Auteur |
Bericht |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Dienstverband! waar is de zekerheid gebleven?
De Smart 4 deurs gaat eruit, een dikke 1000 mensen eruit
Philips sluit een afdeling van de gloeilampen, gaat naar een lageloon land
Kijk eens naar Albert Heijn wat daar is gebeurd, heeft ook al heel wat arbeidsplaatsen gekost
Een kennis zat al vele jaren bij de PTT nu KPN en zijn baantje is overbodig geworden en kan vertrekken na een dienstverband van 25 jaar
Nu een vriend van mij zit al heeeel lang bij de ANWB in zo'n gele auto, krijgt donderdag 6 april weer een gesprek en knijpt hem behoorlijk
Allemaal mensen met een gezin en dito kosten en zeer veel spanningen
Weet dat mijn ouders altijd vertelde, neem een baan bij de overheid dan zit je goed maar dat is allang over.
Ben al zeer lang ondernemer en eigenlijk daar wel blij mee
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 apr 2006 13:42 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ik werk bij een groot telecom-bedrijf en tot 2000 was de 'sky de limit' zeg maar. Daarna zijn we hier in Nederland van 1500 man terug gegaan naar iets meer dan 450 nu.
Afgelopen weekend werd aangekondigd dat we samen gaan met een ander groot (Frans) bedrijf (ik noem geen namen ) en dat waarschijnlijk 10% van het werkvolk overbodig gaat zijn.
Nu lijkt me 20% meer reeel, en ik kan me er inmiddels niet druk meer om maken; ik heb er de vorige rondes vaak wakker van gelegen, maar je doet er toch niks aan en je werk lijdt er uiteindelijk alleen maar meer onder.
Het is inderdaad wel steeds meer de manier waarop, die me verbaasd en waar ik me over kan opwinden; dat er mensen uitmoeten is logisch (vooral als je moet concureren tegen prijsvechters uit oa China), maar dat je na 10 jaar trouwe dienst, meteen na je aanzegging onder begeleiding van security het pand uit wordt gezet...... smakeloos!
|
05 apr 2006 13:51 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
bwegh, dat laatste is inderdaad niet goed patrick.... Maareh, hiero (bij de grote blauwe vrachtwagen-toko van NL) heerst een beetje hetzelfde he... Overgenomen door de grote blauwe vrachtwagen-toko uit DK!)...
Ach, wakker kan ik er niet van liggen, maar een raar gevoel heeft het af en toe wel...
Overigens al gehoord van die ene wijziging in het onderwijs? Die eigenlijk wel nuttig is? 'Vroeger' was het zo, dat de laatste die in dienst kwam, er als eerst uitging, als de formatie te klein werd.... Nu is dat niet meer zo... EINDELIJK kunnen ze die lui die al 15 jaar alleen maar voor de klas STAAN eruit gooien... Begrijp me niet verkeerd, er zijn heel veel goede mensen in het onderwijs, maar er zijn ook heeeeeeeeeeeeeeele foute mensen, die dus teren op het feit dat er 5 man na hun aangenomen zijn, en zij er DUS toch niet uitgegooid kunnen worden!
|
05 apr 2006 14:00 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Op zich is zo'n reden wel goed, want het is als 50 tot 60-jarige natuurlijk veel lastiger om een nieuwe baan te vinden.
In de praktijk echter, werkt het vaak averechts, want dit is bij ons nu 3 keer gebeurd en ik ben inmiddels met m'n 34 het jongst hier.
Dat heet dan een dynamisch bedrijf te zijn; Al 5 jaar is er een personeel-stop, dus vers bloed (gemotiveerd en met frisse ideeen) komt er niet en je ziet inderdaad vaak van die oudere gasten die alleen op prestaties uit het verleden teren.
|
05 apr 2006 14:27 |
|
|
John
Cayenne
|
tis de markt die het toch bepaald hoor, en dat zijn wij allemaal zelf.
|
05 apr 2006 14:40 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
Het zijn denk ik de ondernemers die het(onder druk) bepalen!
Wat op het ogenblik veel gebeurt is het velgende: geef (jong)personeel drie jaar achter elkaar een jaarcontract, na die drie jaar dient er een vaste aanstelling te komen, echter die komt er NIET, je wordt ontslagen, een volgend slachtoffer wordt weer aangenomen en het proces herhaald zich.
Dus de ondernemer loopt geen risico's met vaste werknemers(lees hoge kosten) en na drie
jaar weer lekker goedkoop personeel aannemen!
