Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:55



Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Chiptuning 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht 
RS-R schreef:
Bij gelegenheid moet je maar eens mee rijden.


Daar gaat het per slot van rekening om :!:
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


03 maart 2006 16:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Devils son schreef:
RS-R schreef:
Bij gelegenheid moet je maar eens mee rijden.

Ik weet dat de setjes van cartronic goede resultaten opleveren (vooral bij de 964). Eigenlijk zijn de werkelijke cijfers dus niet zo van belang. Maar waar ik op wijs is dat die 315 pk die op de uitdraai staat een pure aanname is.

Terzijde, elke bankmeting is gebaseerd op aannames he... Weet jij hoeveel pk'tjes jij uit je blok haalt? Of heb je het gevoel dat het er wel 250 moeten zijn :cheesy: (no offense, maareh, dat ding van Humph/Joost gaat echt wel vooruit ;) )


03 maart 2006 16:55
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
correctie van Joost,
die van mij komt zo. :wink:


03 maart 2006 17:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
paSCal schreef:
Terzijde, elke bankmeting is gebaseerd op aannames he... Weet jij hoeveel pk'tjes jij uit je blok haalt? Of heb je het gevoel dat het er wel 250 moeten zijn :cheesy: (no offense, maareh, dat ding van Humph/Joost gaat echt wel vooruit ;) )


Je hebt helemaal gelijk. En mijn motor zal zeer waarschijnlijk geen 250 pk meer halen. Ik heb de teller inmiddels al weer over de 205.000 km staan. Maar daar gaat het ook niet om.

Zoals gezegd: die setjes van cartronic leveren een mooi resultaat. En ik geloof best dat die auto (tegen de) 300 pk heeft. Maar dat is ook heel mooi, want gelijk aan de 993 RS 3.8 en de 964 RS 3.8... Beiden zeer snelle auto's.


03 maart 2006 17:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
en die hebben onderin wel meer in huis,
kan niets( lees chiptuning incl.snelle nokkenassen) tegenop.


03 maart 2006 17:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
RS-R schreef:
en die hebben onderin wel meer in huis,
kan niets( lees chiptuning incl.snelle nokkenassen) tegenop.


Hetgeen eens te meer de betrekkelijkheid van de cijfers benadrukt.


03 maart 2006 17:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Devils son schreef:
Dat overtuigt niet echt. 237 pk gemeten aan de wielen. Wat dat aan de krukas is... geen idee. Wel weet ik dat de G50 modellen (zo blijkt uit tests) een transmissieverlies hebben van 12-15%. Dit is ook een normale waarde.

Als ik uitga van een verlies van 15%, dan is 237 pk aan de wielen: 279 pk.

Als ik uitga van een verlies van 20%, dan nog kom ik niet hoger dan 296 pk.

Cartronic komt derhalve tot 315 pk omgerekend aan de krukas, maar ik vind dat op zijn zachts gezegd optimistisch. Het is en blijft natte vingerwerk. Maar het is jammer dat er geen "before" test is gedaan (dan kun je iig beter schatten).


Meestal wordt het verlies in de aandrijflijn toch gemeten op de rollenbank? Daar komt ook die 43 kW vandaan volgens mij. 't Is geen G-tech die je even in de sigarettenaansteker plugt en die voorgeprogammeerde percentages hanteert.

Wat overigens niet wegneemt dat er inderdaad ook dan nog voorgeprogrammeerde waardes in de formules zitten :roll:
Reden om voor een meer betrouwbare meting de rollenbank van de chiptuner links te laten liggen.


03 maart 2006 17:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jort schreef:
Meestal wordt het verlies in de aandrijflijn toch gemeten op de rollenbank?


Klopt. Waarbij even vergeten wordt dat deze meetmethode bijzonder onbetrouwbaar is...


03 maart 2006 17:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Hangt van het type motor af en de gehanteerde methode heb ik me laten vertellen. Er zijn verschillende methoden om de verliezen te meten, waarbij de ene meetmethode beter werkt bij motor type A en de andere meetmethode beter bij type B. Zal eens kijken of ik de info nog kan opduiken.


03 maart 2006 17:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Ik vrees dat Devils son het verkeerd gelezen heeft: op de sheett staat het vermogen in KW, niet in PK.

:?


03 maart 2006 18:15
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
924carreragt schreef:
Ik vrees dat Devils son het verkeerd gelezen heeft: op de sheett staat het vermogen in KW, niet in PK.

:?


Heb ik gelezen en alles netjes omgerekend.


03 maart 2006 18:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Citaat:
Je hebt helemaal gelijk. En mijn motor zal zeer waarschijnlijk geen 250 pk meer halen. Ik heb de teller inmiddels al weer over de 205.000 km staan.


Al aan 't sparen voor een revisie?
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


03 maart 2006 18:29
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
michael schreef:
Devil's Son schreef:
Je hebt helemaal gelijk. En mijn motor zal zeer waarschijnlijk geen 250 pk meer halen. Ik heb de teller inmiddels al weer over de 205.000 km staan.
Al aan 't sparen voor een revisie?

*ai*... Doe dat nou niet michael.... :cheesy:... Goed, chiptuning van een 993 dus...

Alleen met een chippie ga je niet veel vermogenswinst halen, misschien wel een ander gedrag, maar echte "winst" niet toch?


03 maart 2006 18:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
michael schreef:

Al aan 't sparen voor een revisie?


Het jippie antwoord zou zijn: daar hoef IK niet voor te sparen. :twisted:

Ik kies echter voor het antwoord: het is een fabel dat Porschemotoren uit elkander vallen na 200.000 km.


