Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 4:41

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Rechter haalt streep door knoeien met kilometerteller 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Rechter haalt streep door knoeien met kilometerteller
Rechter haalt streep door knoeien met kilometerteller

DEN BOSCH - De rechtbank in Den Bosch heeft een forse klap uitgedeeld aan bedrijven die knoeien met kilometertellers. Het manipuleren van kilometerstanden is volgens de rechter "maatschappelijk zeer ongewenst” en "in strijd met ongeschreven regels”.

De rechter deed zijn uitspraak in een kort geding dat de Stichting Nationale Autopas (NAP) en de brancheorganisaties Bovag en RAI tegen de Eindhovense garagehouder M. van Gaal hadden aangespannen. Deze organisaties hoopten dat het proefproces zou leiden tot een verbod op het knoeien met kilometerstanden. Alleen als er een geldige reden is, zouden garagehouders de kilometerstand van een auto mogen terugdraaien.

Volgens de rechtbank is er voldoende aanleiding om Van Gaal een compleet verbod op het manipuleren van kilometerstanden op te leggen. De rechter heeft echter besloten de lijn van de belangenorganisaties te volgen. Als een klant een geldige reden heeft, mag Van Gaal de kilometerstand aanpassen. Daarbij denkt de rechter aan het aanpassen van het aantal gereden kilometers aan de juiste stand.

De klant moet voortaan een brief ondertekenen waarin hij verklaart een geldige reden te hebben. Mocht blijken dat hij heeft gelogen, moet hij een boete van 10.000 euro betalen aan de Stichting Nationale Autopas, aldus de rechter.

Bron: Autotelegraaf.nl

Goede zet (maar wel beetje laat)!

31 jan 2006 17:59
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Mee eens.

31 jan 2006 18:01
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Prima, aanpakken dat gesjoemel.

31 jan 2006 18:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Idd, hoe harder/zwaarder de straf, hoe beter

31 jan 2006 18:06
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Maar als ik het goed begrijp is het dus nog steeds niet strafbaar. :?:
Ik zie "niet gewenst" staan en iets verder dat de rechter i.p.v. een verbod de belangenorganisaties volgt. :roll:

31 jan 2006 18:29
Profiel WWW
Bericht 
Het terugdraaien zelf is geloof ik (nog) niet strafbaar, wel het te koop aanbieden van een auto met teruggedraaide teller (als het met opzet is veronderstel ik). In België schijnt het al wel strafbaar te zijn. Waar een klein land groot in kan zijn. :wink:

Van de site van autopas.nl:

Kilometerfraude en de wet: werk in uitvoering!
Er bestaat nog geen wetgeving, die het terugdraaien van kilometertellers strafbaar stelt. De wet- en regelgeving is op dit punt dus onvoldoende. Het belang, dat is gediend bij het tegengaan van kilometerfraude, blijkt echter dermate groot dat extra wetgeving op zijn plaats is.
Hier wordt nu aan gewerkt. In Brussel is de verplichtstelling binnen Europa van montage van een kilometerteller in elke nieuwe auto aan de orde gesteld. De verwachting is dat dit enige jaren duurt alvorens de effecten merkbaar zijn. In Nederland is sinds 2003 actie ondernomen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de RDW om nationale wetgeving op korte termijn tot stand te brengen

Helaas worden tot op heden bedrijven en bedrijfjes die het aanpassen van een tellerstand aanbieden, niet gestraft.

Het verkopen van een auto met teruggedraaide kilometerteller is wel strafbaar. Als bij de verkoop van een auto een vervalste kilometerstand wordt gepresenteerd alsof dat de echte stand is, kan het Openbaar Ministerie strafrechtelijke vervolging instellen uit hoofde van artikel 329 Wetboek van Strafrecht (bedrog bij verkoop).

Kopers van auto's waarvan na koop blijkt dat de kilometertellerstanden veranderd zijn, kunnen dan via het burgerlijk recht de verkoper aanspreken.

Ook in het buitenland speelt het tellerfraudeprobleem. In België is sinds 2003 wetgeving van kracht, die het terugdraaien strafbaar stelt. België heeft naar Nederlands voorbeeld ook een NAP opgericht onder naam Car-Pass, dat binnenkort operationeel wordt. In een aantal andere Europese landen bestaan diverse private initiatieven, die tellerfraude bestrijden door registratie van kilometerstanden door autobedrijven.

31 jan 2006 18:38
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:
Maar als ik het goed begrijp is het dus nog steeds niet strafbaar.

In dit land maken de rechters niet uit welke feiten wel en welke feiten niet strafbaar zijn. Hoogstens kunnen ze een feit onder een bestaande strafbaarheidsstelling brengen, maar ook daar zijn de mogelijkheden (terecht) beperkt.

31 jan 2006 18:39
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
inderdaad:

- 1e en 2e kamer maken de wetten
- politie controleert
- rechtbank spreekt recht

31 jan 2006 18:43
Profiel
Bericht 
en justitie vervolgt... :wink:

Rijtje geldt overigens alleen voor strafrechtzaken. Het bovenstaande was een civiele zaak.

31 jan 2006 18:49
Profiel
Melbourne
Bericht 
Jaja, da's inderdaad typisch nederlands:
Terugdraaien op zich is niet strafbaar; maar verkopen wel.

