Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:32

Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Onderhoud van de lak; tips, trucs en discussie... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Douwe,

Waar heb je zoeits laten doen?

Mvgr. Roi

08 feb 2006 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
971 Panamera gts 991 Turbo S /ex 930 Turbo (ex) / 970 Panamera (ex)
Zwolle
Bericht 
Jezus wat een prijzen, spuiten ze haar gedeeltelijk over of zo? :lol:

08 feb 2006 12:08
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S
Soest
Bericht 
Kan op verschillende plaatsen. Hoofdvestiging is Den Bosch, De Beverspeijken 20K tel.: 0624 696649 (Martin de Ridder) Als je een plekje (binnen) hebt waar hij de ruimte heeft met zijn spullen doet hij het ook op locatie.

08 feb 2006 12:10
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S
Soest
Bericht 
red devil schreef:
Jezus wat een prijzen, spuiten ze haar gedeeltelijk over of zo? :lol:

Tja, die prijzen lijken hoog, maar ze zijn wel twee (2!) dagen bezig geweest. 42 Euro/uur vind ik dan wel meevallen (inclusief BTW) voor het in- en exterieur. Als de Porsche dan ook nog in concourstaat naar buiten gereden wordt dan ben ik die 675 Euri al weer vergeten.

08 feb 2006 12:16
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
He Douwe, misschien een domme vraag, maar polijsten ze eerst krasjes weg voordat ze gaan poetsen :?: Als dat er ook bij zit vallen de kosten wel mee eigenlijk.

08 feb 2006 12:28
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S
Soest
Bericht 
Harley schreef:
He Douwe, misschien een domme vraag, maar polijsten ze eerst krasjes weg voordat ze gaan poetsen :?: Als dat er ook bij zit vallen de kosten wel mee eigenlijk.

Ze wassen hem eerst heel zorgvuldig (badstof handdoeken met dubbele lus), daarna speciale cleaner, daarna polijsten, daarna alle pitjes (steenslag enzo) vullen, weer polijsten, waxen, droge, uitwrijven, waxen, drogen, uitwrijven. Interieur: leer schoonmaken, slijtplekken en oppervlakkige beschadiging vullen met vloeibaar leer, drogen, conditioneren, drogen, uitwrijven. Raamrubbers: grijze laag gaat eraf en wordt weer zwart.
Velgen: da's bij mij een apart verhaal vanwege het magnesium (erg poreus en veel splinters van de remblokken erin) maar goed: schoonmaken, polijsten, beschadigingen lakken, polijsten, waxen met 40% teflon wax (dat is bij Protech 20%) zodat remstof niet meer kan hechten. De velgen hebben weer die magnesium uitstraling. teruggekregen. Garantie 3 jaar.
Onderhoud: altijd zelf wassen! (dus nooit de wasstraat ook niet mccarwash in A'foort) met water vuil erafspoelen (hoeft nu ook niet meer met de hoge drukspuit, het loopt er gewoon af), speciale shampoo (ph neutraal, krijg je mee) heel weinig gebruiken, wassen door op twee plaatsen de handdoek met duim en wijsvinger te pakken en zonder druk over de lak te bewegen, afspoelen, drogen (er blijft bijna geen water op liggen) met droge badstof handoekjes en klaar! Nooit meer een spons of washandschoen gebruiken (vuildeeltjes maken kringen) en de hoge drukspuit nooit op de velgen gebruiken (althans niet op de mijne)

Beetje lang antwoord, maar heb je wel een idee hoe dat gaat.

08 feb 2006 12:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S
Soest
Bericht 
En dan nog een tip voor de zomer:
Insecten op auto? Niet die speciale sprays gebruiken. Schijnt funest voor de lak te zijn (zeer aggressief goedje) Nat badstoffen handdoekje(s) erop leggen, iets anders gaan doen, en na 10 minuten vallen ze eraf (bij een Swissol behandelde auto dan, he)

08 feb 2006 12:56
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Klinkt goed, moest ik ook maar eens doen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord Douwe.

08 feb 2006 13:00
Profiel WWW
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Ik heb afgelopen jaar zo'n setje besteld van swissol. Doe ik het wel allemaal zelf. Het is veel werk (2 hele dagen zeg maar!), om schoon te spuiten, te wassen, kleien, en waxen, maar ik heb er nu nog steeds plezier van. En vliegjes wrijf je er inderdaad zo af.

