|
Wie heeft ervaring K&N luchtfilter of lampenkapje 964
Auteur |
Bericht |
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Waarbij het vervolgens niks uitmaakt of er een dicht of open luchtfilter in zit... krijgen allebei dezelfde lucht...
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
28 jan 2006 0:36 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Even wat meer on topic. In m'n 993 (bijna on topic, want het ging tenslotte om een 964) heb ik sinds kort een Fabspeed airbox met K&N luchtfilter. Wilde de orginele Porsche behuizing niet beschadigen door gaten boren etc. Kan ik in ieder geval weer alles ongedaan maken bij verkoop
Montage stelt niks voor. Filterranden invetten om luchtlekkage tegen te gaan. Luchtfilterhuis is stoffig, dus wel even schoonmaken van binnen voor montage van nieuwe luchtfilter. Clips overzetten, plaatsen, klaar. Open uitlaten heb ik al, nu alleen nog chippen bij http://www.cartronic-motorsport.de
Hierbij een paar foto's. Ik zal kijken of ik ergens een filmpje met het motorgeluid kan plaatsen. Bij stationair hoor je het luchtfilter wat duidelijker lucht aanzuigen. Bij toerentallen tussen stationair en zo'n 5.000 toeren hoor ik niet veel verschill, maar daarboven is het geluid wat scherper, metaliger geworden. Wat betreft vermogen is me niks opgevallen, misschien maar een keer op de rollenbank gaan. Ik weet eigenlijk niet eens of dat kan met een C4
Voor: Na:
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
28 jan 2006 1:00 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Even opmerken.
De snellere 964's hebben af fabriek ook extra gaten in het luchtfilterdeksel. De RS en 3.8 RSR.
Dom van Porsche hè.
En warme lucht aanzuigen ?
Ja, stationair draaiend misschien, maar daar wordt de motor niet warm of koud van.
Maar tijdens het rijden is het altijd ijskoud in de motorruimte, denk eens aan het feit dat er zoiets van 1800 liter lucht pers seconde wordt aangezogen door de ventilator. En dan nog eens heelveel lucht die voor de verbranding aangezogenm wordt.
Zou er echt dan ergens een hoekje zijn waar het luchtfilter warme lucht vandaan haalt? Dacht het niet!
_________________________________________ Rebel engineering
|
28 jan 2006 1:02 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
denk dat ze bij porsche toch het een en ander wel hebben getest.
heeft iemand een foto van zoeen lucht filter van een 3.8 of rs?
ben benieuwd hoe dat er uit ziet met die gaten.
anton964
|
28 jan 2006 2:07 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
kijk nu ben ik blij dat er eindelijk iemand met verstand van zaken een einde maakt aan die gebakken lucht verhalen.......
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
28 jan 2006 10:43 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
En 't zal nu toch weleens op z'n plaats zitten
|
28 jan 2006 13:11 |
|
|
morgoth924
924 2.0i '80
|
1800 l/s Denk eens even na voor je hier "discussies uit de wereld helpt", zoveel kan het echt niet zijn! 1800 l/min is realistischer. Even rekensommetje maken: stationair 1000 tr/min = 16,6 tr/s Bij elke omwenteling trekt een drieliter motor ongeveer 1,5 l binnen (atmosferisch). 16,6 tr/s * 1,5 l/tr = 25 l/s of 1500 l/min. Bij 5000 tr/min wordt dit 125 l/s of 7.500 l/min. DAT zijn realistische getallen. Bedenk een wat een krachtige "pomp" een zuigerverbrandingsmotor is, daar kan geen autoventilator tegen op (1800 l/min zou voor een autoventilator al veel zijn)! Hoe warm is het achter de ventilator als ie draait op een warme motor? Niet bloedheet, maar wel genoeg om voor een significante opwarming van de motorruimte te zorgen.
Met vriendelijke groet, Luk, gegradueerde in de autotechnologie.
_________________________________________ Wees vriendelijk tegen domme mensen
|
28 jan 2006 13:36 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Precies. Het ging er mij om dat het mij sterk leek dat er warme lucht aangezogen werd tijdens het rijden, hetgeen door Renntech inmiddels is ontkrachtigd.
|
28 jan 2006 17:52 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Luk, ik zal vriendelijk tegen je zijn. ( ook al begon jij met een iets andere toon te reageren op mijn reactie.)
Toen ik gisteravond rond middernacht even nog snel op het Forum keek vond ik het nodig om te reageren op dit topic met naar mijn idee te veel misverstanden.
Ik tikte snel even zomaar wat weg....dacht er niet bij na en heb het niet overlezen voordat ik op OK klikte.
Dat kun je ook wel zien aan mijn schrijffouten.
