Auteur |
Bericht |
Gerco
|
Gewoon wassen bij de carwash hoor ! Het water is daar warm dus hoe hard het ook vriest, je kan je auto gewoon zonder problemen wassen.
Alleen het droogrijden wordt wat anders, eerst komen er nog nette waterdruppels van de auto af, en dan stopt dat, en blijven de laatste waterdruppels vastzitten op de auto, ook bij hogere snelheden, want die zijn bevroren ! Maar ach, dat boeit niet he, zijn er ook maar een paar....
Schoonspuiten aan de onderkant is ook niet zo moeilijk, gewoon met de hogedrukspuit van de carwash op de kop houden, en dan met slang en handvat vasthouden, en zo ver mogelijk onder de auto duwen dat je de hele onderkant schoonkrijgt.
|
04 feb 2006 2:13 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Daar vergis je je dus.
Onlangs op de Belgische TV een test gezien waarbij men op een bevroren autoruit eerst een emmer water op gewone temperatuur uitgoot, en nadien een emmer bijna kokend water.
Het resultaat was dat het bijna kokende water ONMIDDELLIJK aanvroor
De wetenschappelijke reden is dat dit water zo heet was dat het quasi onmiddellijk verdampte en zo een versnelde afkoeling onderging.
Eigenlijk zie je dat ook als je je wagen afzeemt met heet of normaal water : met heet water drogen de restdruppels bijna direct op !
Dus : carwash is OK als je wacht met vertrekken tot de auto droog is, wat dus wel een stuk sneller het geval zou moeten zijn dan als je hem buiten met koud water wast.
|
04 feb 2006 10:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Paard hoort niet op stal, maar te dartelen in de wei... zo eender een Porsche: rijden met dat ding.
|
04 feb 2006 10:48 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
_________________________________________ remmen is angst
|
04 feb 2006 10:55 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
| | | | Carrera4s schreef: Daar vergis je je dus. Onlangs op de Belgische TV een test gezien waarbij men op een bevroren autoruit eerst een emmer water op gewone temperatuur uitgoot, en nadien een emmer bijna kokend water. Het resultaat was dat het bijna kokende water ONMIDDELLIJK aanvroor De wetenschappelijke reden is dat dit water zo heet was dat het quasi onmiddellijk verdampte en zo een versnelde afkoeling onderging. Eigenlijk zie je dat ook als je je wagen afzeemt met heet of normaal water : met heet water drogen de restdruppels bijna direct op ! Dus : carwash is OK als je wacht met vertrekken tot de auto droog is, wat dus wel een stuk sneller het geval zou moeten zijn dan als je hem buiten met koud water wast. | | | | |
Daarom moet je lauw water pakken, helpt wel
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
04 feb 2006 11:02 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
|
04 feb 2006 11:25 |
|
|
ROSE
993 - 1994Amersfoort
|
pekel?
karren met die bak. Moet er niet aan denken om 4 maanden binnen te zetten.
lekker rijden en regelmatig wassen
_________________________________________ Alweer een P-dag?
JA!
En het zit ook zo knus achterin..
|
04 feb 2006 11:57 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Zoals hierboven ook al aangegeven is:
Met de hogedrukspuit. Probeer net even voorbij het midden van de onderkant te komen. Zo weet je zeker dat je alle delen gehad hebt. Overigens niet met hoge druk spuiten, maar op de "sproeistand". Zo voorkom je dat de pekel in de holle ruimtes geperst wordt.
|
04 feb 2006 12:38 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Ik had laatst wat moois met onder de auto schoonspuiten:
Ik was klaar, start de auto en rijd weg. 5 meter buiten de wasbox sloeg ie direct af (liep gewoon stationair, motor nog op temperatuur, en zo).
Starten wou niet. Gewoon een paar keer geprobeerd en even later liep die weer. Zal wel ergens een contactje net een miezerig klein beetje nat zijn geworden of zo denk ik.
|
04 feb 2006 14:36 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Wat gebeurt er dan met al dat water dat in naden en kieren blijft zitten Stel, na een dagje in een zoute omgeving te hebben gereden was je je P heel grondig ook met de hogedruk spuit. Je spuit water op/in bepaalde delen waar het alleen maar door er mee te rijden weer uitkomt. Na het wassen zet je je P in je garage waar hij de eerste 4 weken (vanwege het koude en zoute weer) blijft staan. Dit lijkt me toch ook niet echt bevorderlijk voor je P. Die dan idd wel zoutvrij is, maar wel een beetje nat. Ik weet het, de P is gegalvaniseerd (de meeste dan) maar desondanks.........