08 feb 2006 13:11
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S
Soest
Bericht 
patrick911 schreef:
Ik heb afgelopen jaar zo'n setje besteld van swissol. Doe ik het wel allemaal zelf.

Heb ik ook aan gedacht. Alleen het polijsten schijnt toch een speciale handigheid te vragen en dat durfde ik niet aan.

08 feb 2006 13:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht 
Nu nog steeds zo blij er mee?

Zijn er nog meer ervaringen van andere forummers??

04 apr 2006 7:30
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Inmiddels ben ik in bezit van Waxoyl. Zodra ik het spul gebruikt heb zal ik mijn ervaringen neerschrijven.

04 apr 2006 14:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann Cabrio
Rotterdam
Bericht 
En voor de P. die al een Protech heeft gehad is er nu van Protech; Maxi Shine. Voor 19,95 verkrijgbaar bij de Halfords Superstore.

Die van mij heeft 2 jaar geleden een Protech behandeling gehad. Ze zeggen dat je 'm dan nooit meer in de was hoeft te zetten. Toch vond ik dat de glans er een beetje afging. Nu hebben ze dus Maxi Shine; een hight tech wax die op de Protech laag aangebracht kan worden. De lak wordt weer superglad en glanst enorm. Het aanbrengen stelt ook niets voor. Echt een AANRADER!

12 apr 2006 9:35
Profiel WWW Facebook 
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Afgelopen zondag en de afgelopen avonden druk bezig geweest
mijn Porsche te vertroetelen.
Kort na aanschaf de auto al eens een kleine poets beurt gegeven,
maar met de zomer voor deur en mijn eerste meeting werd het tijd
voor een grote poetsbeurt.

eerst grondig wassen:
Afbeelding

ziet er direct weer schoon uit
Afbeelding

zou je zeggen
helaas de vorige eigenaar was niet zon wasser, dus aan de onderzijde was de auto vergeven met teer een aangekoekt smeer

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

heel erg hardnekkig, zelfs met de clay kreeg ik veel niet goed weg
dus dan maar een spuitbus kopen met teerverwijderaar
maar in de shop werd met dit aangeraden

Afbeelding
super!!! spul, vele malen makkelijker dan de klei voor dit type vuil
en niet schadelijk voor de lak

dit gebruikt en vervolgens alle stappen van meguairs in 2 lagen aangebracht
het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

13 apr 2006 21:18
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
porscheware schreef:
En voor de P. die al een Protech heeft gehad is er nu van Protech; Maxi Shine. Voor 19,95 verkrijgbaar bij de Halfords Superstore.

Op de markt gebracht voor auto's zonder Protech-behandeling :idea: , maar werkt inderdaad ook prima na zo'n behandeling: zonder zemen een 8) -resultaat. Vooral handig als het leidingwater veel kalk bevat. Gebruik het al bijna een jaar ;) maar niet zo vaak.

13 apr 2006 21:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann Cabrio
Rotterdam
Bericht 
Na het wassen bleven er inderdaad altijd watervlekken achter die je op zwart goed ziet. Nu even poetsen en prachtig is ie weer!

13 apr 2006 22:08
Profiel WWW Facebook 
Papendrecht
Bericht 
Vandaag had ik eindelijk tijd om mijn P. in de waxoyl te zetten. Het is even wat werk, maar het resultaat is er ook naar. Voorlopig ben ik even verlost van het poetsen.

14 apr 2006 16:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht turtle
De eerste poetsbeurt voor de Porsche komt eraan, dus...

Ik heb een vraag over Turtle wax :

wax on....

Wie gebruikt één van deze waxen voor zijn P?
Zou iemand absoluut:
- één van deze wax-en willen aanbevelen (bijvoorbeeld juist MET of ZONDER teflon)
- één van deze wax-en absoluut willen afraden?

Graag jullie reactie,

Een mede-poetser in spé

29 apr 2006 13:44
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
niet op de P
maar wel op mijn Benz en wel met de blauwe versie
naar tevredenheid. goed maar niet bijzonder.

wil je bijzonder, zul je met andere producten moeten werken

29 apr 2006 18:04
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
V-spec,

Ik heb ook ervaringen met de blauwe (metallic lak) en dat gaat wel goed maar hoe het presteert t.o.v. andere middelen weet ik niet, fles is nog nie op en heb geen verdere referentie.

mvgr.

