Auteur |
Bericht |
ECT
|
Chiptuning
Vanmiddag was ik op kantoor in gesprek met een collega die vertelde dat hij onlangs zijn BMW M3 had getuned door chiptuning en re-mapping. Hij merkte een vermogenstoename en een betere reactie op het gas. Er worden hogere rendementen behaald door een betere afstelling van benzine/luchtmengsel en electronica.
Chiptuning is vlgs zijn zeggen voor elke auto mogelijk en ook voor Porsche.
1. Wat houdt chiptuning en re-mappen precies in?
2. Kan men hiervoor bij je Porsche dealer terecht of alleen bij gespecialiseerde (niet-) merkgebonden tuners?
3. Merkt men daadwerkelijk een toename van de motorprestaties?
4. Iemand hier zijn chip getuned bij een 993?
|
02 maart 2006 23:35 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Laat de 993 (en zeker de 285 pk versie) nou zo'n beetje de Porsche zijn die het minst goed reageert op chiptuning.
Alleen chiptunen zal niet veel uitmaken. De grote vraag is ook: wat wil je ermee bereiken...
|
02 maart 2006 23:38 |
|
|
ECT
|
Devil,
Wat is de reden dat de 993 Varioram niet goed reageert op chiptuning?
Wat ik ermee wil bereiken? Het beste uit de 3.6 liter boxer halen en natuurlijk nog meer rijplezier.
Uit onderstaande link word ik ook niet veel wijzer van:
http://www.chipmeister.nl/merken/porsche.html
Laatst bijgewerkt door ECT op 02 maart 2006 23:43, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 maart 2006 23:42 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Bij cartronic kun je je 993 laten chippen, duidelijk merkbare toename van de motorprestaties
Mijn 993 is voorzien van een cartronic chip, op de site van cartronic en op de duitse forum's kun je veel info vinden.
|
02 maart 2006 23:43 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Zal al flink over geOH't zijn, maar Porsche maakt in principe sportwagens, dus als je ze nog sneller wilt hebben, zal dat toch wel in de levensduur schelen
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
02 maart 2006 23:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Alle 3,6 NA Luchtgekoelden zijn tot zo'n 290/300 pk te kietelen met kleine aanpassingen. Van 250-290/300 pk merk je. Van 285 naar 290/300... tsja...
Punt is dat Porsche bij de Varioram er eigenlijk al bijna alles heeft uitgehaald.
|
02 maart 2006 23:51 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ervaring met de 272 pk versie neem ik aan?
|
02 maart 2006 23:52 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Er zit nog behoorlijk wat reservekracht in zo'n blok.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 maart 2006 23:52 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Van 272 naar 315 pk. Lijkt me wel merkbaar ja.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 maart 2006 23:54 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Met alleen een chip? Geloof ik niets van, sorry.
|
02 maart 2006 23:55 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Tot 600 pk kan het allemaal. Maar dan moet je echt wel het een en ander gaan versleutelen...
|
02 maart 2006 23:57 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Noem het lijstje even met aangepaste zaken Joost.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 maart 2006 23:58 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 maart 2006 23:59 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik was bij het 3,6 luchtgekoelde blok blijven hangen...
|
03 maart 2006 0:05 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Ja, heb vaak genoeg met een standaard 993 gereden, laatst nog een vriend van me laten rijden in mijn 993. Zelf rijdt hij dagelijks een standaard 993, er zat een behoorlijk verschil in vond hij.
Moet ik toch echt voor in historie duiken en die zit nog in een verhuisdoos, misschien kan Humphrey helpen.
Volgens mij moet je hier eens kijken http://www.cartronic-motors.com/porsche_993_lk993.html
|
03 maart 2006 0:32 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Nou en dan.........
Nog steeds geen 315 pk......
mvgr.
Roi (die helemaal niet gelooft in chiptuning van atmosfersiche modellen als je weet hoe perfect het "standaard" Bosch systeem al is van zichzelf).
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
03 maart 2006 1:25 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Re: Nou en dan.........
LK pakketje in combi met RSR uitlaatsysteem.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
03 maart 2006 2:37 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Nou en dan.........
15pk extra uit het bijna perfecte uitlaatsysteem van de 993?
|
03 maart 2006 10:14 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Re: Nou en dan.........
Je kunt het maar niet geloven he? Jaloers? Joost, plant die rollenbank uitdraai even op het net.
Blijkbaar is het niet zo perfect. De techniek is inmiddels 12 jaar verder.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
03 maart 2006 14:57 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Nou en dan.........
Nee. Ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen. Feit is dat velen zoeken naar de pot met goud, maar weinigen deze pot ook daadwerkelijk vinden.
|
03 maart 2006 15:01 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Re: Nou en dan.........
Naar wat ik me heb laten vertellen is er met sportuitlaten nog wel wat uit halen. Meer dan 300 pk zal het niet worden bij een varioram. Dat cartronic pakketje zal denk ik bij een Varioram niet veel uitmaken omdat die gasklep er al inzit. (heb ik mij laten vertellen)
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
03 maart 2006 15:33 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Voor wat het waard is hier de uitdraai:
|
03 maart 2006 15:56 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dat overtuigt niet echt. 237 pk gemeten aan de wielen. Wat dat aan de krukas is... geen idee. Wel weet ik dat de G50 modellen (zo blijkt uit tests) een transmissieverlies hebben van 12-15%. Dit is ook een normale waarde.
Als ik uitga van een verlies van 15%, dan is 237 pk aan de wielen: 279 pk.
Als ik uitga van een verlies van 20%, dan nog kom ik niet hoger dan 296 pk.
Cartronic komt derhalve tot 315 pk omgerekend aan de krukas, maar ik vind dat op zijn zachts gezegd optimistisch. Het is en blijft natte vingerwerk. Maar het is jammer dat er geen "before" test is gedaan (dan kun je iig beter schatten).
|
03 maart 2006 16:40 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Bij gelegenheid moet je maar eens mee rijden.
|
03 maart 2006 16:43 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik weet dat de setjes van cartronic goede resultaten opleveren (vooral bij de 964). Eigenlijk zijn de werkelijke cijfers dus niet zo van belang. Maar waar ik op wijs is dat die 315 pk die op de uitdraai staat een pure aanname is.
|
03 maart 2006 16:46 |
|
|