Van jouw formule snap ik niks, ik was geen uitblinker op school. Wel kon en kan ik redelijk logisch nadenken en heb een redelijk geheugen. Van die 1800 liter per seconde wist ik niet geheel zeker, ik had ook een wijntje op.
Maar zoek maar eens op hoeveel het wél is!
Ook groeten, Erwin ( LTS motorvoertuigen en ook nog één keer blijven zitten)
_________________________________________ Rebel engineering
|
28 jan 2006 20:52 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Die morgoth moet niet zo'n grote broek aantrekken, want een te grote broek kan nog wel eens afzakken en dan staat morgoth in zijn blote reet! Kortom, volgens Tony Corlett (als morgoth niet weet wie dat is, gaat 'tie maar even googlen) ademt de 3.2 al 1.500 liter lucht per seconde op 6.000 toeren per minuut. Dus 1.800 liter op het maximum toerental bij de grotere motor van een 964 lijkt me volstrekt aannemelijk!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
28 jan 2006 21:05 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Waarom, wacht je daar niet mee tot na 11 feb?? ik had nog wel zo'n hoge pet van je op Gr, Jaco (analfabeet)
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
28 jan 2006 21:16 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
JACCO SPATIES....!!!!
JAcco, je vergat nog wat spaties
-- analfabeet -- wordt dan An ALFA Beet
Gr. Gr Martin ( Uit het Oosten, zeker niet de snuggertse. 1 jaar Olo genoten, da's hier twents voor Ommeunig laag Onderwijs )
Clojo Mogo
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
28 jan 2006 21:41 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
In Den Haag is dat: Ontiegelijk Laag Onderwijs
|
28 jan 2006 23:49 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
29 jan 2006 0:52 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Intellectuelen;
Dan zal ik maar niet verklappen wat er met HOZOBOLO bedoeld wordt....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
29 jan 2006 3:12 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Met ademen lijkt mij bedoeld inademen. En dan denk ik toch aan een typfoutje of drukfoutje in een boek, want waar laat een atmosferische 3.2 liter 1500 liter lucht per seconde?
Volgens de berekening van de autotechniekprofessor zou 150 liter per seconde normaal zijn voor een 3 liter... en ik vind dat een waarde die ik rekentechnisch kan verklaren itt de waarde die Tony Corlett noemt (want die hoeveelheid past gewoon net zo gemakkelijk als 20 volwassenen in een 911).
Maar om terug op het onderwerp te komen: een 964/993 zuigt geen warme lucht aan, dus we hoeven niet met een grote luchthapper op het dak te gaan rijden. Gelukkig maar...
|
29 jan 2006 10:37 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Ik hoop dat 'tie die 1.500 liter ook weer uitademt!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 29 jan 2006 10:52, in totaal 1 keer bewerkt.
|
29 jan 2006 10:44 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Jij verlangt wel veel van een auto...
Maar idd.
|
29 jan 2006 10:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Devils son, lees dit nog maar eens. Daar vindt je het antwoord ( De ventilator is dat grote ding opvallend in het midden van de motor die voor de koeling zorgt Ga daar niet vlak achter staan bij vol gas ) Oja, de Koelventilator van de 917/30 verpompt 3100 liter lucht per SECONDE bij 8000 omw/min. Om de ventilator aan te drijven kost in dit geval 31 pk, maar ja....als je er toch 1131 hebt blijft er mooi 1100 pk over om te zorgen dat je alles wint wat er te winnen valt
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2006 10:50 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik had het niet over de door jou genoemde waarde, maar over de door Tony Corlett genoemde waarde en die sloeg zoals het er staat op de door de motor ingeademde (en uitgeademde...) lucht. 1800 liter per seconde komt mij voor als een extreem hoge waarde, die, als het klopt, buiten de auto behoorlijk voelbaar moet zijn (het is toch 1,8 kuub lucht per seconde en dat geeft me een windje denk ik zo) zelfs met de motorkap dicht.
|
29 jan 2006 11:07 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Ik heb nog even gegoogled en dit over de veel kleinere 1.7 en 1.8 liter motor in een 914 gevonden:
Cooling System Air cooled by radial fan on crankshaft
Delivery rate Approx. 800 L/sec. at 4600 rpm
Dus!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 29 jan 2006 11:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
29 jan 2006 11:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Tja, zoals het daar staat doet het vermoeden dat de motor het voor de verbranding verbruikte.
