Dank je Rufie.
Ik zal eens een voorbeeld geven.
Een paar maand geleden kwam hier een oudere meneer met een hele mooie 924S uit 1988. Deze meneer was heel erg trots op zijn auto en vertelde mij dat hij de auto nieuw had gekocht en dus eerste eigenaar was.
Hij kwam langs omdat er een klein plasje groene vloeistof onder de motor lag. Hij wilde niet meer naar de dealer waar hij altijd de auto in onderhoud had gehad en nieuwe had gekocht. De jongens die er nu werkten wisten niks meer van deze auto's, was zijn argument.
Het bleek een lekke waterpomp te zijn.
Terwijl de auto op de brug stond vroeg hij wat ik er van vond. Dus ik met de looplamp eens onder de auto doorgelopen. Ook al had de auto maar 60.000 km gelopen in al die jaren, we schrokken beiden van de roest aan vooral de wielophanging en benzinetank.
De auto was er aan de onderzijde slecht aan toe, ook al was de buitenkant als nieuw. Je kon gewoon zien dat het een auto was die altijd had binnen gestaan. Lakwerk en bekleding als nieuw.
Die man vroeg of het verstandig was om de auto te laten tectyleren.
Ik vond van niet omdat een tectyl bedrijf normaal gesproken een dikke laag tectyl onder de auto spuit en de roest, ook al langezamer, gewoon verder gaat.
Ik kreeg dus de opdracht de tank te ontroesten, net zo als de wielophangingsdelen en de achterste stukken van de kokerbalken. En daarna alleen de delen die het nodig hadden te behandelen tegen roest.
De man kon overigens wel huilen bij het zien van de onderkant. Hij zei: "Waarom hebben ze me dit nooit verteld, ik liet elk jaar een onderhouds beurt uitvoeren die veel geld koste bij de dealer en nu dit!
Als ik dit geweten had dan had ik er iets aan kunnen laten doen."
Bij het schoonmaken van de tank ( er zaten gewoon roestkorsten op ) begon de tank al te lekken. Het bleek erger dan verwacht. Er moest een nieuwe tank in. Versnellingsbak moest er uit om ruimte te maken om de benzine tank te verwijderen. De nieuwe tank koste overigens "maar" Euro 1854.- incl. btw.
Ik heb er dus een goede gebruikte in gezet. Was wel moeilijk te vinden.
Het afkrabben en behandelen van de draagarmen zou meer kosten dan meteen twee nieuwe eronder. Ook de draagarmen waren vooral van binnen uit erg dun geroest.
Al met al toch een erg dure reparatie geworden die gewoon voorkomen had kunnen worden.
En met bijvoorbeeld deze reparatie in de gedachte reageerde ik. Had ik misschien niet moeten doen
want er zijn dus nog steeds mensen die alle garage houders over één kam scheren. Jammer.
En nu de 964. Elke 964 heeft onderaan de auto veel kunstof moeren die diverse kunstof wielschermen en dorpelplaten op de plaats houden.
Deze kunstof moeren zitten geschroefd op dunne draadeindjes die in de fabriek aan de carrosserie gepuntlast zijn. Er zijn nog maar weinig 964's waarbij deze draadeindjes nog geheel roestvrij zijn. Je kunt ze niet vervangen als ze dungeroest zijn. Daarom zie je steeds vaker dat de binnenschermen met parkers vastzitten.
Gaatje boren in de carrossrie en gewoon een parker in de verzinkte carrosserie!
Dát kun je dus voorkomen door eens alle kunstof moeren te vervangen en nieuwe monteren over jouw ingevette draadeind.
Puur preventief. Doe er je voordeel mee.
Groeten, Erwin