Heb je dan je ontslag gekregen, dan moet je eens proberen aan de slag te komen. Een persoon(meisje/dame 21 jaar gediplomeerd) komt niet aan de bak wegens: TE OUD!
Doet nu van ellende schoonmaalwerk.
Is zomaar een voorbeeldje uit naaste omgeving:!:
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
05 apr 2006 15:02 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
Maar Balkenende heeft gezegt dat de Economie weer aantrekt,
laten we dus maar de moed niet opgeven
O ja, als je de helpdesk belt, bel je als het tegen/mee zit via een(callcenter) in Suriname
Welke bedrijven volgen, en verlaten ook Nederland?
Maar de economie trekt aan
Vrienden begrijp me niet verkeerd, je hoort mij niet klagen, ben al negen jaar met de fut, geniet en heb veel plezier en kom tijd tekort
Ik hoor echter alleen maar negatieve verhalen om mij heen
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
05 apr 2006 15:13 |
|
|
Jort
Groningen
|
Het niet verlengen van een jaarcontract is geen ontslag. Geen contractverlenging hoeft helemaal geen belemmering te zijn bij het vinden van een nieuwe baan. Gelukkig zegt dat niet zoveel.
Wist je dat er in een aantrekkende/bloeiende economie relatief meer zelfmoorden worden gepleegd dan tijdens een recessie/krimpende economie?
|
05 apr 2006 15:14 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
VUT = Vervroegde uittreding
FUT = Fietsen, uitrusten en Tuinieren??
|
05 apr 2006 15:17 |
|
|
John
Cayenne
|
Duidelijker:
Mensen willen graag het goedkoopste........immers aan "het teveel geld uitgeven kwabje" in onze hersenpan mankeren wij niks.
Zal velen een worst zijn of de lampjes in china of in nederland zijn gemaakt, als het een paar piek scheelt, dan al helemaal niet.
Dus ja dan sluit de fabriek in Nederland, die werknemers in die fabriek gaan ook naar de goedkoopste met telefoontikken.......ach geen KPN maar
Vodafone..........hup weer een paar mensen weg bij de KPN.
etc. etc. we zijn der allelmaal mee bezig, tis een manier van overleven...........
|
05 apr 2006 15:19 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
Ja idd ik had VUT/FUTmoeten schrijven
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
05 apr 2006 15:20 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Denk het niet. Persoonlijk denk ik ook wel eens aan de OVUT.
OVUT = Ontieglijk Vroeg Uittreden !
|
05 apr 2006 15:25 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Wij exporteren ook onze kennis en dat nekt ons nu!
Het maken van een gloeilamp hier in Nederland kost 5,2 eurocent (echt waar!), terwijl het produceren van zo'nzelfde lamp in een lage-loonland tussen de 2,0 en 2,4 eurocent kost! Daar valt niet tegenaan te concurreren.
Als je vervolgens kijkt wat ze in de winkel voor zo'n ordinaire gloeilamp durven te vragen hier in Nederland, rijst de vraag waar die winstmarge allemaal blijft (tussenhandelaren, transport, belastingen, etcetera)...
Niettemin praten we -gezien de enorme hoeveelheid gloeilampen die wordt geproduceerd- over gigantische bedragen en -dus- ook over gigantische verschillen aan productiekosten hier in Nederland en een lage-lonenland...
Wíj brengen (althans de bedrijven in kwestie) hun kennis, machines etcetera vervolgens naar een laag-lonenland. Daardoor krijg je niet alleen 'productievlucht', maar ook 'kennisvlucht'.
Amerika heeft met een sterk protectionistische economie geprobeerd om die kennis- en productievlucht te voorkomen, maar dat is niet erg goed gelukt. Ze hebben -noodgedwongen- hun grenzen ook steeds meer open moeten zetten voor producten uit de goedkope loonlanden...
We zitten onze eigen economie te vernaggelen door de productie naar die goedkope loonlanden te verplaatsen, maar van de andere kant, komen de grote internationale producenten -gezien de moordenden concurrentie- ook niet omheen om hun productiekosten te drukken waardoor ook zij de productie naar die lageloonlanden moeten verplaatsen...
Ik vrees dat de enige manier is om dit te voorkomen en/of te wijzigen zou zijn als wij (de consument) massaal bereid zouden zijn om alléén in eigen land geproduceerde spullen (óf in de Europese gemeenschap) te kopen tegen een prijs die 2x zo hoog is als de (vaak kwalitatief gelijkwaardige identieke spullen) die uit de lageloonlanden onze markt 'overspoelen'...
