Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 4:50

Antwoord op onderwerp  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
apk regelgeving 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
porscheware schreef:
Voor mij binnenkort een lege Katalysator. Optisch blijft alles dus hetzelfde.
Wat denk jij; kom ik ermee door de keuring zonder problemen?

als de uitlaatgassen de goede waarde hebben dan wel.

maar of oom agent er blij mee is? :roll:

07 feb 2006 19:47
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
outletvalve schreef:
Is de nieuwe regelgeving ( klassieker elke 2 jaar laten keuren) al ingevoerd?

nee,nog niet.

07 feb 2006 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Harley schreef:
Zo te zien is er voldoende vraag naar je expertise, Stefan :)

Vraagje: Zo'n sticker kenteken voorop, is dat een APK-afkeurpunt :?: Maw, moet ik voor iedere APK-keuring de orginele plaat weer even terug erop schroeven :?:

ik heb gewoon een dagtaak erbij!

op de kentekenplaat moeten wel de goedkeuringsmerken staan.

zoals:NL met daaronder 1 letter en 3 cijfers of NL met 5 cijfers(zonder letter)

07 feb 2006 19:54
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Devils son schreef:
Harley schreef:

Vraagje: Zo'n sticker kenteken voorop, is dat een APK-afkeurpunt :?: Maw, moet ik voor iedere APK-keuring de orginele plaat weer even terug erop schroeven :?:

Niet alleen is dat een afkeurpunt voor de APK: je mag er niet eens mee rijden.

dat het een sticker is maakt niet uit,als het maar goed leesbaar is van 20 meter afstand.

07 feb 2006 19:56
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Harley schreef:
Devils son schreef:
je mag er niet eens mee rijden.

DAT weet ik, maar boeit me niet zo. Je mag ook niet te hard rijden...
Aangezien APK bedoeld is ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu, vraag ik me af of zo'n sticker een van beide in gevaar brengt :roll: en daarom reden tot APK-afkeur zou zijn. Dan moeten dus iig voor de keuring de platen er (even) op.

@Marco - heb begrepen dat John4S het idd zo doet.

APK is geen veiligheidskeuring,de wettelijke minimale bandenprofiel is 1.6mm en met zulke banden wil ik niet rijden in de regen!

07 feb 2006 20:00
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Devils son schreef:
Harley schreef:
Aangezien APK bedoeld is ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu, vraag ik me af of zo'n sticker een van beide in gevaar brengt :roll: en daarom reden tot APK-afkeur zou zijn.

Ik moet mij sterk vergissen, maar een voertuig welke niet voldoet aan de wettelijke eisen dient m.i. altijd APK afgekeurd te worden.

klopt,het is zelfs zo dat als een auto ergens bij een bedrijf wordt afgekeurd,moet deze auto ook als afgekeurd zijnde afgemeld worden bij de RDW.als de eigenaar de auto ergens anders laat goedkeuren en deze wordt dan als goedkeur afgemeld volgt er altijd een steekproef om alle afkeurpunten (de rest wordt natuurlijk ook gecontroleerd) na te lopen.

07 feb 2006 20:05
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Devils son schreef:
Ik moet mij sterk vergissen, maar een voertuig welke niet voldoet aan de wettelijke eisen dient m.i. altijd APK afgekeurd te worden.

Volgens mij heb je helemaal gelijk!
Begin jaren '90 had ik (vooruitlopend op de verplichte invoering bij nieuwe auto's) een derde remlicht gemonteerd op mijn Austin Mini.
Leek mij wel een veilig idee, voor zo'n klein zwart autotje 8) !
Voor de APK kon ik mooi wel de bedrading bij de aansluiting (even :wink: ) loshalen, omdat hij anders niet APK goed gekeurd zou worden!
Drie maanden later werd een derde remlicht verplicht voor nieuwe auto's..... :? :roll: !
Rare jongens die wetgevers! :x

de wet is hier niet zo duidelijk over,maar naar mijn weten is dit geen afkeurpunt

07 feb 2006 20:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
944 type2 schreef:

Ach, je ziet het niet op de foto, dus... :wink:

07 feb 2006 20:13
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Devils son schreef:
944 type2 schreef:

Ach, je ziet het niet op de foto, dus... :wink:

dan is het goed!! :D

07 feb 2006 20:14
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
zo even een rustpunt zoeken! :lol:

07 feb 2006 20:15
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
944 type2 schreef:
klopt,het is zelfs zo dat als een auto ergens bij een bedrijf wordt afgekeurd,moet deze auto ook als afgekeurd zijnde afgemeld worden bij de RDW.

