Auteur |
Bericht |
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
versleten banden voor/achter
Vraagje nav een P die ik laatst heb bekeken.
Kan het kwaad als de voorbanden op een Porsche meer zijn afgesleten dan de achterbanden (maar wel nog OK zijn). En als er voor nieuwe banden op moeten zijn de achterbanden juist weer kaler... Lijkt me dat dat juist dat 'gevaarlijker' is wegens minder grip op de achterbanden en meer voor... Of maakt het niet zo gek veel uit zo lang ze maar meer dan 2mm groef hebben?
Just curious.
|
24 jan 2006 12:51 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Wanneer je vooraan nieuwe banden plaatst en achteraan zijn ze op het randje dan ga je meer grip creëren op je voorwielen. Hierdoor wordt het onderstuur effect nog meer.
|
24 jan 2006 12:55 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
gewoon zorgen dat je goede banden op je Porsche hebt. Uiteindelijk is dat het enige contact dat je hebt met de weg en niet veel groter dan 4 x de palm van je hand. Als je dan met 250 km/u over de Duitse auto baan scheurt lijkt het me een geruststellende gedachte te weten dat dat gedeelte in ieder geval redelijk in orde is.....
dus < 3mm --> nieuw schoeisel....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
24 jan 2006 13:52 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Veel mensen laten zich misleiden door het wettelijke minimum profiel (althans in België) wat een 1,6mm bedraagt.
Dat is gewoon gevaarlijk, zeker met onze auto's.
Maar een TDI met veel koppel en de combinatie van versleten banden is ook niet meer te controleren...
|
24 jan 2006 15:40 |
|
|
John
Cayenne
|
Hear Hear, nieuw rubber derop.
|
24 jan 2006 16:18 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
klopt nooit op sparen, steek persoonlijk ook altijd de betere band na +-3mm, is wel duurder dan de grootwarenhuizenband maar wat een verschil in grip, en ja ze zijn wat vlugger afgeschreven maar het is zoals ze zeggen het is het enigste contact dat we hebben met het wegdek
|
24 jan 2006 16:46 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
meer grip op de voorwielen = meer onderstuur???
dachtutnie
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
24 jan 2006 17:46 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Is dat hier al wel eens goed uitgelegd? Onderstuur en overstuur?
Ik weet enkel wanneer de voorkant, en wanneer de achterkant weggaat, maar of dit nu over- of onderstuur is
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
24 jan 2006 17:54 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
voorkant weg is onderstuur
achterkant weg is overstuur
hoop dat ik het goed heb, anders krijg ik die eikel over me heen
vandaar dat ik jeroen zijn opmerking kan volgen, is eerder omgekeerd
mocht het kloppen, ezelsbrug:
in het vooronder kan je achterover (voor de watersporters onder ons)
_________________________________________ Got coffee?
|
24 jan 2006 17:56 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
als je in de bocht met de wielen naar buiten moet sturen is het overstuur, met de wielen naar binnen onderstuur
|
24 jan 2006 18:08 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen
overstuur = auto stuurt te veel
achterkant breekt uit (tegen sturen om te corrigeren)
geen grip op de achterwielen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
24 jan 2006 18:17 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
enige remedie is gas lossen toch?
en hierdoor grip creeeren op de voorwielen (duiken van de auto: gewichtsverplaatsing)
of heb ik het mis
_________________________________________ Got coffee?
|
24 jan 2006 18:19 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
24 jan 2006 18:20 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Hangt er vanaf. Met een achterwielaangedreven auto met veel vermogen kan een flinke dot gas ook helpen (overstuur opwekken). Wel een minder geschikte methode voor de openbare weg overigens...
|
24 jan 2006 18:59 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
De tweede methode (gas bijgeven) werkt alleen als je weet wat je doet EN je heel veel vermogen OVER hebt... Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER
Overigens, geinig aanvullinkje zoals ooit uitgelegd in Top Gear:
onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen
Je ramt een boom en je hebt flinke schade
overstuur = auto stuurt te veel
achterkant breekt uit (tegen sturen om te corrigeren)
geen grip op de achterwielen
Je ramt een boom en je hebt flinke schade
Eindconclusie: geen van beide goed, altijd slecht voor de bomen
Laatst bijgewerkt door Pascal op 24 jan 2006 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
24 jan 2006 19:50 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
jullie nemen nu wel weer de zware gevallen in de lichte gevallen van over- en onderstuur kun je wel nog veel corrigeren, weet dit omdat ik er soms een sport van maak om de auto alle kanten van de weg te tonen, wel op wegen waar je de volgende bocht ziet en geen verkeer
|
24 jan 2006 20:12 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Maar hoeveel auto's hebben niet juist bij de turn-in last van onderstuur, om dan nog licht onderstuur te houden door de bocht heen? Dan is "gas bij" een prima optie (en gas los niet de juiste manier om snel door de bocht heen te gaan). Maar inderdaad: alleen als je weet wat je doet.
|
24 jan 2006 20:19 |
|
|
Patrick964
964 C4Tholen
|
Re: versleten banden voor/achter
Ik heb 1 keer de fout gemaakt om nieuwe banden voor te leggen en achter met minder profiel te laten zitten. Gevolg 360gr. rond gegan met 120km, ik kan je vertellen das nie leutig. Gelukkig niets geraakt alleen daarna wel mijn einddemper verloren (of dat ook hiermee te maken had weet ik niet maar was het wel kwijt).
Mijn advies mochten je achterbanden matig zijn, vervang deze dan ook. Bezuinig absoluut hier niet op.
ps. gebeurd met een c4.
|
24 jan 2006 20:23 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Overstuur is het meest voorkomend bij voortrekkes en onderstuur bij achtertrekkers (voor de Nederlanders voorwiel aangedreven wagens en achterwiel aangedreven wagens )
Een voortrekker gaat niet snel uitbreken , maar als deze het doet zit het meestal mis.
Bij een achtertrekker kan je mits ervaring meestal (dus niet altijd) nog corrigeren.
Voorbeeldje van overstuur
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
24 jan 2006 22:25 |
|
|
willem.964.c2
911 964 c2munnekeburen
|
_________________________________________ it is the speed of sound ORE is it the sound of speed
|
24 jan 2006 22:39 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Als je onderstuur hebt ga je harder door de bocht dan je onderstel op dat moment aan kan, motorvermogen kan je op dat moment nog genoeg over hebben. 2 verschillende dingen imo.
|
24 jan 2006 22:46 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
In Nederland noemen wij dat gewoon trekkers
|
24 jan 2006 22:57 |
|
|
Richard 964
helaas ex - 964 :(Venray
|
|
24 jan 2006 23:03 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
En zo goed als niet realiseerbaar met een 911.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
24 jan 2006 23:13 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Dan ken jij Devils 911 niet of is het 666.
|
24 jan 2006 23:25 |
|
|