Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 21:21

Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Crashveiligheid 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht Crashveiligheid 911
Beste Forummers,

Heeft iemand hier enig idee hoe het gesteld is met de crashveiligheid van de 911 in het algemeen, en dan in het bijzonder bij frontale aanrijdingen ?
Na enige studie ben ik erachter dat vrijwel alle auto's b.v. de benzinetank áchterin hebben zitten (o.a. ivm frontale impact bij aanrijdingen, een poging van bv GM in de VS om een Pickup van hun uit te voeren met een zijdelingse tank is op een drama uitgelopen...)
Ik weet dat de firma Porsche veiligheid altijd hoog in het vaandel gehad heeft, en zich ook inspant om de auto 'veilig' te maken, maar crashtests reviews heb ik (nog) niet kunnen vinden, en aangezien de auto van formaat ook nogal klein is, de benzinetank voorin zit, de auto laag op de weg ligt, er géén motor voor ons ligt om de eerste klap op te vangen enz. ebz. vroeg ik mij af: Hoe veilig de Elfer is bij aanrijdingen....?

09 feb 2006 9:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Vanwege het "oude"concept tot en met 993 verwacht ik er niet al teveel van.Vraag bv maar aan ERwin,ik geloof dat de raamstijlen niet zo heel sterk zijn als je op je dak gaat. :roll: :cry:

09 feb 2006 9:36
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Crashveiligheid 911
Epicurus schreef:
er géén motor voor ons ligt om de eerste klap op te vangen enz. vroeg ik mij af: Hoe veilig de Elfer is bij aanrijdingen....?

... reken maar dat jij eerder een motor opvangt, als deze voorin de auto zit, dan dat de motor daadwerkelijk de klap opvangt :idea:

Jouw 911 (993) heeft een kunsstof benzinetank ... die echt heel wat kan hebben voordat deze scheurt :wink: ... verder heb je je reservewiel (als onderdeel van de kreukelzone) in het vooronder liggen ...

Vergelijk je 993 eens met andere auto's van die leeftijd ... en niet met de modernste 8)

09 feb 2006 9:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Cayenne S Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
Bericht 
Inderdaad zijn er niet echt veel crashtests bekend over (vooral) oudere 911's. Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik ongeveer 14 jaar geleden met mijn vader bij Pon langsging (toen nog in hartje Amersfoort) om te kijken naar een 928S. We werden toen ook meegenomen naar een schuurtje achter de garage waar de verkoper ons graag een oude 928 wilde laten zien die een paar keer klokje rond was gegaan om zo te bewijzen dat ze motorisch (bijna) niet stuk te krijgen waren. En inderdaad, het oude beestje (volledig onder het stof, kapotte bekleding enz. enz.) startte nog meteen en liep nog best goed ook.

In de schuur stond echter ook een 911 (3.2) die volledig was gecrasht, aan alle kanten was hij ingedeukt, geen enkel stukje plaat was meer onbeschadigd. De auto was onder meer over de kop gegaan. Vreemd genoeg was de basisvorm van de auto (chassis, voorruitlijsten enz) nog vrijwel intact. De bestuurders waren dan ook met de schrik vrijgekomen, zo werd mij verteld. Volgens de verkoper waren Porsches zo veilig omdat er extra hard staal werd gebruikt, wat uiteraard veel duurder is en daarom slechts in weinig auto's werd gebruikt ondanks de veel grotere veiligheid. Ik weet niet wat er waar is van dat verhaal, maar wat ik wel weet is dat ik erg onder de indruk was van de toch nog goede staat waarin de auto verkeerde, ondanks de zichtbaar heftige crash.

Overigens zag ik een paar weken geleden op de Valkenburgerstraat in Amsterdam een vrachtwagen met oplegger geparkeerd staan met daarop 3 of 4 doormidden gezaagde en opgestapelde 3.2's die ook volledig total loss waren. Maar ook hier weer waren de basisvormen goed intact gebleven, waaronder ook de daken. Ik heb hier uiteraard foto's van gemaakt met mijn mobiele telefoon. Omdat de communicatie tussen mijn pc en mijn telefoon momenteel niet werkt, kan ik deze foto's helaas niet plaatsen nu, maar jullie houden ze tegoed.

