Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 nov 2024 5:29



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Euro Loodvrij 98 of 95? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht Euro Loodvrij 98 of 95?
Zeg guys, wellicht een domme vraag, maar is het verstandig om Euro 95 te tanken? Bij Shell verkopen ze geeneens Euro 98 ... :cry: En wat doet 98 eigenlijk voor de moter?


14 feb 2006 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Bij mij staat in het klepje van de tankdop: Euro 98!

IMHO staat dat daar niet voor niets, dus gooi ik dat er maar in als Porsche dat aanbeveelt. Euro 95 kan misschien ook wel, maar als dat octaangehalte voldoende zou zijn geweest hadden ze dat wel geadviseerd, lijkt mij! :? :wink:


14 feb 2006 13:14
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik tank atijd 98 in de P
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


14 feb 2006 13:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Het octaangehalte is een maat voor de "klopvastheid" van de brandstof -dwz het voorkomen van vroegtijdige ontsteking. Vroeger belangrijker dan nu, en benzinemotoren slikken het doorgaans allemaal zonder dat je veel verschil merkt.

Kijk in je instructieboekje wat het minimum octaangehalte voor je motorblok is. Bij Porsche altijd 98 voor zover ik weet. Meer mag, minder niet. Lager dan voorgeschreven octaangehalte tanken kan in noodgevallen, maar zeker geen volle tank, en tank zo snel mogelijk een hoger octaangehalte.

De meeste inspuitsystemen zijn voorzien van klopsensoren die het kloppen kunnen detecteren en de ontsteking aanpassen. Dit aanpassen resulteert wel in iets minder vermogen wat doorgaans niet merkbaar is maar waarvan je misschien wel een klein verschil in brandstofverbruik kan merken.

Ik weet dat er een keer een test is geweest van een heleboel motoren van diverse makelij met 95 en 98 erin. Bij sommige was er geen verschil in vermogen (en verbruik), van andere dan weer wel.
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


14 feb 2006 13:19
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Bij mij staat in het klepje van de tankdop: Euro 98!

IMHO staat dat daar niet voor niets, dus gooi ik dat er maar in als Porsche dat aanbeveelt. Euro 95 kan misschien ook wel, maar als dat octaangehalte voldoende zou zijn geweest hadden ze dat wel geadviseerd, lijkt mij! :? :wink:


Aanbeveling 98 heeft te maken met de compressieverhouding van de Porsche motoren.
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


14 feb 2006 13:30
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
95 octaan kan helpen bij motoren die het moeilijk hebben in de winter bij het starten (95 bevat meer vluchtige delen).

Tank in de P niet minder dan 98 octaan indien aangegeven, is idd voor de vrij hoge compressieverhouding.
_________________________________________
Respekt für die Eltern


14 feb 2006 13:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken op het tankdopje/ de tankopening of daar iets op staat en uiteraard in het instructieboekje. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een tankstation die wel 98 verkoopt. Als Shell dat niet heeft ... shit, daar gaan m'n airmiles :roll:


14 feb 2006 14:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bericht 
Misschien kan dit helpen:

Afbeelding


14 feb 2006 14:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
S2 schreef:
Misschien kan dit helpen(..)


Een ander wellicht, mij niet. Mijn 996 staat niet in het rijtje.


14 feb 2006 14:52
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
O jee, daar gaan we weer; is al UITGEBREID besproken op dit forum.....

(de zoekfunctie...)


resumerend: 98....
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


Laatst bijgewerkt door Epicurus op 14 feb 2006 15:00, in totaal 1 keer bewerkt.



14 feb 2006 14:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Met hoofdletters schrijven is als schreeuwen op papier :roll:


14 feb 2006 14:56
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
adu schreef:
Met hoofdletters schrijven is als schreeuwen op papier :roll:



Zo bedoel ik dat niet (ik houd niet van schreeuwen); het is slechts om aan te geven hoeveel erover gesproken is..... (dikgedrukt beter ?)
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


14 feb 2006 15:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Epicurus schreef:
O jee, daar gaan we weer; is al UITGEBREID besproken op dit forum.....

(de zoekfunctie...)


resumerend: 98....

De opmerking klopt :!: ..... de conclusie daarentegen :roll: ......
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


14 feb 2006 15:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
EriC4C schreef:
(..)De opmerking klopt :!: ..... de conclusie daarentegen :roll: ......


Had inderdaad wat oude topics "diagonaal doorgelezen", maar die waren of niet van toepassing op de 996 of gaven mij geen eenduidig antwoord op de vraag. Ik sluit overigens niet uit dat ik een topicje en/ of reactie hier en daar heb gemist. Begrijp nu dat 98 waarschijnlijk door Porsche wordt geadviseerd/ voorgeschreven. Ga dat in het instructieboekje eens nakijken.


