Auteur |
Bericht |
Hansv
1:43IJmuiden
|
Porsche 911SC 3,1.
Ha, die Porschisten; Naar aanleiding van deze http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/po ... 63303.html advertentie vroeg ik mij af of er misschien mensen zijn die meer info hebben over deze obscure, maar interessante motorversie. Het gaat om een 3,1 versie van de 911SC-motor, waarbij de boring tot Turbo 3,3-proporties is vergroot en middels een aantal andere maatregelen het vermogen op 210pk werd gebracht. Dit was in 1979, toen de SC er nog 180 had. De motor schijnt een evolutiefase te zijn in de ontwikkeling naar de 3,2. Grappig dat bij deze laatse juist de boring ongemoeid is gelaten en er voor de slaglengte van de Turbo 3,3 is gekozen. Lezingen lopen uiteen van 100 tot 1100 gebouwde exemplaren. Overigens maakt zelfs Morgan 's Bible geen melding van dit experiment. http://www.club911.net/article.php?sid= ... rder=0#3l1
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
Laatst bijgewerkt door Hansv op 17 jan 2010 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 mei 2006 15:58 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
die advertentie had mijn aandacht ook al getrokken, hoe zit dat nou met die 3.1 motor, is mij geheel onbekend (=onbemind ).
ben benieuwd wat de versies hierover zijn......
|
04 mei 2006 16:23 |
|
|
Wim SC 1981
911 SC 1981Eindhoven
|
Frans
Kan redelijk Frans lezen en leid uit die genoemde website af dat het inderdaad om een kleine serie gaat die grotendeels aan mensen van de fabriek is verkocht, destijds. Zou te maken hebben met plannen van de toenmalige directie om de 911 los te laten en verder te gaan met een nieuwe auto die de motor voorin moest krijgen. De rest moet ik nog eens goed lezen...
_________________________________________ Rijden met die Porsche's!
|
04 mei 2006 18:49 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Heb hier laatst inderdaad iets over gelezen... klanten vonden na o.a. de Carrera 3.0 met 200pk de eerste SC met 180 pk te zwak. Ze werden zo vanuit de fabriek naar Werk1 gereden en onder handen genomen. Dit is dus best een unieke auto! Ook nog goed geprijst, geinige kleur en mooi interieur..( ) Best een leuke aanbieding vind ik.
Zal eens verder zoeken naar meer data over deze conversie...zal wel eens het performance handbook geweest kunnen zijn....
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 mei 2006 18:52 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
..fameus overvierkant blok zo te zien...heeft blijkbaar ook al kettingspanner van de 3.2...
voila, en zo blijven we elke dag bijleren hé...enfin, ikke toch
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
04 mei 2006 18:55 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Stop de tijd !
Got it, page 145 Porsche 911 performance handbook (Bruce Anderson)
" A really nice conversion for the 3.0 SC engine is a small increase in displacement to 3.2 liters (3.186 cc) using 98-mm pistons and cilinders I first heard of this conversion in 1979. German customers were picking up their new 911 SC's and then taking them back to either Werk 1, the customer repair center or to one of the independent German tuners (like Kremer Brothers or max Moritz) to have the engine modified. The only changes made in these conversions were a new set of pistons and cylinders and resetting the fuel mixture, yet 220 hp was claimed as the output. Mahle made the pistons sets for all these conversions."
Dus best een unieke auto, zelfs 220 pk ipv 210, dus snelste SC, en kan orig. porsche zijn.
Als ik een elfje zocht en deze kwam goed door een AKK zou het voor mij best een goede kandidaat kunnen zijn, stoere kleur, weinig km, uniek blok, goede prijs, why not?
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 mei 2006 19:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
VERKOCHT
Kenteken PK-54-JJ
Voertuigsoort Personenauto
Merk PORSCHE
Handelsbenaming 911 SC COUPE
Kleur(en) Geel
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 0 cm3
Massa ledig voertuig 1.140 kg
Datum eerste afgifte Nederland 28 oktober 1986
Datum eerste toelating 30 juni 1979
Datum aanvang tenaamstelling 2 mei 2006
Vervaldatum APK 23 september 2006
|
04 mei 2006 19:08 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Could be! Nieuwe eigenaar gefeliciteerd en ik hoop dat hij zich hier meldt.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 mei 2006 20:33 |
|
|
SuperC
Porsche 911 sc 1981 Porsche 356 c coupe 1964Hilversum
|
Ik denk niet dat íe verkocht is....de advertentie is pas 3 mei geplaatst...een dag nadat de auto tenaam is gesteld...
_________________________________________ Porsche 911 3.0 SC 1981
Land Rover 90 1987
|
04 mei 2006 21:31 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
opmerkzaam .... MIJN vraagteken daar gelaten :wink:
|
04 mei 2006 21:33 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Spoiler is ovg. niet orig. voor dat jaar, moet een whaletale zijn, dit is een tea-tray. Velgen hoeven we het niet eens over te hebben... maar valt mits de auto goed is zeker iets leuks van te maken!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 mei 2006 21:37 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Logo op de motorkap ook niet
|
04 mei 2006 21:38 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Ik dacht er bij het typen nog aan, wist ook dat deze zou komen!
Inderdaad hoort er een 911 SC decall op, maar de spoiler past weer beter bij Carrera, ach, wij zijn waarschijnlijk de enige idioten die het ueberhaupt opvalt!
Maar ... het blijft een geinige 911! Lijkt ook overgespoten?
Mooi meegenomen, weet nu wat het ongeveer kost....