Maar 'wij consumenten' -zo blijkt telkenmale- zijn niet bereid om dát ervoor te betalen!
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
05 apr 2006 15:33 |
|
|
petr-996-C2
996 C2 Coupe
|
Ik kom uit Tsjechie (dat weten jullie wel).
en ik heb uiteraard een iets andere mening.
Wat mij opvalt in NL dat de meeste de mentaliteit hebben van:
- Meer
- Groter
- Duurder
- Breder
enz. Wij zijn niet snel tevreden. Als je in 2002 winst had van €. 2.000.000 dan moet het in 2003 €. 1.000.000 meer zijn en dan in 2004 weer + 1.000.000.
Enne ik vind nederlanders een verwend volk. (neem dit niet persoonlijk op he). Daar heeft het volgens mij ook mee te maken.
Petr
|
05 apr 2006 15:37 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Da's waar, en daarbij komt nog dat je wel je product duidelijk in de markt moet zetten en dat uitbesteden dus niet altijd kan.
In het geval van bv. Maybach zijn mensen bereid meer te betalen omdat je er kwaliteit en handwerk voor terug krijgt.
Bij ons bedrijf (we maken telecommunicatie-spullen) stonden wij bekend als duur, maar betrouwbaar en kwalitatief erg goed. Nu alle produktie naar China is gegaan zijn voor sommige produkten de DOA-rates (dead on arrival) meer dan 60%
De tech. support is na India gegaan (als ook veel R&D) en niets ten nadele van indiers, maar ze zijn of niet te bereiken, of ze gegrijpen het niet, je hebt een taalprobleem, maar erger nog, ze zijn veel chaotischer.
Dus je bent als bedrijf snel je voordeel (goede naam) kwijt, terwijl je nog steeds niet kan concureren tegen de (in onze branche) chinezen.
Het wordt uiteindelijk allemaal gedreven (en dat zie je inmiddels in de politiek ook) op korte termijn resultaten. Als je er nu 1000 man uitschopt, dan zijn de overlevingskansen groter en juichen de aandeelhouders.
Dat je geen R&D meer overhoud (en geen mensen traint) en dus ook geen nieuwe produkten meer maakt, dat is lange termijn... en dat interesseert niemand.
|
05 apr 2006 15:49 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
petr-996-c2 zegt:
"Enne ik vind nederlanders een verwend volk". (neem dit niet persoonlijk op he). Daar heeft het volgens mij ook mee te maken.
Ik zeg niks
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
05 apr 2006 16:00 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Kan dat wel beamen, maar zit dat niet in de mens ingesloten
Dacht dat de "nieuwe" Nederlanders dat ook zo klakkeloos overnemen, of zie ik dit verkeerd
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
05 apr 2006 16:15 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Tja...
Ik zie het in de kledingbranche van dichtbij...
Mijn moeder ontwerpt voor de grootste carnavalskledingleverancier van Nederland (en wellicht Europa) de carnavalskleding.
Elk jaar wordt gekeken wat 'populair' is en zal worden het aanstaande carnavalsseizoen.
Vervolgens 'ontwerpt' mijn moeder bijvoorbeeld een piratenpak en daar maakt ze dan een monster (voorbeeld) van. Dat wordt beoordeeld door de betreffende carnavalskledingleverancier en als hij het ontwerp goed vindt, moet vervolgens gekeken worden hóe dat model zo vereenvoudigd kan worden dat ze dat in Polen in 'sweatshops' eenvoudig en snel (in diverse maten) in elkaar kunnen flansen...
Dat doet mijn moeder vervolgens ook en levert de patronen voor de betreffende kleding aan en vervolgens worden die patronen naar Polen gezonden waar ze met de stof en het door mijn moeder gemaakte modelletje aan de slag gaan.
De in Polen gemaakte kleding hangt vervolgens in de winkel voor een 'schappelijk bedrag' (met een forse winstmarge, mag ik wel zeggen).
Als zo'n carnavalspakkie echter in een Nederlands atelier gemaakt zou (moeten) worden, zou het pakkie in de winkel al gauw 3x zoveel moeten kosten (wil hij dezelfde winstmarge in absolute cijfers willen behouden).
En als een carnavalspakje nou in de winkel € 40,00 kost of € 120,00 maakt toch wel een behoorlijk verschil.
€ 120,00 betalen Nederlanders niet voor een carnavalspakkie, maar € 40,00 wel, terwijl ze zich niet realiseren dat ze daarmee de eigen economie 'benadelen'...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
05 apr 2006 16:31 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ach, buiten het eigen economie en andere economie voorbeeld, een iets simpeler voorbeeld...