Alleen Wubo weet hoe dat voelt (van de nederlanders)
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 jan 2006 11:13 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Als ik een misverstand in de wereld heb geholpen, sorry, maar voor alle duidelijkheid: Tony Corlett had het over de luchtverplaatsing van koellucht door de axiale fan op de motor. En dat was bij een 3.2 op 6.000 toeren 1.500 liter per seconde.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
29 jan 2006 11:17 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nou, dan zal het wel kloppen. Het is dan idd niet verstandig om te dicht bij de fan te komen op volle toeren... stevig briesje toch wel.
|
29 jan 2006 12:21 |
|
|
morgoth924
924 2.0i '80
|
Ik wil niemand voor het hoofd stoten en zeker niet verkeerd overkomen. Als ik een post op een verkeerde manier ben begonnen, dan spijt mij dat. Ik heb respect voor iedereen hier en waardeer al jullie bijdragen, alleen zo kunnen fora als deze blijven bestaan. No hard feelings!
Maar het moet mij toch van het hart dat hier flagrante fouten staan (ook van mezelf). jullie hebben me aan het werk gezet! Uiteraard laat ik eerder gemaakte fouten staan (ook met je broek op je enkels valt er ook nog veel te leren ) !
Enkele harde feiten over de ventilator (die koellucht over de motor en/of de radiator blaast).
Hier vind je dat een willekeurige koelventilator bij 2000 tr/min (electrisch aangedreven op zo'n 14V) een debiet klaarmaakt van 1950 Ft./min. Hier kun je controleren dat dit 55,2 m³/min of 920 l/s. Deze orde van grootte door menigeen eerder aangegeven is dus correct voor de gemiddelde ventilator op een auto! Nu moet ik zelf zeggen dat ik hier lichtjes van verschoot, da's veel en veel meer dan ik voor mogelijk hield! Les 1 geleerd: getalwaardes nooit op je intuïtie beoordelen, cijfers zijn keihard en kunnen gecontroleerd worden.
Een ventilator kan dus enige honderden tot duizenden liters lucht per seconde door je motorruimte jagen, genoeg om één en ander af te laten koelen. Blijft echter wel de indruk dat wanneer ik achter een willekeurige wagen passeer waarvan de ventilator draait, ik het altijd lekker warm heb (kun je ook zelf proberen). Met andere woorden; de luchtverplaatsing van de ventilator door de motorruimte is een warme luchtverplaatsing! Daarbij komt dat de ventilator heus niet altijd draait, zeker niet als de rijwind afdoende is, dit debiet zal in dezelfde orde van grootte liggen als een normale ventilator, aangezien een ventilator erop berekend is bij onvoldoende rijwind voor een afdoende koeling te zorgen (rijwind simuleren dus).
Hiervoor al meerder malen opgemerkt; verwar de flow van de ventilator niet met die van de inlaatlucht: los van wat de ventilator door je motorruimte jaagt, heb je nog de lucht die je motor naar binnen zuigt. Bij een "conventionele" auto (hiermee bedoel ik geen Porsche met achterliggende motor, die zijn uitzonderlijk!) zit de aanzuigbuis ergens voor of naast de radiator, alwaar de motor dus lekkere, onverwarmde lucht aanzuigt. Ga je nu een zogenaamde open luchtfilter plaatsen op de plaats van je gewone luchtfilter, dan heb je dit voordeel niet meer, je pakt dus door de radiator (of het blok bij luchtkoelers) verwarmde lucht binnen met een verslechtert volumetrisch rendement. Daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat de volumestroom naar de motor (lucht nodig om benzine te verbranden) enkele tientallen tot enkele honderden liters per seconde bedraagt (hier heb ik geen fouten gemaakt), da's zo'n factor 10 kleiner dan ons ventilatordebiet en zal dus niet zijn stempel kunnen drukken op het afkoelen van het uitwendige van de motor. Bij een conventionele zuigbuis haalt ie z'n lucht ergens voor of naast de motor, deze lucht stroomt dus niet over de motor en kan hem uitwendig niet koelen. In het geval van een open luchtfilter is de inname van lucht ten opzichte van de door de ventilator verpompte lucht zo klein dat ook hier niet van een afkoeling door "verbrandingslucht" kan gezorgd worden. Bij een 964, die van nature uit z'n lucht al uit de motorruimte haalt (eerder in dit topic gepost), zal je door het toepassen van een open luchtfilter dus geen vermogenverlies ondervinden, ik vermoed wel dat hij sneller vuil gaat zijn.
Conclusie: de motorruimte zal bij een warme motor steeds belangrijk warmer zijn dan de omgeving, da's dus niet de meest geschikte plaats om de lucht, nodig bij de verbranding, te gaan inademen. Waarom staat er immers op elke moderne auto een inlaatluchttemperatuursensor? Juist, om exact te weten hoeveel lucht hij binnen pakt en een daaraan berekende juiste hoeveelheid brandstof te injecteren. Inlaatluchttemperatuur does matter!
_________________________________________ Wees vriendelijk tegen domme mensen
|
29 jan 2006 14:45 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|