Hier in België hebben ze weer iets leuks bedacht dat "tuningkeuring" heet.
Sinds het invoegen treden van deze regel zijn er zo veel dingen die niet kloppen dat de keuringsstations zelf met de handen in het haar zitten en het meer een heksenjacht is geworden dan een keuring.
Je mag volgens hun dus je zetels enkel vervangen door zetels met een e-keur , maar daar zitten ze zelfs nog over te wringen. Normaal gezien is op je zetel onderaan een sticker of stoffen label met de gegevens en de e-keur van je stoel . Of dat ook al op die oude zetels zat betwijfel ik.
Maar zoals eerder aangegeven is voor de meesten een e-keur nog niet goed genoeg.
Een klein voorbeeldje. Een klant van me heeft M3-look spiegels op zijn E36 zitten met e-keur stempel. Die "aftermarket" spiegels zijn allemaal identiek en de voetjes zijn per model. Dat scheelt natuurlijk hopen in de productie en de stockering. Nu EIST de keuring van deze persoon een attest waarop staat dat die spiegels voor die wagen gemaakt zijn (ondanks dat er een e-keur instaat) Zoiets ga je natuurlijk nergens vinden. De voetjes zijn voor die wagen en de spiegels zijn universeel
Gevolg
De wagen is (enkel vanwege die spiegels) verboden tot het verkeer.
Ikzelf heb dat met mijn Elver ook al meegemaakt. Omdat die "paljassen" te dom waren om mijn knop voor mijn achterste mistlamp te vinden (één knop voor voor en achtermistlichten) en de mistlamp in de balk van de achterlichten zat werd mijn wagen verboden tot het verkeer wegens ontbreken achterste mistlamp
Toen ben ik eens flink uit mijn sloef gevlogen. Gevolg probleem opgelost en groene kaart maar sindsdien begonnen ze zo te zeiken als ik naar de keuring ging (hier zelfde baan 3km verder) , dat ik om een eerlijke keuring te krijgen gedwongen ben naar een ander keuringsstation te gaan (nu ga ik naar As , dit is 35km van mijn woning)