Auteur |
Bericht |
gantor
996 C2; 944 racer
|
Avondschool
De bedoeling is op termijn een wrak te kopen en deze helemaal terug in zijn oude glorie te herstellen. Maar eerst moet ik daar een hoop studie aan laten vooraf gaan! Ik weet met name dat een Porsche motor bij een 996 achteraan ligt en dan heb je mijn kennis inzake auto's al gehad.
Iemand ideeën waar ik het best terecht kan voor dergelijke studies? Natuurlijk moet dat in de avonduren gebeuren (het blijft een hobby). Als het mogelijk is zou het ook plezierig zijn als het regio Roermond is (Limburg). En wat voor richtingen zou ik dan het best volgen?
|
17 apr 2006 22:09 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Mijn advies... ; met zo weinig voorkennis nooit aan beginnen!
Komt zooo véééél bij kijken...
|
17 apr 2006 22:20 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Avondschool
Maaseik, kunt daar avondstudie auto-techniek doen.
|
17 apr 2006 22:41 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
studeren of twee rechterhandjes s nog al een verschil lijkt me....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
17 apr 2006 22:43 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
Handigheid is er...vereist mijn beroep namelijk...alleen kennis van autotechniek ontbreekt...
|
17 apr 2006 23:02 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Denk dat je met alleen een studie autotechniek er nog lang niet bent. Heb 3 jaar mechanische techniek gedaan [machine bankwerken]. Dan pas heb je een goede basis om door te gaan met autotechniek.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
17 apr 2006 23:47 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Mwoah, hangt er vanaf hoe ver je wil gaan natuurlijk. Met basic kennis en ervaring kom je al een heel eind. Ik heb nooit iets 'gestudeerd' over auto's maar toch vervang ik versnellingsbakken, koppelingen, cilinderkoppen, enz. Allemaal zonder hulp.
Als je aanleg en interesse hebt, dan is een beetje ervaring het enige wat nog nodig is om al een eind te komen. En tsja, de kneepjes van het vak om een moeilijke klus flink wat makkelijker te maken, dat leer je alleen door ervaring.
|
18 apr 2006 0:24 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Dat valt in de categorie simpel sleutelwerk. Plaatwerken en goed kunnen lassen is andere koek, dat zijn vakken apart.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
18 apr 2006 0:29 |
|
|
LuKe
Zuid-Limburg(B)
|
Tongeren-Hasselt
www.syntra-limburg.be
cursus oldtimer restaureren
ken de lesgeefster, plaatsen beperkt
begint in september weer geloof ik
er zijn trouwens verschillende onderdelen binnen
de cursus oldtimer oa lassen, spuit-/plaatwerk etc
korte opleidingen +/- 6 av
en lange van 1 à 2 jaar
_________________________________________ LuKe's force.....it is a 718 Boxster S ! (ex-944S2 ex-987 Boxster S)
|
18 apr 2006 9:15 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
yep zijn goede cursusssen en kosten maar een prikkie,tja
de belgische regering legt nog wat bij
heb er al verschillende gevolg,dieseltechniek,motoren-techniek etc.
jawel de moeite waard
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
18 apr 2006 9:24 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
DIE ZIJN ER MEER GEWEEST...
Het hangt sterk af van je persoonlijkheid (= doorzettingsvermogen) en aanleg (= inzicht) maar dan nog zou ik denken dat van een WRAK weer een prima auto te maken geen sinecure is. En al helemaal niet van een Porsche. Blijft natuurlijk de vraag wat je met een wrak bedoelt. Gaat het om een hedendaagse auto (bijv. een 996) met een relatief lichte schade door een aanrijding, dan is het iets anders dan wanneer je bedoelt een compleet gerolde auto waar echt alles rondom beschadigd is. Of bedoel je met een wrak wellicht een vervallen auto die 10 jaar onder een boom heeft gestaan. Dat is dan zeker geen 996 waar je over spreekt maar eerder een auto uit de jaren 60, 70 of 80. En dan is het dus restauratie, misschien nog wel moeilijker.
Het enige dat ik kan zeggen is: succes en weet dat er over de hele wereld in alle mogelijke garages en schuurtjes niet-afgeronde projecten staan waar een enthousiast iemand ooit aan begon maar uiteindelijk het einde nooit in zicht kwam. Het vreet tijd, energie en vooral geld. Het glanzende (en rijdende) eindresultaat blijft dan een droom.
Maar als het zover is dat je begonnen bent, horen wij het graag!
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
18 apr 2006 12:25 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
Als ik mijn hart had moeten volgen bij mijn studiekeuze had ik automechaniek gekozen. Doch uiteindelijk is het tandarts geworden (ook niet mis). Mijn redenering hierbij was dat ik, mocht ik automechaniek gedaan hebben, waarschijnlijk altijd 'in dienst van' in een garage kon werken ( en met geluk later...). Van thuis uit had ik geen financiële steun in de zin van om iets zelf op poten te zetten! En de bank ziet je al komen met je gestructureerde planning...
Het beroep tandarts zou mij een goede boterham bezorgen en zou mij wel financiële mogelijkheden geven om dergelijke dingen te doen. Daarenbij komt dat er vele deuren opengaan bij dit beroep! Ik ben nu 4 jaar (ik ben 27j) aan het werk als tandarts en ben a.h.w. gesetteld...tijd voor de oude liefde...
