Hallo Wim,
Ik rij al jaren SC (meerdere bouwjaren) en ik heb bewust nooit volsynthetische olie (van welk merk dan ook...) erin gegooid.
De meningen over wel of niet volsynthetische olie zijn op het Forum nogal verdeeld
. Het staat voor mij in ieder geval vast dat volsynthetische olie "vuil" en andere aangekoekte rommel in je motorblok losweekt; en dan maar hopen dat het je oliefilter bereikt waar het in blijft hangen...
Met oudere auto's en motorfietsen heb ik wel gemerkt dat rubber (keerringen, ringetjes etc.) niet echt gecharmeerd zijn van volsynt. als ze daarvoor altijd op mineraal of semi-synth. hebben gedraaid.
Wat ik gebruik ?
- Mobil S 10W40 semi-synthetisch
- Castrol Magnatec 10W40 semi-synthetisch
- Valvoline 10W60 semi-synthetisch (lekker stil bij hoge temperaturen)
Na een revisie van een motorblok (nieuwe pakkingen, rubbertjes, keerringen, etc.) zal het vast geen probleem zijn om over te schakelen op vol-synthetisch .... Wellicht dat de specialisten hierover iets willen opmerken?
En ook leuk om in het achterhoofd te houden: Toen de SC gebouwd werd bestond er voor de gewone consument geen vol-synthetische olie. Mijn blokken hebben in ieder geval niet geleden onder het gebruik van mineraal en semi-synthetisch. Grootste slijtage onderdeel bij de SC (en 3.2tjes) zijn de uitlaatklep-geleiders en dat heeft niets met de soort olie te maken...
Over brandstof:
204 pk blok altijd minimaal Super 98... Ik tank loodvrij en af en toe (misschien wel geheel onnodig...) Super 98 met loodvervanger...
SC 180 pk altijd met Normaal 95 gereden, probleemloos...
SC 188 pk weet ik niet met zekerheid wat aanbevolen is...
Succes,
Dick