..... ook in werkelijkheid :?:

07 feb 2006 20:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Olaf schreef:
944 type2 schreef:
klopt,het is zelfs zo dat als een auto ergens bij een bedrijf wordt afgekeurd,moet deze auto ook als afgekeurd zijnde afgemeld worden bij de RDW.

..... ook in werkelijkheid :?:

bij ons wel!

07 feb 2006 20:43
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
944 type2 schreef:
bij ons wel!

Uitzonderingen bevestigen de regel :thumleft:

07 feb 2006 20:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
soms kom je wel eens auto's tegen die alleen maar een apk krijgen en verder niets!

die mensen komen dan ook zeiken waarom hun olie niet ververst is en hun bandenspanning niet gedaan is en de ruitensproeier niet bijgevuld is.

wat verwachten ze van 32,-euro?

die begrijpen er niks van! :roll:

07 feb 2006 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 Tiptronic
Weert
Bericht 
Hallo Stefan,

Vraagje. Ik gebruik mijn Porsche niet tijdens de maanden november t/m maart. Hij staat dus zo'n 5 maanden stil. De auto is keurig netjes afgemeld. Schuift de APK dan ook 5 maanden op?

Groet,

jo996

07 feb 2006 22:14
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
nee,

de datum op je keuringsrapport,rechtsboven,is de vervaldatum.
voor die datum moet de auto gekeurd zijn.

07 feb 2006 22:39
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Leuk stukje over APK op een "andere" site :twisted: :wink: :wink:

De cijfers die de RDW naar buiten bracht over grote onzorgvuldigheid bij de uitvoering van de APK zijn indicatief en niet representatief. ‘Deze publiciteit is een belediging voor de professionele autobranche’, aldus Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG.

Afgelopen weekeinde werd Nederland opgeschrikt door berichten vanuit de RDW die zouden duiden op grote onzorgvuldigheid bij de uitvoering van de APK. De RDW deed mystery-onderzoek met vier auto's bij 68 bedrijven en stelde vast dat autobedrijven nog te weinig afgekeurde auto’s melden bij de RDW. Koos Burgman, algemeen directeur van de BOVAG: ‘Dat wisten we overigens allang, want de regel dat ook een afgekeurde auto verplicht kan en moet worden afgemeld werd in het jaar 2000 van kracht. Dit voorschrift wordt weliswaar steeds beter nageleefd, vorig jaar steeg het aantal afmeldingen van afgekeurde auto’s zelfs met 30 procent. Maar nog steeds wordt een derde nog niet afgemeld.’

De RDW maakte voor het mystery-onderzoek ook nog het een en ander onklaar aan de auto’s. Bijvoorbeeld: bij de achterbank werd een van de gordelsluitingen onklaar gemaakt door een schroef door de sluiting te draaien. Dat werd niet door ieder bedrijf opgemerkt. Fout natuurlijk. De NOS kreeg de primeur van de resultaten toegeschoven. En wat is er leuker voor zo’n medium dan een sappig verhaal over misstanden bij de APK. Op de radio deed de directeur van de RDW er, tot grote ergernis van BOVAG, nog een schepje bovenop door zonder verdere bewijsvoering ongegeneerd te suggereren dat de branche veel onterechte reparaties zou uitvoeren. Volgens het rapport over het mystery-onderzoek zou de branche in meer dan 20 procent van de keuringen in de fout gaan. Alsof die cijfers zomaar even naar de hele APK-uitvoering zouden kunnen worden geëxtrapoleerd.

De echte feiten over de APK:
Uit de RDW-cijfers over 2005 blijkt dat na meer dan 200.000 steekproeven op de APK, uitgevoerd door diezelfde RDW, de branche in 93,4 procent van de keuringen de APK goed uitvoert. De toegestane foutnorm van de RDW ligt op 6,5 procent. Daar zitten we dus nog slechts 0,1 procent vanaf! Burgman: ‘Hulde aan de keurmeesters, want een aantal jaren geleden zaten we nog rond 10 procent keuringen met fouten. Door veel inspanningen van bedrijven, keurmeesters, BOVAG en RDW is dit cijfer dus aanzienlijk verbeterd.’
‘De suggestie van onterechte reparaties wordt ondergraven door het feit dat uit het rapport blijkt dat de meeste fouten zijn toe te schrijven aan juist niet gevonden mankementen. De autobedrijven doen zichzelf dus eerder tekort dan dat ze zich onterecht verrijken.’

Tja,waar gehakt word vallen spaanders..........