Dus zorgen maken in doorzettingsvermogen, inzicht, financiële kant doe ik niet echt...hoop alleen dat avondcursussen je goed op weg zetten om...
|
18 apr 2006 17:54 |
|
|
horn
PF #57
|
Gewoon doen! Als het je interesse heeft is het nooit weggegooid.
Verder heb ik inhoudelijk geen verstand van auto-opleidingen. Wellicht gewoon in de leer als zaterdaghulp bij een specialist?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
Laatst bijgewerkt door horn op 18 apr 2006 22:07, in totaal 1 keer bewerkt.
|
18 apr 2006 19:02 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
@Epicurus
Als belg natuurlijk in Leuven gestudeerd...is bureaucratie ten top...
Zit in een maatschap...
@horn
Bedankt voor steun
@LuKE en anderen
Bedankt voor tip
Het is wat horn zegt...het is nooit weggegooid! Bedoeling is dat (het restaureren) ook samen met mijn vader te doen en deze heeft daar wel enig tot veel verstand van. Mogelijk dat ik ook als zaterdaghulp ergens wat kan bijleren (zoals horn zei). Ik heb eigenlijk maar één echte passie en dat zijn auto's. Tegenstrijdig (en vooral spijtig) dat ik mechanisch er niets van weet...moet ik verandering in brengen!
|
18 apr 2006 21:31 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
De kennis uit een studie halen is één. Het doorszettingsvermogen, twee rechterhandjes en inzicht is een tweede.
Ik ben dan wel technisch onderlegd maar wist van auto's niet zoveel af toen ik 20 jaar geleden mijn eerste auto restaureerde. Inmiddels heb ik vier autos tot op de laatste schroef uit elkaar gehad en ook weer in elkaar gekregen. Veel kennis doe je tijdens het sleutelwerk op en je moet ook niet al te bang zijn om iets te proberen (wel met gezond verstand natuurlijk). Daarnaast zijn goede werkplaats handboeken en must. Met name als je aan de motor begint kom je niet uit onder de specs die in dit soort boeken vermeld staat.
Maar denk er goed over na waar je aan begint want het is zeker geen sinecure en het zal je heel wat zweetdruppels kosten.
|
18 apr 2006 22:06 |
|
|
horn
PF #57
|
worst case scenario: het lukt niet.
Je kan op elk moment van je restauratie het door een ander laten afmaken of het half-gerestaureerde wrak weer verkopen. Heb je er in ieder geval wat van geleerd en/of een hoop lol aan gehad (met je vader).
Ach, er zijn altijd 100 redenen om iets niet te doen. Live your dreams!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 apr 2006 22:09 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Absoluut waar. Al heeft het je dan waarschijnlijk wel al heel wat gekost. Maar de ervaring en hetgeen je geleerd hebt nemen ze niet meer af
|
18 apr 2006 22:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Ach, ikzelf zou maar wat graag met mijn pa nog een auto restaureren. wat het ook zou moeten kosten.
'het ligt er maar aan vanuit welke invalshoek je de dingen bekijkt...'
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 apr 2006 22:29 |
|
|
Johnnyboyporsche
911(964)-Carera4Raamsdonksveer
|
Het is bewezen dat als de wil en doorzettingsvermogen (+ financien)er zijn het doel bereikt kan worden.
Daar waar je vastloopt op techniek c.q. kennis kan je altijd nog de hulp van derden inroepen!
Het gezegde "goed gereedschap is het halve werk" gaat zeker bij Porsche op
Ik heb trouwens heel veel bewondering voor mensen die die soort projecten aandurven.
Van deze zijde dus heel veel sukses toegewenst .
_________________________________________ Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.
|
19 apr 2006 11:02 |
|
|
Rob 944
944Grave
|
Zeg Gantor..........
Als je per sé een auto wil restaureren,begin dan niet met een Porsche.Begin met iets simpels.B.v een Opel Kadett GSI van het E-type.
Probeer maar eens om fatsoenlijk de dorpels te vervangen.En zelf plaatwerk kloppen zoals spatschermranden (achter).
Dergelijke auto's kosten niet veel.nou ja,in vergelijking met..........En als je de auto verkloot,is er niets aan de hand.En mocht het restaureren toch niet bevallen,kun je er makkelijk van af zonder een grote financiële strop
Stel je voor dat je een schade 993 GT2 verkloot..........
_________________________________________ Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!
|
19 apr 2006 12:11 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
niets aan toe te voegen
_________________________________________ Got coffee?
|
19 apr 2006 12:31 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
@ Rob 944
Dergelijke wagens had ik wel in mijn hoofd...aan een Porsche beginnen zou een beetje overmoed zijn...
@ RS-R
In Maasniel ( Roermond).
|
19 apr 2006 14:53 |
|
|
PieterZ
964 C2 Coupe 91 zwart
BMW 528i 97 Soewart
EX 964 C4 Cabrio 91 NachtblauwUtrecht
|
Daar dacht ik ook aan. Dus DOEN.
_________________________________________ ......
|
19 apr 2006 15:03 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
gewoon in het diepe springen en blijven spartelen...
je kan natuurlijk met een Kadettje beginnen, maar denk je echt dat je daar enthousiast van wordt (en dus gemotiveerd blijft)?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
19 apr 2006 15:28 |
|
|