Wellicht kan een techneut ons meer duidelijkheid verschaffen?

09 feb 2006 10:00
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Clarkson van Topgear (toch niet echt een overtuigd 911 liefhebber) heeft toch eens geprobeerd een oude 911 te mollen. :twisted: :cry:

Daar was toch nog behoorlijk wat moeite voor nodig kan ik me herinneren :wink:

09 feb 2006 10:30
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
De 911 is een bizar sterke auto. Ik heb meerdere repo's gelezen van crashes (vaak op het circuit) op hoge snelheid. Stuk voor stuk kwamen de inzittenden er wonderwel goed af. Ik ken twee verhalen van iemand die is overleden in een 911. In het eerste geval zat die persoon achterin en is deze verdronken (911 te water...). Ander geval betrof een boom, maar de details van dat ongeval ken ik niet (de bestuurder kende ik helaas wel, reden voor mij om hoge snelheid te vermoeden).

09 feb 2006 10:42
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
O, en recentelijk in een rally in Nieuw Zeeland donderde er een 911 'n heel end naar beneden. Zie dit topic
Beide inzittenden stappen zo uit! Zegt toch wel iets.
De 911 in kwestie had wel een rolkooi trouwens.

09 feb 2006 10:59
Profiel WWW
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Wat blijkbaar toch wel regelmatig voorkomt, is dat een 911 vuur vat.

Dat vind ik één van de grote voordelen van een diesel : gebeurt praktisch nooit.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

09 feb 2006 11:40
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
rufie schreef:

? Ik weet van niets: vertel.

09 feb 2006 11:44
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Eric 3.2 schreef:
In de schuur stond echter ook een 911 (3.2) die volledig was gecrasht, aan alle kanten was hij ingedeukt, geen enkel stukje plaat was meer onbeschadigd. De auto was onder meer over de kop gegaan. Vreemd genoeg was de basisvorm van de auto (chassis, voorruitlijsten enz) nog vrijwel intact. De bestuurders waren dan ook met de schrik vrijgekomen, zo werd mij verteld. Volgens de verkoper waren Porsches zo veilig omdat er extra hard staal werd gebruikt, wat uiteraard veel duurder is en daarom slechts in weinig auto's werd gebruikt ondanks de veel grotere veiligheid. Ik weet niet wat er waar is van dat verhaal, maar wat ik wel weet is dat ik erg onder de indruk was van de toch nog goede staat waarin de auto verkeerde, ondanks de zichtbaar heftige crash.

Volledig mee akkoord!!! Porsche maakt enorm sterke wagens (hard staal) en ook de paparte vorm (weinig glas) draagt enorm bij tot die stijve cocon. Carrossiers die gecrashte Porsches terug willen rechten bijten hun tanden er echt op stuk...het zou niet de eerste maal zijn dat de ketting of bevestigingen van de rechtbank scheuren bij het trekken van een Porsche..dit is echt zware arbeid!!!

Wees gerust, een Porsche kan tegen een stootje...ook als ze op hun dak gaan!...Het dak bezwijkt niet onder het gewicht van de wagen... 8)

09 feb 2006 12:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Een vriend van mijn vader is lang geleden verongelukt samen met zijn vrouw
met een 928, in een bocht raakte een bus de achterzijde van de wagen,
die was kort daarvoor volgetankt,
beiden stierven door de vuurzee afkomstig van de crash.

100 % safe bent u nooit.
1 liter benzine is moordend.

09 feb 2006 13:54
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Ik ken persoonlijk zeker een vijftal gevallen.
Misschien is dit wel niet typisch voor Porsche, maar voor alle benzine-auto's.
Denk maar aan Ben Keaton die ook verkoold werd in de Carrera GT.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

Laatst bijgewerkt door rufie op 09 feb 2006 14:41, in totaal 1 keer bewerkt.

09 feb 2006 14:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Erwin was toch met zijn 964 op zijn dak gegaan en voor zover ik mij herinner was de passagiersplek helemaal plat :roll:

09 feb 2006 14:15
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Sjonnie schreef:
.... met zijn 964 op zijn dak gegaan en voor zover ik mij herinner was de passagiersplek helemaal plat :roll:

De vraag is natuurlijk ... HOE is 'ie op z'n dak terecht gekomen .....