07 feb 2006 22:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
ik kan je vertellen dat ik in een bedrijf werk waar nagenoeg niets onnodig vervangen wordt,of auto's die afgemeld worden waarbij dit onterecht is.

er zal altijd wel iets over het hoofd gezien worden.
ook bij steekproefcontroleurs!

mensen maken nou eenmaal fouten.

07 feb 2006 23:03
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
André 3.0 schreef:
De autobedrijven doen zichzelf dus eerder tekort dan dat ze zich onterecht verrijken.

Vreemd zeg, die 0-2% rendement... :twisted: :twisted: :wink:

07 feb 2006 23:17
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
944 type2 schreef:
nee,

Niet als de auto geschorst blijft :idea: :wink:

07 feb 2006 23:28
Profiel WWW Facebook 
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Nog even over dat sticker kenteken:

944 type2 die schreef:
op de kentekenplaat moeten wel de goedkeuringsmerken staan. zoals:NL met daaronder 1 letter en 3 cijfers of NL met 5 cijfers(zonder letter)

944 type2 die daarna schreef:
dat het een sticker is maakt niet uit,als het maar goed leesbaar is van 20 meter afstand.

M'n sticker kenteken heeft de normale afmetingen, dus is zeker wel op 20 meter afstand leesbaar voor oom agent met/zonder bril.

In het blauwe vlak staat een cirkeltje met NL en daaronder een nummer van 4 of 5 cijfers, nauwelijks leesbaar want gedeeltelijk in de zwarte rand. Lijkt dus bedriegelijk echt, maar of het ook echt is weet ik niet zeker :roll:

07 feb 2006 23:29
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Sticker kenteken is illegaal. Je wil er nog wel eens mee wegkomen als je zegt dat je het niet weet en terplekke de goede plaat voorop kan plaatsen.
Maar het is niet toegestaan!

Verder een apk tip voor 964 rijders. Het komt nogal eens voor dat in de reflectors in je achterlichtunits vocht zit. Dit is een afkeurreden.
Oplossing: koop bij de Brezan/Halfords/fietsenwinkel één of twee (afhankelijk van of ze allebei vochtproblemen hebben) een rechthoekig rood reflectortje (5x3 cm), plak dat met dubbelzijdig tape op je achterlampunits, over de reflectors-met-vocht heen. Opgelost.
Goedkeuren, reflectortjes eraf, in het handschoenenkastje en volgend jaar weer doen.
Tip die ik kreeg van de apk-keurmeneer..... :roll: :wink:

07 feb 2006 23:43
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Leuk, zo'n discussie over een sticker :wink:

Ben nog steeds niet overtuigd. Sommige mensen noemen dat eigenwijs

Uit het verhaal van 944 type 2 haal ik niet dat het niet mag.

Op de website van Koos cq, verkeershandhaving.nl staat het volgende:

Kentekenplaat
Sinds 1 februari 2003 moeten nagenoeg alle auto’s en motoren de nieuwe kentekenplaat met het Euro-embleem en NL-teken voeren. Er zijn een paar uitzonderingen, zoals de donkerblauwe kentekenplaten voor klassiekers, de lichtblauwe platen voor taxi’s, de groene handelaarsplaat en de kleine Amerikaanse plaat.

Leesbaarheid
Het is zaak dat de cijfers en letters op een afstand van 20 meter duidelijk leesbaar zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat er niet gereden mag worden met platen die erg vies zijn of waarvan de cijfers of letters vervaagd zijn. Ook mag de plaat niet afgeschermd worden door een trekhaak, fietsendrager of een ander object. De boete voor ondeugdelijke kentekenplaten bedraagt € 57,- .

Vooralsnog ga ik er van uit dat het OF wel mag, OF dat ik een boete van € 57,- riskeer. Daar kan ik wel mee leven :)
Kan ook nog proberen er mee weg te komen zoals Horn zegt.

Maar, we zullen het gauw genoeg weten. Er is een forummer die zo'n sticker kenteken heeft EN binnenkort voor de APK moet. Ben benieuwd.

07 feb 2006 23:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
Olaf schreef:
944 type2 schreef:
nee,

Niet als de auto geschorst blijft :idea: :wink:

ja ok je hebt gelijk,

maar dat werd niet verteld

08 feb 2006 0:13
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type2
zoetermeer
Bericht 
wat in de APK regelgeving niet vermeld staat is geen afkeurpunt.

dat van dat stickerkenteken zal ik wel ff aan de RDW vragen.

08 feb 2006 0:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende