Auteur |
Bericht |
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
 Jos, wat doe je nu...zo kennen we je niet
Ga zo door!
Fraaie overwinning Verstappen
AMSTERDAM - Jos Verstappen heeft zondag voor Nederland de A1 Grand Prix in Durban (Zuid-Afrika) gewonnen. De Limburger deed dit voor 100.000 toeschouwers met een spectaculaire inhaalmanoeuvre op de laatste meters. Onder de finishvlag had hij minimale voorsprong op de Zwitser Neel Jani en de Portugees Alvaro Parente. Het was de eerste zege van Nederland in deze nieuwe internationale raceklasse, de beoogde tegenhanger van de formule 1.
Jos Verstappen laat de champagne spuiten na zijn zege in Durban.
Foto: REUTERS
Verstappen was de gevierde held in Zuid-Afrika met president Mbeki tussen de menigte toeschouwers. In de sprintrace was hij al snel. Na de vijfde ronde racete hij in de tweede posistie achter de Fransman Alexandre Prémat. Bij het ingaan van de slotronde probeerde Verstappen de kop over te nemen. Hij nam de bocht iets te wijd, toucheerde de staartvleugel van Prémat en spinde van het circuit. Dit incident zette Verstappen op de 16e plaats en dit impliceerde dat hij voor het hoofdnummer ook van die stelling moest vertrekken. Verstappen had geen spijt van zijn mislukte actie. „De kans was er en in een race moet je die altijd pakken.”
In het hoofdnummer manifesteerde Verstappen zich in ouderwetse grootheid. Met een uitstekende start won hij gelijk zes plaatsen en snelde vervolgens vanaf de tiende positie door het veld naar de tweede. De Zwitser Neel Jani, die al een A1GP had gewonnen, leek gewonnen race te hebben.
Jos Verstappen op weg naar de overwinning.
In de laatste ronde plaatste Verstappen de aanval, ondanks de mislukking van de sprintrace eerder op de dag. „Er spookte in de laatste ronde van alles door mijn hoofd. Mijn gevoel won het, en ik dacht ook: Ik heb wat goed te maken. Alleen al de teleurstelling bij het team deed me besluiten Zwitserland aan te vallen. Nu lukte het en hebben we de overwinning beet. Dit is toch waar je het voor doet.”
Durban. A1 Grand Prix. Hoofdrace: 1. Nederland (Verstappen) 1.00.46,099, 2. Zwitserland (Jani) 1.00.47,873, 3. Portugal (Parente) 1.00.48,064, 4. Nieuw-Zeeland (Halliday) 1.00.50,451, 5. Zuid-Afrika (Simpson) 1.00.55,532, 6. Italië (Busnelli) 1.00.56,834.
Sprintrace: 1. Frankrijk (Premat) 31.06,730, 2. Groot-Brittannië (Kerr) 31.06,973, 3. Zwitserland (Jani) 31.12,580, 16. Nederland (Verstappen) op 1 ronde.
Klassement A1 GP-Series: 1. Frankrijk 120 punten, 2. Zwitserland 92, 3. Brazilië 63, 4. Groot-Brittannië 58, 5. Nieuw-Zeeland 54, 6. Portugal 50, 7. Nederland 44.
|
29 jan 2006 22:01 |
|
 |
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Goed amn. leuk voor hem, heeft ie wel verdient na al die jaren weer een keer op het podium en dan ook nog eerste! TOP!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
29 jan 2006 22:07 |
|
 |
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Jos heeft vandaag voor het eerst weer een wedstrijd gewonnen sinds 1993!! Eindelijk voor hem weer een overwinning en terecht!
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
29 jan 2006 22:46 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
dat moet wel een lekker gevoel voor hem zijn, jammer dat ik het niet gezien heb.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
29 jan 2006 22:50 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Dat is de Verstappen zoals we die kennen uit de F3 en de regen wedstrijden met z'n Arrows. Super races, zowel de eerste als de tweede. Jammer van die eerste poging tijdens race 1. Net niet.
|
29 jan 2006 23:38 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik heb de hoofdrace niet gezien en dit verbaast me!Chapeau voor Jos  .Ik had de sprintrace gezien en was alweer klaar met die zinloze en kansloze aktie van Verstappen buitenom bij de Fransman in de laatste ronde. 
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
29 jan 2006 23:43 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Leuk voor Verstappen , ik gun 't 'm wel...alleen , met die hele A1-serie blijft 't gevoel van ...tja, van wat , het doet me gewoon veel minder als F1. Ik blijf maar het gevoel houden, dat 't "omhooggepraat" wordt...en mis ook de persoonlijke touch...team dit en team dat maakt 't er voor mij althans niet beter op.
Ga vanaf maart weer gewoon lekker zondagmiddag F1 kijken.. 
|
30 jan 2006 0:03 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Ach het went. F1 is straks ook niet meer wat het geweest is. V8... 
|
30 jan 2006 0:48 |
|
 |
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ben ik het absoluut niet mee eens. Kansloos was het helemaal niet
En zinloos? Wel eens een wedstrijd geraced? Als er een kans is dan grijp je die.
Je blijft er nooit maar een beetje achter rijden terwijl je weet dat je er langs kunt. Ik vond het helemaal een terechte en begrijpbare actie, alleen helaas van de afloop.
Maar nu heeft hij kunnen winnen vanaf de 16e plaats en niet vanaf de 2e.
Dat maakt hem nóg beter 
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
30 jan 2006 1:13 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
de actie in de sprint/kwalificatie race was weldegelijk zinloos...
hij lag 2e... dan sta je dus gewoon op de 1e start rij voor de finale race!
in plaats daarvan kon 'ie door die lompe actie lekker van af de achterste rij vertrekken... goe gedaan jos!
typische verstappen actie... die man heeft de zelfbeheersing van een gorilla
na die stunt heb ik lekker verder gezapt...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 jan 2006 1:32 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Helemaal TOP voor "Ons Joske" !! Schijnt inderdaad 13 jaar geleden te zijn dat hij op een serieus podium stond...........
Alleen moeten ze ff wat doen aan zijn overall.......... in zo'n Harmonie-pakje ga je toch niet op een podium staan? Absurde kleurstelling!!! Gewoon effen Oranje lijkt me al cool genoeg. met een eenvoudig logootje op zijn rug op zo.....
@Jurgen:
Gefeliciteerd man! Heb je zo maar ff besloten om Moderator te worden?
Nu moeten we echt op onze woorden gaan letten....
Succes!
|
30 jan 2006 2:42 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Absoluut geen zinloze actie. De eerste race telt ook mee en de eerste plaats lag binnen handbereik. Tijdens het uitremmen zat hij er net ietsjes voor, achteraf gezien net niet genoeg vanwege de buitenbocht die daarop volgde. De touché had ook minder goed kunnen aflopen voor de ander en dan was Jos met de overwinning aan de haal gegaan. Domme pech.
Zonder diezelfde dosis lef was hij de tweede race kansloos in het middenveld gefinisht.
Besides, met de zelfbeheersing van een gorilla rijd je in de stromende regen met je Arrows niet een Schumacher om de oren. 
|
30 jan 2006 3:10 |
|
 |
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Volg het A1 gebeuren niet,maar toch leuk voor ons joske,eindelijk een overwinning. 
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
30 jan 2006 3:25 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Domme pech  Een kleuter van 4 kon 't zien aankomen...
Kansloze actie
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 jan 2006 6:51 |
|
 |
horn
PF #57
|
Jos heeft ook mij positief verbaasd vandaag. Vanaf de bank zag die inhaalactie er idd een "beetje onbezonnen" uit. Dat verbaasde me nou weer niets van Jos. Echter, soms lukken dergelijke dingen dat is dan ook weer typisch diezelfde Jos. Iets doen waar anderen het laten - en als het lukt is het wow!
Overigens, ik heb met de A1 hetzelfde als met het Olympisch voetbalelftal. Om een of andere reden is het het net niet.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
30 jan 2006 8:00 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Logisch  , in 't vervolg maar om de beurt ergens reageren.. 
|
30 jan 2006 8:10 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Duidelijk niet de tweede race gevolgd. Diezelfde kleuter van 4 had het waarschijnlijk weer 9 keer zien aankomen. Toch ging het 9 keer goed.
Inhalen op een stratencircuit is alles of niets.
|
30 jan 2006 8:55 |
|
 |
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ik volg de A1 al vanaf het begin, heb zelfs de F1 daarvoor verstek laten gaan.
De A1 doet je minder doordat je in het begin geen namen kent en geen voorkeur hebt, oké NL natuurlijk wel, maar verder nog niet.
Vanaf het begin was het spektakel. En je zag duidelijk een rijders verschil.
F1 is geweldig, maar van de 10 race's had ik er na 8 spijt dat ik het weer moest zien op die mooie zondagmiddag. Vaak erg saai.
En dat saaie kennen ze niet bij de A1. Maar als het aan Jeroen ligt moeten ze daar ook weer treintje gaan rijden en vooral niks proberen waar de kans niet op lukken 100% ligt.