14 feb 2006 15:12
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
EriC4C schreef:
Epicurus schreef:
O jee, daar gaan we weer; is al UITGEBREID besproken op dit forum.....

(de zoekfunctie...)


resumerend: 98....

De opmerking klopt :!: ..... de conclusie daarentegen :roll: ......


EriC4C
Moderator




964 C4 Cabrio '91 nachtblau

Geplaatst: 22 Nov 2005 21:22 -

--------------------------------------------------------------------------------
Olaf schreef:
Wie kan er zowel 95 als 98 tanken en merkt hierbij verschil in het verbruik

Ik

_________________
Nothing beats the sound and joy in a topless 911 !







Of bedoelde jij een ander draadje ?

(ik deel je mening overigens volledig)
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


14 feb 2006 15:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Epicurus schreef:
(..) (dikgedrukt beter ?)


Niet echt, maar ieder zo z'n stijl. Soms lastig om op papier de juiste toon/ uitdrukking te vinden. Overuigens begrijp ik nu wel wat je bedoelt, er is inderdaad al het één en ander over geschreven (zie daarover mijn voorgaande reactie).


14 feb 2006 15:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
adu schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken op het tankdopje/ de tankopening of daar iets op staat en uiteraard in het instructieboekje. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een tankstation die wel 98 verkoopt. Als Shell dat niet heeft ... shit, daar gaan m'n airmiles :roll:


V-power wordt verkocht als 95, maar is vergelijkbaar met 97RON. Je kan zonder problemen V-power in een Porsche mikken. In Duitsland is het echter nog beter, daar is V-power 100RON. Maar daar is volgens Shell in NL geen behoefte aan... :evil:


14 feb 2006 15:24
Profiel
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Met de moderne electronica en klopsensoren wordt 98 interessant, aangezien we dan alle energie eruit kunnen halen die erin zit.
Zoals ik al zei deel ik de mening van Eric, op mijn BMW (goede DTE-meting) heb ik al eens uitgebreid onderzoek gedaan naar verbruik; conclusie: octaan 95; 1:6, octaan 98; 1:7, en dit over diverse tankbeurten (ongeveer 95 liter per keer) gemeten.
Zuinig is leuk, maar het geeft ook een goede indicatie van verbranding; zoals, naast Porsche, ook aanbevolen door BMW tank ik nu in de auto's die het aankunnen 98. Probeer het maar eens ! (b.v. BP Ultimate?)
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


14 feb 2006 15:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster
Belgium
Bericht 
Devils son schreef:
adu schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken op het tankdopje/ de tankopening of daar iets op staat en uiteraard in het instructieboekje. Zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een tankstation die wel 98 verkoopt. Als Shell dat niet heeft ... shit, daar gaan m'n airmiles :roll:


V-power wordt verkocht als 95, maar is vergelijkbaar met 97RON. Je kan zonder problemen V-power in een Porsche mikken. In Duitsland is het echter nog beter, daar is V-power 100RON. Maar daar is volgens Shell in NL geen behoefte aan... :evil:


hier op de shell pomp staat V-power 98 (weet nu wel niet hoe dat in nederland zit )


14 feb 2006 16:15
Profiel WWW Facebook  ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
nl = 97 dacht ik; staat overigens 95 bij meen ik
_________________________________________
Got coffee?


14 feb 2006 16:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht 
BP Ultimate is zeker 98 en daar kan je freebees in plaats van airmiles gaan sparen. :wink:


14 feb 2006 17:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
911 Carrera 3.2 schreef:
BP Ultimate is zeker 98 en daar kan je freebees in plaats van airmiles gaan sparen. :wink:

Die freebees geven voor mij de doorslag. :lol:


14 feb 2006 17:37
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
911 Carrera 3.2 schreef:
BP Ultimate is zeker 98 en daar kan je freebees in plaats van airmiles gaan sparen. :wink:

doe ik ook en proefondervindelijk beter dan v power (dat vond ie minder en ging ervan hikken)
_________________________________________
Got coffee?


14 feb 2006 17:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht 
Nou dat kan ik nog niet zeggen, er zit nu voor het eerst Utimate in maar bij Vpower hikte de moter idd af en toe.


14 feb 2006 17:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
911 Carrera 3.2 schreef:
Nou dat kan ik nog niet zeggen, er zit nu voor het eerst Utimate in maar bij Vpower hikte de moter idd af en toe.

bevalt mij prima nu een half jaar
_________________________________________
Got coffee?


14 feb 2006 17:58
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.