Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 2:35



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Stationair toerental te hoog (924) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht Stationair toerental te hoog (924)
Vanaf het begin dat mijn 924 weer rijd had ik al problemen met stationair toerental. Dat was opgelost dmv het auxillery valve te vervangen want die zat potdicht.

Toen was het even netjes 1100 toeren bij koude motor en 1000 toeren bij warme motor. Nu heb ik ook ondertussen de benzine verdeler (+ luchtweger) vervangen en was toen eerst ook netjes.

Nu is hij gewoon bij koude start 900 toeren. Maar als hij warm is is het gewoon te vaag. Ene keer is het 1100 toeren, stuk gereden is het 1500 toeren etc. Vanmiddag en vanochtend toen ik naar school reed gewoon 2000 toeren strak :| Waarmee ik evt. vermoedelijke lucht-lekkage in de inlaat mogelijk kan uitsluiten. Soms zakt het toerental wel weer naar 1800 toeren.

Ook heb ik toen ik op school aan kwam even onder de motorkap gekeken. Eerder had ik dit al eind vorige week gedaan omdat ik niet echt wist wat het was (nu nog steeds niet..). Ik heb bij iedere slang (carterontluchting etc) gevoelt met me handen (had geen plantenspuit + water voorradig) en voelde weinig. Ook had ik even de stationair stelschroef geprobeerd maar die Reageert nergens op :roll: . De gaskabel heb ik van de week gesmeerd met teflon spray maar ik had niet het idee dat ie echt strak stond of klemde. Wel viel me op dat de gaskabel span gedeelte helemaal (heb ik nog niet aangezeten) tot de laatste schroefdraad ongeveer was aangedraaid. Daar ga ik morgen ook ff testen. Maar beide kleppen sluiten gewoon goed :|

Wat ik heb gedaan (kort samengevat):
-Gas kabel gesmeerd
-Speling gecheckt gaskabel, was gewoon prima
-Beide lucht kleppen staan dicht :?

Todo:
-Water vernevelen bij iedere inlaat slang kijken of dat effect heeft
-Brandstof te rijk? CO waarde is 3% was netjes zo, liep ie het mooist op (was bij 1100 toeren).

Iemand ander idee of waar ik moet zoeken (behalve het inlaat traject)? Alvast bedankt :)


22 feb 2006 15:53
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Koudstart valve en koudstart sproeier even sjekken. Die van mij wil koud niet lekker starten en dat heb ik opgelost, maar nu loopt hij warm ook wat te vlot.

Ik heb de gelegenheid nog niet gehad om beide ventielen even te controleren.

Heb vandaag wel twee nieuwe gasveren voor de motorkap gekregen. Ebay: 35 euri inclusief verzenden en daar krijg je in de winkel nog niet één voor. Heel goede kwaliteit zie ik en ze werken super want de stok heb ik niet meer nodig. Aanrader dus voor de toekomst.

Laat even weten hoe het met dat stationair lopen zit. Ik moet het euvel bij mij ook nog verhelpen en ik vermoed een van de twee. De luchtklep is te meten: stroommeter ertussen en dan moet de stroom langzaam minder worden (weerstand wordt hoger) en zou de luchtschuif dus dichter moeten zitten. Ik denk dat ik m dit weekend losmaak en op de werkbank eens goed bekijk. Koudstartsproeier werkt geloof ik 10 seconden maar de werking daarvan is mij een beetje vaag.
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


22 feb 2006 17:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
De werking van de koude start die bij de bovenkant van het inlaatmanifold / gasklep huis zit?

Daar heb ik die slang ook al af getrokken, toen viel de motor gewoon bijna uit, snel ding er weer op en deed het weer goed (teveel valse lucht). Dus die koude start injector is gewoon dicht, ik spuit alle aansluitingen eens in met Contact spray etc en ga ff de weerstand meten van de klep.


22 feb 2006 17:57
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ja, op de gasklep zit direct (een beetje omhoog) de koudstartinjector (2x letterwaarde, 3x woordwaarde en je bent meteen van je C af) en die sproeit op het begin ff wat pufjes peut.