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
04 feb 2006 14:38 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Beide P's komen in de strooiperiode in principe niet buiten spelen.
Ik ben dan ook niet afhankelijk van deze als dagelijks vervoer.
Strooizout/pekel is corrosief en heeft derhalve invloed op de toegepaste materialen.
Ik heb in het verleden eens een speciaal blok laten bouwen en juist nadat deze gereed, ingebouwd en ingereden was, ging ik op wintersportvakantie.
In Duitsland in slecht weer terechtgekomen, met de nodige pekel op de weg.
Blok is ondanks afspuiten nooit meer zo mooi geworden als pas na inbouw ervan.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
04 feb 2006 14:59 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Het alternatief is dat je de P. met zout in de garage zet. Lijkt me erger dan nat.
|
04 feb 2006 15:02 |
|
|
Gerco
|
Het verschijnsel ken ik inderdaad en is waar. Maar is helemaal niet van toepassing als je je auto 10 minuten lang wast en de auto door het warme water goed opwarmt zodat er niets op vast vriest. Ook moet het trouwens wel erg hard vriezen voordat het water er ter plekke op vast vriest. Met die 2-6 graden vorst in NL krijg je dat volgens mij niet voor elkaar.
Ik heb er zelf in elk geval nooit problemen mee gehad !
|
04 feb 2006 16:07 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Natuurlijk, daarom gewoon blijven rijden.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
04 feb 2006 16:36 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
De bouwkwaliteit van een P ligt op een hoger niveau dan menig andere auto. Bij alle andere merken heb ik er nog nooit van gehoord dat er een is weggeroest door het strooizout! Waarom zou een P dat dan wel moeten doen? Een auto is bedoeld om mee te rijden. En als je dat zonde vind in de winter laat je hem lekker binnen staan.
_________________________________________ NPC 0577
|
04 feb 2006 20:32 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Helemaal mee eens
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
04 feb 2006 20:53 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Nee, als je geen paard hebt mag je geen Porsche hebben.
|
05 feb 2006 10:21 |
|
|
Webber
944 S 1987Stukje onder Breda
|
rondjes door de sneeuw spinnen weegt bij mij nog altijd zwaarder dan een beetje auto poetsen zelfs al is de aankoopwaarde even veel als de gemiddelde student in een jaar verdient. Ik werk gewoon net wat harder
_________________________________________ Scarface, knew it too, porsche is the car to drive
|
05 feb 2006 12:10 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 maart 2006 20:34 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik lees in dit Topic veel onderschatte dingen.
Zout doet meer met je auto dan je denkt. Natuurlijk zal de carrosserie niet wegrotten na een paar winters in het zout. Maar je moet eens weten wat het met het aluminium doet onder de nieuwere Porsche's.
Vooral Boxsters en 996-sen zien er na een jaar of twee al uit als een 6 jaar oude auto.
Meestal zal de eigenaar van een jongere auto niks doen aan roestpreventie. Of omdat hij de auto naar een paar jaar toch inruilt op een nieuwe óf omdat hij niet weet dat juist een nieuwe auto het best behandelt kan worden tegen het roesten van de wielophangingsdelen ect. (die af fabriek slecht of niet behandeld zijn tegen roest)
Ik zie vooral altijd de onderkant van de auto's. Jullie moesten eens weten hoeveel onnodige roest een Porsche heeft aan de onderkant. Vaak attendeer ik daar de klanten op, velen laten dit tijdens een beurt behandelen, uit voorzorg voor erger.
Als je per jaar vooral vanaf nieuw een monteur één uur per jaar na een onderhoudsbeurt extra aan de auto laat werken om beginnende roest weg te werken en diverse bouten en moeren te vernieuwen dan heb je na jaren daar veel plezier van. Nu bestaat een groot gedeelte van diverse reparatie's uit het loshakken, doorslijpen en losbranden van moeren en bouten. Dit kan dus voorkomen worden door al in een vroeg stadium als bouten nog gangbaar zijn ze om de paar jaar te laten vervangen.
Vooral voor de 996 en ook de 993 komen er voor de monteur minder leuke problemen over een paar jaar. Het zien los te krijgen van bijvoorbeeld inlaatspruitstuk en klepdekselbouten bij de 993 of de uitlaatspruitstukbouten bij een 996.
Om maar wat voorbeelden te noemen.
