D.I.Y. verdelerkappen + rotor vervanging.
Porschers,
Weer eens een dagje "leuk" zitten DIY'en aan de 964.
Vandaag stonden op het programma
Verdelerkappen en rotors vernieuwen.
Is een vrij eenvoudig klusje indien men even het verstand erbij houd ...
Ook geeft deze DIY de mogelijkheid het aandrijfriempje van de 2e verdeler te controleren. Indien dit gebroken zou zijn merk je het vaak niet, en in het slechtse geval kan het wel degelijk motorschade tot gevolg hebben. Doel van deze riem is het aandrijven van de 2e rij bougies.
Dus bij defect van deze riem zal je kar nog wel rijden maar op 6 ipv 12 bougies.
Moeilijk te zien op de foto maar onder de pijl zit dus de bewuste riem. Bij mij gelukkig nog hoe het hoort
Het "gevaar" in deze klus schuilt erin dat je dus alle bougiekabels van de verdeelkappen moet gaan verwijderen en dat je zo een wirwar van stekkers en pluggen krijgt. Goed markeren is de boodschap. Had ik dus NIET gedaan ... met alle gevolgen vandien ... gelukkig alles weer op de juiste volgorde gekregen
was wel ff zoeken ...
Eens de kappen eraf zijn is het vervangen van de rotor kinderspel ... kan deze bijna niet verkeerd plaatsen. Opklikken en even goed doordrukken en klaar is kees ...
Dan de nieuwe kappen erop en alle bougie-kabels weer netjes op zen plaats... was ff knoeien in mijn geval ... zoals eerder gezegd ... wegens niet fatsoenlijk markeren.
Nieuwe verdeelkappen en rotor op zn plaats.
Dirk