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 mei 2006 21:45 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Jeroen;
Interessant, die verwijzing van Anderson, maar hij doelt op 98mm zuigers, terwijl deze specials de 97mm boring van de 3,3l turbo hadden.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
04 mei 2006 23:31 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Hans,
Kon de boring niet van MP halen. Kom op de van Vliet site niet verder dan de occ. lijst, kan niet op de auto zelf " klikken", ligt misschien aan Mac? heb het geprobeerd in Safari en Firefox.
Anyway, 3.1 of 3.2, 210 of 220 pk, blijft een leuke auto met een interessant verhaal! Ga je hem kopen?
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
04 mei 2006 23:42 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Misschien dat het met deze link wel lukt...
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
04 mei 2006 23:49 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Jeroen;
Kopen? Mwoah, de wil is er wel, alleen de logistiek werkt nog effies niet mee ben ik bang.
Hier nog een linkje over de 3,1:
http://users.compaqnet.be/skyimages/por ... 1sc31.html
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
05 mei 2006 0:08 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
05 mei 2006 0:39 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Mooi verhaal!
Een paar dingen lijken bij deze gele wel te kloppen, zoals de Turbo 3.3 spoiler, maar ik mis de mistlampen en de dual uitlaat waar hierover gesproken wordt en die duidelijk op de foto te zien is. Zou dus een SC kunnen zijn met een ruilmotor? Wel een hele unieke ruilmotor! Slechts 100 st gemaakt volgens het artikel. Of het is een orig., maar zijn de mistlampen eraf gehaald en is er ooit een gewonen uitlaat onder gezet?
Toch interessant om dat eens uit te zoeken bij van Vliet?
Lijkt een leuke, unieke, interessante auto!
Regel gewoon even die logistiek en haal dat ding op!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
05 mei 2006 0:45 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Jeroen;
Als jij een koper voor mijn huis weet zal ik erover nadenken.
Ik vermoed overigens ook dat, als er al zo'n echte 3,1 in zit, deze naderhand gemonteerd is. Misschien nog wel bijzonderderder? Ik heb nog aan een drukfout gedacht, maar dat lijkt me gezien de opgave van 210pk niet waarschijnlijk. Achterspoiler klopt ook niet, want volgens de foto's bij het Franse artikel zat er gewoon een whaletail op. Verder lijkt het wel een knappe auto; leuke kleur ook.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
Laatst bijgewerkt door Hansv op 05 mei 2006 1:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
05 mei 2006 1:09 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
He Hans !
Nee, Ijmuiden is voor mij een beetje uit de richting, sorry! Je hebt gelijk, in het artikel staat inderdaad een whaletale afgebeeld. Zo eentje komt er bij mij weer op! Die groene is trouwens verkocht en wel een beetje duurder dan die gele! Ook meer aan vertimmerd... Trouwens ook een mooie kleur!
Maar als die gele bij van Vliet goed is lijkt het me geen gekke koop!
Snel je huis verpatsen...
Zo, ben klaar met mijn rapportje typen, ga nu naar bed!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
05 mei 2006 1:26 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo SC liefhebbers ,
Het linkje van HansV verteld het juiste verhaal...
(Inderdaad, Morgan "bijbel" verteld hier niets over... en wel meer interessante zaken tref ik niet in Morgan's boeken aan: zoals de eerste SC cabrio's die er al eind 1981 en in 1982 waren als proefexemplaar...).
Of dit exemplaar bij Van Vliet een "echte 3.1" is kan ik vanaf hier niet zien.
Wel weet ik dat Johan v/d Gugten te Bodegraven in het verleden exact eenzelfde SC (geel met cup velgen..) in onderhoud heeft gehad.
Het is al weer even geleden dat ik bij Johan een gele SC zag waar hij over wist te vertellen dat dit een zeldzame wagen was die... (lees linkje bij HansV...). Was nog in de jaren 90, dus al effe geleden..
Was toen in bezit van een garage-eigenaar uit Ter Aar. Wellicht heeft die 'm nu ingeruild bij Van Vliet voor een wat jonger/sneller exemplaar...
gr.
Dick
|
05 mei 2006 16:09 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Porschisten;
Op een of ander Duitsch forum (linkje kwijt; autobanh.nogwat) kwam ik ook een dikzussie tegen waarin van een SC3.1 gewag werd gemaakt. Daar werd beweerd dat er ooit sprake is geweest van een fabriekskit voor de 180pk-motor bestaande uit 97mm zuigers & cilinders die voor 3122cc en een hogere compressie zouden moeten zorgen. Samen met het opnieuw afregelen van de K(toch?)-Jetronic zou dit 210pk en 280nm bij iets verhoogde toerentallen als resultaat moeten hebben. Over de proto-hydraulische nokkenaskettingspanners werd niet gesproken. The search continues....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
05 mei 2006 17:39 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Porschisten;
Meer info! Naar aanleiding van een vraag om info over de SC 3,1 op het forum van Pelican kreeg ik een reply van ene Jim die er (in de US notabene) een heeft. Foto's erbij met duidelijk '3,1' in het blok geslagen, motornummers en zelfs een officiële fabrieksvermogens- en koppelgrafiek erbij. Grappigste is nog wel dat hij en de man van wie hij deze motor ooit kocht helemaal niet wisten dat het kennelijk om iets bijzonders gaat. Weer iemand blij gemaakt. Hier de link:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ost2572843
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
09 mei 2006 15:36 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Zo leer je iedere dag wat bij
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
09 mei 2006 20:41 |
|
|