03 maart 2006 18:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
paSCal schreef:
michael schreef:
Devil's Son schreef:
Je hebt helemaal gelijk. En mijn motor zal zeer waarschijnlijk geen 250 pk meer halen. Ik heb de teller inmiddels al weer over de 205.000 km staan.
Al aan 't sparen voor een revisie?

*ai*... Doe dat nou niet michael.... :cheesy:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink: .

Sorry, maar ik word langzaam een beetje moe van die "alhetandereisnietgoed,verkeerd,ofdiscutabel,maarhetmijneiswelgoed"mentaliteit.

En nu inderdaad terug naar het chippen van de 993.
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


03 maart 2006 18:57
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Devils son schreef:
Ik kies echter voor het antwoord: het is een fabel dat Porschemotoren uit elkander vallen na 200.000 km.


Ik mag deze "nieuwe" 8) Devil wel... ; zelfde kennis...maar minder geneigd tot overtuigen...gewoon zijn mening gevend... :thumright:



Mijn mening hoor... 8) :wink:


03 maart 2006 19:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Discusie
Ik mag het wel een beetje discusie. Als je schaapjes wil, dan zal je toch moeten kiezen voor een andere forum :D .

Dit is een open medium, waarbij iedereen zijn mening mag verkondigen.


03 maart 2006 19:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht Re: Discusie
Gizmo schreef:
Dit is een open medium, waarbij iedereen zijn mening mag verkondigen.


Knappe vent die Devil hiervan weerhoud... 8) maar wss leest hij beter tussen de regels door dan jij... :wink:


03 maart 2006 19:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Jurg
:?: Jurgen ik kan je ff niet volgen. Ik weet het, is laat voor mij ben nog aan het werk.


03 maart 2006 19:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
Bericht Re: Discusie
Gizmo schreef:
Ik mag het wel een beetje discusie. Als je schaapjes wil, dan zal je toch moeten kiezen voor een andere forum :D .

Dit is een open medium, waarbij iedereen zijn mening mag verkondigen.



:shock:

Is dat zo :?: Ik kreeg van de week een andere indruk........



Citaat:
Quote:
Je hebt helemaal gelijk. En mijn motor zal zeer waarschijnlijk geen 250 pk meer halen. Ik heb de teller inmiddels al weer over de 205.000 km staan.


Al aan 't sparen voor een revisie?


:lol: :lol: Sterk :!:

Ik ben ook van mening dat je scherp maar correct moet kunnen discussieren. Dus een prikje hier en daar moet mi gewoon kunnen.


Nog even to the point:

Het is toch niet belangrijk of de pk's/kw's helemaal precies kloppen. Ik neem aan dat er voor en na de tuning gemeten wordt. Voor mij zou alleen de toename van belang zijn. Ik neem aan dat als je een aanzienlijke stijging constateert er wel een kern van waarheid inzit.

Misschien wat naief :?:
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


03 maart 2006 19:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Ook ik had mijn vragen vwb de rollenbank-conclusies...niet over de ex van Humpf, maar in het algemeen... ; is het dus zo, dat je een meting krijgt over de pk's naar de achterwielen, en DUS een aanname van het motorvermogen?

Je moet dus "gokken" wat het verlies is aan kracht door de transmissie?
En zit hierin nog verschil tav atmosferische- en geblazen motoren...?

Dit naar aanleiding van het plan dat er zo'n half jaar geleden was, om met een paar man eens zo'n meting op de rollenbank te doen...


03 maart 2006 19:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Discusie
Teun schreef:

Het is toch niet belangrijk of de pk's/kw's helemaal precies kloppen. Ik neem aan dat er voor en na de tuning gemeten wordt. Voor mij zou alleen de toename van belang zijn. Ik neem aan dat als je een aanzienlijke stijging constateert er wel een kern van waarheid inzit.


Is het ook niet. Maar om echt to the point te gaan: met ALLEEN een chip bereik je niet zo heel veel. Cartronic doet dan ook meer dan alleen de chip aanpassen.

En vwb de uitlaat bij een 993: zou ik persoonlijk voor de vermogenswinst niet mijn geld instoppen.


03 maart 2006 20:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jurgen schreef:
is het dus zo, dat je een meting krijgt over de pk's naar de achterwielen, en DUS een aanname van het motorvermogen?


Klopt

Citaat:
Je moet dus "gokken" wat het verlies is aan kracht door de transmissie?


Het is wat beter dan gokken, maar wat slechter dan weten. Men kan een schatting maken, meer niet. Er is maar één manier om krukas-pk's te meten: en daarvoor moet de motor eruit!

Citaat:
En zit hierin nog verschil tav atmosferische- en geblazen motoren...?


Bij geblazen motoren heb je een extra probleem: de intercooler werkt stilstaand veel minder efficient. Maar misschien dat daar weer een work-around voor is...


03 maart 2006 20:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
971 Panamera gts 991 Turbo S /ex 930 Turbo (ex) / 970 Panamera (ex)
Zwolle
Bericht 
Als al die pk's belangrijk zijn, koop dan een turbo! Die is ook wat makkelijker te tunen. En om echte tijd winst te halen van 0 naar 100 moet je wel heel vet investeren om een paar tienden van een seconde te winnen.

Speelt geld geen rol, ga dan naar RUF. 650 pk heb je zo. :wink:
_________________________________________
TURBO EARGASM !


03 maart 2006 20:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Devils son schreef:

Bij geblazen motoren heb je een extra probleem: de intercooler werkt stilstaand veel minder efficient. Maar misschien dat daar weer een work-around voor is...


Klopt. Ga met een turbo (intercooler) altijd naar een rollenbank met fan die (veel) koude lucht aanvoert, anders kom je bedrogen uit.

Verliezen worden meestal geschat door de auto uit te laten rollen en de weerstand te bepalen.


03 maart 2006 20:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.