Luchtschuif is een soort schijf met twee tuitjes aan weerszijden. Slang uit luchtbuis loopt door de schuif naar het inlaatspruitstuk dus om de gasklep heen. Bij koude is de schuif open en loopt er een grote bypass lucht. Als de motor wordt gestart, dan loopt door een weestands-bimetaal een stroom waardoor de schuif langzaam dichtschuift. Uiteindelijk is de schuif in z'n eindpositie.

Ik haal 'm dit weekend los en kijk hoe hij het doet. 12V erop (even meten in ingebouwde toestand) en zien hoe en hoelang de schuif beweegt. Bij een 911 van mijn baas leek hij niet te werken en kreeg je dit euvel van te vlot draaien. Bleek later toch te werken na wat WD-40.

Als je zegt dattie niet op de schroef-bypass reageert, dan zou ik dat traject ook wantrouwen. Kan ook zijn dat de schuif open blijft staan en die schroefbypass op de gasklep in verhouding weinig uitmaakt.

Koudstartsproeier daarvan weet ik niet hoe die wordt aangestuurd. Ik dacht dat de 924 geen centrale elektronica had dus dan moet de sproeier zichzelf regelen. Eruit draaien en een schoon jampotje zullen zeker verklaren waar 'm de kneep zit.

Meer kan het eigenlijk niet zijn. De slang van het carter naar de luchtbuis kan broos geworden zijn en die heb ik vervangen door een nieuw stuk slang met twee koppelstukken. Ik heb ook eens zo'n carter ontluchtingsfilter gebruikt, maar daar komt me wat teveel damp uit waarvan ik niet weet of het goed is of niet. Dan maar meeverbranden ofschoon daardoor de inlaatlucht warmer wordt en er dus minder zuurstof beschikbaar is.

Ik ga het ook gewoon vanavond doen. Ben net met de Pussywagon even naar het werk gereden en als ik dadelijk terug ben, dan gaan we eens op onderzoek uit.

En dan leunt mijn motorkap op zijn nieuwe gasveren :lol:
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


22 feb 2006 19:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Die koudestartinjector was volgens mijn gewoon dicht (of open, maar ik neem aan dat ie dicht is als de motor op bedrijfstemperatuur is). Toen ik de slang eraf trok die naar de auxillery valve gaat.

Ik heb deze klep al vervangen, de eerste bleef pot dicht zitten resulteerde met een koude motor niet stationair draaiend (500 toeren) te krijgen, Maar misschien was dat ook een combinatie van factoren (o.a. die klep + injectoren).

Maar ik meet die klep morgen even door, geloof dat ie 75-100 ohm moet krijgen als je hem door meet (de klep dan). Heb jij gewoon wd-40 in de opening gespoten of kun je nog losmaken?

Ik ga morgen dan evt. die klep "reviseren" kijken of dat iets oplevert en alle elec. contactjes even inspuiten met contact spray.

Maar die klep op 12v zetten, kan dat dmv een pc voeding of gewoon een losse accu? Of moet daar nog iets tussen?


22 feb 2006 20:22
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 2.0i '80
Bericht 
Achteraan op je cilinderkop, onder de stroomverdeler, zit een huis met daarin een temperatuursensor (klassieke NTC-weerstand, dashboardinformatie) en een temperatuur-tijdsschakelaar. Da's ook een bimetaal, hier opent het een contact als het warm wordt, bij gesloten contact wordt de koudestartinjector aangestuurd. De koudestartinjector wordt alleen aangestuurd tijdens het starten met koude motor en alleen maar de eerste 10 seconden. Hij werkt niet met warme motor omdat de warmte van de motor het bimetaal in de temperatuur-tijdsschakelaar al krom heeft laten trekken, het contact voor de koudestartinjector staat dan open. Rond het bimetaal zit ook een warmtedraad, tijdens het starten komt hier 12 Volt op, het bimetaal zal zich langzaam krommen en da's de reden dat de koudestartinjector het maar 8 à 10 seconden mag volhouden, ook al start je langer. Simpel en bedrijfszeker systeem, komt geen electronica aan te pas.


Extra-luchtklep (auxilliary air valve) kan je idd checken door er 12 volt op te zetten, mag van accu komen, pc-voeding ook goed. Pas op met een accu, als je een kortsluiting maakt en je draden zijn niet gezekerd, dan zie je wat! Na 10 minuten spanning zou ie van volledig open, naar volledig toe moeten zijn gegaan.

