Auteur |
Bericht |
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Fuséekogels versleten bij 3.2?
Bij maximale stuuruitslag (bijvoorbeeld als ik de 3.2 de garage in- of uitrij) lijkt er iets in de voorwielophanging te "knikken" bij het parkeren.
En dat "knikken" gebeurt gerust een paar keer achter elkaar. Het is een heel vervelend gevoel, net alsof er een wiel af gaat breken.
Er liggen standaard 16" Fuchsen onder de auto, alle bouten zitten vast, geen spacers voorop.
Hoort dat knikken (kan het me niet voorstellen)? Wat zou die klacht kunnen veroorzaken? Versleten fusées o.i.d.? Tijdens het rijden verder geen bijgeluiden of gekke bewegingen.
Graag raad, want vrees dat er iets aan de hand is.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 11 jan 2006 14:06, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 jan 2006 12:10 |
|
|
Webber
944 S 1987Stukje onder Breda
|
Stuurbekrachtiging die bij maximale uitslag blijft doordraaien? Kan een vervelend geluid geven...
_________________________________________ Scarface, knew it too, porsche is the car to drive
|
11 jan 2006 12:14 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Zowel links als rechtsom
Pssst ..... een 3.2 heeft geen stuurbekrachtiging - dat kwam pas bij de 964
|
11 jan 2006 12:16 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
speling op de fuseekogel...(is ook nog eens een APK punt)
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
11 jan 2006 12:17 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Knikken gebeurt zowel links- als rechtsom.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 jan 2006 12:17 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Betekent zoiets kogels er uit en nieuwe er in persen, of nieuwe draagarmen?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 jan 2006 12:19 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Enne.....
Weet iemand iets van het prijskaartje dat daar aan hangt en waar ik verder ook (meteen) op moet letten?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 jan 2006 14:07 |
|
|
912
|
Fuseekogel zit op de versies tot in ieder geval 73 (hopelijk heb je er iets aan...) op een klein armpje dat in zijn geheel vervangen wordt.
Ik was daar maandag 120 euro exc - exc (BTW en arbeid) voor kwijt.
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
11 jan 2006 14:28 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Dat is dan voor één zijde, veronderstel ik?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 jan 2006 18:11 |
|
|
912
|
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
11 jan 2006 19:18 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Aan wat voor klacht merkte je dat de fuséekogel versleten was?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 jan 2006 22:13 |
|
|
Webber
944 S 1987Stukje onder Breda
|
So solly
_________________________________________ Scarface, knew it too, porsche is the car to drive
|
12 jan 2006 15:11 |
|
|
912
|
Je bent zelf niet diegene die het merkt, het is vaak de (APK-) keurmeester...
Met andere woorden, als de auto op de brug staat en je controleert op hoesjes en speling dan weet je wanneer je moet vervangen. Als je het merkt bij het rijden ben je al ver heen...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
12 jan 2006 16:02 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Zijn er nu veiligheidsrisico's?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
12 jan 2006 16:06 |
|
|
912
|
Geen idee, we kunnen niet vanaf hier onder je auto kijken.
Weet je zeker dat het je fusee's zijn?
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
12 jan 2006 16:12 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Ja, dat denk ik wel!
Ooit bij een collega gezien (weliswaar een MB 250D) wat de gevolgen zijn bij 50/60 km/per uur!!
Ik denk dat als dit op de snelweg was gebeurd, hij het niet meer had kunnen navertellen...........
|
12 jan 2006 16:14 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Dan waren ze waarschijnlijk al wel heel ver versleten, want bij de speling die voor APK afkeur is vormt nog geen gevaar. Maar als er speling op zit wordt dit door de speling snel erger, dus vervangen is dan zeker zinvol.
_________________________________________ NPC 0577
|
12 jan 2006 17:24 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Fuseekogel zit alleen bij de heel vroege 911 (SWB??) op een klein armpje, de latere series hebben gewoon een aparte kogel die redelijk eenvoudig vervangen kan worden. Ik zou het wel laten doen, de grote moer die de kogel vast zet kan heel erg vast zitten, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. De kogels zijn niet zo duur, komt nog een moer plus borgplaatjes bij (ongeveer 70 - 80 euro per kant).
|
12 jan 2006 22:56 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
dat is dus niet de fusee kogel, maar de stuurstang
als je stuurstangen moet vervangen, dan meteen "upgraden" naar turbo uitvoering
de fuseekogel zit tussen de veerpoot (dat ding waar je schokbreker in zit en je wiel/rem aan zit) en de draagarm
de veerpoot zit onderaan met een borgpen vast aan de fuseekogel
de fuseekogel zit weer met een speciale borgmoer (onder de draagarm) vast
hiervoor heb je een speciaal stukje gereedschap nodig (dop)
verder kan het "knakken" ook in je stuurhuis zitten
of in de koppelgewrichten van de stuur-as (even uit m'n hoofd één in het "smokkelaarsvak" en één onder het dashboard)
afgaand op de beschrijving die je geeft, denk ik aan het laatste...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
13 jan 2006 17:30 |
|
|
912
|
Jeroen heeft gelijk. Misverstanden al om hier.
Volgens mij merk je de stuurstangen eerder dan je fusee, refererend aan de openingspost.
Hieronder een verduidelijking:
Het rode cirkeltje is de stuurstang (bij mij vervangen)
De gele cirkel moet dan de fusee zijn... edit: ook vervangen, vandaar het misverstand
(klik op plaatje voor duidelijker beeld)
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
Laatst bijgewerkt door 912 op 05 feb 2006 10:40, in totaal 2 keer bewerkt.
|
13 jan 2006 19:08 |
|
|
jvinkers
944 II 1985Wierden
|
bij deze wil ook nog even een duit in het zakje doen.
ook ik had een vreemd geluid bij in en uit parkeren. volgens de bandenspecialist waar hij op dit moment staat had het te maken met het uitlijnen.
zie daarvoor mijn post
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=6292
of het inderdaad helpt zal ik vanavond weten als ik hem weer ophaal. maar zelfs ik kon zien dat een voorwiel iets scheef stond
uiteraard pas toen hij mij erop wees.
_________________________________________ Meestal ben je te bang, soms was je net niet bang genoeg.
|
24 jan 2006 9:41 |
|
|
Hans 3.2
911 Carrera 3.2 1987 (964 look)Oegstgeest
|
apk en fusee
Klinkt bekend dit verhaal: ook ik had bleek bij de apk 3 maanden terug een versleten fusee kogel. Samen met de specialisten van renntech de boel vervangen (aan te raden vanwege gereedschap en trukjes met branders om dat ding eruit te krijgen..
Aparte was: ik had het nooit gemerkt en merk natuurlijk ook geen verschil nu er een neiuwe inzit.. maar ik kwam in ieder geval weer door de apk.
Succes Hans
_________________________________________ luchtgekoeld is gewoon lekkerderderderder
|
24 jan 2006 10:13 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Tik eens op Goolge zou ik zeggen, dan is het verschil tussen fusee en stuurkogel gauw duidelijk....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 feb 2006 2:37 |
|
|
Eric 3.2
Cayenne S
Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
|
Jeroen, wat is het voordeel van turbo-stuurstangen? Ben benieuwd, ben geen techneut dus geen enkel idee.
_________________________________________ Het leven is te kort om geen Porsche te rijden.
|
05 feb 2006 6:15 |
|
|
912
|
Het plaatje hierboven was niet duidelijk genoeg?
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
05 feb 2006 10:40 |
|
|