Bij een koprol valt de dakschade nog wel mee ... maar als je met het dak op de grond 'gekwakt' wordt is het een heel ander verhaal ....

Zoals ik al eerder zei: vergelijk de veiligheid van een Porsche eens met een andere soort/type auto van dezelfde leeftijd/bouwjaar :idea:

09 feb 2006 14:52
Profiel WWW Facebook 
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
wat ik me al meer afgevraad heis hoe sterk zou de beugel van een targa zijn zou deze het houden als de auto op zijn kop gaat?
iemand hier al eens van van gezien of gehoord?

anton964

09 feb 2006 15:20
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
anton964 schreef:
wat ik me al meer afgevraad heis hoe sterk zou de beugel van een targa zijn zou deze het houden als de auto op zijn kop gaat?
iemand hier al eens van van gezien of gehoord?

anton964

alleszinds niet bij de 993..die heeft de stijfheid van een cabrio en dat voorspelt niet veel goeds...bij de oudere modellen denk ik wel dat de beugel opgewassen is tegen z'n taak...de stijl van de voorruit daarentegen???

09 feb 2006 15:29
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik dacht dat de Targa's van de oudere modellen de verstevigingen hadden (bodem en voorraam) van de cabriolet :roll: :?:

Laatste update 22/10/2013

09 feb 2006 15:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Devils son schreef:
rufie schreef:

? Ik weet van niets: vertel.

Met name de eerste 964ers kan ik me nog herinneren van een artikel in AMS..

09 feb 2006 17:37
Profiel
Bericht 
ome piet schreef:

Met name de eerste 964ers kan ik me nog herinneren van een artikel in AMS..

Misschien al lang opgelost, of die modellen die er last van hadden al lang alleen nog maar verkrijgbaar in "Roetzwart"?

09 feb 2006 17:44
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
MichM3 schreef:
alleszinds niet bij de 993..die heeft de stijfheid van een cabrio en dat voorspelt niet veel goeds...bij de oudere modellen denk ik wel dat de beugel opgewassen is tegen z'n taak...de stijl van de voorruit daarentegen???

Slik! :cry:

09 feb 2006 18:26
Profiel WWW
Westervoort
Bericht 
MichM3 schreef:
Wees gerust, een Porsche kan tegen een stootje...ook als ze op hun dak gaan!...Het dak bezwijkt niet onder het gewicht van de wagen... 8)

Echt niet...ja, bij voorzichtig omrollen mss...maar dat geld voor 99% vd wagens. Een beetje snelheid erbij, en je zit zo op de deuren, vraag 't ERwin maar eens... 8)

Kooi is wat dat betreft onontbeerlijk...

09 feb 2006 19:55
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Dat was mijn antwoord dus ook al ja.Idd rolkooi.Dan maar aan de RUF allemaal, rolkooi standaard....toch?

09 feb 2006 20:14
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
F@RGO schreef:
Een vriend van mijn vader is lang geleden verongelukt samen met zijn vrouw
met een 928, in een bocht raakte een bus de achterzijde van de wagen,
die was kort daarvoor volgetankt,
beiden stierven door de vuurzee afkomstig van de crash.

slik, daar word ik even stil van.

09 feb 2006 20:34
Profiel
Westervoort
Bericht 
2000 gtv schreef:
Dan maar aan de RUF allemaal, rolkooi standaard....toch?

Niet standaard...gewoon een optie.

09 feb 2006 20:38
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Jongens, van deze verhalen word ik niet vrolijk, maar heeft er iemand ook cijfers (zoals die van NCAP b.v.) ?
En F@rgo, inderdaad, het is die ene liter benzine hè ? Een lege tank is pas écht gevaarlijk...... Die explosie ligt dan heel dicht op de loer (ook met een kunsstof tank...) Ik heb mij wel eens laten vertellen dat een sigaret in een volle benzinetank dooft...(??)) Een sigaret in een (bijna) lege tank; (?)

http://www.ogrish.com/archives/explosio ... _2006.html

......zie ik daar nog een intacte LPG-tank zitten ?

R.

09 feb 2006 20:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende