Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:19



Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
versleten banden voor/achter 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369
amsterdam
Bericht versleten banden voor/achter
Vraagje nav een P die ik laatst heb bekeken.
Kan het kwaad als de voorbanden op een Porsche meer zijn afgesleten dan de achterbanden (maar wel nog OK zijn). En als er voor nieuwe banden op moeten zijn de achterbanden juist weer kaler... Lijkt me dat dat juist dat 'gevaarlijker' is wegens minder grip op de achterbanden en meer voor... Of maakt het niet zo gek veel uit zo lang ze maar meer dan 2mm groef hebben?

Just curious.


24 jan 2006 12:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Wanneer je vooraan nieuwe banden plaatst en achteraan zijn ze op het randje dan ga je meer grip creëren op je voorwielen. Hierdoor wordt het onderstuur effect nog meer.


24 jan 2006 12:55
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
gewoon zorgen dat je goede banden op je Porsche hebt. Uiteindelijk is dat het enige contact dat je hebt met de weg en niet veel groter dan 4 x de palm van je hand. Als je dan met 250 km/u over de Duitse auto baan scheurt lijkt het me een geruststellende gedachte te weten dat dat gedeelte in ieder geval redelijk in orde is.....

dus < 3mm --> nieuw schoeisel....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


24 jan 2006 13:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Veel mensen laten zich misleiden door het wettelijke minimum profiel (althans in België) wat een 1,6mm bedraagt.
Dat is gewoon gevaarlijk, zeker met onze auto's.
Maar een TDI met veel koppel en de combinatie van versleten banden is ook niet meer te controleren...


24 jan 2006 15:40
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Marcel schreef:
gewoon zorgen dat je goede banden op je Porsche hebt. .........dus < 3mm --> nieuw schoeisel....




Hear Hear, nieuw rubber derop.


24 jan 2006 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
klopt nooit op sparen, steek persoonlijk ook altijd de betere band na +-3mm, is wel duurder dan de grootwarenhuizenband maar wat een verschil in grip, en ja ze zijn wat vlugger afgeschreven maar het is zoals ze zeggen het is het enigste contact dat we hebben met het wegdek :D


24 jan 2006 16:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
924carreragt schreef:
dan ga je meer grip creëren op je voorwielen. Hierdoor wordt het onderstuur effect nog meer.


meer grip op de voorwielen = meer onderstuur???
dachtutnie :!:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


24 jan 2006 17:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Is dat hier al wel eens goed uitgelegd? Onderstuur en overstuur?
Ik weet enkel wanneer de voorkant, en wanneer de achterkant weggaat, maar of dit nu over- of onderstuur is :oops: :oops:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


24 jan 2006 17:54
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
voorkant weg is onderstuur
achterkant weg is overstuur

hoop dat ik het goed heb, anders krijg ik die eikel over me heen :wink:

vandaar dat ik jeroen zijn opmerking kan volgen, is eerder omgekeerd

mocht het kloppen, ezelsbrug:
in het vooronder kan je achterover (voor de watersporters onder ons)
_________________________________________
Got coffee?


24 jan 2006 17:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
als je in de bocht met de wielen naar buiten moet sturen is het overstuur, met de wielen naar binnen onderstuur :wink:


24 jan 2006 18:08
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen

overstuur = auto stuurt te veel
achterkant breekt uit (tegen sturen om te corrigeren)
geen grip op de achterwielen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


24 jan 2006 18:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Jeroen914 schreef:
onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen

enige remedie is gas lossen toch?
en hierdoor grip creeeren op de voorwielen (duiken van de auto: gewichtsverplaatsing)
of heb ik het mis
_________________________________________
Got coffee?


24 jan 2006 18:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Citaat:
enige remedie is gas lossen toch?
yup...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


24 jan 2006 18:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Marco schreef:
enige remedie is gas lossen toch?


Hangt er vanaf. Met een achterwielaangedreven auto met veel vermogen kan een flinke dot gas ook helpen (overstuur opwekken). Wel een minder geschikte methode voor de openbare weg overigens...