Nagenoeg iedereen vind bio-industrie zielig en belachelijk. Dat die kippen en varkens zo vlak bij elkaar zitten, belachelijk gewoon!
En hoeveel procent van de Nederlanders koopt biologisch/scharrelvlees? Bingo... En waarom? Alweer bingo!
|
05 apr 2006 16:40 |
|
|
John
Cayenne
|
speedy,
Goed voorbeeld.....zo is het um.........
|
05 apr 2006 16:41 |
|
|
Jort
Groningen
|
Opkomende economieën knabbelen altijd aan de groeisnelheid van bestaande economieën, daar is geen ontkomen aan, tenzij je potentiële groeikandidaten bewust en gestructureerd klein houdt, zoals dat met veel Afrikaanse landen gebeurt.
Als je het dan toch over lange termijn denken hebt, dan vlakt het "probleem" van de lagelonenlanden vanzelf af. Landen als China en India kunnen jarenlang een torenhoge economische groei laten zien maar uiteindelijk zorgt dat ook daar voor inflatie, stijging van de lonen voor kwalitatief toereikend personeel.
Je ziet nu al bedrijven die hun nieuw opgezette productielijnen in Oost-Europa sluiten omdat de voordelen van lage(re) lonen niet langer opwegen tegen de nadelen.
Gaan wij daar nog wat aan hebben? Twijfelachtig. Maar zolang we nog Porsche kunnen rijden is er (financieel) m.i. vandaag weinig reden tot klagen. We zien wel wat de toekomst ons brengt.
|
05 apr 2006 16:49 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Hmmm, ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik koop zelf zo veel mogelijk verantwoord (en inderdaad, dat kan in de eerste plaats omdat ik me dat kan permiteren), maar je kan het bij veel produkten gewoon echt niet zien.
Dat die voetbal door kinderen in arme landen gemaakt wordt, dat weet inmiddels iedereen wel, maar voor de meeste produkten kan ik dat niet terugvinden.
Was zelfs vorige week nog op TV mbt het foute (tropische) hout; ik koop het alleen als er een FSC-sticker op zit, maar het kan via omwegen natuurlijk alsnog uit Indonesie komen...
Daarbij, als je de lokale economie steunt kan het alsnog fout gaan. Hoeveel mensen in Engeland reden er een Rover of MG? Ik kan me serieus niet voorstellen dat ze dat deden omdat het zulke fijne auto's waren.
|
05 apr 2006 17:20 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Zelf werk ik ook op een bedrijf wat met sluiting bedreigd wordt (DE cementfabrikant van nederland).
Weinigen die daar wakker van zullen liggen, wat zijn 300 arbeidsplaatsen.
Wij zijn in Maastricht wel DE koploper van europa (prijs, kwaliteit EN milieu), en daar den ik trots op. , maar de directie uit Duitsland wil de winsten liever in eigen land maken......
Wat ik me afvraag WAAROM DOET DE OVERHEID NIETS voor al die bedrijven.
Over pakweg 10-15 jaar zijn er HEEEEEEEL veel 65+ ers die "verzorgd" (sorry voor de woordkeuze) moeten worden. Er zal dan toch iemand moeten werken om eea betaalbaar te houden.
Alle industrie (lees waar met de handen wordt gewerkt) wil nederland liefst weg hebben, alleen maar overlast, en "laagwaardige" producten produceren, die elders goedkoper gemaakt kunnen worden (maar zeker niet milieuvriendelijker of beter).
Nog even en we zijn voor alles afhankelijk van het buitenland (cement, bouvakkers (polen), energie), en dan gaan de prijzen omhoog, en wat hebben we dan gewonnen......NIETS.
|
05 apr 2006 17:33 |
|
|
Jort
Groningen
|
Nog voldoende (bruikbare) grondstoffen voor cement in Nederland?
Als de Duitse directie inderdaad de productie naar eigen land terug wil halen, dan doen ze precies waar hier voor wordt gepleit.
Als je vervolgens de Nederlandse overheid laat ingrijpen, kijg je alleen maar meer touwtrekkerij op politiek niveau tussen landen onderling. Ik vraag me af of je binnen Europa daarop zit te wachten.
Laatst bijgewerkt door Jort op 05 apr 2006 17:42, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 apr 2006 17:38 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Genoeg bruikbare grondstoffen voor zeker 25 jaar en meer.
|
05 apr 2006 17:41 |
|
|