Roi

29 apr 2006 23:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
ik werk met wax zoals erdeke mij aanraadde.
Meguiar NXT tech Wax
kost 22,49 euro, en gaat enorm lang mee,
geeft heel goed resultaat en is gemakkelijk op te brengen en snel.

30 apr 2006 9:58
Profiel
Papendrecht
Bericht Re: turtle
V-spec schreef:
De eerste poetsbeurt voor de Porsche komt eraan, dus...

Ik heb een vraag over Turtle wax :

wax on....

Wie gebruikt één van deze waxen voor zijn P?
Zou iemand absoluut:
- één van deze wax-en willen aanbevelen (bijvoorbeeld juist MET of ZONDER teflon)
- één van deze wax-en absoluut willen afraden?

Graag jullie reactie,

Een mede-poetser in spé

Ik heb goede ervaring met Waxoyl. Een beetje duur, maar wel goed.

30 apr 2006 12:11
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht 
thks..

30 apr 2006 14:47
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Bij deze een filmpje met een complete uitleg hoe je het beste je auto kunt wassen :lol:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... wcargarage

15 jan 2007 0:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Erdeke schreef:
Het klinkt misschien gek, maar na het wassen is de auto nog niet volledig schoon. Er zijn allerlei soorten vervuiling (boomsappen, remstof, industrieel stof, teerspetters, vliegenlijkjes, etc.) die zich in de loop van de tijd vastzetten op het oppervlak. Vaak is dit niet direct zichtbaar, maar het beïnvloed wel het uiterlijk en de glans van de auto.

Een goede test om te bepalen of er van die vastzittende vervuiling op het oppervlak zit is om met je hand in een boterhamzakjes over de lak te wrijven. Ik durf te zeggen dat bij 95% van de auto’s de lak zal aanvoelen alsof er allemaal zandkorrels in zitten. Dat zijn dus die vastzittende vervuilingen.

Een goede en veilige methode om de vastzittende vervuiling te verwijderen is een speciale detailing klei. Met deze klei worden de vervuiling van de lak gehaald, zonder de laklaag aan te tasten. Mijn ervaring is dat mensen enorm sceptisch zijn over het gebruik of de resultaten van de klei. Als ze eenmaal hebben gezien wat de klei kan doen moeten ze een stuk hebben om op hun eigen auto te kunnen gebruiken. Persoonlijk beschouw ik het ook als mijn beste ontdekking op gebied van onderhoud van de lak. Deze klei wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om overspray te verwijderen.

De het werkt als volgt; Neem de helft van de klei en kneed die kort totdat de klei soepel is. Maar er een platte schijf van die ongeveer 5 centimeter groot is. Spuit een klein stuk van het oppervlak in met de bijgeleverde Quick Detailer. Dit dient als een soort glijmiddel voor de klei zodat deze zonder weerstand over het oppervlak bewogen kan worden. Vervolgens wrijf je met korte snelle bewegingen over de lak. Na een aantal keer heen en weer wrijven zijn alle vastzittende vervuilingen opgenomen door de klei en is de lak op die plek zo glad als glas. Op die manier behandel je de hele lak zodat deze helemaal vrij is van vervuiling. Het is een redelijk intensief klusje, maar het is het werk meer dan waard. Kneed tijdens het kleien regelmatig de klei zodat de vervuilingen echt in de klei opgenomen worden.

Na het behandelen van een op het oog schone auto zal de klei er zo uit zien…
Afbeelding

Het spreekt voor zich dat je het bovenstaande doet op een goed gewassen auto, zandkorrels in de klei kunnen namelijk wel leiden tot krasjes. Mocht je de klei laten vallen, snij dan de vervuilde stukken weg of neem een nieuw stuk klei!

Hieronder nog een schematische weergave van de werking van de klei.
Afbeelding

Nu de lak helemaal schoon ik kun je verder gaan met de volgende stap. Welke stap dat is, is afhankelijk van de staat van de lak. Over het algemeen zal de lak lichte waskrasjes en lichte oxidatie (zichtbaar als een lichte waas op het oppervlak, waardoor de glans wat minder is) hebben. De volgende logische stap is dan om de originele kleur weer helemaal terug te halen met een speciale paint cleaner…

Waar is de klei te koop???

15 feb 2007 21:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende