Auteur |
Bericht |
ruud964
Hoeksche Waard
|
964: Accu opladen
Wilde vanmiddag de porsche starten om een ritje te gaan maken. Helaas, te weinig stroom (laatst wel korte ritten gehad met regelmatig starten), was toch wel verrast.
Ik heb voor een uur de acculader erop gezet en hij starte weer prima. Eigenlijk wil ik morgen de accu uit de auto halen en hem voor langere tijd op de lader zetten (ca. 6 uur).
Nou komt de vraag: weet iemand hoelang je eigenlijk een accu moet opladen en staat hier een minimale of maximale tijd voor?
acculader is 12 volt en 10 ampere.
|
05 mei 2006 21:28 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zo lang tot de auto start En dan lekker gaan rijden, en dus opladen, ZO LANG ALS JE WILT
Alleen als er geen enkele regeling op de lader zit: niet zo lang tot de accu droog is gekookt
Misschien eens e.e.a. (laten) doormeten: laadspanning/-stroom, ontlaadstroom, accu status(alleen mogelijk na volledig opladen).
|
05 mei 2006 23:41 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Goedemorgen Paul,
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog eens even goed gekeken naar de lader en volgens mij slaat hij auto. af, er zit een soort zekeringschakelaar op die volgens mij alles uitschakelt als tie vol is. Ik zet hem er vandaag even voor 4 uur op. Volgende week moet de auto naar Wittebrug voor onderhoud, zal ik gelijk vragen of ze alles even willen doormeten.
Overigens gisteren een flink stuk wezen rijden en laadde toch niet voldoende op. Want bij thuiskomst nog even voor de deur gezet, om de auto dralen hoe mooi die wel niet is enzo, je snapt het wel
Maar niet meer starten he, alleen maar geratel van de relais en toen niets meer.
Dus maar eerst even kijken hoe hij zich gedraagt naar 4 uur laden. En anders of nieuwe accu, of kijken of hij wel genoeg laadt.
|
06 mei 2006 8:22 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Bij accuproblemen: METEEN VERVANGEN!
Al 2x meegemaakt dat de accu ineens dood was. En daar sta je dan!
Voor € 60,- al een nieuwe accu, dus niet verder tobben.
|
06 mei 2006 8:28 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik zou het door laten meten want een accu vervangen die niet bijgeladen word is ook zonde geld
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
06 mei 2006 8:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Goed advies
Er wordt vaak te snel geroepen dat de accu de oorzaak is, terwijl die er ook niks aan kan doen als hij niet (voldoende) wordt opgeladen
|
06 mei 2006 11:10 |
|
|
horn
PF #57
|
accuprijzen zijn enorm gestegen afgelopen jaar. voor 60 euro krijg je geen kwaliteitsaccu meer helaas.
Kocht vorig jaar een Bosch Silver voor de Porsche voor 92 euro bij een Bosch Center. Kocht een maand geleden een Bosch Silver voor de Slopel bij hetzelfde Bosch Center... 146 euro...
Idd eerst even je dynamo laten doormeten. Hoor ik best veel ellende over van 964 rijders. Zou zo'n ding ongeveer 15 jaar probleemloos meegaan?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 mei 2006 11:23 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Weet je natuurlijk niet, de één 5 jaar en de ander misschien 20 jaar.
Maar ik laat hem zeker even nameten.
De lader staat nu al 2,5 uur te laden. Is het normaal dat er wat geluiden (licht gesis) uit de accu komen? (lekt en kookt overigens niet).
Volgens het schema op de lader (kleinlader) en aangegeven op de accu dien ik de accu ca. 10 uur op te laden.
Ik ga in ieder geval om het uur even kijken.
|
06 mei 2006 11:38 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik had een druppellader op mijn 964. Nooit gesis gehoord. Nooit meer startproblemen gehad ook.
Ook mijn dynamo werkte niet meer naar behoren. Uiteindelijk maar laten reviseren.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 mei 2006 11:42 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Oh sorry hoor
Tuurlijk, eerst zeker weten dat het niet de dynamo is.
|
06 mei 2006 12:05 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Wat licht gesis bij het laden is niet gek. Er vindt tenslotte een chemisch (omzetings)proces plaats in de cellen.
Zitten er nog stoppen op de accu, 6 van die grote plastic 'schroeven'?
Dan zou je die even kunnen verwijderen, eerst de lader uitschakelen
En kijken of de cellen wel 'onder water' staan.
10 uur laden is niet raar hoor.
Bij een druppellader hoor je geen gesis omdat die druppelsgewijs laadt
|
06 mei 2006 12:23 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Bedoel je dit Paul
De cellen zijn volgens mij vol. Overigens wordt de accu aan de bovenzijde lichtjes warm.
|
06 mei 2006 12:40 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Bedoel inderdaad die 6 kruisjes.
Lader even uitschakelen, met passende schroevendraaier de kruisjes losdraaien, en wat zie je dan: glanzende vloeistofoppervlakken in alle 6 of soort van ribbeltjes van schotjes?
In het laatste geval bijvullen met gedestilleerd water(geen kraan- of geioniseerd of ander water) zo dat er net een glanzend vloeistof oppervlak ontstaat en de schotjes dus net onder water zijn.
Foto is handig!
Lichtjes warm geen punt (chemisch proces he).
|
06 mei 2006 15:07 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
@ Paul; ik hoor inderdaad wat gedruppel als ik mijn accu laad
@ Ruud; je vroeg om de laadtijd; dat is vrij makkelijk; je gaf aan een 10A lader te gebruiken, dan deel je het vermogen van de accu (in ampere-uur (Ah)) door de laadstroom; dus b.v. van een bij Porsche veelgebruikte Bosch Silver Accu; 70 Ah > 7 uur laadtijd.
Ik zou deze accu niet meteen de deur uit doen, eerst eens lekker doorladen, en afwachten.
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
06 mei 2006 15:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Wel zorgen dat 'ie medio juni helemaal in topconditie is Ruud
|
06 mei 2006 15:38 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Thanx guys
Volgens mij is hij vol, sloeg vanmiddag (na 5 uur laadtijd) automatisch af.
Zal inderdaad de dopjes ter controle nog even losdraaien en vloeistof controleren.
En hij moet het inderdaad in juni goed doen, man wat heb ik daar zin in zeg.
Kan even zo gauw het instructieboekje niet vinden, maare als je alles weer aansluit dan moet toch eerst de + erop
|
06 mei 2006 19:19 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Eerst de +: verstandig
Dan kan er geen kortsluiting gemaakt worden met de (-) carrosserie als de pluspool wordt vastgezet.
|
06 mei 2006 19:28 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Nou hij is volgens mij overleden
Na 5 uur laden gemonteerd (vloeistof was goed), merkte gelijk al aan alles dat de voorziening summier is. Starten ho maar.
Ik bel Wittebrug wel voor een nieuwe. En toch laat ik voor de zekerheid het bijladen (dynamo) nog maar even controleren.
|
06 mei 2006 20:09 |
|
|
Epicurus
*in between Porsches*
ex 993 C2 coupe
ex 993 C2 cabrio
ex 964 C4
|
Klinkt inderdaad als een geval 'platen losgelaten' Hoe oud is die accu ?
Is hij al een paar keer diepontladen ? Dan maar 150 euro (?) investeren in een goede nieuwe ?
_________________________________________ Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)
|
06 mei 2006 20:26 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Ik zou het niet weten. Ik weet wel toen ik in juli 2005 ging proefrijden de accu totaal leeg was. Bij aflevering (aug. 2005) hebben ze hem misschien opgeladen. Tot gisteren geen enkel probleem mee gehad. Denk dat de accu eigenlijk al niet goed was.
Nog even vragen dus wat ze gedaan hebben.
|
06 mei 2006 21:02 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
|
06 mei 2006 22:25 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Wanneer een accu een keer volledig "leeg" raakt, bevordert dit de uiteindelijke levensduur niet, wellicht heeft de accu dus vorig jaar al een "opdonder" gehad, vaak komen de slechte accu's er of met extra koud weer of juist met hogere temperaturen uit.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
06 mei 2006 22:36 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
@Paul: Ja het is tobben hoor
@Henk:denk dat je gelijk hebt
|
06 mei 2006 23:08 |
|
|
bert964c4
vianen
|
Ruud, kleine tip, neem een onderhoudsvrije accu, dwz, zonder vloeistof er in, werkt prima
|
07 mei 2006 0:24 |
|
|
bert964c4
vianen
|
Nee hoor eigenlijk nooit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
07 mei 2006 0:26 |
|
|