Misschien werkt de warmdraairegelaar niet goed meer (achteraan / onderaan op inlaatspruitstuk, 2 benzineaansluitingen), daardoor kan het zijn dat de tegendruk van de brandstof op de luchtmeetschijf te laag is, resulterend in een iets rijker mengsel en dus een hoger toerental. Je kunt alleen een ohmmeting over de contacten doen, het ding is zelf niet te herstellen en naar ik al heb gehoord erg duur om te vervangen, dus ik hoop maar dat het die niet is.
_________________________________________
Wees vriendelijk tegen domme mensen


22 feb 2006 21:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Ja daar heb ik ook al aan zitten denken, volgens mijn porsche garage was dat best prijzig. Hier ook weer zo`n weg werp onderdeel omdat er zo`n membraam pakking tussen zit.

Maar ik ga morgen het zootje door meten, op alle elec. aansluitingen contactspray erop en schuren etc. Dan ook even die klep fixen en door smeren.


22 feb 2006 22:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Update!:

Vanmiddag klep gedemonteerd (auxillery valve) en zowel op de verwarming als electronisch (12v) ging hij netjes dicht. Wel heb ik hem even gesmeerd met wd40 want er kwam een partij zooi uit zetten, na uitgelekt te hebben schoon gemaakt aan de buitenkant + terug gemonteerd.

Ik weer gelijk het hele inlaat traject langsgelopen maar kon weinig ontdekken behalve dat de grote rubberen inlaat stuk bij de luchtweger niet echt lekker zat. Dus alle slangen erop gedemonteerd en netjes weer aangesloten.

Toen kwam de grote test :P ff gestart en ze liep zowaar 1000 toeren (beter als eerst :P ) maar dat kwam denk ik doordat de klep niet geheel nog naar de koude toestand terug is gesprongen. Vanavond denk ik even een test rit maken. Kun je bij de koude stand het toerental ook regelen?


23 feb 2006 17:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Koud kun je ook regelen. Meestal is het het best om koud zo te regelen dattie na het koud starten 900 toeren maakt. Als je dan bij een warme motor het toerental te hoog krijgt, dan moet je meer benzine laten geven (toerental stijgt warm dan, dus bypass wat bijregelen) en laten afkoelen. Dan weer bij kou starten en op 900 zetten, kijken wattie warm doet.

Dat is een beetje heen en weer regelen met inspuiting versus bypass maar er komt een punt, dat je gemiddeld 900 kunt krijgen, plus of min 50 toeren bij koud en warm.

Dus die inspuiten was goor? Moet ik nog steeds doen want gisteravond werd het toch nog gezellig... Heb wel nog even op mijn nieuwe gasveren gegeild...
_________________________________________
Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…


23 feb 2006 20:50
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
924
Opeinde
Bericht 
Vraagje van mij: kun je die valve (waar de lucht bij koud wel en bij warm niet door mag gaan) gewoon van binnen reinigen met benzine/terpentine of WD 40? Graag een reactie, want ik heb denk ik hetzelfde probleem.
_________________________________________
Puur een belevenis... een Porsche 924


20 apr 2007 18:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
tommyforyou schreef:
Vraagje van mij: kun je die valve (waar de lucht bij koud wel en bij warm niet door mag gaan) gewoon van binnen reinigen met benzine/terpentine of WD 40? Graag een reactie, want ik heb denk ik hetzelfde probleem.


Ik heb hem eerst gereinigd met een beetje remmenreiniger, en toen met wd40, werkte prima.


20 apr 2007 21:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht 
Zelfde ervaringen met wd40, een boel rotzooi kwam eruit.


20 apr 2007 22:03
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
924
Opeinde
Bericht 
'regelen met bypass versus inspuiting". maar waar precies zit de één en waar de ander? Ik heb wel een schroef gevonden waar als ik eraan draai het toerental omhoog danwel omlaag gaat (zowle bij koude als warme motor). Voor mij is nog veel nieuw zoals jullie merken, maar leer graag.
_________________________________________
Puur een belevenis... een Porsche 924


20 apr 2007 23:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.