En daar hebben we de F1 al voor. 
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
30 jan 2006 9:13 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Mss sla je hier wel de spijker op z'n kop Erwin , en is het een soort van "luiheid" om eerst alles goed te leren kenen...maar zou dit ook geen fout zijn in de hele opzet...ik, als auto-gek, neem die moeite al niet, dus "gewone" mensen wss óók niet...
Het is net als kijken naar de Tour (de Fr)...als je er niet "in" zit, is het gewoon niet zo boeiend...
Namen ipv landen is mijn idee!
|
30 jan 2006 9:38 |
|
 |
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Het leuke van A1GP is dat de zuto's gelijkwaardig zijn en dat het dus veel meer aankomt op de rijder. Dat heeft Jos gisteren bewezen door vanaf de 16e plek te winnen. Ook is de kwaliteit van rijders over het algemeen in A1 erg goed. Er rijden veel jongens rond, die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen in de pitstraat bij de Marlboro (vanaf dit jaar BP Ultimate) Masters.
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
30 jan 2006 10:23 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik heb de hoofdrace een stukkie gekeken en weggezapt toen Jos nog vierde lag. De mop is dat Allard weer lekker positief zat te doen, waarop ik tegen mijn vriendin zei: die hoopt dat iedereen voor Jos van de baan af knalt zodat hij nog eerste wordt... afijn, profetische woorden...
Maar het boeit mij dus echt niet. Nou heb ik bij F1 al een paar jaar ook niet meer het juiste gevoel, maar A1 doet mij werkelijk niets. Het is ook gewoon niet de absolute top. Waarom A1 dan nu zoveel aandacht krijgt is mij een raadsel. Er zijn denk ik leukere raceklassen.
Ik zie liever DTM (overigens al jaren niet meer gezien, maar vroeger was het leuk) en van mij mag er veel meer aandacht komen voor rally (zowel WRC als nationaal).
Wat ik overigens ook jammer vind is dat NL met Jos rijdt en niet met een talentvolle coureur die A1 als opstapje kan gebruiken. Met Jos heb ik het al gezien. Af en toe een oprisping, maar nooit gehaald wat sommigen in hem zagen.
|
30 jan 2006 10:30 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Dat bedoel ik dus.Berekenend rijden en ff verder kijken dan je neus lang is.Prost was ook niet de snelste maar wel de beste van zijn tijd. 
need not be discussed.
|
30 jan 2006 10:42 |
|
 |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Kortstondige akties op het randje.Het gaat 9 keer goed maar de 10e dus weer ff niet en daar gaat het nou net om.Want wat was dan uiteindelijk het resultaat??Schumacher(ook niet echt een mietje in de regen)7x wereldkampioen. I rest my case...  Voor de goede orde,ik ben geen Schumacher fan.Maar heb wel groot respect voor wat hij bereikt heeft.
need not be discussed.
|
30 jan 2006 10:50 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Toen ie er in de sprintrace uit-knalde vloog ik al tierend en vloekend van de bank op.
Toen ie echter in de hoofd-race in een bijna identieke situatie (waar ie zeker is van een 2e plaats) weer (!!) perse wil inhalen om de race te winnen liet Jos mijns inziens zien dat het een echte coureur is.
Tuurlijk had ie puur berekenend gezien 19 punten kunnen halen gisteren, maar 2e plaatsen tellen niet. Alleen winnen is belangrijk.
Ik vind dat een goede mentaliteit. En dat je het lef hebt om na een foute actie het gewoon nog eens te proberen omdat je weet dat het kan...:
Petje af!
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
30 jan 2006 10:58 |
|
 |
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Die Allard Kalf moeten ze gewoon in een auto zetten of iets dergelijks. Maar géén commentaar laten leveren, want daar bakt hij geen drol van!!!
Hij meent het geluid van de motoren te moeten overstemmen en heeft geen helicopter-view over de wedstrijd. Snap nou dat dit een vak apart is.
Waarom denk je dat de F1 kijken in NL zo populair is geworden? Onder andere omdat het zo leuk is om te kijken (ondanks dat de wedstrijd zelf vaak saai is) dankzij een goed ingelezen, overzichthoudende en geestig presenterende Olaf Mol.
En niet die zenuwachtige Kalf die door zijn vele rolberoertes de wedstrijd af en toe compleet mist.
(net als de regiseur overigens........... maar dat wordt door het organiserend land geregeld, zoals je gisteren weer kon zien. De finish werd bijna gemist doordat Team Zuid-Afrika 2 ronden lang gevolgd moest worden....  )
I rest my case...
|
30 jan 2006 11:21 |
|
|