg) had ingedrukt, sloeg de motor voor het stoplicht af.
Met geen mogelijkheid meer starten. Ook weer geen draaiende startmotor. 1 of 2 keer een hikje, en helemaal dood.
De alarmlichten aangedaan, even een stukje naar achteren geduwd, en gewacht. Circa een half uur later weer geprobeerd, maar helemaal dood. Ook de alarmlichten hadden inmiddels de geest gegeven, dus accu finaal leeg. (was voordat ik hem maandag terugkreeg van de monteur compleet opgeladen).
De monteur gebeld, hij is langsgekomen met zijn bus, en accuklemmen geplaatst. Na een tijdje gestart, startmotor draait, maar trekt ook de accu wederom compleet leeg. Nog even gewacht, maar helemaal niets meer. Dus maar aan de kant gezet, en zij hebben hem in de loop van de dag weer naar de garage gebracht.
Bovenstaande suggesties heb ik doorgegeven aan mijn monteur, dus kan hij (samen met de symptomen van dinsdag) weer aan de slag.
Vond het wel verbazend dat zelfs met startkabels de accu ogenschijnlijk compleet geen spanning vasthoud.
Misschien nog suggesties?
Tks
Jelle
p.s. foto's zijn onderweg, krijg ik van de taxateur
|
19 jan 2006 21:49 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Misschien de dynamo??
Suc6 met je speurtocht naar het "probleem". laat ons weten wat er was
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
19 jan 2006 22:52 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Denk ook dat je even een bypass rechtstreeks naar het start relais moet leggen. Als de start motor het weer eens niet doet kun je met de bypass testen of de fout in het startcircuit zit dan kun je wat gerichter zoeken (conttactslot, kabelboom stekkers, onderbreker, alarm en bedex).
Suc6 en even wachten tot ie het dus niet doet. Niets is zo vervelend als en af en toe storing.
|
19 jan 2006 23:00 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Daarstraks in de buurt van Roemond nog zo'n gele oude 911 Targa tegen gekomen met Nederlandse oldtimerplaat.
Heb ik je misschien gezien
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
19 jan 2006 23:49 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
Nee kan ik niet geweest zijn. Hij staat alweer in de garage om het probleem te localiseren.
Heb de foto's inmiddels binnen, zal ze even verkleinen en dan bij mijn profiel plaatsen
Jelle
|
20 jan 2006 18:44 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
|
20 jan 2006 21:01 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
Hallo,
het fotoalbum is gevuld,
Vriendelijke groet,
Jelle
|
22 jan 2006 11:17 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Je motor foto's zijn populair, nu al 4 keer gezien.
Leuk die draaiende delen.
Nu no het startprobleem oplossen.
|
22 jan 2006 12:54 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Jelle,
even iets anders. Ik zie op je foto's dat je 911 is uitgerust met 'telefoonvelgen' i.p.v. fuchsen; Heb je dat zelf gedaan of had ie dat al toen je 'm kocht?
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
23 jan 2006 10:25 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
Dag Patrick,
Nee heb het niet zelf gedaan. Zo heb ik hem gekocht.
Had op mijn vorige auto (P944 Type II) ook telefoonvelgen,
dus viel mij ook al op dat dit niet standaard op de P911 hoort.
Wanneer ik er een tijdje in gereden heb, en besluit hem te houden
zit ik er wel over te denken zoveel mogelijk origineel uit te voeren.
Maar eerst het probleem maar even oplossen en daadwerkelijk rijden.
Jelle
|
23 jan 2006 12:31 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Succes!
Ik hoop dat het euvel snel verholpen is. Symptomen lijken op kortsluiting, maar vind inderdaad maar eens waar....
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
23 jan 2006 12:52 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
Update auto
Hallo allen,
ik kan met grote vreugde bekendstellen dat gisteren mijn eerste paar honderd kilometers zijn afgelegd met de Porsche.
De monteur heeft alle adviezen van de forums verzameld, en hier van alles mee gedaan. Hij had dan ook het vertrouwen dat het probleem niet meer voor zal komen. Hoop ik natuurlijk ook.
De echte veroorzaker is hierbij niet boven water gekomen, maar gisteren even wezen toeren, en hier en daar een stop gemaakt, en geen problemen geconstateerd.
Zodra ik een lijst van de monteur heb gekregen met de akties welke hij heeft uitgevoerd, dan zal ik die hier ook even publiceren.
Tot zolang ga ik nog even genieten, dus vandaag weer even toeren.
Mag ik iedereen hartelijk danken voor de hulp bij onze pogingen het probleem op te lossen,
vriendelijke groet,
Jelle
p.s.
Heb hiervoor een 944 Type II gereden, maar nu in die P911 ben ik helemaal verbaasd van de formidabele wegligging.
|
26 feb 2006 10:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Update auto
Huh, eigenlijk is het andersom, al helemaal als je een oud type 911 vergelijkt met een latere 944
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 feb 2006 10:30 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Misschien en domme opmerking van een A-Technisch persoon, maar weet je zeker dat de accu nog wel goed is? Dit dan uiteraard in combi met de dynamo zoals Andre adviseert. Succes! Porsches zijn om mee te rijden, niet om mee stil te staan voor het stoplicht, moet zeer frusti zijn!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
26 feb 2006 14:16 |
|
|
richard911sc
|
heb een soort gelijk probleem gehad; ook met parrallel geschakelde accu hetzelfde probleem.
bij mij oom eerst accu laten doormeten, dynamo laadspannoing startmotor enz. uit eindelijk de klemmen van de accu los gehaald en dan met de hulpstart kabels aangesloten op de losse klemmen/ en accu andere auto; probleem opgelost, kortom bleek toch t amperage ineens weg te vallen.
nieuwe accu erin; oude was twee jaar, en geen problemen meer gehad.
gr richard911sc
|
26 feb 2006 14:50 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Mijn accu is laatst ook vervangen, was ook op.... vandaar de tip !
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
26 feb 2006 16:57 |
|
|
Jelle Dijk
P911 2.7 Targa model 1974Den Helder
|
startproblemen tot het verleden
Dag allen,
Ik mag met vreugde vaststellen dat de startproblemen nu wel over zijn. Ik heb de laatste weken nadat ik de auto opgehaald heb een aantal zaken geprobeerd.
Elke dag op en neer naar werk, geen problemen met starten.
4 dagen laten staan, 's morgens vroeg starten, ijs zat op de binnenkant ramen, maar geen problemen met starten.
wederom elke dag gereden (een week lang), en geen problemen.
7 dagen laten staan, en na zeven dagen wederom in 1 keer starten.
Dus op het ogenblik helemaal happy dat ik eindelijk kan genieten van mijn 911, en er ook een beetje vertrouwen in heb.
Dank allen voor advies, mijn monteur heeft ze allemaal gehad, om oorzaakvinding te doen. De exacte oorzaak is nog steeds niet boven water, alsmede de zaken welke hij vervangen/gereviseerd heeft. Maar ja, dat komt nog wel.
Jelle
|
25 maart 2006 10:33 |
|
|