Auteur |
Bericht |
Roi
niet meer....
|
kapote kunststofbehuizing ventilator v/d. oliekoeler 964
Heren mede Porsche bezitters kennen jullie dit fenomeen/probleem?
Was met de wielen aan het reinigen effe de wielkastbekleding verwijderd om te bekijken of het allemaal nog wel snor zit. Wielkast rechts voor: de kunststofbehuizing en de kunststofarm naar het center van de ventilator van de oliekoeler geknapt! Bij nader inzien is ook de bevestiging linksboven van de oliekoeler niet meer aanwezig.
Iemand ooit dezelfde ervaring opgedaan? Vraag me af wat de oorzaak kan zijn.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
06 feb 2006 0:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: kapote kunststofbehuizing ventilator v/d. oliekoeler 964
|
06 feb 2006 0:10 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
roi schreefWielkast rechts voor: de kunststofbehuizing en de kunststofarm naar het center van de ventilator van de oliekoeler geknapt!
ik heb het gehad dat er een blad van het vinnetje afgebroken was.
Daar moet je echt wat aan doen, want als er onbalans in komt door die scheur dan schudt en trilt de hele auto weet ik uitervaring.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
06 feb 2006 11:06 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Nou ik weet dat de fan sinds vorig jaar "schrapt", daarvoor niet.
Maar bijvoorbeeld in jou geval wat kan nou de oozaak zijn dat er een blad afbreekt? Iets aangezogen , hetgeen onwaarschijnlijk is want de koeler zit ervoor?
Vindt het maar vreemd, zelf denk ik dat de airco/verwarmingsunit i.c.m. temperatuursensor in oliekoeler wel eens de oorzaak kan zijn. En wel om de volgende reden, deze unit stuurt de fan aan, de tempsensor komt ook daar binnen. Als die de fan niet aanstuurt waneer het wel moet bij stilstaand voertuig, wordt de oliekoeler goed heet. Hetgeen tot hoge materiaalspanningen leidt in koeler en de kunststofbehuizing. Met de breuk(en) als gevolg. Het is maar een hypothese.
Ik ben dan ook van plan de foutcoden uit de unit te laten lezen alvorens reparatie van de fan en oliekoeler te beginnen.
Roy
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
06 feb 2006 11:37 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik weet niet hoe het bij mij gebeurd is , ik merkte het en maand of 4 nadat ik de auto gekocht had.
Toen deze voor het eerst ging koelen op een warme dag in de file.
ik heb het niet opgezocht hoor maar kan me moeilijk voortsellen dat de verwarmings unit de ventilator aan stuurt, zou toch wel twee aparte circuits mogen zijn.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 feb 2006 0:57 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Plak er eens een getalletje aan .... over hoeveel graden Celsius denk je dat het hier gaat
Ik geloof er niks van ... dat dat de oorzaak kan zijn
|
07 feb 2006 9:28 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Feit is dat het kunststof veroudert (kruip) en bij hogere temperaturen gaat het sneller. Dus stel je tempsensor is kapot en stuurt de fan niet aan terwijl dat wel zou moeten + de normale veroudering (nu 15 jaar oud veronderstelt dat dit de originele is). Je kunt zo snel 120 graad halen dan wil ik het wel eens zien.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
07 feb 2006 15:23 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Toch is het zo. De koeling wordt geregeld via je airco/verwarmingsunit die een tempsensor uitleest die in de oliekoeler gemonteerd zit. En zo wordt uiteindelijk bepaald of de ventilator wel of niet en hoog of laag wordt aangestuurd.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
07 feb 2006 15:26 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
En dat is niet eens zo hoog voor een luchtgekoelde 911
|
07 feb 2006 16:31 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Idd. ik denk dat ik nog "onderdrijf", weet zo niet meer wat de temp is als de wijzer tegen het rood aan zit (dashboard) maar ik dacht nog wel wat hoger. Iets van 140-150 Gr. C. Ik heb het weleens ergens gelezen.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
Laatst bijgewerkt door Roi op 07 feb 2006 17:10, in totaal 1 keer bewerkt.
|
07 feb 2006 17:09 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Re: kapote kunststofbehuizing ventilator v/d. oliekoeler 964
Heel even off topic: Is dat een originele remklauw ? R.
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
07 feb 2006 17:09 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Off-topic
Heel even dan,.... van waar de twijfel?
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
07 feb 2006 17:23 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Re: Off-topic
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
07 feb 2006 21:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Off-topic
origineel 964 .... en de C4 heeft ook nog eens (soort)gelijke achter
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
07 feb 2006 22:02 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Re: Off-topic
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
07 feb 2006 23:21 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Is de puntgrootte niet goed...
He maar jongens iemand nog iets m.b.t. de koeler?
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
08 feb 2006 0:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Off-topic
Zo op het eerste oog komt het mij origineel voor.
|
08 feb 2006 0:59 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Kijk als er iemand iets weet van kunststof dan is het wel iemand van de tupperware.
De draden liggen al anders.....maar een nieuw frampje is 1, de bevestiging op de oliekoeler is 2 want er zit helemaal geen "vlees" (alu) meer om hem links boven te bevestigen zie foto (is gewoon uitgescheurd), zit normaal een klemmetje met draadstiftje. Daar zal ik dan wat anders voor moeten verzinnen.
Denk trouwens als ik dingen ga demonteren dat ik toch wel meer ga vervangen dan alleen het frampje, i.i.g. bedankt voor je aanbod.
Momenteel vraag ik me af of dit op zich zelf staat (lees veroudering en breuk tot gevolg of falen aansturing). Anders doe ik aan symptoom bestrijding zonder de oorzaak weg te nemen. Dus zoals reeds eerder gezegd ga ik eerst de unit controleren op fouten.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
08 feb 2006 1:15 |
|
|