Nu ze nog gangbaar zijn kan het zinvol zijn ze alvast een keer te vernieuwen.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
06 maart 2006 23:17 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Idd,
hier zie je een foto van de onderkant van een 996 turbo van 5 jaar oud.
Eigenaar is Pierre, iemand die ik al ontmoet heb van het flat6 forum. Hij woont in Zwitserland, rijdt er dagelijks mee, zomer en winter. Heeft na 217.000 km een andere motor gestoken. Het volledige verhaal lees je HIER
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
07 maart 2006 0:19 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Lijkt me een Lambdasonde in de uitlaat....vind dat niet zo schokkend hoor zo'n weggerot blikkie..
_________________________________________ t beste maar weer...
|
07 maart 2006 0:32 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
| | | | Renntech schreef: Ik lees in dit Topic veel onderschatte dingen. Zout doet meer met je auto dan je denkt. Natuurlijk zal de carrosserie niet wegrotten na een paar winters in het zout. Maar je moet eens weten wat het met het aluminium doet onder de nieuwere Porsche's. Vooral Boxsters en 996-sen zien er na een jaar of twee al uit als een 6 jaar oude auto. Meestal zal de eigenaar van een jongere auto niks doen aan roestpreventie. Of omdat hij de auto naar een paar jaar toch inruilt op een nieuwe óf omdat hij niet weet dat juist een nieuwe auto het best behandelt kan worden tegen het roesten van de wielophangingsdelen ect. (die af fabriek slecht of niet behandeld zijn tegen roest) Ik zie vooral altijd de onderkant van de auto's. Jullie moesten eens weten hoeveel onnodige roest een Porsche heeft aan de onderkant. Vaak attendeer ik daar de klanten op, velen laten dit tijdens een beurt behandelen, uit voorzorg voor erger. Als je per jaar vooral vanaf nieuw een monteur één uur per jaar na een onderhoudsbeurt extra aan de auto laat werken om beginnende roest weg te werken en diverse bouten en moeren te vernieuwen dan heb je na jaren daar veel plezier van. Nu bestaat een groot gedeelte van diverse reparatie's uit het loshakken, doorslijpen en losbranden van moeren en bouten. Dit kan dus voorkomen worden door al in een vroeg stadium als bouten nog gangbaar zijn ze om de paar jaar te laten vervangen. Vooral voor de 996 en ook de 993 komen er voor de monteur minder leuke problemen over een paar jaar. Het zien los te krijgen van bijvoorbeeld inlaatspruitstuk en klepdekselbouten bij de 993 of de uitlaatspruitstukbouten bij een 996. Om maar wat voorbeelden te noemen. Nu ze nog gangbaar zijn kan het zinvol zijn ze alvast een keer te vernieuwen. Erwin. | | | | |
Ik vind het van de gekke dat men na 1 jaar bouten e.d moet vevangen aan een auto met een minimale prijs van €80.000,- bovendien is het onnodig. (1 uur extra in de garage kost......minimaal €100,-)
Dus van alle auto's in NL moeten de bouten en moeren worden vervangen
Trouwens een nieuwe auto heeft garantie (ook op bouten die niet los gaan)
Een beetje automonteur is gewend aan het "rotzooien" met vastzittende bouten/moeren en heeft daar zijn eigen methoden voor (hamer beitel/ slijpschijf/brander e.d).
Een goede monteur gebruikt 1e klas bouten en behandeld deze met "coppa slip" dit is een "anti vastroest" middel. Ik gebruik het dagelijks op mijn werk, waar door diverse omstandigheden (warmte, vocht, zouten, invloed van chemicalieen e.d een bout anders nooit meer normaal los gaat)
Naar mijn mening kan aluminium goed tegen zout, het gaat wel oxideren, maar door zijn materiaalstructuur oxideert het niet verder dan een toplaagje. Dus door er het toplaagje vanaf te halen doe je meer kwaad dan goed.
Ik ben het er wel mee eens dat voorkomen beter is dan genezen, maar men moet het niet overdrijven
|
07 maart 2006 8:34 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Je hebt helemaal gelijk, waar bemoei ik me ook mee
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
07 maart 2006 9:25 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Ik ben niet vervoers afhankelijk van mijn Porsche dus mijn auto komt pas weer uit zn winterslaap na de pekel in het voorjaar.
Maar als je er dagelijks mee rijd en regelmatig goed reinigt moet dat volgens mij geen probleem zijn.
Maar een feit Pekel blijft grote rotzooi.
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
07 maart 2006 10:10 |
|
|