Auteur |
Bericht |
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
klokkend geluid na olieverversen 911 SC - 1981
Heb gisteren olie + filter laten vervangen. Nu hoor ik rechts beneden een "klokkend" geluid als ik langzaam rijd, bijvoorbeeld bij inparkeren. Is dat soms lucht in de olieleidingen naar de koeler voor?
En is dat erg of gaat dat over?
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
15 apr 2006 11:01 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
Is volgens mij heel normaal. zeker net na het starten. is natuurlijk wel 13 Liter wat rondgaat.
Ik heb het ook altijd. Ook al meer over geschreven op het forum.
|
15 apr 2006 18:39 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
10 liter of 13 liter?
Aha. Je zegt 13 liter maar er is 10 liter in gedaan conform het boekje. Daarna zou je moeten 'afvullen' maar dat is nog niet gebeurd. De meter op dashboard geeft bij warme motor en stilstaand stationair draaiend vrijwel het maximum aan.
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
15 apr 2006 18:58 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
dat is goed er blijft namelijk ongeveer 2 liter in het blok achter.
je kan dus niet alle olie verversen
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
15 apr 2006 19:10 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Je zou het pompen van de oliepomp dus kunnen horen. Waarschijnlijk sterker aanwezig bij koude motor (dikkere olie) of bij een laag stationair toerental. Of het kwaad kan?
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
15 apr 2006 19:28 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
Re: 10 liter of 13 liter?
lijkt me dus voldoende.
Is meestal zo da je maar 10L aanvuld. Zie eerder commentaar
|
15 apr 2006 19:38 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
10 of 13 liter......?
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
15 apr 2006 21:29 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
tja das een goede,volgens mij blijft er bij dit type blok
altijd wat achter maar goed.
ik zou hetzelfde als jou doen en daarna goed peilen verschillende keren
om de x-aantal km dan weet je precies wat erin zit en wat er nog moet'gaat
suc6 ermee,beter een X teveel peilen als 1 X te weinig.
te weinig olie is niet goed maar teveel ook niet
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
15 apr 2006 21:37 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
olie aftappen
Kan me niet voorstellen dat er olie achterblijft in het blok. De aftapplug zit op het laagste punt, hetzelfde geldt voor de olietank met een plug onderin.
Geen idee waar die 13 liter eigenlijk vandaan komt, het boekje meldt dus -als gezegd- dat er 10 liter bij moet + controleren en eventueel navullen...
Dat laatste zal ik dus doen zodra ik hem weer goed warm heb gereden.
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
15 apr 2006 23:06 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
Re: olie aftappen
tja
|
15 apr 2006 23:20 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo Wim,
Inderdaad 10 liter erin doen, warm rijden evt. optoppen tot maximum op de peilstok (!). Nooit uitgaan van je oliemeter op het dashboard.
Waar de overige olie blijft?
In je rechterachterspatbord zit ook een thermostaat die toegang geeft tot de olieleidingen die naar voren lopen richting de oliekoeler.
Hier zit ook ca. 1 tot 1,5 liter olie in die achterblijft als je de olie ververst.
Let Op: Probeer niet die achterblijvende olie via de eerdergenoemde thermostaat er alsnog eruit te laten lopen. 9 van de 10 keer breken/scheuren de leidingen op die plaats door ouderdom af als je met steeksleutels aan de gang gaat... Die 1,5 liter oude olie kan geen kwaad hoor op de 12-13 liter in totaal..
gr.
Dick
|
16 apr 2006 9:21 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
olie
Thanks, nu begrijp ik het. Van die thermostaat had ik al eens gehoord, maar ik dacht dat de olie uit de koeler ook gewoon via de tank naar beneden liep. Niet dus.
Nou, dan zal ie nu wel goed gesmeerd worden. Dat ik de meter niet moet aanhouden maar de peilstok, is bekend. Bij warme motor, draaiend peilen op horizontaal vlak.....
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
17 apr 2006 14:45 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Re: olie
Zonder hem in de tank te laten vallen....
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
17 apr 2006 21:19 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
olie peilen
.....in de tank laten vallen...?
Kan dat dan, met die peilstok.......nog niet ontdekt....?!
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
17 apr 2006 22:47 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
You bet, Ik ben de mijne daar al in kwijt geraakt en achteraf bleek dat de vorige eigenaar er ook eentje verstopt had. Gelukkig hebben ze die twee er kunnen uitvissen.
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
18 apr 2006 8:10 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
oliepeilstok peilen
aha, je kunt dus behalve de olie ook de peilstokken peilen...
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
18 apr 2006 12:10 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: olie peilen
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
18 apr 2006 13:35 |
|
|