Is dan zo'n zelfde constructie geldig als bij verkoop van een huis? Als je zelf aangeeft dat je niet wist dat er asbest in zat, dan ben je als verkoper niet meer aansprakelijk?

31 jan 2006 19:11
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:

Is dan zo'n zelfde constructie geldig als bij verkoop van een huis? Als je zelf aangeeft dat je niet wist dat er asbest in zat, dan ben je als verkoper niet meer aansprakelijk?

Er is een verschil hier tussen particuliere verkoop/handel tussen bedrijven en consumentenkoop.

Indien sprake is van een handelaar die aan een particulier verkoopt dan kan een teruggedraaide teller reden zijn voor ontbinding van de koopovereenkomst, ZELFS indien de handelaar er geen weet van had.

31 jan 2006 19:19
Profiel
Melbourne
Bericht 
Thanks.
Altijd handig, zo'n advocaat van de duivel :wink: 8)

31 jan 2006 19:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993 C2S
vechtdal
Bericht Re: Rechter haalt streep door knoeien met kilometerteller
MS964 schreef:
[ Mocht blijken dat hij heeft gelogen, moet hij een boete van 10.000 euro betalen aan de Stichting Nationale Autopas, aldus de rechter. [/i]

)!

Is die stichting ook al benadeelde dan.. :shock: :?

31 jan 2006 23:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht 
Bij mijn dagelijkse auto kunnen de km-standfraudeurs veranderen wat ze willen, echter zonder succes, omdat een chip in de centrale computer altijd de echte km-stand blijft aangeven, ongeacht hoe de teller geprogrammeerd wordt.

Heeft Porsche sinds het afscheid van de conventionele tellers ook zoiets? Zodat je bij aankoop de werkelijke stand kunt laten uitlezen bij de dealer, en op basis daarvan tot aankoop overgaat of niet?

Uit mijn 911 tijd weet ik nog dat het schering en inslag was om simpelweg de km-teller uit het dashboard te trekken en er een andere in te proppen. Simpeler dan bij een 911 bestond geloof ik niet.

25 jun 2006 11:05
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Regelmatig zie je op marktplaats advertenties staan die je KM-stand graag willen veranderen. Ben er niet zo'n voorstander van. Lijkt me verstandiger om zoiets te laten doen bij een dealer of door de importeur!! :twisted:

25 jun 2006 16:00
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Als je van Roemond naar Elmt (D) rijdt kom je net voor de grensovergang aan de linkerzijde een oude Pick-up tegen met een groot reclamebord op waarop staat dat ze "Tacho-Justifizierung" doen.
Een mooi naampje voor terugdraaien dus.
Als die reclame daar zo lang kan blijven staan (daar waar de Rijkspolitie zeer veel snelheidscontroles of grenscontroles doet) zal het toch nog wel legaal zijn in Nederland :?

Laatste update 22/10/2013

25 jun 2006 18:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
911-lover schreef:
Als je van Roemond naar Elmt (D) rijdt kom je net voor de grensovergang aan de linkerzijde een oude Pick-up tegen met een groot reclamebord op waarop staat dat ze "Tacho-Justifizierung" doen.
Een mooi naampje voor terugdraaien dus.
Als die reclame daar zo lang kan blijven staan (daar waar de Rijkspolitie zeer veel snelheidscontroles of grenscontroles doet) zal het toch nog wel legaal zijn in Nederland :?

Soms kan het nodig zijn hoor.
Ik ben nu toevallig bezig met het uitelkaar halen van een klokken set van een 944.
Puur om de teller stand terug te zetten.
Dit doe ik om dat mijn klokken set vervangen gaat worden en ik natuurlijk de zelfde tellerstand wil houden.
En als je het niet zelf kan of durft dan is dat wel een uitkomst.

Ook in nederland zijn er bedrijven die het voor je doen hoor.
Het aanbieden van deze dienst is niet strafbaar.

25 jun 2006 18:44
Profiel Facebook  Twitter 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Van mij mogen ze het strafbaar stellen hoor.
Natuurlijk moet het mogelijk zijn tellers in de auto te kunnen vervangen met dezelfde kilometerstand maar dat is dan ook een zeer geldige reden.
Als dit nu simpelweg in de NAP wordt bijgehouden is er toch niet zo veel aan de hand?

25 jun 2006 18:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Van mij mogen ze het strafbaar stellen hoor.
Natuurlijk moet het mogelijk zijn tellers in de auto te kunnen vervangen met dezelfde kilometerstand maar dat is dan ook een zeer geldige reden.
Als dit nu simpelweg in de NAP wordt bijgehouden is er toch niet zo veel aan de hand?

Dat bedoel ik ook hoor.
Misbruik! is strafbaar of moet het gaan worden.
maar ik vervang mijn tellers zelf en dan wordt er niks gemeld.
En is het voor mij een koud kunstje om er 10.000 van af te halen.
Beetje jammer dat als ik mijn auto weg breng voor een grote beurd dat renntech dan zo iets heeft he niet gereden dit jaar??
Dus doen we het maar niet.

25 jun 2006 18:56
Profiel Facebook  Twitter 
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Bij hoeveel van de geleverde diensten zal het effectief gaan omvervangen tellers op de stand van de oude te zetten :?:
Ik denk dat je van die paar gevalletjes de toestellen nog niet kan betalen , zwijg stil van ermee je brood te verdienen :twisted:

Laatste update 22/10/2013

25 jun 2006 19:03
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]