morgoth924
924 2.0i '80
|
924 weer rijdend
Hallo,
Na een revisie en een langdurig monteerproces thuis (met weinig gereedschap) rijdt ze weer. De keuring was best grappig...
De invoersticker (ex-Duitse auto) kleefde niet op de wagen (dat "andere" plakske), had ik wel bij, man neemt een vod, kuist m'n wielkast wat af (was niet erg nodig) en vraagt: "is het hier goed?". Sticker netjes gekleefd, milieukeuring bleek zowaar in orde. Motor ff stilgelegd bij het wachten op de lichtcontrole, startte ie toch niet meer zeker, dan maar duwen. Was allemaal geen probleem, alleen de remmen testen ging nu niet (geen bekrachtiging). Ophanging pico bello. Achteraan op de brug was de enige opmerking speling op de stuurchappen, maar zeker nog niet rampzalig, die ga ik trouwens spoedig vervangen. Veel lof gekregen over de properheid van de wagen, zo zagen ze er niet veel (en dan moet je weten dat ze na 2 jaar binnenstaan erg vuil en dof was, nog niet gekuist). Vervolgens hebben ze me met z'n drieën (waaronder 2 dames) in gang geduwd op de parking, ik terug binnen via de herkeuring voor de remmen, alles netjes in orde. Zo zie je maar dat een keuring ook enorm mee kan vallen, waren allemaal erg vriendelijk en begrijpend daar in Turnhout, chapeau mannen en vrouwen!
Heb dus een warme start probleem, zit zelf te denken aan vapor lock (drukaccumulator, terugslagklep, drukregelklep...???). Ik moet de systeem en restdrukken nog meten, dat zal enige duidelijkheid brengen, suggesties zijn natuurlijk welkom, ben nog vrij onervaren diagnosticus.
CO-waarde is 2,5%, beetje hoog misschien. Zit ook nog 2% zuurstof in de uitlaatgassen, lambdawaarde was ongeveer 1,07 (beetje arm dus). Heb ondertussen de truc gevonden om ze altijd aan de praat te krijgen, bij het eerste aanslaan startmotor direct terug lossen, brandstofpomp krijgt dan weer volle accuspanning en kan de (vermoedelijk aanwezige) dampbelletjes doorpompen. Stootje gas helpt dan ook, indien juist getimed, bien sur. Koude start is ook niet wat het moet zijn, extra luchtklep heb ik vervangen, oude zat muurvast, dit systeem werkt naar behoren nu, maar ik moet na koude start minuutje of 2 de gasklep wat openen, anders is het stationair toerental te laag (valt terug tot 600 tr).
Ik heb geen klagen over de rijeigenschappen, al mist ze onderin wat power, ben gewoon redelijk laag in toeren te rijden en dat moet nu toch even anders, pas vanaf 2500 tr komt er schot in de zaak. Op de autobaan kortstondig 160 gereden en er zat nog meer in, maar dat doe ik de motor niet aan, kwestie van de boel netjes te roderen.
Ben er content van, moet natuurlijk nog verbeteren, maar dat zie ik als een continu proces. Verzekering (normaal gebruik) viel goed mee, lang gesprek gehad met de makelaar, belangrijkste voor mij was er legaal mee kunnen rijden.
_________________________________________ Wees vriendelijk tegen domme mensen
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dat ziet er idd netjes uit.
En knap dat je er zelf (ondanks karig gereedschap) er zelf aan durft beginnen.
Ik zou al paniek krijgen bij de gadachte alleen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
En de kennis en het lef om er aan te beginnen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|