24 jan 2006 18:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
De tweede methode (gas bijgeven) werkt alleen als je weet wat je doet EN je heel veel vermogen OVER hebt... Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER ;)

Overigens, geinig aanvullinkje zoals ooit uitgelegd in Top Gear:
onderstuur = auto stuurt niet
glijdt recht door over de voorwielen (stuuruitslag heeft weinig tot geen invloed)
geen grip op de voorwielen
Je ramt een boom en je hebt flinke schade

overstuur = auto stuurt te veel
achterkant breekt uit (tegen sturen om te corrigeren)
geen grip op de achterwielen
Je ramt een boom en je hebt flinke schade

Eindconclusie: geen van beide goed, altijd slecht voor de bomen :cheesy:


Laatst bijgewerkt door Pascal op 24 jan 2006 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.



24 jan 2006 19:50
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
jullie nemen nu wel weer de zware gevallen in de lichte gevallen van over- en onderstuur kun je wel nog veel corrigeren, weet dit omdat ik er soms een sport van maak om de auto alle kanten van de weg te tonen, wel op wegen waar je de volgende bocht ziet en geen verkeer :wink:


24 jan 2006 20:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
paSCal schreef:
Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER ;)


Maar hoeveel auto's hebben niet juist bij de turn-in last van onderstuur, om dan nog licht onderstuur te houden door de bocht heen? Dan is "gas bij" een prima optie (en gas los niet de juiste manier om snel door de bocht heen te gaan). Maar inderdaad: alleen als je weet wat je doet.


24 jan 2006 20:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht Re: versleten banden voor/achter
ingo schreef:
Vraagje nav een P die ik laatst heb bekeken.
Kan het kwaad als de voorbanden op een Porsche meer zijn afgesleten dan de achterbanden (maar wel nog OK zijn). En als er voor nieuwe banden op moeten zijn de achterbanden juist weer kaler... Lijkt me dat dat juist dat 'gevaarlijker' is wegens minder grip op de achterbanden en meer voor... Of maakt het niet zo gek veel uit zo lang ze maar meer dan 2mm groef hebben?

Just curious.


Ik heb 1 keer de fout gemaakt om nieuwe banden voor te leggen en achter met minder profiel te laten zitten. Gevolg 360gr. rond gegan met 120km, ik kan je vertellen das nie leutig. Gelukkig niets geraakt alleen daarna wel mijn einddemper verloren (of dat ook hiermee te maken had weet ik niet maar was het wel kwijt).
Mijn advies mochten je achterbanden matig zijn, vervang deze dan ook. Bezuinig absoluut hier niet op.

ps. gebeurd met een c4.


24 jan 2006 20:23
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Overstuur is het meest voorkomend bij voortrekkes en onderstuur bij achtertrekkers (voor de Nederlanders voorwiel aangedreven wagens en achterwiel aangedreven wagens :wink: )
Een voortrekker gaat niet snel uitbreken , maar als deze het doet zit het meestal mis.
Bij een achtertrekker kan je mits ervaring meestal (dus niet altijd) nog corrigeren.

Voorbeeldje van overstuur :cheers:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


24 jan 2006 22:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 964 c2
munnekeburen
Bericht 
Alles op z'n tijd dus ook nieuwe banden :!: :!: maar eh,, als ze niet helemaal versleten zijn dan zou ik geen niewe monteren maar eerst nog eens op een industrieterein ze lekker op roken :wink: en dan maar es langs de banden specialist :!: :!:
_________________________________________
it is the speed of sound ORE is it the sound of speed


24 jan 2006 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233
Limburg
Bericht 
Citaat:
Meestal krijg je onderstuur omdat je iets te hard door een bocht gaat, en heb je dus niet heel veel vermogen OVER


Als je onderstuur hebt ga je harder door de bocht dan je onderstel op dat moment aan kan, motorvermogen kan je op dat moment nog genoeg over hebben. 2 verschillende dingen imo.


24 jan 2006 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
911-lover schreef:


In Nederland noemen wij dat gewoon trekkers


24 jan 2006 22:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
helaas ex - 964 :(
Venray
Bericht 
Renntech schreef:
Understeer is when the driver is scared! Oversteer is when the passenger is scared!


24 jan 2006 23:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Devils son schreef:
Met een achterwielaangedreven auto met veel vermogen kan een flinke dot gas ook helpen (overstuur opwekken). Wel een minder geschikte methode voor de openbare weg overigens...


En zo goed als niet realiseerbaar met een 911. :shock:
_________________________________________
http://www.renntech.nl


24 jan 2006 23:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Dan ken jij Devils 911 niet of is het 666. :lol:


24 jan 2006 23:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 997 4S 2006, Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.